Är sporthojen en dinosaurie?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag(!) påstår att priset är den största anledningen till varför folk väljer en viss hoj.

Jag vill hävda att det är månadskostnaden som avgör och då spelar 20-30kkr i inköp liten roll när det tjänas in på ett års försäkring..
Hade jag fått samma premie på kåpsyrran till min hoj, hade jag troligen haft en med helkåpa...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du påstår att folk köper kåplösa hojar för att sporthojar är sååå tråkiga, inte utvecklas nått, medans kåplösa utvecklas, blivit roligare och tillomed är bättre.

Att kåplösa i princip kostar hälften är inget du nämnt.

Jag(!) påstår att priset är den största anledningen till varför folk väljer en viss hoj.

Jag tror du har rätt. :) Men det är nog enklare än så, de flesta söker nog den hoj de har råd med totalekonomin på, och försöker få en så kul hoj som möjligt för det de skall ha den till (en del söker ju bus, andra vill glida, några åker grus, och en del vill se fräna ut på donken).

Skulle jag inte åka bana stod det nog något naket i garaget, Superduke R hade legat nära tillhands...och säkert skulle pris/bus styra där - precis som det gjorde när jag shoppade 750n.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jo, vi har ju konstaterat det. Och tillverkarna har inte tillfört tillräckligt mycket meningsbärande innehåll för att upprätthålla intresset för sporthojar. Det räcker inte med ”lite mer pulver och lite mer elektronik” när kåplösa och högresta hojar utvecklas.

Kanske är det som händer med sporthojar nu helt enkelt evolution – det naturliga urvalet? När utvecklingen av kåplösa hojar inte längre försummas bli sporthojens svagheter uppenbara och köparna beter sig i enlighet med detta: de köper hojar som det är lättare att ha roligt med. Survival of the fittest.

Riktigt så enkelt är det ändå inte...sporthojen har ju helt klart ett berättigande, jag skulle inte byta bort min, tror inte jag är själv.

Men försäkringsbolagen styr en del, och när det kommer busigare, och busigare nakenhojar, som ännu inte verkar straffas ut totalt på premierna, så är det ju rätt lätt att se varthän det barkar.

Så har jag faktiskt provat en ny multistrada, som du använder för att understryka din poäng. Fantastisk hoj. Men samtidigt EXTREMT könlös...den sade mig verkligen ingenting.

Det var som att köra en schweizisk armekniv, en där inget verktyg kändes riktigt 100%.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Inte omöjligt att prislappen gjorde att folk började välja andra hojar, typ motards, streetfighters m.m. när de egentligen ville ha en sporthoj, men upptäckte att de hojarna dög alldeles utmärkt ändå. Kanske tom lite bättre... Eller så har sporthojarna blivit för extrema för allmogen.

Prova och sätt dig på en gsxr 1100 från -95 och dra den till 200+ får du se exakt hur extrema dagens hojar är! Eller så gör du som en del gjorde då jag hade moppe och monterar 80cc på en ciao med pressad plåtram och bromsar från en bobby-car...

Jag tror fortfarande att många vill ha en sh men konjunkturen hindrar dom! Av alla nakenhojar jag provat så har ingen ens varit närheten av att mäta sig med en sh. Har man inte råd med en sporthoj så är det en nyare som menas då de flesta kan äga t.ex en K3 som alla dagar i veckan knäcker en nakenhoj!

Förstår inte riktigt bmw gs 1200 diskussionen vs sporthoj då dom knappast konkurrerar med varandra utan gs stjäl nog mer av custom då svensson kommit på att det inte är kul med vibrerande ånglok!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vilken grupp menar vi med ”folk”? Ej verifierade uppgifter om de fem mest populära mc-modellerna på de största marknaderna i Europa ger nedanstående vid handen. Jag kan tänka mig att kulturella och geografiska skillnader snarare än ekonomiska avgör ”varför folk väljer en viss hoj”.

Du tror att de 4800 tyskar som väljer Hornet 600 egentligen skulle vilja ha en GSX-R 1000? Jag kan tänka mig att många som väljer en Hornet 600 vill ha en smidig hoj som de känner att de kan kontrollera och ha roligt med. Många skulle nog ha råd med en GSX-R 1000, men deras mc-intresse matchas helt enkelt inte av en hoj vars främsta kännetecken är att den är fruktansvärt snabb, obekväm och dyr i drift. Till skillnad från dig tror jag alltså att det oftast är intresset som fäller avgörandet. Det var inte lysande ekonomiska tider i början av 90-talet när sporthojar såldes i betydligt större serier än nu. Men världen har förändrats väsentligt sedan dess och för mig är det lätt att förstå att sporthojar upplevs som mindre relevanta nu än de gjorde för 20 år sedan.

