Är sporthojen en dinosaurie?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Haha, vi har gått från sporthojar till att nakna hojar är obekväma att åka motorväg med via bilindustrin till vem som först kom på adventure-hojen :)

Men jag är tyst eftersom jag är en av OT-förbrytarna :)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...tyska bilar från VW till Mercedes går som tåget...
Audis köp av Ducati bekräftar intrycket att den italienska tillverkaren har bättre kontakt med vad köparna efterfrågar än till exempel Suzuki.

Den japanska tillverkaren avslöjade nivån på sin utvecklingstakt när de nyligen visade en ny V-Strom...med motor från TL 1000 S.

:brinnerup

Man kan undra hur mycket nytänkande vi får se när nya GSX-R avtäcks.
 

Bifogat

  • SuzukiV-Strom1000Concept.jpg
    SuzukiV-Strom1000Concept.jpg
    46.8 KB · Visningar: 59
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jänkarna är akterseglade vad gäller customs nuförtiden också...
Ett segment som de japanska tillverkarna verkar vara betydligt bättre på än sporthojar. Nya Yamaha Bolt är en hoj som jag (!) skulle kunna tänka mig. Hoppas att vi får se trecylindriga R1/R6 tillverkade med samma fingertoppskänsla för vad marknaden efterfrågar.
 

Bifogat

  • img_r011s_2.jpg
    img_r011s_2.jpg
    78.6 KB · Visningar: 71

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Audis köp av Ducati bekräftar intrycket att den italienska tillverkaren har bättre kontakt med vad köparna efterfrågar än till exempel Suzuki.

Den japanska tillverkaren avslöjade nivån på sin utvecklingstakt när de nyligen visade en ny V-Strom...med motor från TL 1000 S.

:brinnerup

Man kan undra hur mycket nytänkande vi får se när nya GSX-R avtäcks.

Kanske är en ofrivillig desperation att spara R&D kostnader? Bilsidan går väl inte heller lysande, har för mig att de drog sig ur den amerikanska marknaden för några månader sedan.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ett segment som de japanska tillverkarna verkar vara betydligt bättre på än sporthojar. Nya Yamaha Bolt är en hoj som jag (!) skulle kunna tänka mig. Hoppas att vi får se trecylindriga R1/R6 tillverkade med samma fingertoppskänsla för vad marknaden efterfrågar.

Det räcker för mig om de skickar in crossplane-motorn i chassit från förra generationens R1, dvs en lättare och smidigare maskin så tror jag de skulle komma betydligt längre än med dagens något överviktiga R1:a.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Audis köp av Ducati bekräftar intrycket att den italienska tillverkaren har bättre kontakt med vad köparna efterfrågar än till exempel Suzuki.

Mjo, och Ferrari har bättre kontakt med köparna än Volvo..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo BMW var först men...
Host... Africa Twin. Prosit... Det är ju ändå på Paris-Dakars glansdagar som äventyrshojen kom upp på agendan i storformat.
Men efter det har det varit stiltje på den fronten också i japan. Typ varadero. Vilken järnhög...

Kromhäcks-frenesin har gått över, verkar det som. "äventyrshojar" tar utrymme för sporttourers och fighters är i motsvarande sits mot sporthojarna.

Supersportklassen verkar väl ändå klara sig rätt bra? Daytona 675 och R6 verkar sälja, eller?
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...men vad står egentligen en Peugeot för? Eller en Renault?
Det tycker jag faktiskt är mycket lättare att svara på än vad Yamaha, Suzuki, Honda och Kawasaki står för.

Peugeot är det sportiga franska valet.
Renault är det praktiska/smarta.
Citroen är det egocentriska.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vem f*n nämner Fiat Panda och min hoj i samma mening?! :D

De senaste åren har väl sporthojen tynat bort lite då det finns alternativ idag som klarar sig mycket bättre på landsväg och nästintill lika bra på bana. Nakenhojarna har ju blivit ruskigt kompetenta och när man jämför premierna är det inget svårt val längre?
Ärligt talat hänger man ju med sporthojar även på bana med t ex Speed Tripple, Streetfighter eller Touno om det inte är tävlingsnivå. Låt gå att det blåser lite mer på rakan... :)

Själv bytte jag in min sporthoj när Ducati lanserade Multistrada 1200:an. Sporthojen var obekväm, dyr i premie och dåvarande sambo gillade att åka med och satt som en jäkla koala på ryggen på mig. Skulle vi sedan på semester var packning ett aber att få med.
Med multin fick jag en sjujävla motor (nästan sporthojsklass iaf), bekväm körställning, superbt chassi och möjlighet att klicka på packväskor när det behövdes. Med skitlåg premie dessutom.

Sporthoj är enligt mig bara motiverat idag om man kör mycket bana. Annars finns det inget som talar för den längre. Som sagt, alternativen är för bra idag. Dock är och förblir sporthojar snyggast. Speciellt de röda från pastalandet... :rolleyes:

IMHO
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det räcker för mig om de skickar in crossplane-motorn i chassit från förra generationens R1, dvs en lättare och smidigare maskin så tror jag de skulle komma betydligt längre än med dagens något överviktiga R1:a.
Crossplane-motorn var en intressant idé, men jag tror att Yamaha överskattade köparnas intresse för vevaxlar och obegriplig teknik.

