På grund av deras utseende?...aldrig ens tänka tanken att köpa en sporthoj.
På grund av deras utseende?...aldrig ens tänka tanken att köpa en sporthoj.
Alldeles för sällan, har dessutom långt ifrån tillräcklig tillgång till psykofarmaka. Därför måste Du nog förklara för mig vilken sporthoj (som vi ju diskuterar i tråden) som Triumph haft i modellprogrammet sedan Daytona 955? Jag vet att de har Rocket, Explorer, Sprint, Trophy, Thunderbird och Speed Triple, alla med litermotorer eller större. Men jag lever nog i tron att den enda sporthoj de har i nuläget är Daytona 675?Är du full, S3 ÄR väl en literhoj?
Du trampar inte på några ömma tår alls, det är precis Din inställning till sporthojen som företeelse som är en del av förklaringen till dess nedgång i efterfrågan/försäljningen. Det verkar inte som att produkten eller upplevelsen tilltalar Dig på det sätt den fascinerat Radare, mig själv och andra under åren?Nu trampar jag kanske på ömma tår här, men sporthojar upplevs väl bara som bättre och häftigare för de som redan är frälsta? Jag själv, som skall köpa min första hoj i vår, tycker att sporthojen ser ut som en 80-talsrelik, och även utan de stora kostnaderna i åtanke, så skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa en sporthoj.
Förlåt.
Nu trampar jag kanske på ömma tår här, men sporthojar upplevs väl bara som bättre och häftigare för de som redan är frälsta? Jag själv, som skall köpa min första hoj i vår, tycker att sporthojen ser ut som en 80-talsrelik, och även utan de stora kostnaderna i åtanke, så skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa en sporthoj.
Förlåt.
Sedan när är det ny information för någon? Den här tråden handlar om varför allt färre köper sporthojar, tots att det kostar mindre än ”en Lambo”.
Vad visar priserna, menar du?
Det är riktigt, sporthojarna försvinner inte - om de inte kraschas sönder och samman då. Antalet hojar totalt sett ökar ju fortfarande och andelen sport har nog varit rätt konstant. Det är lurigt att hitta statistik kring detta, jag refererar till min minnesbild av det gedigna arbete som Bjucken på SMC:s kansli lagt ner kring hur många MC som finns registrerade, hur många som finns i trafik samt hur många faktiska mc-förare som kör dessa hojar.Men har det blivit så mkt färre sporthojar som rullar?
Är det inte främst nya sporthojar det säljs färre av?
Men nyförsäljningen minskar för tredje året i rad och sporthojarna som grupp tar mer stryk än andra fullstora MC. De japanska fabrikaten minskar mest, av vad jag kunnat utläsa. Och det kommer ju att få konsekvenser i statistik, utveckling och utbud under de kommande åren. Och det är väl spekulationer kring detta som tråden handlar om?
Mmm, det finns ju ett välkänt och numera rätt gammalt klipp där en ny K5 körs på bana mot två nittiotalshinkar med en tidsvinst på en eller ett par sekunder. Skillnaden har nog inte ökat om en hyggligt driven amatörförare kör en vettigt underhållen K3 vs en S1000RR/ZX-10.Ja, att nyförsäljningen minskar tycker jag faktiskt inte är särskilt konstigt.
Som någon redan varit inne på så är ju priset en faktor, och vad man får för de extra pengarna.
Jag tror att det är så enkelt så att en ny sporthoj inte ger tillräckligt mkt "extra" för att motivera skillnaden i pris. Man kan ju gå tillbaka rätt långt i tiden och ändå få en hoj med i princip samma effekt som en helt ny literklubba t ex.
Nu är jag inte helt uppdaterad på de absolut senaste hojarna, men vad har de nya japanerna som deras föregångare från kanske 08/09 inte har (som motiverar +100k på priset)?
BMW:n hade ju åtminstone en del finesser som stack ut, typ traction control, och de är väl i princip de enda som lyckats sälja nåt?
edit: kawan kanske har TC också..
Det stämmer. Se klippet nedan. En duktigt begagnad YZF 750 från 1993 var 1,6 sek långsammare än en ny GSX-R 1000 (2006).Mmm, det finns ju ett välkänt och numera rätt gammalt klipp där en ny K5 körs på bana mot två nittiotalshinkar med en tidsvinst på en eller ett par sekunder. Skillnaden har nog inte ökat om en hyggligt driven amatörförare kör en vettigt underhållen K3 vs en S1000RR/ZX-10.
