Är sporthojen en dinosaurie?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är du full, S3 ÄR väl en literhoj?
Alldeles för sällan, har dessutom långt ifrån tillräcklig tillgång till psykofarmaka. Därför måste Du nog förklara för mig vilken sporthoj (som vi ju diskuterar i tråden) som Triumph haft i modellprogrammet sedan Daytona 955? Jag vet att de har Rocket, Explorer, Sprint, Trophy, Thunderbird och Speed Triple, alla med litermotorer eller större. Men jag lever nog i tron att den enda sporthoj de har i nuläget är Daytona 675?

Men Du som är nykter, skötsam och har koll kanske kan upplysa mig om vilken modell av sporthojen "S3" som jag missat? :)
Nu trampar jag kanske på ömma tår här, men sporthojar upplevs väl bara som bättre och häftigare för de som redan är frälsta? Jag själv, som skall köpa min första hoj i vår, tycker att sporthojen ser ut som en 80-talsrelik, och även utan de stora kostnaderna i åtanke, så skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa en sporthoj.

Förlåt.
Du trampar inte på några ömma tår alls, det är precis Din inställning till sporthojen som företeelse som är en del av förklaringen till dess nedgång i efterfrågan/försäljningen. Det verkar inte som att produkten eller upplevelsen tilltalar Dig på det sätt den fascinerat Radare, mig själv och andra under åren?
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ett kort inlägg till denna kvasidiskussion...
En aspekt torde ju vara att folk faktiskt vill behålla sina hojar, jag skulle inte parkera min Panigale obevakad över natten(lika lite som jag skulle göra det med min Ferrari), en rolig nakenhoj kan jag göra det med(typ BMW M135)...

Sen håller jag med om att japsarna har tappat sin lyskraft...Men de kommer igen!
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nu trampar jag kanske på ömma tår här, men sporthojar upplevs väl bara som bättre och häftigare för de som redan är frälsta? Jag själv, som skall köpa min första hoj i vår, tycker att sporthojen ser ut som en 80-talsrelik, och även utan de stora kostnaderna i åtanke, så skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa en sporthoj.

Förlåt.

:krenKt :mad:
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sedan när är det ny information för någon? Den här tråden handlar om varför allt färre köper sporthojar, tots att det kostar mindre än ”en Lambo”.

Men har det blivit så mkt färre sporthojar som rullar?
Är det inte främst nya sporthojar det säljs färre av?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad visar priserna, menar du?

:va

Att prisskillnaden mellan japan och Europa maskiner är relativt liten idag. Så har det inte alltid varit. Sporthojsåkaren som vill ha ny hoj är nog inte sen med att välja en kritikerrosad europé fullspäckad med intressant teknik och kioskvältarprestanda för några procent extra mot en japansk spartansk dito. Eller jag kanske är ensam om att välja med mottot mest för pengarna. Lite kopplat till den i tråden uppkomna japan vs resten diskussionen. Hoppas det var svar på din fråga.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men har det blivit så mkt färre sporthojar som rullar?
Är det inte främst nya sporthojar det säljs färre av?
Det är riktigt, sporthojarna försvinner inte - om de inte kraschas sönder och samman då. Antalet hojar totalt sett ökar ju fortfarande och andelen sport har nog varit rätt konstant. Det är lurigt att hitta statistik kring detta, jag refererar till min minnesbild av det gedigna arbete som Bjucken på SMC:s kansli lagt ner kring hur många MC som finns registrerade, hur många som finns i trafik samt hur många faktiska mc-förare som kör dessa hojar.

Men nyförsäljningen minskar för tredje året i rad och sporthojarna som grupp tar mer stryk än andra fullstora MC. De japanska fabrikaten minskar mest, av vad jag kunnat utläsa. Och det kommer ju att få konsekvenser i statistik, utveckling och utbud under de kommande åren. Och det är väl spekulationer kring detta som tråden handlar om?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men nyförsäljningen minskar för tredje året i rad och sporthojarna som grupp tar mer stryk än andra fullstora MC. De japanska fabrikaten minskar mest, av vad jag kunnat utläsa. Och det kommer ju att få konsekvenser i statistik, utveckling och utbud under de kommande åren. Och det är väl spekulationer kring detta som tråden handlar om?

Ja, att nyförsäljningen minskar tycker jag faktiskt inte är särskilt konstigt.
Som någon redan varit inne på så är ju priset en faktor, och vad man får för de extra pengarna.

Jag tror att det är så enkelt så att en ny sporthoj inte ger tillräckligt mkt "extra" för att motivera skillnaden i pris. Man kan ju gå tillbaka rätt långt i tiden och ändå få en hoj med i princip samma effekt som en helt ny literklubba t ex.

Nu är jag inte helt uppdaterad på de absolut senaste hojarna, men vad har de nya japanerna som deras föregångare från kanske 08/09 inte har (som motiverar +100k på priset)?

BMW:n hade ju åtminstone en del finesser som stack ut, typ traction control, och de är väl i princip de enda som lyckats sälja nåt?

edit: kawan kanske har TC också..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, att nyförsäljningen minskar tycker jag faktiskt inte är särskilt konstigt.
Som någon redan varit inne på så är ju priset en faktor, och vad man får för de extra pengarna.

Jag tror att det är så enkelt så att en ny sporthoj inte ger tillräckligt mkt "extra" för att motivera skillnaden i pris. Man kan ju gå tillbaka rätt långt i tiden och ändå få en hoj med i princip samma effekt som en helt ny literklubba t ex.

Nu är jag inte helt uppdaterad på de absolut senaste hojarna, men vad har de nya japanerna som deras föregångare från kanske 08/09 inte har (som motiverar +100k på priset)?

BMW:n hade ju åtminstone en del finesser som stack ut, typ traction control, och de är väl i princip de enda som lyckats sälja nåt?

edit: kawan kanske har TC också..
Mmm, det finns ju ett välkänt och numera rätt gammalt klipp där en ny K5 körs på bana mot två nittiotalshinkar med en tidsvinst på en eller ett par sekunder. Skillnaden har nog inte ökat om en hyggligt driven amatörförare kör en vettigt underhållen K3 vs en S1000RR/ZX-10.

Honda har väl ABS sedan -08, R1 TC sedan ifjol, Kawa både ABS och TC sedan -11, Suzuki tycker att vi ska "take the power back" - Motovudu style? Om jag förstått det hela rätt?

Om jag förstår Dig rätt så lyckas inte de flång nya produkterna som tillverkarna erbjuder kittla Dig så att Du tycker att de är värda merkostnaden i f t en begagnad sporthoj? Och då är Du både van banåkare och instruktör, alltså förmodligen inte mindre intresserad/fascinerad än den normale sporthojsföraren?

Vad skulle kunna trigga Dig att lägga en order på en ny hoj?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Mmm, det finns ju ett välkänt och numera rätt gammalt klipp där en ny K5 körs på bana mot två nittiotalshinkar med en tidsvinst på en eller ett par sekunder. Skillnaden har nog inte ökat om en hyggligt driven amatörförare kör en vettigt underhållen K3 vs en S1000RR/ZX-10.
Det stämmer. Se klippet nedan. En duktigt begagnad YZF 750 från 1993 var 1,6 sek långsammare än en ny GSX-R 1000 (2006).

http://youtu.be/rSyPkiTgifU
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Yamahan väger 20kg mer och har ~50hk mindre. Hur stor skillnad skulle det vara om båda hade samma vikt och samma effekt?

Det beror på vad dom vill ha ut av "reportaget", fortfarande sämre bromsar och chassi.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det stämmer. Se klippet nedan. En duktigt begagnad YZF 750 från 1993 var 1,6 sek långsammare än en ny GSX-R 1000 (2006)...
Precis det klippet jag tänkte på, om än jag tog fel på Suzukins årmodell med ett år:) Tack!

Yamahan väger 20kg mer och har ~50hk mindre. Hur stor skillnad skulle det vara om båda hade samma vikt och samma effekt?
Ja, förmodligen skulle tiden ligga ungefär i samma härrad som Suzukin. Peter1980 menar att han inte finner det värt att lägga ned pengar för en ny hoj för så liten skillnad i prestanda. Om prestanda på bana är viktigt för en köpare är alltså en äldre maskin mer prisvärd, enligt Peter1980.

Det beror på vad dom vill ha ut av "reportaget", fortfarande sämre bromsar och chassi.
Jovisst, det skiljer säkert i körupplevelse, chassits förmåga till att svälja ojämnheter, exakthet i reglage etc. Men tiduret är ett objektivt mätinstrument och de flesta av oss spekulanter på flång nya hojar har nog insikten att BSB-tider för alltid kommer att vara ouppnåeliga för oss. Då har vi nog mer gemensamt med de som testar hojarna i klippet. Så oavsett alla brister hos den gamla härken kvarstår ett objektivt faktum - trots mer än tio års utveckling skiljer endast 1.6s på varvtiden. Det säger inte allt, det är vi överens om. Men för t ex Peter1980 är objektiva prestanda runt banan viktigt, och därför kan jag förstå hans synpunkt.

Jag kan ta ett annat illustrativt exempel som ligger nära mig själv: I denna post kör en forummedlem en bana som jag är väl bekant med, på en gammal hoj som ser ut som kriget. Han lägger med god kontroll tider som jag och än bättre chaufförer än mig får slita orm för att nå ned till - med betydligt nyare, "bättre" och mer kraftfullt material.

Så - argumentet att endast prestanda ska få oss att köpa ny sporthoj räcker nog inte riktigt ändå fram, det kanske vi ändå kan enas kring? Inte för att de nya maskinerna är dåliga, utan för att de äldre maskinerna helt enkelt är riktigt bra även dom! Sedan medges att TC, ABS, slirkoppling, TC etc kan ge en extra marginal för den som vill åka fort med något mindre erfarenhet än föraren i exemplet...:)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kevin Smith, föraren i klippet, var en mycket kompetent förare som från början testade för Performance Bikes.
OK, alltså även han mer kompetent än vad de flesta av oss kan hoppas kunna bli. Då är referenserna till BSB än mer avlägsna...:4skrika:brinnerup
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Yamahan väger 20kg mer och har ~50hk mindre. Hur stor skillnad skulle det vara om båda hade samma vikt och samma effekt?
Är övertygad om att det inte är effekten det kommer an på, utan den nyare hojens överlägsna fjädring och bromsar som gör den lättare att köra fort med runt en bana. Så en 90-talshoj som får sitt chassi uppgraderat lite är en vansinnigt prisvärd motorcykel som skulle genera och förvåna många på en bandag.

:kär
 

Bifogat

  • Honda-CBR900RR-FireBlade-1992.jpg
    Honda-CBR900RR-FireBlade-1992.jpg
    100.4 KB · Visningar: 23
  • images.jpg
    images.jpg
    6.2 KB · Visningar: 30
  • 005.jpg
    005.jpg
    38.7 KB · Visningar: 28
  • 1996-Suzuki-GSX-R750a.jpg
    1996-Suzuki-GSX-R750a.jpg
    239.5 KB · Visningar: 26
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jovisst, det skiljer säkert i körupplevelse, chassits förmåga till att svälja ojämnheter, exakthet i reglage etc. Men tiduret är ett objektivt mätinstrument och de flesta av oss spekulanter på flång nya hojar har nog insikten att BSB-tider för alltid kommer att vara ouppnåeliga för oss. Då har vi nog mer gemensamt med de som testar hojarna i klippet. Så oavsett alla brister hos den gamla härken kvarstår ett objektivt faktum - trots mer än tio års utveckling skiljer endast 1.6s på varvtiden. Det säger inte allt, det är vi överens om. Men för t ex Peter1980 är objektiva prestanda runt banan viktigt, och därför kan jag förstå hans synpunkt.

Jag anser att klippet är lika objektivt som Top Gears tester där brittiska bilar alltid vinner.

Jag kan göra att liknande test när jag är 1,6 sek långsammare med en Puch Dakota mot en R1a,
det skulle vara underhållande, men knappast objektivt.

Halva videon är gnäll om dåliga bromsar, dålig fjädring, sladdrig etc och sen 1,6 sek i skillnad?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag anser att klippet är lika objektivt som Top Gears tester där brittiska bilar alltid vinner.

Jag kan göra att liknande test när jag är 1,6 sek långsammare med en Puch Dakota mot en R1a,
det skulle vara underhållande, men knappast objektivt.

Halva videon är gnäll om dåliga bromsar, dålig fjädring, sladdrig etc och sen 1,6 sek i skillnad?
Ja, jag vet inte vad Du baserar den uppfattningen på, baserat på min erfarenhet från bankörning är videon trovärdig och jag har svårt att se varför en brittisk journalist skulle vilja fejka ett test där en japansk äldre hoj är nästan lika snabb som en japansk ny hoj?

Meatloaf som körde sin gamla hoj på videon jag länkade till har dock Öhlins - det medges. Så helt i originalutförande är den inte. Men det finns fler exempel på att en skicklig förare på t ex en originalhoj som Din egen kör ungefär lika fort som en förare av samma kaliber på en ZX10 -11.

Utifrån min erfarenhet från våra banor krävs det en mycket skicklig förare för att kunna komma upp i de farter att materialet eller hojen är den verkliga begränsningen - t ex Backlund skulle säkert kunna vinna något mer tid på K6:an i videon än motorjournalisten. Men för oss normalbegåvade är nog skillnaden inte så stor som reklamen vill få oss att tro. Tyvärr. Mitt byte från en -06 Daytona med 110hk på bakhjulet till en Gixxer k9 med 160 hk gav kanske mellan två och tre sekunder i varvtid beroende på bana. Bara för att få lite vardagsperspektiv på det hela.

Men Du har Din fulla rätt att tycka och tro annorlunda, det hade naturligtvis passat mig förträffligt om jag hade kunnat köpa mig ett par, tre sekunder snabbare per varv bara genom ett hojbyte...;)
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Mitt byte från en -06 Daytona med 110hk på bakhjulet till en Gixxer k9 med 160 hk gav kanske mellan två och tre sekunder i varvtid beroende på bana.
Jag är en hyggligt snabb motionsförare och var snabbare runt Sviestad på en sliten 250 med drygt 70 hästkrafter än på en ny R1. På svenska banor (för att inte tala om kurviga landsvägar) är effektstarka hojar oerhört överskattade.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top