MAYA: Most Advenced Yet Acceptable.

Deras konstiga radfyra var nog inte ”acceptable”.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ett segment som de japanska tillverkarna verkar vara betydligt bättre på än sporthojar. Nya Yamaha Bolt är en hoj som jag (!) skulle kunna tänka mig. Hoppas att vi får se trecylindriga R1/R6 tillverkade med samma fingertoppskänsla för vad marknaden efterfrågar.

Ja, det är ju frågan - vad frågar vi konsumenter efter?

Varför en trecylindrig yamma? Ser inga problem med radfyror, vill jag åka trippel finns det engelska och italienska alternativ.
Mångfald är roligare än likriktning. Anar att det driver på utvecklingen lite med?

Italienarna och tyskarna kan tyckas ha lite eggen just nu - det är ju bara bra dock - japanerna lär ju komma med något skoj framöver.
För inte så länge sedan var det fräsigaste från BMW en klart bukfet luftkyld äventyrshoj (för weekendwarriors som sällan tar dem av asfalten f.ö), nu har de sin S1000RR...och Ducce svängde ur sig sin Panigale.

Dominansen hos österrikarna ligger i det riktiga geggmoppesegmentet, där är de i det närmaste utan konkurrens (speciellt inom enduron, där ser jag ingen av japanerna som ens försöker, tyvärr).

Tilläggas bör att de som oroar sig mest över materialet är enligt min personliga (och något cyniska :hihi ) uppfattning - är de som är minst begåvade att spaka sina hojar med (detta går att applicera på alla potentiella prylsporter).

Måste man ha 200 pållar och alla elektroniska hjälpmedel - kan det rent av vara så att det tar bort en del av tjusningen? Jag tror det.

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden heller...

/J
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är ganska stor skillnad på en Diversion och en Superduke. Större än skillnaden på 1998 års R1 och 2013 års gsxr1000.
IMHO då alltså.
En bra illustration av varför sporthoj inte känns lika spännande som för 15 år sedan. Det är ganska hårresande hur lite som har hänt sedan 1998. Ger mig fan på att de flesta skulle ha lika roligt eller roligare på en begagnad R1 från 1998 som på en helt ny. Samma sak kan man nog inte säga om Diversion 900 vs FZ8.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En bra illustration av varför sporthoj inte känns lika spännande som för 15 år sedan. Det är ganska hårresande hur lite som har hänt sedan 1998. Ger mig fan på att de flesta skulle ha lika roligt eller roligare på en begagnad R1 från 1998 som på en helt ny. Samma sak kan man nog inte säga om Diversion 900 vs FZ8.

Jag håller med i din poäng....fast nu är du ändå ute och jämför päron och apelsiner...lite.

En R1:a av första generationen var väl ändå rätt vass ändå, relativt sett, det är bara så mycket man kan göra med konceptet, grunden är densamma, det som tillkommit är lite mer pulver, och lite mer elektronik, i övrigt är skillnaderna små (även om man tittar på en S1000RR som är "värst").

En gammal diversion är ett räppel...utan dess like...
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag håller med i din poäng....fast nu är du ändå ute och jämför päron och apelsiner...lite.

En R1:a av första generationen var väl ändå rätt vass ändå, relativt sett, det är bara så mycket man kan göra med konceptet, grunden är densamma, det som tillkommit är lite mer pulver, och lite mer elektronik, i övrigt är skillnaderna små (även om man tittar på en S1000RR som är "värst").

En gammal diversion är ett räppel...utan dess like...

Kanske är därför sporthojen är utdöende?

Ironiskt nog, om Yamaha, Honda och Suzuki hade dragit en "Ducati" och stensatsat ordentligt på en riktig sportis med det bästa och senaste, och mest effekt.. så tror jag faktiskt att den hade sålt riktigt bra. Lite som Ducati gjort, och lite som MV Agusta gör nu också med F3:an, Brutale osv.

Att satsa sig ur krisen tror jag är ett effektivt sätt, och sportisarna hade haft större marknadsandel - allt enligt facit (Ducati).

Kanske borde sluta tro dock!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...grunden är densamma, det som tillkommit är lite mer pulver, och lite mer elektronik, i övrigt är skillnaderna små...
Jo, vi har ju konstaterat det. Och tillverkarna har inte tillfört tillräckligt mycket meningsbärande innehåll för att upprätthålla intresset för sporthojar. Det räcker inte med ”lite mer pulver och lite mer elektronik” när kåplösa och högresta hojar utvecklas.

Kanske är det som händer med sporthojar nu helt enkelt evolution – det naturliga urvalet? När utvecklingen av kåplösa hojar inte längre försummas bli sporthojens svagheter uppenbara och köparna beter sig i enlighet med detta: de köper hojar som det är lättare att ha roligt med. Survival of the fittest.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-18 kl. 19.18.42.jpg
    Skärmavbild 2013-03-18 kl. 19.18.42.jpg
    21.8 KB · Visningar: 52
  • Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak (2013) Front Side.jpg
    Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak (2013) Front Side.jpg
    66.6 KB · Visningar: 82
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top