Är sporthojen en dinosaurie?

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Men.. hallååå!?!

Är verkligen grundargumentet, det finns färre sporthojar, än andra hojar och därmed kommer den dö ut.?.!?

Då kan jag tala om att det finns färre sportbilar än "vanliga" bilar och jag tror inte att Ferrari och alla andra som tillverkar sportbilar är på väg att lägga ner sin tillverkning.

Samma sak gäller hojar.

Sen Radare, det enda riktiga fakta, är just det... det finns färre sporthojar än andra sorters hojar.
Resten är precis som alla andras... åsikter.

Jag får känslan av att, eftersom du har ändrat ditt sätt och se på sporthojar, ja då borde andra kanske oxå göra det.
Eller så försöker du motivera ditt eget beslut om att åka något annat med denna tråd.

Jag tänkte precis som du när jag började köra och de första 5–6 åren. Det fanns inga alternativ till sporthoj. Men med stigande ålder har uppfattningen om vad som är inspirerande/roligt/givande förändrats. Jag tycker fortfarande om att köra riktigt fort, men det behöver inte vara på en sporthoj.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Först var tråden kul men nu läser jag mer med depp, så länge jag har läst blaskor har sporthojar handlat om ett halvt kilo lättare och två hästar extra vid varje ny version, Suzuki hade grymmast motor, Honda bäst bromsar, Yamaha lite mitt emellan och Kawan hysterisk. Som outsider hade man en Aprilia alla tyckte var slö men de flesta satta PB på den till sin förvåning.

Sedan kom S1000RR. En hoj utan ABS, TC, Anti-allt blev plötsligt iskall.
Honda var på banan hyfsat med ABS, Kawasaki var som alltid snabba med hyfsad elektronik och mycket väss.
R1 hade precis fläskat på sig ett par kilo och Suzuki verkar ha sparkat hela sin R&D-avdelning.

Europeerna är nu kaxigast i klassen, japanerna är i bakvattnet, ekonomin krisar och en tsunami ger troligen Japan lite på nöten.

Svensson börjar upptäcka att hen kör snabbare på en 600 än en 1000 och det saknas något mellan lillninjan och 600-klassen.
Jobbiga miljökrav och körkortsregler gör att den gamla instegsklassen med tvåtakts 250 försvinner vilket gör debuten för yngre ännu svårare.

Som påpekats är busklassen idag askompetent vilket gör sporthojsklassen ännu lite mindre intressant.
Effekt, bromsar, chassi med mera duger gott i princip om bara motorn är vattenkyld.

Ska man köpa nytt idag är det väl bara Aprilia eller BMW som gäller med Kawa som möjlig utmanare?
Att köpa ny gixxer1000 ger i princip inte mer än att köpa en K7? Självklart köper man inte nytt från japan idag eller?

Under mina taffliga försök att få upp farten har någon (troligen Jåke) kört om mig med en Triumph-fajter på Sviestad. Med skjuts. Dinosaurievarning men jag har kul när jag åker på ändå, en lärdom jag lärt mig från mitt musicerande är att amatörer behöver bra utrustning medan virtouser gör bra ifrån sig på i princip vad som helst så jag skäms inte ens en gång.
Vilket jag säkert borde. Men jag trivs bra på sporthoj.

Meningslöst inlägg kanske men jag har svårt att låta bli.
Analyser på nationalekonomnivå är inte min grej, jag utgår mer ifrån hur jag och min närmaste omgivning resonerar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eurohojarna ligger främst inom de flesta segment, är väl bara Kalle-Anka choppers som Japan och Usa är "främst" på....
Samtidigt tar nog eurofighters en bit av sh kakan idag. Dö ut lär den inte göra men utvecklingen kanske tappar fart?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Eurohojarna ligger främst inom de flesta segment, är väl bara Kalle-Anka choppers som Japan och Usa är "främst" på....
Samtidigt tar nog eurofighters en bit av sh kakan idag. Dö ut lär den inte göra men utvecklingen kanske tappar fart?

