Är sporthojen en dinosaurie?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Titta på motorcykelns utveckling de senaste 10åren, hur mycket nytt har kommit på motorsidan? Jämför nu vad som hänt inom bilindustrin.

35% mer häst, med minskad förbrukning är inget?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Som jag föreslog: kultur och geografi. I UK har man en lång och folkligt förankrad tradition av mc-racing både på landsväg och bana. I Tyskland är man möjligen mer präglad av samma förnuftskultur som i norden och de har ett mer kuperat landskap än i UK. Och så är de lika förtjusta i BMW som vi är i Volvo.

Det såldes bra med sporthoj fram till 2007 pga av våra racingframgångar?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Vad är skillnaden i serviceintervallerna?

Varför är det fel att köra på etanol?

Ökat slitage

Vad är rätt med etanol?
Ha en hoj med max 18liters tank som slukar 1,5liter milen är väl ganska uselt?
Samma pris/mil.
Skövlade regnskogar (om man tänker miljö)

Elhoj har jag full förståelse för men etanol (för vardagsbruk)?

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Ökat slitage

Vad är rätt med etanol?
Ha en hoj med max 18liters tank som slukar 1,5liter milen är väl ganska uselt?
Samma pris/mil.
Skövlade regnskogar (om man tänker miljö)

Elhoj har jag full förståelse för men etanol (för vardagsbruk)?

Motor som går svalare och mindre risk för detonation. 30% högre förbrukning och högre potentiell effekt. 1L milen är mer korrekt siffra. Skövlade regnskogar kan jag hålla med om men då får vi också sluta äta jätteräkor som förstör mer än sockerplantage, dessutom går det att göra etanol på andra produkter än socker.

Görs etanolen rätt går det att göra bränslet utan att påverka miljön. Borra efter olja i havet är ännu mer riskfullt, Mexikanska golfen är ett bra exempel hur man kan förgifta ett ekosystem snabbt.

Vad hände med bränslecellerna?

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
R1
Det säljs inte särskilt mycket Lamborghini i Sverige heller.. det gör inte bilen mindre eftertraktad.

Varför säljs det dåligt med Lambo då? Jo för att den är dyr att köpa och dyr att äga. Precis som en sporthoj.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det säljs inte särskilt mycket Lamborghini i Sverige heller.. det gör inte bilen mindre eftertraktad.

Varför säljs det dåligt med Lambo då? Jo för att den är dyr att köpa och dyr att äga. Precis som en sporthoj.

När blev sporthojar dyra att köpa?
Genomsnittssvensson har väl råd med minst två sportisar på en helt vanlig avbetalningsplan, precis som allt annat som konsumeras nuförtiden :rolleyes:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Genomsnittssvensson har väl råd med minst två sportisar på en helt vanlig avbetalningsplan, precis som allt annat som konsumeras nuförtiden :rolleyes:
Du förbereder för ett svar på frågan som ställs i trådens första inlägg, men så kom det inget.

Varför köps det färre sporthojar om de är så mycket ”bättre” och ”häftigare” än andra? Och hur ser framtiden ut?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

Mja, nypriserna stack iväg 2008 (?) när yennet balla ur, och vips inga sålda japanare.

BMW har ju alltid varit dyyra, men sen är ju deras kundgrupp 50+ också :)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jepp?

Och vilken modell skriker målgrupp 20-25? :va
Är inte F800 rätt populär? Möjligen är en del av framgången knuten till den låga försäkringspremien. Men de japanska tillverkarna är iofs rätt duktiga i den klassen, med ER-6 som den lysande stjärnan. Visst har Bumsen haft en gubbstämpel, men ingen som hängt med sedan 2005 har väl undgått att upfatta det målmedvetna arbetet som BMW lagt ner för att förändra den bilden?

Den nedgång sporthojen har just nu är inte ologisk om den stora kull av mc-åkare som tog kortet under tidigt 2000-tal redan ägt en SH, kört sig mätt på kända vägsträckor och banevenemang och nu letar något annat tvåhjuligt, mer lämpat att kombinera med ett civilt (familje)liv. En fråga är varför just japanerna (med undantag av Kawa) tagit så mycket stryk i nedgången. En del av förklaringen är väl att SH-köparen ofta agerar flockdjur och är lyhörd för recensioner och specifikationer. Och där har ju BMW/Aprilia/Panigale dominerat sedan 2010.

En annan fråga är om de tänker göra något åt det, och i så fall vad?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nu fick man ju inte använda verkligheten(TM) som referens,
men är det någon som sett en 20-25åring på en F800? :va
Jupp. En inte helt ovanlig syn på SMC-kurser. Men mer ovanligt än ER-6, FZ6, Hornet, Gladius etc.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En fråga är varför just japanerna (med undantag av Kawa) tagit så mycket stryk i nedgången. En del av förklaringen är väl att SH-köparen ofta agerar flockdjur och är lyhörd för recensioner och specifikationer. Och där har ju BMW/Aprilia/Panigale dominerat sedan 2010.

TC. ABS. Jämförbart med mos.
Jag väntar med spänning på motdraget som jag hoppas kommer.
De blev nog ruskigt tagna på sängen i kombination med marknadens kollaps tror jag.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Okej, aldrig sett.
F800 i landsvägsutförande är ju rätt nya än så det tar väl ett tag innan de blir en vanlig syn.

DR-Zätare länkade för någon dag sedan till McRF:s statistik över olyckor och försäljning 2012. Jag blev förvånad över att off-road/sm var så stora i nyhojförsäljningen. Det är nog en del av förklaringen till att det presenteras lite tuffare nakenvarianter baserade på sporthojarna på löpande band av de europeiska tillverkarna. I den klassen känns kanske de japanska tillverkarnas alternativ generellt sett lite för lösa i hullet?

TC. ABS. Jämförbart med mos.
Jag väntar med spänning på motdraget som jag hoppas kommer.
De blev nog ruskigt tagna på sängen i kombination med marknadens kollaps tror jag.
Jag delar både Din uppfattning om bakgrunden och Din förhoppning. Frågan är om alla de fyra stora japanska tillverkarna orkar med de stora satsningar som krävs när marknaden minskar? Triumph sa redan 2007-2008 att de inte tänkte satsa på en litersportis (efterträdare till Daytona 955) just på grund av den mördande konkurrensen. Det kändes underligt där och då, men så här i efterhand var det förmodligen ett oerhört klokt strategiskt beslut...

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
F800 i landsvägsutförande är ju rätt nya än så det tar väl ett tag innan de blir en vanlig syn.

DR-Zätare länkade för någon dag sedan till McRF:s statistik över olyckor och försäljning 2012. Jag blev förvånad över att off-road/sm var så stora i nyhojförsäljningen. Det är nog en del av förklaringen till att det presenteras lite tuffare nakenvarianter baserade på sporthojarna på löpande band av de europeiska tillverkarna. I den klassen känns kanske de japanska tillverkarnas alternativ generellt sett lite för lösa i hullet?

Jag delar både Din uppfattning om bakgrunden och Din förhoppning. Frågan är om alla de fyra stora japanska tillverkarna orkar med de stora satsningar som krävs när marknaden minskar? Triumph sa redan 2007-2008 att de inte tänkte satsa på en litersportis (efterträdare till Daytona 955) just på grund av den mördande konkurrensen. Det kändes underligt där och då, men så här i efterhand var det förmodligen ett oerhört klokt strategiskt beslut...

Inte alls förvånad att Offroad är stora bland nyförsäljning, KTM & Huskvarna & Yamaha finns där.
Men att BMW skulle vara stora 20-25 år ålder eller ens 20-35 års ålder måste vara rent hittepå.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
En fråga är varför just japanerna (med undantag av Kawa) tagit så mycket stryk i nedgången.
De har i alla fall gjort det i segmentet sporthojar. I andra segment kanske det inte har varit så farligt?

Kanske kommer de göra förvånansvärt lite. Kanske till och med lämna walkover. Möjligen omvärderar de japanska tillverkarna lönsamheten i att ha ett livaktigt sortiment med sporthojar. Kanske kommer Honda låta den kommande 1 miljon €-hojen bli det flaggskepp som ska locka stora skaror asiatiska hojköpare att välja CBR/CB 500. Kolla in klippet nedan där det sägs att ”Kawasaki Ninja 650R” (som vi kallar ER-6 här) är Kawasakis bäst säljande modell. Tydligen inte bara i Sverige. Vad fan ska de egentligen ha ZX-636 och ZX-10 till? Kanske nödvändiga sedan de drog sig ur MotoGP?

Suzukis GSX-R 600 och 750. Vilka jävla sorgebarn det måste vara. Fina att köra, men vem fan köper dem? Jag kan tänka mig att de japanska tillverkarna är i full färd med att göra sina sortiment betydligt mer smalare och mer träffsäkra. Städa bort modeller som samlar damm och inte har en jävligt tydlig och lönsam målgrupp.

http://www.cbr500riders.com/forum/h...0rr-good-commuter-starter-bike-beginners.html

http://www.bajajauto.com/probiking/ninja650.htm

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S