Är turbo-trenden på väg tillbaka?

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Släpper Suzuki nåt som är överhuvudtaget i närheten av Recursion så bokar jag en, DireCkt!!!11
Ööörn öööörn, pschhh! :yoparty

Håller med :) Hoppas också på att de inte backar i designen över lag heller. Enkel sving, lagom hitech instrument och en snygg halvkåpa något jag inte har sätt sen tidigt 2000tal.

hoppas bara priset blir satt för en vanlig dödlig
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
ditt resonemang stämmer riktigt bra........ om man utgår ifrån att utvecklingen inte gått framåt på 30 år.


som i andra trådar av liknande karaktär så klistrar jag in länk till en tråd jag startade för snart 3 år sedan.......
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?250816-downsizing&p=5459550

Haha gillar hur de första som svara är Nej sägare som oftast tror att turbo och insprut tekninken fortfarande är på 80 talet.

Sen är det ju klart att bygga med turbo från början blir ju motorn direkt dyrare och tyngre men en riktig juvel för en tekninknörd som mig :Bugar Turbo, intercooler och motorkylning finns det många smarta sätt att integrera i varandra för att spara vikt o plats.

Hållbarheten tror jag inte kommer vara något problem alls, tvärt om. Motorvarvet kommer sänkas och motorn över lag kommer vara starkare byggd.

Sen något jag tycker är synd är att inte någon av de stora märkena har släppt en Diesel turbo även om att dieselknacket skulle vara plågsamt att lyssna på haha.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Läste att den troligtvis skulle dra 50% mindre soppa än en vanlig 600cc. Fint att kunna köra en hoj med bra prestanda på runt 0,25 till 0.30 liter milen. Perfekta pendlar/street-racer/touring hojen. Hoppas det börjar komma många vettiga turbohojar på marknaden inom en snar framtid :) Turbobyte borde inte vara svårt heller om placeringen är lättåtkomlig.

http://www.bike.se/nyheter/rykte-turbo-suzuki-nara-produktion
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan göra en turbomotor betydligt lättare och snålare än en sugmotor, givet samma effekt. Det är ju därför nästan alla bilar idag har turbo och inte större motorer. Passat med 1,4 liters turbomotor tex. Turbodiesel på 1,6 liter i en stor Volvokombi på 1600 kilo. Osv.
En yamahasnurra på två cylindrar och 80 hk (500cc) som sitter i deras mindre snöskotrar får ca 120 hk med en liten snurra som väger några kilo. Och den motorn väger inte så mycket heller, kanske den finns i någon hoj/ATV redan?

Fördelen med en turbo idag är att man i princip kan välja själv när man vill ha effekt och vrid utifrån tillämpningen. Inga problem att bygga en 500cc med turbo som spöar HD och andra stora V-motorer både vad gäller effekt och vrid på lägre varv. Det skall vara ljudet då möjligen... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fördelen med en turbo idag är att man i princip kan välja själv när man vill ha effekt och vrid utifrån tillämpningen. Inga problem att bygga en 500cc med turbo som spöar HD och andra stora V-motorer både vad gäller effekt och vrid på lägre varv. Det skall vara ljudet då möjligen... :)

Du menar att det inte blir ett kraftfullt pulserande, vasst metalliskt ljud som slår sönder trumhinnorna och ger en tinnitus på 2 sekunder när man hamnar bakom dem? (och jo, de flesta högljudda glidare jag hamnat bakom har inte haft något mulligt mysmuller, utan ett vasst, otrevligt jävla pumpande skrän)
Det är ju BARA fördelar! :hihi
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Det finns mycket intressant i tråden.

En central fråga som jag tycker Jörgen kommer in på är lite hur hojkollektivet ser ut - igår, idag och imorgon. Vem bygger man hojarna för och vad finns i intressesfären.

