Är sporthojen en dinosaurie?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
De har i alla fall gjort det i segmentet sporthojar. I andra segment kanske det inte har varit så farligt?

Kanske kommer de göra förvånansvärt lite. Kanske till och med lämna walkover. Möjligen omvärderar de japanska tillverkarna lönsamheten i att ha ett livaktigt sortiment med sporthojar. Kanske kommer Honda låta den kommande 1 miljon €-hojen bli det flaggskepp som ska locka stora skaror asiatiska hojköpare att välja CBR/CB 500. Kolla in klippet nedan från någon mässa i sydostasien. Det sägs att ”Kawasaki Ninja 650R” (som vi kallar ER-6 här) är Kawasakis bäst säljande modell. Tydligen inte bara i Sverige. Vad fan ska de egentligen ha ZX-636 och ZX-10 till? Kanske nödvändiga sedan de drog sig ur MotoGP?

Sporthoj är egentligen dömt till misslyckande ekonomiskt, och det vet även företagen.

Det är samma med F1, man vet att det är minus i kassan men lönar sig PR-mässigt.

Här skriver du även att ER6 säljer bra, även fast du i övriga texter förklarar att Japanerna är totalt misslyckade och lämnar walkover.

I princip skulle 99% av alla sporthojsåkare klara sig bra med en hoj som såg ut som en sporthoj, hade 80hästar och billig försäkring, sen finns den andra klicken, och där håller jag till viss del med (men inte när det gäller BMW) att skillnaden mellan 160hästar för 40.000kr eller 186hästar för 200.000kr motiverar inte nyköp.

Det är ytterst få som vill förlora 100.000kr på att köra in en leksak.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
De har i alla fall gjort det i segmentet sporthojar. I andra segment kanske det inte har varit så farligt?

Kanske kommer de göra förvånansvärt lite. Kanske till och med lämna walkover. Möjligen omvärderar de japanska tillverkarna lönsamheten i att ha ett livaktigt sortiment med sporthojar. Kanske kommer Honda låta den kommande 1 miljon €-hojen bli det flaggskepp som ska locka stora skaror asiatiska hojköpare att välja CBR/CB 500. Kolla in klippet nedan där det sägs att ”Kawasaki Ninja 650R” (som vi kallar ER-6 här) är Kawasakis bäst säljande modell. Tydligen inte bara i Sverige. Vad fan ska de egentligen ha ZX-636 och ZX-10 till? Kanske nödvändiga sedan de drog sig ur MotoGP?

Suzukis GSX-R 600 och 750. Vilka jävla sorgebarn det måste vara. Fina att köra, men vem fan köper dem? Jag kan tänka mig att de japanska tillverkarna är i full färd med att göra sina sortiment betydligt mer smalare och mer träffsäkra. Städa bort modeller som samlar damm och inte har en jävligt tydlig och lönsam målgrupp.

Ta inte illa upp men, jag litar nog mer på japanernas horder av marknadsanalytiker än nån svenne som sitter i sin hyresrätt och "tror" en massa saker. Sporthojen är en eterisk, emotionell och mytisk företeelse som inte kan utvärderas med faktoida parametrar. Sporthojen är och kommer att förbli hojuniversumets state of the art från vilken "nyttofordonen" (när har en hoj egentligen gjort nytta sen andra världskriget?) lånar sin attraktion ifrån. Så sluta sitta och va bitter på din Varadero, Chiao eller vad det nu är du puttrar fram på, sporthojarna kommer att finnas kvar vare sig du vill det eller inte. ;)
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ta inte illa upp men, jag litar nog mer på japanernas horder av marknadsanalytiker än nån svenne som sitter i sin hyresrätt och "tror" en massa saker.
Om svennen i hyresrätten konstaterar något i efterhand som de japanska marknadsanalytikerna försökte predicera i framtiden skulle jag tro mer på svennen.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Du förbereder för ett svar på frågan som ställs i trådens första inlägg, men så kom det inget.

