Är sporthojen en dinosaurie?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, vi har ju konstaterat det. Och tillverkarna har inte tillfört tillräckligt mycket meningsbärande innehåll för att upprätthålla intresset för sporthojar. Det räcker inte med ”lite mer pulver och lite mer elektronik” när kåplösa och högresta hojar utvecklas.

Kanske är det som händer med sporthojar nu helt enkelt evolution – det naturliga urvalet? När utvecklingen av kåplösa hojar inte längre försummas bli sporthojens svagheter uppenbara och köparna beter sig i enlighet med detta: de köper hojar som det är lättare att ha roligt med. Survival of the fittest.

Snarare att det billigaste säljer, folk vill generellt inte betala 50-70 000kr extra för kåpor.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ahh, utveckla gärna, det är jag nyfiken på eftersom jag kör Cittra.
Förlåt mig, jag menade att Citroen är det excentriska valet. Skälet torde väl vara uppenbart...

:)
 

Bifogat

  • citroen-ds-19-04.jpg
    citroen-ds-19-04.jpg
    98.1 KB · Visningar: 50
  • i_Citroen DS LeBaron Decapotable inside.jpg
    i_Citroen DS LeBaron Decapotable inside.jpg
    114.1 KB · Visningar: 52
  • 1970_Citroen_Ami_M35_For_Sale_Interior_resize.jpg
    1970_Citroen_Ami_M35_For_Sale_Interior_resize.jpg
    102.6 KB · Visningar: 45

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Snarare att det billigaste säljer, folk vill generellt inte betala 50-70 000kr extra för kåpor.
Säljs det oändligt många fler BMW R 1200 GS än Yamaha R1 därför att ”folk inte vill betala extra för kåpor”? Utveckla gärna dina tankar lite. Kanske missförstår?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det tycker jag faktiskt är mycket lättare att svara på än vad Yamaha, Suzuki, Honda och Kawasaki står för.

Peugeot är det sportiga franska valet.
Renault är det praktiska/smarta.
Citroen är det egocentriska.

Nog kan det vara så, problemet för de är, anser jag, att Peugeot anses inte sportigt nog jämfört med BMW, Renault är inte praktiskt/smart nog jämfört med VW/Skoda eller Audi (om man har pengarna) och Citroen... tja, jag tror inte jag behöver kommentera det vidare :)

Vad gäller japanerna håller jag med, de är ju helt förlorade i sitt varumärkesbyggande. Honda som, jämte Ducati, har det mest ansedda varumärket inom racing, HRC, verkar vilja framstå som en tillverkare av praktiska och tillförlitliga sporthojar. Hmmmm...

BMW kan man väl i och för sig också säga var på gruppnivå vilse eftersom de på bilsidan byggde M-bilar medans hojarna mest var ansedda som överviktiga touringhojar. Nu börjar de ju dock arta sig :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Crossplane-motorn var en intressant idé, men jag tror att Yamaha överskattade köparnas intresse för vevaxlar och obegriplig teknik.

MAYA: Most Advenced Yet Acceptable.

Deras konstiga radfyra var nog inte ”acceptable”.

Jag tycker också det är en intressant idé och den tillför marknaden något genom att vara unik, fyra snarlika radfyror känns inte så progressivt. Jag har tyvärr aldrig provat en men för mig verkar det om en halvgenomtänkt idè när man tar något uppenbarligen MotoGP-inspirerat och sedan sätter det i, något överdrivet, ett touringchassi. Känns lika genuint som när Ferrari sätter dimljus på F12:an som ser ut som ett från F1.

Ska man köra image-racet måste man göra det hela vägen och M1:an är ju känd för i huvudsak två egenskaper; crossplane motorn (vare sig den var först med det eller ijte) och det smidigaste och mest hanterbara chassit på gridden. Ska de kopiera motorn så får de kopiera chassit också och kalla den M1 Stradale istället :)

Crossplane motorn i RSV4:ans chassi vore något det!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Host... Africa Twin. Prosit... Det är ju ändå på Paris-Dakars glansdagar som äventyrshojen kom upp på agendan i storformat.
Men efter det har det varit stiltje på den fronten också i japan. Typ varadero. Vilken järnhög...