Jämkarna är akterseglade vad gäller customs nuförtiden också, medans de är fast i OCC och West Coast Choppers-träsket som är 20 år gammalt bygger både Japaner och Européer svinheta customs och café racers på allt från 250cc parallelltwinnar, via radfyror till stora S&S-twinnar :fakta
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Intressant tycker jag är att man kan dra paralleller mellan hojar och bilar; japanska bilar är ju också iskalla på marknaden idag (något överdrivet kanske men det är för att understryka poängen:) ) och de minskar i försäljning medans i alla fall tyska bilar från VW till Mercedes går som tåget och europeiska lyxvagnar och sport/hyperbilar säljer som smör.

Det är klart, fransmännen och Fiat verkar inte ha det så roligt för tillfället...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Intressant tycker jag är att man kan dra paralleller mellan hojar och bilar; japanska bilar är ju också iskalla på marknaden idag (något överdrivet kanske men det är för att understryka poängen:) ) och de minskar i försäljning medans i alla fall tyska bilar från VW till Mercedes går som tåget och europeiska lyxvagnar och sport/hyperbilar säljer som smör.

Det är klart, fransmännen och Fiat verkar inte ha det så roligt för tillfället...
Förvisso GM, men även Opel dras visst med problem, eller? ;)

Parallellen är rätt tydlig, det finns tillräckligt med övre medelklass samt riktigt köpstarka individer för att premiumsegmentet ska gå som tåget. De riktigt exklusiva modellerna/märkena erbjuder sina kunder exklusivitet, upplevelse och status. Det funkar inte om kreti och pleti har tillgång till samma modell. Detta garanteras av ett högt pris och exklusiv teknik. Någon egentlig motsvarighet finns inte inom hojvärlden. Än.

För mellan- eller tjänstebilsklassen är det bra om något av glansen från premiumsegmentet smittar av sig, det går ju att dekalrensa. Detta är tyskarnas starka sida, hatten av. Budget- och familjesegmentet är hårt konkurrensutsatt från Japan, Korea och i framtiden även Kina. VW är väl det tyska företag som är mest verksamt i den marknaden, och där var man tidigt ute med sitt ägande i Skoda. Mest utsatt blir alltså italienare, fransmän och - japaner! Ja, och så Opel då.

Toyotas smala lycka är nog att de är så väl profilerade inom hybridtekniken. Men parallellen till S1000RR är tydlig - ett till synes ointagligt försprång kan få ett rätt abrupt slut...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Förvisso GM, men även Opel dras visst med problem, eller? ;)

Parallellen är rätt tydlig, det finns tillräckligt med övre medelklass samt riktigt köpstarka individer för att premiumsegmentet ska gå som tåget. De riktigt exklusiva modellerna/märkena erbjuder sina kunder exklusivitet, upplevelse och status. Det funkar inte om kreti och pleti har tillgång till samma modell. Detta garanteras av ett högt pris och exklusiv teknik. Någon egentlig motsvarighet finns inte inom hojvärlden. Än.

För mellan- eller tjänstebilsklassen är det bra om något av glansen från premiumsegmentet smittar av sig, det går ju att dekalrensa. Detta är tyskarnas starka sida, hatten av. Budget- och familjesegmentet är hårt konkurrensutsatt från Japan, Korea och i framtiden även Kina. VW är väl det tyska företag som är mest verksamt i den marknaden, och där var man tidigt ute med sitt ägande i Skoda. Mest utsatt blir alltså italienare, fransmän och - japaner! Ja, och så Opel då.

Toyotas smala lycka är nog att de är så väl profilerade inom hybridtekniken. Men parallellen till S1000RR är tydlig - ett till synes ointagligt försprång kan få ett rätt abrupt slut...

Opel går inge vidare men de ingår i GM, vilket märke har GM lyckats förvalta framgångsrikt ekonomiskt? Jag vet ett exempel som ligger svenskar rätt nära för att inte dra upp det faktum att hela j*vla GM gick i konken för några år sedan :)

Det finns ett märke måste jag erkänna: Corvette. C7:an verkar riktigt lovande tycker jag!

Amerikanerna bygger i övrigt skitbilar och den enda anledningen att de finns kvar är dels en patriotisk hemmamarknad (liksom de flesta hemmamarknaderna är) med väldigt många köpare och att det vore ett politiskt självmord att låta Detroitjättarna gå i konkurs vilket gjorde att skattebetalarna fick reda ut skiten.

Bob Lutz var ju rätt cool i och för sig och dessutom hojåkare :)

Problemet som tyskarna (förutom Opel då ;) ) upptäckte för ett bra tag sedan är att det är svårt att kombinera att bedriva lågprisutveckling och tillverkning i utvecklade länder, t.ex. större delen av Europa, det finns alltid andra länder som är mycket billigare. Man måste röra sig uppför värdestegen och konkurrera med produkten, inte med priset. Det har VW gjort väldigt bra samtidigt som man gjort Skoda till sitt "nya" VW eftersom man i Tjeckien kan tillverka billigare men genom att använda VW-teknologi blir inte kvalitéen lidande samtidigt som man får mer enheter att fördela avskrivningen av utvecklingskostnaderna på. Nya Octavian använder ju t.ex. samma MQB-plattform som alla nya VW använder och även Audi A3 har jag för mig.

Problemet för japanerna tycker jag personligen är att vad de revolutionerade var billig tillverkning med, för den tiden, väldigt bra tillförlitlighet. Problemet för de är att de har inte varit så innovativa på produktfronten (ny teknik och att skapa en "vill ha" känsla) medans resten av världen har kommit ikapp rejält vad gäller tillförlitlighet och Japan samtidigt blivit dyrt att producera i. De är liksom fast i samma produkt utan att den har kvar några fördelarna.

Fransmännen är fast i ett ingenmansland där de inte är billiga men ändå inte riktigt premium och jag tror inte riktigt bilköparna vet vad de står för.

Volvo står för säkerhet, BMW för körglädje, Aud för teknik, Mercedes för en stjärna på huven, VW för mycket bil för pengarna men vad står egentligen en Peugeot för? Eller en Renault? Jag är bilintresserad men jag vet inte ens vad deras modeller heter längre, förutom RenaultSport som ju är fantastiska! :)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Opel går inge vidare men de ingår i GM, vilket märke har GM lyckats förvalta framgångsrikt ekonomiskt? Jag vet ett exempel som ligger svenskar rätt nära för att inte dra upp det faktum att hela j*vla GM gick i konken för några år sedan :)

Det finns ett märke måste jag erkänna: Corvette. C7:an verkar riktigt lovande tycker jag!

Amerikanerna bygger i övrigt skitbilar och den enda anledningen att de finns kvar är dels en patriotisk hemmamarknad (liksom de flesta hemmamarknaderna är) med väldigt många köpare och att det vore ett politiskt självmord att låta Detroitjättarna gå i konkurs vilket gjorde att skattebetalarna fick reda ut skiten.

Bob Lutz var ju rätt cool i och för sig och dessutom hojåkare :)

Problemet som tyskarna (förutom Opel då ;) ) upptäckte för ett bra tag sedan är att det är svårt att kombinera att bedriva lågprisutveckling och tillverkning i utvecklade länder, t.ex. större delen av Europa, det finns alltid andra länder som är mycket billigare. Man måste röra sig uppför värdestegen och konkurrera med produkten, inte med priset. Det har VW gjort väldigt bra samtidigt som man gjort Skoda till sitt "nya" VW eftersom man i Tjeckien kan tillverka billigare men genom att använda VW-teknologi blir inte kvalitéen lidande samtidigt som man får mer enheter att fördela avskrivningen av utvecklingskostnaderna på. Nya Octavian använder ju t.ex. samma MQB-plattform som alla nya VW använder och även Audi A3 har jag för mig.

Problemet för japanerna tycker jag personligen är att vad de revolutionerade var billig tillverkning med, för den tiden, väldigt bra tillförlitlighet. Problemet för de är att de har inte varit så innovativa på produktfronten (ny teknik och att skapa en "vill ha" känsla) medans resten av världen har kommit ikapp rejält vad gäller tillförlitlighet och Japan samtidigt blivit dyrt att producera i. De är liksom fast i samma produkt utan att den har kvar några fördelarna.