Varför köps det färre sporthojar om de är så mycket ”bättre” och ”häftigare” än andra? Och hur ser framtiden ut?

Njä, asså jag dividerade inte direkt om sporthojens vara eller inte vara. Jag menade mer att i jämförelse med en Lambo så har i princip alla som vill "råd" med en sporthoj, så jämförelsen med Lamborghini var inte helt 100%'ig

Mja, nypriserna stack iväg 2008 (?) när yennet balla ur, och vips inga sålda japanare.

BMW har ju alltid varit dyyra, men sen är ju deras kundgrupp 50+ också :)

Jotack, jag var i Japan då och hade precis skrivit på köpekontraktet på en bil... djävligt kul när yenen skenade en sisådär 30% från att kontraktet skrevs till att pengarna skulle dras...
Men i jämförelse med en Lambo är en ny sportis rena rama kapet!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ta inte illa upp men, jag litar nog mer på japanernas horder av marknadsanalytiker än nån svenne som sitter i sin hyresrätt och "tror" en massa saker. Sporthojen är en eterisk, emotionell och mytisk företeelse som inte kan utvärderas med faktoida parametrar. Sporthojen är och kommer att förbli hojuniversumets state of the art från vilken "nyttofordonen" (när har en hoj egentligen gjort nytta sen andra världskriget?) lånar sin attraktion ifrån...
Ja, inte mig emot! Det kommer att bli mig ett sant nöje att om tre år utbrista "-Så rätt Du hade!", om vi kan välja mellan ett antal nya, fränare och rejsigare maskiner till ungefär samma kostnader som idag:)

Sporthoj är egentligen dömt till misslyckande ekonomiskt, och det vet även företagen.

Det är samma med F1, man vet att det är minus i kassan men lönar sig PR-mässigt...

...I princip skulle 99% av alla sporthojsåkare klara sig bra med en hoj som såg ut som en sporthoj, hade 80hästar och billig försäkring, sen finns den andra klicken, och där håller jag till viss del med (men inte när det gäller BMW) att skillnaden mellan 160hästar för 40.000kr eller 186hästar för 200.000kr motiverar inte nyköp.

Det är ytterst få som vill förlora 100.000kr på att köra in en leksak.
Ja, jag tror Du har rätt om vi tittar på tiden som varit. Men visst har allting ett pris, Kawasakis och Suzukis kraftigt minskade engagemang i racingens kungaklasser är ett tydligt bevis på ett beslut som inte kan ha varit okontroversiellt.

Samtidigt vet jag att vi i praktiken har tre försäkringsbolag kvar i Sverige som tar in sporthojar, varav två aktivt analyserar och förändrar sin strategi just nu. Minskar efterfrågan blir priset högre för de hojar som säljs, blir dessutom premierna ännu högre är det nog många som får finna sig i att åka äldre sporthoj eller mindre maskin.

De har i alla fall gjort det i segmentet sporthojar. I andra segment kanske det inte har varit så farligt?

Kanske kommer de göra förvånansvärt lite. Kanske till och med lämna walkover. Möjligen omvärderar de japanska tillverkarna lönsamheten i att ha ett livaktigt sortiment med sporthojar. Kanske kommer Honda låta den kommande 1 miljon €-hojen bli det flaggskepp som ska locka stora skaror asiatiska hojköpare att välja CBR/CB 500...
Ja, enligt rapporten vi kikade på tidigare är den inhemska markanden något vikande, totalt minskade exporten med ca 5%, mest på maskinerna mellan 51-249cc. De större hojarna ökade något, så "Dual sports" verkar ta marknadsandelar som kompenserar tappet inom SuperSport.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vi lever i en lite märklig tidsålder också, i min vardag hör jag konstant ett gnäll om kostnader för olika saker men aldrig ett ord om något som investering.
Tror ni högertrafikomläggningen skulle gjorts idag? Järnvägsnätet? Göta kanal?
Jag försöker ge exempel på stora förändringar som troligen inte gick att räkna hem på sin tid men som ingen vill ha ogjort idag.
Ett aktuellt exempel jag råkar tro på själv är Västlänken som jag misstänker kommer ge oanade spin-offeffekter i framtiden. Hoppas bara ingen ekonom/upphandlare lyckas ge bort uppdraget till ett utländskt bolag så våra skattepengar inte kommer oss själva till godo.

Kan det vara så att hojtillverkarna i framför allt Japan råkar ut för samma sak?
"TC är för dyrt"
"Risken för reklamationer är för stor"
M.m

Jag funderar på spinoffeffekten på ifall t.ex Yamaha lägger ner sporthojar och inser att fz1 inte skulle tilltalat mig eftersom jag satt med en sådan och ville ha något annat. Hur gör de förresten fz1 intressant om de inte kan hänvisa till r1?

Det jag försöker syfta på är att vi lever i någon konstlad förnuftsera där kvartalsrapporter är viktigare än framtidsbyggande (vilket gör åtminstone mig totalt deprimerad). Jag gissar att gemene man borde ägna mindre tid åt ifrågasättande av andra och mer energi åt att ifrågasätta sig själv och ens tankar så vi får upp ångan igen.

BMW, Apple och några till har visat att idiotprojekt ingen tidigare genomfört kan löna sig.
Nokia, Facit och kanske snart Volvo har visat vart brist på nytänkande kan leda.

Skrivet på en lur och dåligt korrläst
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ett aktuellt exempel jag råkar tro på själv är Västlänken som jag misstänker kommer ge oanade spin-offeffekter i framtiden. Hoppas bara ingen ekonom/upphandlare lyckas ge bort uppdraget till ett utländskt bolag så våra skattepengar inte kommer oss själva till godo.

Kan det vara så att hojtillverkarna i framför allt Japan råkar ut för samma sak?
"TC är för dyrt"
"Risken för reklamationer är för stor"
M.m

Jag funderar på spinoffeffekten på ifall t.ex Yamaha lägger ner sporthojar och inser att fz1 inte skulle tilltalat mig eftersom jag satt med en sådan och ville ha något annat. Hur gör de förresten fz1 intressant om de inte kan hänvisa till r1?

Det jag försöker syfta på är att vi lever i någon konstlad förnuftsera där kvartalsrapporter är viktigare än framtidsbyggande (vilket gör åtminstone mig totalt deprimerad). Jag gissar att gemene man borde ägna mindre tid åt ifrågasättande av andra och mer energi åt att ifrågasätta sig själv och ens tankar så vi får upp ångan igen.

BMW, Apple och några till har visat att idiotprojekt ingen tidigare genomfört kan löna sig.
Nokia, Facit och kanske snart Volvo har visat vart brist på nytänkande kan leda...
Jag börjar i slutet - Är verkligen S1000RR en lika stor förändring för mc-industrin som iphone var för mobiltelefonin? Min hyggligt kittade Gixxer -09 känns i a f inte riktigt som en äldre generations Sporthoj i f t en flång ny S1000RR. Lite vassare motor, lite fler gizmos men inget man höjer ögonbrynen inför. Upplevelsen är densamma.

Ja, att våga vara annorlunda och satsa i f t risken att gå fel är en balansakt. Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor, men de dumdristiga tolereras inte heller i längden. Ta Yamaha som exempel - oregelbunden tändföljd är ju ett vågat försök från 09 att utveckla konceptet som rent kommersiellt inte fungerade. Vad kommer de med nästa år? Trippel? Big-bang?

Ser vi på en mindre men kommersiellt lyckad tillverkare som Triumph så säljer de ju bra med fränare gathojar (t ex S3) utan att ha en literhoj i programmet. Nu tror jag inte att alla lägger ned sin tillverkning av literhojar. Men de kanske funderar på ett sätt att ändra och profilera sin produkt?