Tyskland
1. BMW R1200GS - 6,779
2. Honda CBF 600 - 4,859
3. Suzuki Bandit 650 - 3,420
4. Yamaha FZ6 - 3,286
5. Suzuki GSX-R 1000 - 2,947

Frankrike
1. Kawasaki Z750 - 7,160
2. Yamaha 600 FZ6 - 6,474
3. Suzuki Bandit 650 - 5,475
4. Suzuki SV 650 - 3,420
5. Honda Hornet 600 - 2,687

Storbritannien
1. Suzuki GSX-R 1000 - 2,534
2. Kawasaki ZX-6R - 2,213
3. Honda CBR 1000 RR - 2,083
4. BMW R1200GS - 1,980
5. Yamaha R1 - 1,936

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vilken grupp menar vi med ”folk”? Ej verifierade uppgifter om de fem mest populära mc-modellerna på de största marknaderna i Europa ger nedanstående vid handen. Jag kan tänka mig att kulturella och geografiska skillnader snarare än ekonomiska avgör ”varför folk väljer en viss hoj”.

Du tror att de 4800 tyskar som väljer Hornet 600 egentligen skulle vilja ha en GSX-R 1000? Jag kan tänka mig att många som väljer en Hornet 600 vill ha en smidig hoj som de känner att de kan kontrollera och ha roligt med. Många skulle nog ha råd med en GSX-R 1000, men deras mc-intresse matchas helt enkelt inte av en hoj vars främsta kännetecken är att den är fruktansvärt snabb, obekväm och dyr i drift. Till skillnad från dig tror jag alltså att det oftast är intresset som fäller avgörandet. Det var inte lysande ekonomiska tider i början av 90-talet när sporthojar såldes i betydligt större serier än nu. Men världen har förändrats väsentligt sedan dess och för mig är det lätt att förstå att sporthojar upplevs som mindre relevanta nu än de gjorde för 20 år sedan.

Tyskland
1. BMW R1200GS - 6,779
2. Honda CBF 600 - 4,859
3. Suzuki Bandit 650 - 3,420
4. Yamaha FZ6 - 3,286
5. Suzuki GSX-R 1000 - 2,947

Frankrike
1. Kawasaki Z750 - 7,160
2. Yamaha 600 FZ6 - 6,474
3. Suzuki Bandit 650 - 5,475
4. Suzuki SV 650 - 3,420
5. Honda Hornet 600 - 2,687

Storbritannien
4. BMW R1200GS - 1,980
5. Yamaha R1 - 1,936

Tyskar är ett könslöst folk :hihi

UK stödde ju din tes ordentligt.

Om man nu är helt styrd av ditt såkallade "intresse" för motorcyklar, förklara då för mig varför man väljer en hornet?
Vad är den oslagbar på?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jag tror du har rätt. :) Men det är nog enklare än så, de flesta söker nog den hoj de har råd med totalekonomin på, och försöker få en så kul hoj som möjligt för det de skall ha den till (en del söker ju bus, andra vill glida, några åker grus, och en del vill se fräna ut på donken).

Skulle jag inte åka bana stod det nog något naket i garaget, Superduke R hade legat nära tillhands...och säkert skulle pris/bus styra där - precis som det gjorde när jag shoppade 750n.

Hade gärna haft en Superduke R i garaget med ;)

Tror inte försäkring är boven på nytt, vagnskada brukar väl ingå på alla märken?
Däremot 5-10.000kr/månaden i värdeminskning första året borde få de flesta att dra sig för att shoppa ny sporthoj.
(Är väl omöjligt att sälja en begagnad sporthoj för 100.000kr+ ?)

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Storbritannien
4. BMW R1200GS - 1,980
5. Yamaha R1 - 1,936

Rule Britannia!
Men sådan drottning, sådana undersåtar:
HM.QEII.BSA.jpg
Och i samma kungahus, prinsarna William
prince-.ducati.jpg
och Harry
prince-harry.jpg

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Om man nu är helt styrd av ditt såkallade "intresse" för motorcyklar, förklara då för mig varför man väljer en hornet?
Tror jag skrev just det.

Radare skrev:
Jag kan tänka mig att många som väljer en Hornet 600 vill ha en smidig hoj som de känner att de kan kontrollera och ha roligt med. Många skulle nog ha råd med en GSX-R 1000, men deras mc-intresse matchas helt enkelt inte av en hoj vars främsta kännetecken är att den är fruktansvärt snabb, obekväm och dyr i drift.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
UK stödde ju din tes ordentligt.
Som jag föreslog: kultur och geografi. I UK har man en lång och folkligt förankrad tradition av mc-racing både på landsväg och bana. I Tyskland är man möjligen mer präglad av samma förnuftskultur som i norden och de har ett mer kuperat landskap än i UK. Och så är de lika förtjusta i BMW som vi är i Volvo.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Tror inte försäkring är boven på nytt, vagnskada brukar väl ingå på alla märken?

Det märks att du kör stenåldershojar, typ ingen hoj säljs med vagnskada. Svenska Z750 kom med ett års vagnskada för några år sen när jag köpte en, men året efter var det borttaget (kanske finns ett samband?).

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Citroen e det enda franska valet som inte är HELT pantat .. Det tycker jag för att Citroen har fräsch design och innovativa lösningar. Med det sagt, nästa gång blir det en 5-serie eller en 3-serie coupe
Franska bilar är insnöade i den franska marknaden och där passar de perfekt. Andra länder i Europa har helt andra krav. En V70 skulle sälja bajs i Frankrike.
Citroën är i princip det enda märket som har revolutionerat "åkkomforten" ett x antal gånger.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
På temat vi diskuterat tidigare med japanska bilar, iofs den amerikanska marknaden men jag tror personligen det ser liknande ut på andra marknader också.

http://www.autoblog.com/2013/03/21/younger-buyers-leaving-japanese-for-south-korean-american-brand/
Där får de identitetslösa produkterna konkurrenes av nya identitetslösa produkter som är lika bra eller bättre men billigare. Kanske är ett märkes historia lite mer viktigt för mc-köpare än bil-köpare?

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
På temat vi diskuterat tidigare med japanska bilar, iofs den amerikanska marknaden men jag tror personligen det ser liknande ut på andra marknader också.

http://www.autoblog.com/2013/03/21/younger-buyers-leaving-japanese-for-south-korean-american-brand/

Finanskrisen har påverkat alla, ungdomar idag vill ha sportiga bilar som inte drar för mycket men ändå har tillräckligt med kraft att köra lite mer spirituellt. Nya 1.6L turbomatade bilar med 200hk som både väger mindre och drar mindre bränsle än motorer utan laddning, det är väl ett bra steg i utvecklingen.

Frågan är när denna trend når motorcyklar. Kunna gå ner en storlek men ändå behålla kraften; 1000cc -> 600cc turbo. Lägre massa och mindre cylindrar ger lägre gyroskopisk effekt och sänker friktionen i cylinderväggarna. Effektivare motor tillsammans med snabb styrning. Om de slänger in turbo borde de även designa flexfuel system för att köras på alkohol. Har mer potentiell effekt att använda än bensin och kyler motorn bättre tack vare alkoholens egenskaper.

Motorcykelindustrin står stilla i jämförelse med bilindustrin. T.o.m koenigsegg har mer modern teknik än vad F1 bilarna kör runt med. Titta på "Inside Koenigsegg" av drive på youtube. Jämför motorcykelns teknik och vad Koenigsegg använder; motorcykeln känns som stenålder i jämförelse.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Du får nog rätt exklusiva high-tech grejer på en hoj också om den är prissatt likadant som en Koenigsegg...

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Min sporthoj är gammal och tung.Så ja den är nog en dinosaurie men jag har förbannat roligt med den ändå..:D

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Du får nog rätt exklusiva high-tech grejer på en hoj också om den är prissatt likadant som en Koenigsegg...

Det har inte stoppat Fiat att designa deras TwinAir-motor med hydrauliskt styrda ventiler och turbo till ett lågt pris.

Titta på motorcykelns utveckling de senaste 10åren, hur mycket nytt har kommit på motorsidan? Jämför nu vad som hänt inom bilindustrin.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Frågan är när denna trend når motorcyklar. Kunna gå ner en storlek men ändå behålla kraften; 1000cc -> 600cc turbo. Lägre massa och mindre cylindrar ger lägre gyroskopisk effekt och sänker friktionen i cylinderväggarna. Effektivare motor tillsammans med snabb styrning. Om de slänger in turbo borde de även designa flexfuel system för att köras på alkohol. Har mer potentiell effekt att använda än bensin och kyler motorn bättre tack vare alkoholens egenskaper.

Motorcykelindustrin står stilla i jämförelse med bilindustrin.

Jo, turbo skulle vara toppen för serviceintervallerna på hoj.

Etanol föreslår du också, jo det är framtiden sörrö! :banana

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...