Fransmännen är fast i ett ingenmansland där de inte är billiga men ändå inte riktigt premium och jag tror inte riktigt bilköparna vet vad de står för.

Volvo står för säkerhet, BMW för körglädje, Aud för teknik, Mercedes för en stjärna på huven, VW för mycket bil för pengarna men vad står egentligen en Peugeot för? Eller en Renault? Jag är bilintresserad men jag vet inte ens vad deras modeller heter längre, förutom RenaultSport som ju är fantastiska! :)

Du verkar ordentligt insatt i fordonsbranschen vilket jag INTE är men min spaning är att bilindustrin kommer drabbas av disruptive innovation mycket snart. Kidsen i vårt hushåll och deras kompisar är HELT ointresserade av bilar.
De har mycket teknikgadgets men bilen är verkligen bara en pryl som fraktar dem. Dessutom går den inte igenom besiktningen ibland och då var det bra om den inte kostade så mycket.
Att de skulle köpa premium kan jag inte se ens med teleskop.
Många barnfamiljer gjorde sin villadebut i de senaste stimulansåtgärderna på 1, 96% ränta och har farit ganska illa i ränte- och energiprisrallyt. De kan nog betraktas som en förlorad generation i premiumsegmentet också och deras ungar med.

Många åker runt i gammal skit och svär över larm på instrumentpaneler idag och jag tror de komner spendera sina bilpengar på det som mest liknar den ursprungliga VW-bubblan.

S1000RR orsakade nog att folk som inte når dit lika gärna köper något som är tio år gammalt.
Ska man vara sån så är det ja faktiskt i fajterklassen all utveckling sker idag, inte konstigt att den ökar egentligen.
Det är ganska stor skillnad på en Diversion och en Superduke. Större än skillnaden på 1998 års R1 och 2013 års gsxr1000.
IMHO då alltså.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag är 33 år! För mig finns det inget annat än porthojar "just nu" Men kan tänka mig att det blir nån naken hoj om ca 10 år. Tror att när man blir äldre så vill dom flesta "inte alla" byta till något som man sitter mer upprätt. Men sen får vi ju inte glömma att sporthojar dör nog alldrig ut. Det finns ju nästa generation efter som tar över:)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är 33 år! För mig finns det inget annat än porthojar "just nu" Men kan tänka mig att det blir nån naken hoj om ca 10 år. Tror att när man blir äldre så vill dom flesta "inte alla" byta till något som man sitter mer upprätt. Men sen får vi ju inte glömma att sporthojar dör nog alldrig ut. Det finns ju nästa generation efter som tar över:)

Jag är 43 år och har precis gått från naket till sporthoj :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Du verkar ordentligt insatt i fordonsbranschen vilket jag INTE är men min spaning är att bilindustrin kommer drabbas av disruptive innovation mycket snart. Kidsen i vårt hushåll och deras kompisar är HELT ointresserade av bilar.
De har mycket teknikgadgets men bilen är verkligen bara en pryl som fraktar dem. Dessutom går den inte igenom besiktningen ibland och då var det bra om den inte kostade så mycket.
Att de skulle köpa premium kan jag inte se ens med teleskop.
Många barnfamiljer gjorde sin villadebut i de senaste stimulansåtgärderna på 1, 96% ränta och har farit ganska illa i ränte- och energiprisrallyt. De kan nog betraktas som en förlorad generation i premiumsegmentet också och deras ungar med.

Många åker runt i gammal skit och svär över larm på instrumentpaneler idag och jag tror de komner spendera sina bilpengar på det som mest liknar den ursprungliga VW-bubblan.

S1000RR orsakade nog att folk som inte når dit lika gärna köper något som är tio år gammalt.
Ska man vara sån så är det ja faktiskt i fajterklassen all utveckling sker idag, inte konstigt att den ökar egentligen.
Det är ganska stor skillnad på en Diversion och en Superduke. Större än skillnaden på 1998 års R1 och 2013 års gsxr1000.
IMHO då alltså.

Man får ju verkligen hoppas att de inte gjort sin boendekalkyl på 1.96% ränta och köpt något de precis har råd med på den nivån. Jag tror nog att det kan vara många som gjort det men på det stora hela vet jag inte hur många de är. Tyvärr är ju de svenska bolånen, där man inte amorterar av lånen, som gjorda för att blåsa upp bostadspriser och locka folk att köpa mer än de har råd med.

Hur som, jag tror det ligger något i det du säger om framtidens bilmarknad och jag tror att det blir en polarisering; de som vill ha en bil och de som har en för att de måste. De som vill ha en bil är de som ser det som en statussymbol och använder den som transportmedel i större utsträckning och därför vill ha komfort och teknik. De kommer att köpa premium. På den andra delen av skalan finns de som köper en för att de måste och som kommer att köpa billigaste möjliga varianten som är stor nog för de. Då kommer märken som Dacia och Skoda att ligga bra till. Jag tror att japaner, italienare, fransmän, amerikaner och till viss del även Koreaner (när deras produktionskostnader ökar) kommer ligga sämre till eftersom de kommer hamna i ett ingenmansland, dvs. varken premium nog eller billiga nog. Koreanerna försöker ju göra sin klassresa just nu genom att öka värdet på sin produkt men jag undrar hur många mer märken som får plats däruppe.

Vad som kommer att vara intressant också är infrastrukturens utveckling i helhet, dvs andelen persontransporter förändras mellan bil, flyg och tåg. Visst är unga idag mindre intresserade av bilar och man kan hålla kontakten via ny teknik istället men om de också är mer mobila, dvs. flyttar i större utsträckning än tidigare generationer så kan man anta att resandet ändå är stabilt. Jag upplever det som att i Europa är det fler som använder bilen som främsta transportmedel eftersom man faktiskt tar sig någonstans här inom en radie på typ hundra mil och det är ett bekvämt sätt att resa på motorvägarna så folk använder bilen för att åka på semester med, hälsa på släktingar osv. I större delen av Sverige är man ju fortfarande i Sverige när man kört 100 mil plus att det ju tar en evighet på det vägnätet.

Jag tror dock att vad som till viss del kan rädda bilen är hybrid/elteknik. Om den tekniken blir billigare och prestandamässigt (som i räckvidd och laddningsinfrastruktur) på allvar kan ersätta förbränningsmotorer är ju helt plötsligt publika transporter i städer inte lika roliga längre och alla använder små elektriska Smart istället för att trängas på tunnelbanor och bussar. Parkeringar kan man lösa med sådana där mekaniska garage där man parkerar på höjden, eller djupet, istället för på bredden. Då är ju också tåget egentligen inte så intressant ur miljösynpunkt längre och då tror jag många unga kan lockas tillbaka till att använda bilar att ta sig mellan städer. Lägg till det sedan den självkörande bilen som utvecklas just nu och plötsligt har du ju i realiteten en personlig, miljövänlig och billig taxi, vilket inte är så dumt :)

Jag vet att sättet elen produceras på är det som avgör hur miljövänlig en elbil egentligen är men energiproduktion är något vi måste lösa med eller utan en elektrisk bil, byggnader är fortfarande den största konsumenten av energi och kommer att förbli så, inte minst när många utvecklingsländer sätter igång och expanderar sina städer på allvar med billiga byggnader.

Vad som händer med flygbranschen när världens regeringar ledsnar på att rädda de gamla dinosaurierna är ju också oklart, vad händer t.ex. i Norden när SAS går i konken och hur påverkar det folks sätt att transportera sig?


Vill man titta på bilbranschen som helhet strukturerat så är det väl egentligen så att bilen är ett transportmedel (inom och utanför städer) och för att efterfrågan ska minskas måste funktionen att transportera sig mellan två punkter ersättas av något annat eller så minskas antalet transporter.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Man får ju verkligen hoppas att de inte gjort sin boendekalkyl på 1.96% ränta och köpt något de precis har råd med på den nivån. Jag tror nog att det kan vara många som gjort det men på det stora hela vet jag inte hur många de är. Tyvärr är ju de svenska bolånen, där man inte amorterar av lånen, som gjorda för att blåsa upp bostadspriser och locka folk att köpa mer än de har råd med.