Yamaha kanske kör sin egen väg fullt ut, söker design och körbarhet före extrema prestanda? Suzuki fortsätter sin "Take the power back"-kampanj med minimalt med ABS/TC i kombination med ett herrejösses-mellanregister för gossar och flickor med hår på bröstet? Kawa fortsätter kampen om flest HK och Honda låter sin värsting-V4 stå modell för framtida sporthojar?

Vi får se. Men fortsätter efterfrågan att gå ned kommer nog tillverkarna att tvingas ifrågasätta var de satsar sina utvecklingspengar, och det behöver inte nödvändigtvis vara negativt för oss konsumenter. Profilering kan skapa intressanta valmöjligheter...
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag börjar i slutet - Är verkligen S1000RR en lika stor förändring för mc-industrin som iphone var för mobiltelefonin? Min hyggligt kittade Gixxer -09 känns i a f inte riktigt som en äldre generations Sporthoj i f t en flång ny S1000RR. Lite vassare motor, lite fler gizmos men inget man höjer ögonbrynen inför. Upplevelsen är densamma.

Ja, att våga vara annorlunda och satsa i f t risken att gå fel är en balansakt. Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor, men de dumdristiga tolereras inte heller i längden. Ta Yamaha som exempel - oregelbunden tändföljd är ju ett vågat försök från 09 att utveckla konceptet som rent kommersiellt inte fungerade. Vad kommer de med nästa år? Trippel? Big-bang?

Ser vi på en mindre men kommersiellt lyckad tillverkare som Triumph så säljer de ju bra med fränare gathojar (t ex S3) utan att ha en literhoj i programmet. Nu tror jag inte att alla lägger ned sin tillverkning av literhojar. Men de kanske funderar på ett sätt att ändra och profilera sin produkt?

Yamaha kanske kör sin egen väg fullt ut, söker design och körbarhet före extrema prestanda? Suzuki fortsätter sin "Take the power back"-kampanj med minimalt med ABS/TC i kombination med ett herrejösses-mellanregister för gossar och flickor med hår på bröstet? Kawa fortsätter kampen om flest HK och Honda låter sin värsting-V4 stå modell för framtida sporthojar?

Vi får se. Men fortsätter efterfrågan att gå ned kommer nog tillverkarna att tvingas ifrågasätta var de satsar sina utvecklingspengar, och det behöver inte nödvändigtvis vara negativt för oss konsumenter. Profilering kan skapa intressanta valmöjligheter...

Du sa det: profilering. Påminner om när jag skulle köpa tapet en gång, jag fick formligen en uppenbarelse hur en vägg skulle se ut en gång och lånade hem provpärmar från alla märken butiken hade. Ingen hade det jag sökte. Jag upptäckte också att de uppenvarligen profilerade sig genom att göra nästan exakt likadana mönster. Yamahas eventuella radtrekoncept fjärmar dem kanske lite från övriga japs och kanske ger oss en liter-daytona?

Ang iPhone: jag minns den inte som en revolution när den kom, snarare utskrattad. Den var ungefär en Qtek 9100 med mer gizmos.
Det som gjorde den stor var eftermarknadskvaliteterna med appar, bra SDK, bra affärsmodell med mera. Lite förenklat och bara min åsikt.
Så ja: s1000rr flyttade gränserna framåt. Vad suktar wanbabeesen efter? Knappast gixxer va?
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
När blev sporthojar dyra att köpa?
Genomsnittssvensson har väl råd med minst två sportisar på en helt vanlig avbetalningsplan, precis som allt annat som konsumeras nuförtiden :rolleyes:

Jovisst.. två sporthojar utöver bostadsrätten och den nya bilen. Visst, det har säkert alla råd med, en försäkringskostnad på 15000x2 på det. Eller hur!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ang iPhone: jag minns den inte som en revolution när den kom, snarare utskrattad. Den var ungefär en Qtek 9100 med mer gizmos.
Det som gjorde den stor var eftermarknadskvaliteterna med appar, bra SDK, bra affärsmodell med mera. Lite förenklat och bara min åsikt.
Så ja: s1000rr flyttade gränserna framåt. Vad suktar wanbabeesen efter? Knappast gixxer va?
Apples SDK är ju lite av ett skämt, så bra vetefan... Men den var iofs bättre än alla andra mobilSDKs (som var rent skräp)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Apples SDK är ju lite av ett skämt, så bra vetefan... Men den var iofs bättre än alla andra mobilSDKs (som var rent skräp)

