xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Ort
- Norrköping
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
De har i alla fall gjort det i segmentet sporthojar. I andra segment kanske det inte har varit så farligt?
Kanske kommer de göra förvånansvärt lite. Kanske till och med lämna walkover. Möjligen omvärderar de japanska tillverkarna lönsamheten i att ha ett livaktigt sortiment med sporthojar. Kanske kommer Honda låta den kommande 1 miljon €-hojen bli det flaggskepp som ska locka stora skaror asiatiska hojköpare att välja CBR/CB 500. Kolla in klippet nedan från någon mässa i sydostasien. Det sägs att ”Kawasaki Ninja 650R” (som vi kallar ER-6 här) är Kawasakis bäst säljande modell. Tydligen inte bara i Sverige. Vad fan ska de egentligen ha ZX-636 och ZX-10 till? Kanske nödvändiga sedan de drog sig ur MotoGP?
Sporthoj är egentligen dömt till misslyckande ekonomiskt, och det vet även företagen.
Det är samma med F1, man vet att det är minus i kassan men lönar sig PR-mässigt.
Här skriver du även att ER6 säljer bra, även fast du i övriga texter förklarar att Japanerna är totalt misslyckade och lämnar walkover.
I princip skulle 99% av alla sporthojsåkare klara sig bra med en hoj som såg ut som en sporthoj, hade 80hästar och billig försäkring, sen finns den andra klicken, och där håller jag till viss del med (men inte när det gäller BMW) att skillnaden mellan 160hästar för 40.000kr eller 186hästar för 200.000kr motiverar inte nyköp.
Det är ytterst få som vill förlora 100.000kr på att köra in en leksak.