Lite OT även om jag tror trådens grundfråga bottnar i dessa frågor också:

Många hamnade nog i Grodan i kastrullen-syndromet: de märkte inte att det hände plus att jag anser att framför allt finansfolk räknar tokigt när de anser att inflationen är låg (och därmed löneökningarna).

Man kanske köpte huset på 4%, levde loppan när det blev 1,96% och bilen blev kass. Hoppsan, badrummet är sunkigt. Goda tider, livet leker. Låna på huset.
Elpriser smyger sakta upp, virkespriser har gått upp över 70% sedan Gudrun. Pelletsvärme har ökat med ca 50% medan lönen gått upp ungefär 8% under samma tid.
Trängselskatt. Hade inflationen varit låg skulle räkningsbördan rimligen varit ungefär densamma men så är inte fallet.
Jag tror inte det är en slump att kurvan i diagrammet ovanför damp ner som den gjorde 2009, skillnaden denna gången jämfört med ca 1990 är att då var det vad jag minns enbart Sverige som drabbades, nu verkar hela Europa vara i gungning (och jag tror även de länder som inte anses har problem kan råka ut för samma sak som Japan gjorde när S1000RR kom).
Jag tror den kommer vara låg länge, mycket länge eftersom jag misstänker att denna svackan inte är tillfällig utan att vi precis hamnat i en ny era där länder vi utnyttjat historiskt kommer köra om oss på fyran med framhjulet i luften.
Folk kommer helt enkelt inte låna som man gjort och det blir svårare och svårare att spara ihop vettiga pengar eftersom basutgifterna ökar.
Polarisering som du säger: antingen blir det ny ZX10R eller S1000RR eller så blir det begagnad valfri övrig. Eller en fajter med ABS, pulver och kul egenskaper.

Jaja. halv-OT. Jag ska inte störa mer med sådana funderingar.
Men jag tycker INTE ABS-lagen är bra, den kommer göra det ännu svårare att bygga billiga instegsmodeller eller få äldre exemplar igenom besiktningen.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Är det QE'n som börjat greppa eller har valutamarknaden äntligen tagit sitt förnuft till fånga? :)

Abe-san och hans parti som haft ekonomin som flagga i valet. När han sedan vann så är förväntningarna höga att han ska få igång ekonomin. Perception is reality.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det kommer kosta honom 10-20K att få den registrerad här, så jag skulle rekommendera att han säljer innan flytt och köper en annan hoj här.
Körkortet får han utan några lokala prov.

Jag har bra kontakter inom wholesale auction systemet i Japan och kan hjälpa honom hitta rätt hoj till rätt pris. Skicka ett PM med namn så hjälper jag gärna till med hoj och Japan i övrigt.

Det var som tusan, det här har han nog ingen aning om. Jag träffar honom på lördag och skall vidarebefodra dina uppgifter. Ber att få återkomma ifall han behöver hjälp, tack så länge Lugn.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Hur som, jag tror det ligger något i det du säger om framtidens bilmarknad och jag tror att det blir en polarisering; de som vill ha en bil och de som har en för att de måste. De som vill ha en bil är de som ser det som en statussymbol och använder den som transportmedel i större utsträckning och därför vill ha komfort och teknik. De kommer att köpa premium. På den andra delen av skalan finns de som köper en för att de måste och som kommer att köpa billigaste möjliga varianten som är stor nog för de. Då kommer märken som Dacia och Skoda att ligga bra till. Jag tror att japaner, italienare, fransmän, amerikaner och till viss del även Koreaner (när deras produktionskostnader ökar) kommer ligga sämre till eftersom de kommer hamna i ett ingenmansland, dvs. varken premium nog eller billiga nog. Koreanerna försöker ju göra sin klassresa just nu genom att öka värdet på sin produkt men jag undrar hur många mer märken som får plats däruppe.