På det tekniska planet har jag inga tvivel om att man kan få en väldigt körbar turbomaskin med ett effektivt motorstyrsystem. Det jag kan tänka mig är en utmaning är att paketera det hela väl så att allt få plats på ett trevligt sätt. Att vi inte redan har turbohojar i större utsträckning tror jag beror på dels på reglementen där man också vill använda motorn som en bas till tävling eller det faktum att en turbo med tillhörande motorstyrning är en merkostnad.
I entrylevel så plockar man hellre in en större motor - det blir billigare, och för race maskiner får man ändå inte.

De som gör D-I-Y har väl mest varit de som tycker att för mycket är precis lagom.

Men det kan också vara början på en relativt likformig utveckling, ungefär som med bilarna där en del tillverkare tycker att en 2liters fyra räcker för alla och så ändrar man lite på turbokonfigurationen så har man ett smörgåsbord av versioner med alla sin egen prisnivå. Man kan självklart påpeka att man till viss del gjort samma med lite olika kamaxlar förr. Men jag tror fokuset kommer flyttas från tekniken i motorn till en klistermärkes hysteri. Och då är väl inte steget så långt till att ifrågasätta hela konceptet, är en elmotor bättre?

Jag tycker man ser fragment, man publicerar först namnet så det ska hinna etsas fast, sedan prestandan, priset och till slut kommer vad paketet innehåller på det tekniska planet. Förr hade man slagit på trumman för att man reducerat vikt, varvat mer och kryddat anrättningen med en massa cool teknik …. och detta fantastiska vindunder heter något också.

Jag sticker inte under en stol med att jag är lite teknikfreak, men visst ska det fungera också. På samma vis som jag kan beundra en modern (bil) motor för dess effektivitet så tycker jag samtidigt att man offrat karaktär.

Om jag fick som jag ville skulle man in med Turbo i ”Hayabusa” regionen. Där skulle det kunna bidra till smalare och smidigare maskiner, down-sizing mot 750cc och ändå plocka kraften från en 1300cc. Tror jag ser mest fördelar … och i staterna där de gillar rakt-fram-åka med kvartstonshojar kan de ju trimma ganska glatt med turbo. Medan mer renodlade sporthojar får ha kvar sina sugmotorer ett (bra) tag till.
Elhojar är ett intressant spår men jag har inte smält riktigt hur det skulle te sig. Kanske skull

Hur som, teknisk utveckling är intressant att följa. Ibland går det åt håll man vill ibland åt andra håll, bättre blir det alltid över tid - men det är inte alltid förbättringarna hamnar i den vågskål man värderar högst.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag håller med om mycket du skrivet.

Men ärligt talat så är jag inte så intresserad av att de turbomatar eller på andra sätt skrämmer upp toppmodellerna. Just för att det är så dyra att det är ändå inget jag kommer ha råd med. Roligt att läsa om men i flesta fall skulle man lika väl kunna läsa om en hitech koncept motorcykel.

Jag är mer intresserad av motorcyklar som vänder sig till majoriteten av mc-folket. Bara för att det är turbo så behöver man inte bygga motorcyklen i bankörningens tecken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är nästan alltid så att man bygger prestandamodeller först, eftersom de dyra maskinerna har större marginaler och de marknadsför även resten av sortimentet. Det kommer säkert turbomotorer i vaniljmodellerna också, inte minst om avgaskraven skärps ytterligare - vilket de lär göra förr eller senare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hojtillverkarna bygger vad kunderna vill ha under vissa reglementen och på grund av att motorcyklar köps med hjärtat och inte hjärnan (nöjesmotorcyklar, inte transportmotorcyklar) så är det ganska känsligt med vad och hur det får se ut. Olika delar av världen har olika marknader som styrs av trender och framförallt tradition. Vi som kunder är ohyggligt konservativa.
I Sverige är vi till exempel väldigt kubikfixerade, speciellt här uppe i norra sverige. Här är man ingen "man" om man kör 600-kubikare... Lätt överdrivet... :)

På grund av dessa parametrar så blir det svårt för tillverkare att komma med riktiga nyheter, nydanande grejer.
T ex förra gången man försökte med turbo, dyrt, tungt, krångligt, dålig körbarhet och för lite effekt. Det fanns ingen fördel med det. Hade de istället byggt motorer med monstereffekt så hade de dock sålts, alla bensinskallarna runt om i världen hade velat haft en. Istället valde de 500-750 kubik och med dåtidens teknik så var det inte moget.
Ett annat exempel är navstyrning. Jag testade Yamaha GTS1000 när den kom och den var väldigt trevlig att köra, framförallt var den bra att bromsa med eftersom den inte dök i framänden, men det löste ett problem som egentligen inte fanns så den tekniken försvann.