Kromhäcks-frenesin har gått över, verkar det som. "äventyrshojar" tar utrymme för sporttourers och fighters är i motsvarande sits mot sporthojarna.

Supersportklassen verkar väl ändå klara sig rätt bra? Daytona 675 och R6 verkar sälja, eller?

BMW R80GS var väl först?
Honda kontrade med Africa twin.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Crossplane-motorn var en intressant idé, men jag tror att Yamaha överskattade köparnas intresse för vevaxlar och obegriplig teknik.

MAYA: Most Advenced Yet Acceptable.

Deras konstiga radfyra var nog inte ”acceptable”.

Jag svalde betet med hull och hår. :hej
Jag tror framför allt tajmingen med bankkrascherna ställde till det för dem följt av s1000rr som brutalt visade var skåpet skulle stå.
Yamaha brände sitt skott på fel grejor.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Förlåt mig, jag menade att Citroen är det excentriska valet. Skälet torde väl vara uppenbart...

:)
Citroen e det enda franska valet som inte är HELT pantat .. Det tycker jag för att Citroen har fräsch design och innovativa lösningar. Med det sagt, nästa gång blir det en 5-serie eller en 3-serie coupe
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har du rökt nåt olämpligt? Vad skulle nästa "utveckling" bli? K1600 motorn i s1000?

:crash erkänn, du hade otur när du tänkte?
Ta ut en v4, ersätta den med en radmotor (som är klumpigare...) som imiterar en v4.
:rolleyes::rock:D

Vad jag menar är att en motor med syftet att vara mer lättkörd och bra driv ut ur kurvor (crossplane) kommer mer till sin rätt i ett smidigt chassi, dvs RSV4, än vad det gör i ett stadigt chassi. Bygger du ett stadigt chassi så är det ju lika bra att skicka i en motor med så mycket pulver som möjligt, något en crossplane inte har jämfört med en likvärdig screamer.

Klumpigare vet jag inte, visst är V4:an smalare men en radfyra borde kunna vara kortare (åtminstone i höjd med cylindrarna) och lägre, beroende på hur mycket man lutar cylindrarna.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag håller med i din poäng....fast nu är du ändå ute och jämför päron och apelsiner...lite.

En R1:a av första generationen var väl ändå rätt vass ändå, relativt sett, det är bara så mycket man kan göra med konceptet, grunden är densamma, det som tillkommit är lite mer pulver, och lite mer elektronik, i övrigt är skillnaderna små (även om man tittar på en S1000RR som är "värst").

En gammal diversion är ett räppel...utan dess like...

Nu var jämförelsen min men vi kan ta Bulldog jämfört med superduke då?
R1 -98 är vass. Och lätt. Precis som 2013 års suzuki.
S1000rr från 2010 har autopilot.

Det var en poäng att jämföra äpplen och päron: förutom BMW:n har nästan inget hänt.
Hade inte den kommit hade crossplane varit rymdteknologin och honda satte ABS på bladen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
BMW R80GS var väl först?
Honda kontrade med Africa twin.
Frågan är om inte Yamaha var 5 år före BMW och mer än 10 år före Honda. XT 500 var långt före sin tid (1975) med konceptet terränghoj-för-gata. Lite mer kreativitet än vi kan se nuförtiden.
 

Bifogat

  • 800px-Xt500.JPG
    800px-Xt500.JPG
    137.4 KB · Visningar: 50

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag köpte nyss en splirrans ny FZ1. Under tiden jag stod å fixade med lån etc så sneglade(läs: dräglade) jag ut genom kontorsfönstret på en blåvit R1 av 2012 års modell som kostade visserligen mer, men blev bortvald för att 1) för dyr försäkring, och 2) ingen ABS. Jag kör naket tills jag e över 40 sen klipper jag till på en R1:a med ABS och risers :p
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Säljs det oändligt många fler BMW R 1200 GS än Yamaha R1 därför att ”folk inte vill betala extra för kåpor”? Utveckla gärna dina tankar lite. Kanske missförstår?