Titta bara när Göteborg fick trängselskatt och västtrafik(lokaltrafiken) la om hela sin trafik just för att anpassa sig. Ironin var att många som bodde lite avskiljt drabbades och behövde ta körkort och bil för att kunna ha ett familjeliv i utkanten av Göteborg. Nu pratar vi om 30åringar som inte haft något behov tidigare. Jag själv tog B-körkort när jag fyllde 18, att äga bil i Göteborg är som att skjuta sig själv i foten, finns ingenstans att parkera om du inte vill bli ruinerad, valde därför att börja cykla mer just för hälsan och kondition. Motorcykelintresset kom av en slump när kompisen tog A körkortet, och för mig lät det som en bra idé då att äga en hoj är mer praktiskt än bil och kostar mindre i drift.

Bilintresset för mig är som du säger, bara ett transportmedel som tar mig från punkt A till punkt B enklast och det är nog därför Fiat Panda 4x4 sålt så bra i resten av EU med ett pris på 129tusen och kan ta sig över terräng som en SUV gör bilen praktisk tillsammans med en instrumentpanel som faktis går att förstå. Billig AWD lockar ganska många som bor där det inte alltid är asfalt att köra på och priset skriker, köp mig. Jag vet själv hur vidrigt det var att fastna i en snöbacke med framhjulsdrift, speciellt när vägen som är ansluten till är huvudvägen in till trysil skicenter. Fiat lyckades att skapa en dominoeffekt i bilbranchen med en småbil och 4x4, nu börjar varenda tillverkare slänga in AWD i deras småbilar. Det är lite som jag säger, det gäller för biltillverkarna att fokusera på en niché istället för att konkurrera med etablerade företag.

Tror samma gäller hoj också, varför köpa en sporthoj när en adventure-hoj är minst lika bra i svängarna med all modern teknik, byggd för att användas överallt till skillnad från sporthoj där det krävs asfalt. Ducati började hela adventuregenren med sin Multistrada och det är tydligt varför större företag lägger mer resurser på en adventurehoj när man ser försäljningssiffrorna. Valuta för pengarna och mångsidighet är det som krävs.

Fiat Panda 4x4 och Ducati Multistrada har ändrat industrin mer än något annat företag på senare tid.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sporthojen hör hemma på banan där den är gjord för !
Hur kul är det att köra sporthoj under 160 km/h ? med all jävla trafik och dålig asfalt så blir ofta hastigheten lägre mkt lägre och då märks den ansträngande körställningen snabbt ..

Motard är kul på småvägar och överallt iofs sålänge man undviker motorvägen :D
Och gärna på ett hjul . Nackdelen kanske är körställnigen på bana då och fotpinneskrap .

Streetfighter`s ..Bästa kompromissen i mitt tycke :D :tummenupp
Bra/bäst försäkring för prestadan .
Bra körställning för det mesta , även bandagar :tummenupp
Nack delen = fartvinden på motorvägen kan dock avhjälpas med en förhöjd screen .

Och som sagt , nu för tiden så går en streetfighter i princip lika fort i accel som renodlad kåpsporthoj .

För att vara på den säkra sidan så skulle alla få ha 3 st hojar :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fiat Panda 4x4 och Ducati Multistrada har ändrat industrin mer än något annat företag på senare tid.

Var inte BMW före Ducati där? Och är det inte BMW som sitter rätt stadigt på adventure-segmentet?
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Var inte BMW före Ducati där? Och är det inte BMW som sitter rätt stadigt på adventure-segmentet?

Jo BMW var först men det var Ducati som fick hela industrin att ändra riktning. BMW var ensam med att sälja äventyrshojar i början, Ducati släppte sin Multistrada och efteråt började alla företag producera äventyrshojar. Jag kan ha fel men det fanns väl inga direkta alternativ till BMW innan Ducati Multistradan släpptes vilket var 2003.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo BMW var först men det var Ducati som fick hela industrin att ändra riktning. BMW var ensam med att sälja äventyrshojar i början, Ducati släppte sin Multistrada och efteråt började alla företag producera äventyrshojar. Jag kan ha fel men det fanns väl inga direkta alternativ till BMW innan Ducati Multistradan släpptes vilket var 2003.

Tigern & KTMn då?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top