Good enough att ta pekskärmstelefoner till en nivå ingen trodde var möjlig före 2007 i alla fall.
2010 hörde jag en representant för Nokia hävda att alla fortfarande tyckte s60 var en kanonplattform och att folk i Asien frågade efter billiga telefoner och där är de störst. De släppte t.o.m en peklur på sitt OS som jag nu glömt namnet på. Snacka om fingertoppskänsla för marknaden.
Det spelar ingen roll hur "bra" något är idag om inte kunderna får förtroende för sin investering.

När jag jämför bruset i en Yamahabutik jämfört med en som säljer Triumph och KTM bli jag bekymrad för 2013, undrar om FZ-8 är så het? Borde inte MT-01 konceptet förädlats med en herrejösses-motor?

Hoppas innerligt utvecklingsavdelningarna i Japan jobbar treskift.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jovisst.. två sporthojar utöver bostadsrätten och den nya bilen. Visst, det har säkert alla råd med, en försäkringskostnad på 15000x2 på det. Eller hur!

Ja väljer man bort den nya V70'n har man pengar över till två nya sportisar på belåning, och bor man inte mitt i smeten så är försäkringen inte alls så blodig om man fyllt 35bast. Speciellt om man jämför med att köpa en Lamborghini som det var tal om...

Poängen var att en Lambo är en ganska avlägsen båt att ro i hamn ekonomiskt för en genomsnittlig Svensson, medan en sportis är långt ifrån.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Poängen var att en Lambo är en ganska avlägsen båt att ro i hamn ekonomiskt för en genomsnittlig Svensson, medan en sportis är långt ifrån.
Sedan när är det ny information för någon? Den här tråden handlar om varför allt färre köper sporthojar, tots att det kostar mindre än ”en Lambo”.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Sedan när är det ny information för någon? Den här tråden handlar om varför allt färre köper sporthojar, tots att det kostar mindre än ”en Lambo”.
Vem påstod att det var ny info? Jag svarade bara på ett inlägg som påstod att det var så?
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
No way… det kommer alltid finnas ungdomar mycket pengar som vill ha det västra som finns i mc- och bilvärlden (jag var en sån när jag var 18 – (även om när jag har mycket mer pengar nu)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sett till prissättningen finns det ju en given förklaring till varför japanmodeller kanske inte är hetast?
Liten kort undersökning 2013års modeller;
Honda CBR1000RR 159,9'
Kawasaki ZX10-R 171,9'
Suzuki GSXR1000 149,9'
Yamaha YZF R1 162,9'

mot:
BMW s1000RR 178,9'
Aprilia RSV4 aprc 165,9
Ducati 1199 panigale 201,9

Honda och Kawa samt alla eurohojarna har ABS. Kanske inte ett säljargument men..
En "vilja" att vara med på tåget? Lagkravet är 3 år bort, kanske dags för de två andra japanska att börja få ut lite exemplar. Det brukar ju ta nåt tag innan det lirar så att kunderna blir nöjda.


Är du full, S3 ÄR väl en literhoj?
Det beror på, "S" kan ju även stå för "Street" och då är det 0,675l....
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Du förbereder för ett svar på frågan som ställs i trådens första inlägg, men så kom det inget.

Varför köps det färre sporthojar om de är så mycket ”bättre” och ”häftigare” än andra? Och hur ser framtiden ut?

Nu trampar jag kanske på ömma tår här, men sporthojar upplevs väl bara som bättre och häftigare för de som redan är frälsta? Jag själv, som skall köpa min första hoj i vår, tycker att sporthojen ser ut som en 80-talsrelik, och även utan de stora kostnaderna i åtanke, så skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa en sporthoj.

Förlåt.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top