Nu jämför du äpplen med päron igen, knappast någon som stått i valet touring med 60liters packväskor och minimalvikt sportis.

Men okej,

R1200GS -13 151 800:-
http://www.blocket.se/vasternorrland/BMW_R1200GS_Nyhet_1_95__Kampanjranta_45920557.htm?ca=14&w=3

BMW S1000 RR HP4 212 400:- (vilket är en "nyskapande" sh)
http://www.blocket.se/vasternorrland/BMW_S1000_RR_HP4_1_95__Kampanj_45840529.htm?ca=14&w=3


Kawasaki

ER6N 69 900:-

http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_ER6N_ABS_Ny__0__ranta__45862932.htm?ca=14&w=3


ZX-6R 636 134 900:-
http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_ZX_6R_636_Helfors_fran_8074_kr_1_95__45913616.htm?ca=14&w=3


Säljkurvan dyker under finanskrisen och fortsätter dyka, så ja, jag tror prislappen är lite inblandad.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu var jämförelsen min men vi kan ta Bulldog jämfört med superduke då?
R1 -98 är vass. Och lätt. Precis som 2013 års suzuki.
S1000rr från 2010 har autopilot.

Det var en poäng att jämföra äpplen och päron: förutom BMW:n har nästan inget hänt.
Hade inte den kommit hade crossplane varit rymdteknologin och honda satte ABS på bladen.

Njae, både Aprilia, Ducati och Kawasaki var väl bara något år efter med elektroniken? Så elektroniken hade bara dröjt ett år ytterligare utan BMW:n. Ducce var ju iofs först med TC på 1098R men den var väl i dyraste laget. Sedan kom Ducce med elektronisk justerbar fjädring (först på en sporthoj, har ju funnits på adventure-hojar tidigare) och HP4:an med semiautomatisk fjädring
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte omöjligt att prislappen gjorde att folk började välja andra hojar, typ motards, streetfighters m.m. när de egentligen ville ha en sporthoj, men upptäckte att de hojarna dög alldeles utmärkt ändå. Kanske tom lite bättre... Eller så har sporthojarna blivit för extrema för allmogen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Njae, både Aprilia, Ducati och Kawasaki var väl bara något år efter med elektroniken? Så elektroniken hade bara dröjt ett år ytterligare utan BMW:n. Ducce var ju iofs först med TC på 1098R men den var väl i dyraste laget. Sedan kom Ducce med elektronisk justerbar fjädring (först på en sporthoj, har ju funnits på adventure-hojar tidigare) och HP4:an med semiautomatisk fjädring

Jag är inte säker på att kawa fixat tc om inte bmw kommit med sin. Kanske inte aprilia heller.
Möjligen ducati.
Vill bara klargöra vad jag menade.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nu jämför du äpplen med päron igen, knappast någon som stått i valet touring med 60liters packväskor och minimalvikt sportis.

Men okej,

R1200GS -13 151 800:-
http://www.blocket.se/vasternorrland/BMW_R1200GS_Nyhet_1_95__Kampanjranta_45920557.htm?ca=14&w=3

BMW S1000 RR HP4 212 400:- (vilket är en "nyskapande" sh)
http://www.blocket.se/vasternorrland/BMW_S1000_RR_HP4_1_95__Kampanj_45840529.htm?ca=14&w=3


Kawasaki

ER6N 69 900:-

http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_ER6N_ABS_Ny__0__ranta__45862932.htm?ca=14&w=3


ZX-6R 636 134 900:-
http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_ZX_6R_636_Helfors_fran_8074_kr_1_95__45913616.htm?ca=14&w=3


Säljkurvan dyker under finanskrisen och fortsätter dyka, så ja, jag tror prislappen är lite inblandad.
Fast jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt i relation till ämnet...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fast jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt i relation till ämnet...

Du påstår att folk köper kåplösa hojar för att sporthojar är sååå tråkiga, inte utvecklas nått, medans kåplösa utvecklas, blivit roligare och tillomed är bättre.

Att kåplösa i princip kostar hälften är inget du nämnt.

Jag(!) påstår att priset är den största anledningen till varför folk väljer en viss hoj.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top