Idag har reglemetet börjat förändras. Världen har krympt och vi blir påverkade av andra trender genom att vi läser vad man kör i andra länder. Vi läser och ser tester från jordens alla hörn med mycket mer input än vad vi varit vana vid här i Sverige tidigare, där vi under många år har styrts av BIKE, MC-Nytt och Allt om MC och vad de skrivit. Idag läser vi engelska, franska, amerikanska, spanska, italienska och asiatiska tidningar och ser på youtube på deras tester, vi är inte lika konservativa längre och framförallt har vi MYCKET mer källkritik. Vi köper inte lägre att en TRE-Mod är guds svar på att få mer effekt, vi vet att en EXUP-ventil egentligen bara är till för att dämpa ljud och få hojen genom typningen, vi vet mycket mer och är mer kritiska. Detta är en mycket positiv förändring.

Läge för nya trender alltså...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag vill se en trend där man går mot så lätta hojar som möjligt. Lätt vikt = körglädje!!!
Lätta hojar har i alla år varit lika med små motorer och med små motorer så blir det lite effekt, enkel matematik.
Visst går det att få ut mycket effekt ur en liten motor också men då innebär det massor med varv och lågt vridmoment, speciellt på låga varv. Några av oss tycker det är kul att varva, men bara på en bana. På gatan vill man ha körbart, dvs låg- och mellanregister...OCH effekt på höga varv när andan faller på.

Den enda lösningen på detta är ju att överladda. Idag kan man ju få precis det man vill ha med vilken effekt man vill ha och var i registret. Tänk en liten, kompakt sporthoj, smal två- eller trecylindrig motor på 600-800 kubik. På denna sitter det både en kompressor och en turbo alternativt två turboagg i serie. Den skulle kunna bli hur rolig som helst att köra. Massivt botten och mellanregister samt ett rejält klipp på topp. Kort vev med lite tröghetsmoment så hojen blir extremt lättsvängd och alltihop i ett kompakt chassi, det vore mumma!!!!:yoparty:)


En sån motor i ett KTM 690 eller Triumph Street Triple/Daytona chassi typ!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vill se en trend där man går mot så lätta hojar som möjligt. Lätt vikt = körglädje!!!
Lätta hojar har i alla år varit lika med små motorer och med små motorer så blir det lite effekt, enkel matematik.
Visst går det att få ut mycket effekt ur en liten motor också men då innebär det massor med varv och lågt vridmoment, speciellt på låga varv. Några av oss tycker det är kul att varva, men bara på en bana. På gatan vill man ha körbart, dvs låg- och mellanregister...OCH effekt på höga varv när andan faller på.

Den enda lösningen på detta är ju att överladda. Idag kan man ju få precis det man vill ha med vilken effekt man vill ha och var i registret. Tänk en liten, kompakt sporthoj, smal två- eller trecylindrig motor på 600-800 kubik. På denna sitter det både en kompressor och en turbo alternativt två turboagg i serie. Den skulle kunna bli hur rolig som helst att köra. Massivt botten och mellanregister samt ett rejält klipp på topp. Kort vev med lite tröghetsmoment så hojen blir extremt lättsvängd och alltihop i ett kompakt chassi, det vore mumma!!!!:yoparty:)


En sån motor i ett KTM 690 eller Triumph Street Triple/Daytona chassi typ!!!

rc390 med överladdad motor. :drool
 

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Turbo är iof trevligt, men jag tycker inte på långa vägar att det kan slå karaktären som man får med kompressormatning :rock
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top