R1Andreas
Ny medlem
Jag med
Släpper Suzuki nåt som är överhuvudtaget i närheten av Recursion så bokar jag en, DireCkt!!!11
Ööörn öööörn, pschhh!
Det finns ju såklart en anledning till varför turbohojar försvann från marknaden för 30 år sedan. Exotiskt, jovisst. Men bra? Nja...
ditt resonemang stämmer riktigt bra........ om man utgår ifrån att utvecklingen inte gått framåt på 30 år.
som i andra trådar av liknande karaktär så klistrar jag in länk till en tråd jag startade för snart 3 år sedan.......
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?250816-downsizing&p=5459550
Fördelen med en turbo idag är att man i princip kan välja själv när man vill ha effekt och vrid utifrån tillämpningen. Inga problem att bygga en 500cc med turbo som spöar HD och andra stora V-motorer både vad gäller effekt och vrid på lägre varv. Det skall vara ljudet då möjligen...
Jag vill se en trend där man går mot så lätta hojar som möjligt. Lätt vikt = körglädje!!!
Lätta hojar har i alla år varit lika med små motorer och med små motorer så blir det lite effekt, enkel matematik.
Visst går det att få ut mycket effekt ur en liten motor också men då innebär det massor med varv och lågt vridmoment, speciellt på låga varv. Några av oss tycker det är kul att varva, men bara på en bana. På gatan vill man ha körbart, dvs låg- och mellanregister...OCH effekt på höga varv när andan faller på.
Den enda lösningen på detta är ju att överladda. Idag kan man ju få precis det man vill ha med vilken effekt man vill ha och var i registret. Tänk en liten, kompakt sporthoj, smal två- eller trecylindrig motor på 600-800 kubik. På denna sitter det både en kompressor och en turbo alternativt två turboagg i serie. Den skulle kunna bli hur rolig som helst att köra. Massivt botten och mellanregister samt ett rejält klipp på topp. Kort vev med lite tröghetsmoment så hojen blir extremt lättsvängd och alltihop i ett kompakt chassi, det vore mumma!!!!
En sån motor i ett KTM 690 eller Triumph Street Triple/Daytona chassi typ!!!
rc390 med överladdad motor.
rc390 med överladdad motor.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor