Jepp?
Och vilken modell skriker målgrupp 20-25?
Är inte F800 rätt populär? Möjligen är en del av framgången knuten till den låga försäkringspremien. Men de japanska tillverkarna är iofs rätt duktiga i den klassen, med ER-6 som den lysande stjärnan. Visst har Bumsen haft en gubbstämpel, men ingen som hängt med sedan 2005 har väl undgått att upfatta det målmedvetna arbetet som BMW lagt ner för att förändra den bilden?
Den nedgång sporthojen har just nu är inte ologisk om den stora kull av mc-åkare som tog kortet under tidigt 2000-tal redan ägt en SH, kört sig mätt på kända vägsträckor och banevenemang och nu letar något annat tvåhjuligt, mer lämpat att kombinera med ett civilt (familje)liv. En fråga är varför just japanerna (med undantag av Kawa) tagit så mycket stryk i nedgången. En del av förklaringen är väl att SH-köparen ofta agerar flockdjur och är lyhörd för recensioner och specifikationer. Och där har ju BMW/Aprilia/Panigale dominerat sedan 2010.
En annan fråga är om de tänker göra något åt det, och i så fall vad?