Det stämmer. Se klippet nedan. En duktigt begagnad YZF 750 från 1993 var 1,6 sek långsammare än en ny GSX-R 1000 (2006).
http://youtu.be/rSyPkiTgifU
Det stämmer. Se klippet nedan. En duktigt begagnad YZF 750 från 1993 var 1,6 sek långsammare än en ny GSX-R 1000 (2006).
http://youtu.be/rSyPkiTgifU
Yamahan väger 20kg mer och har ~50hk mindre. Hur stor skillnad skulle det vara om båda hade samma vikt och samma effekt?
Precis det klippet jag tänkte på, om än jag tog fel på Suzukins årmodell med ett år Tack!Det stämmer. Se klippet nedan. En duktigt begagnad YZF 750 från 1993 var 1,6 sek långsammare än en ny GSX-R 1000 (2006)...
Ja, förmodligen skulle tiden ligga ungefär i samma härrad som Suzukin. Peter1980 menar att han inte finner det värt att lägga ned pengar för en ny hoj för så liten skillnad i prestanda. Om prestanda på bana är viktigt för en köpare är alltså en äldre maskin mer prisvärd, enligt Peter1980.Yamahan väger 20kg mer och har ~50hk mindre. Hur stor skillnad skulle det vara om båda hade samma vikt och samma effekt?
Jovisst, det skiljer säkert i körupplevelse, chassits förmåga till att svälja ojämnheter, exakthet i reglage etc. Men tiduret är ett objektivt mätinstrument och de flesta av oss spekulanter på flång nya hojar har nog insikten att BSB-tider för alltid kommer att vara ouppnåeliga för oss. Då har vi nog mer gemensamt med de som testar hojarna i klippet. Så oavsett alla brister hos den gamla härken kvarstår ett objektivt faktum - trots mer än tio års utveckling skiljer endast 1.6s på varvtiden. Det säger inte allt, det är vi överens om. Men för t ex Peter1980 är objektiva prestanda runt banan viktigt, och därför kan jag förstå hans synpunkt.Det beror på vad dom vill ha ut av "reportaget", fortfarande sämre bromsar och chassi.
Kevin Smith, föraren i klippet, var en mycket kompetent förare som från början testade för Performance Bikes.Då har vi nog mer gemensamt med de som testar hojarna i klippet.
OK, alltså även han mer kompetent än vad de flesta av oss kan hoppas kunna bli. Då är referenserna till BSB än mer avlägsna...Kevin Smith, föraren i klippet, var en mycket kompetent förare som från början testade för Performance Bikes.
Är övertygad om att det inte är effekten det kommer an på, utan den nyare hojens överlägsna fjädring och bromsar som gör den lättare att köra fort med runt en bana. Så en 90-talshoj som får sitt chassi uppgraderat lite är en vansinnigt prisvärd motorcykel som skulle genera och förvåna många på en bandag.Yamahan väger 20kg mer och har ~50hk mindre. Hur stor skillnad skulle det vara om båda hade samma vikt och samma effekt?
Jovisst, det skiljer säkert i körupplevelse, chassits förmåga till att svälja ojämnheter, exakthet i reglage etc. Men tiduret är ett objektivt mätinstrument och de flesta av oss spekulanter på flång nya hojar har nog insikten att BSB-tider för alltid kommer att vara ouppnåeliga för oss. Då har vi nog mer gemensamt med de som testar hojarna i klippet. Så oavsett alla brister hos den gamla härken kvarstår ett objektivt faktum - trots mer än tio års utveckling skiljer endast 1.6s på varvtiden. Det säger inte allt, det är vi överens om. Men för t ex Peter1980 är objektiva prestanda runt banan viktigt, och därför kan jag förstå hans synpunkt.
Ja, jag vet inte vad Du baserar den uppfattningen på, baserat på min erfarenhet från bankörning är videon trovärdig och jag har svårt att se varför en brittisk journalist skulle vilja fejka ett test där en japansk äldre hoj är nästan lika snabb som en japansk ny hoj?Jag anser att klippet är lika objektivt som Top Gears tester där brittiska bilar alltid vinner.
Jag kan göra att liknande test när jag är 1,6 sek långsammare med en Puch Dakota mot en R1a,
det skulle vara underhållande, men knappast objektivt.
Halva videon är gnäll om dåliga bromsar, dålig fjädring, sladdrig etc och sen 1,6 sek i skillnad?
Jag är en hyggligt snabb motionsförare och var snabbare runt Sviestad på en sliten 250 med drygt 70 hästkrafter än på en ny R1. På svenska banor (för att inte tala om kurviga landsvägar) är effektstarka hojar oerhört överskattade.Mitt byte från en -06 Daytona med 110hk på bakhjulet till en Gixxer k9 med 160 hk gav kanske mellan två och tre sekunder i varvtid beroende på bana.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |