Vilken grupp menar vi med ”folk”? Ej verifierade uppgifter om de fem mest populära mc-modellerna på de största marknaderna i Europa ger nedanstående vid handen. Jag kan tänka mig att kulturella och geografiska skillnader snarare än ekonomiska avgör ”varför folk väljer en viss hoj”.
Du tror att de 4800 tyskar som väljer Hornet 600 egentligen skulle vilja ha en GSX-R 1000? Jag kan tänka mig att många som väljer en Hornet 600 vill ha en smidig hoj som de känner att de kan kontrollera och ha roligt med. Många skulle nog ha råd med en GSX-R 1000, men deras mc-intresse matchas helt enkelt inte av en hoj vars främsta kännetecken är att den är fruktansvärt snabb, obekväm och dyr i drift. Till skillnad från dig tror jag alltså att det oftast är intresset som fäller avgörandet. Det var inte lysande ekonomiska tider i början av 90-talet när sporthojar såldes i betydligt större serier än nu. Men världen har förändrats väsentligt sedan dess och för mig är det lätt att förstå att sporthojar upplevs som mindre relevanta nu än de gjorde för 20 år sedan.
Tyskland
1. BMW R1200GS - 6,779
2. Honda CBF 600 - 4,859
3. Suzuki Bandit 650 - 3,420
4. Yamaha FZ6 - 3,286
5. Suzuki GSX-R 1000 - 2,947
Frankrike
1. Kawasaki Z750 - 7,160
2. Yamaha 600 FZ6 - 6,474
3. Suzuki Bandit 650 - 5,475
4. Suzuki SV 650 - 3,420
5. Honda Hornet 600 - 2,687
Storbritannien
1. Suzuki GSX-R 1000 - 2,534
2. Kawasaki ZX-6R - 2,213
3. Honda CBR 1000 RR - 2,083
4. BMW R1200GS - 1,980
5. Yamaha R1 - 1,936