Hurvida vi är hårdare än andra med bullret beror lite på hur man ser det. Sydskanes Emse har valt att titta långsiktigt på problemet.
Tittar man i backspegeln så har vi lärt oss massor om att mäta buller.
Vi hade en trippeldag förra året där vädrets makter var helt emot oss. Solen sken, men något annat var tokigt vilket gjorde att vi bullrade väldigt mycket mer än vi brukar.
Mätarna visade det tydligt, men även om du bara använde öronen så hördes det att vi var över gränsen.
Vi hade också en del olika uppgifter på hur mätresultaten skulle tolkas.
Vi hade även kravet på oss att göra nåt åt problemet omedelbart eller sluta köra. Klart man får en anings panik när man får det beskedet.
Sedan dess har vi alltså lärt oss massor.
Vi mäter ljud vid banan och vid närmaste grannar, på varje körning sedan slutet på förra säsongen. Vi har tolv aktiva frivilliga i bullergruppen som gör detta på varje körning.
Sydskanes Emse är, anser jag, bäst på att mäta buller och vi tänker fortsätta att ha den ambitionen.
Vad vi också lärt oss är att ingen annan tar bullerproblemet på lika stort allvar.
Vi har smugit i buskarna hos ett flertal andra arrangörer och ingen annan verkar gör något åt bullret.
Vi har därför valt att backa tillbaka tills dess att andra arrangörer kommer ifatt och tills dess att samma krav ställs på alla.
Vi ser dock till att hålla bra koll på vilka värden
vi har hos närmaste grannar.
Vad vi gör nu är att vi släpper alla som ligger under 100db förbipasserande. Det innebär att alla hojar med originalsystem och det stora flertalet med db-killers klarar sig.
Det finns några enstaka som låter mer och dom pratar vi med efter dom kört klart. Vi skickar inte hem någon, men låter du mer än 100db behöver du åtgärda din motorcykel.
Vi har inte svartflaggat någon denna säsongen och har inga planer på att börja göra det så länge man inte bullrar extremt mycket.
Det är viktigt att inse att bullerproblematiken inte har försvunnit.
Det är fortfarande 60db vid närmaste granne (på vardagar) som gäller om myndigheterna får för sig att kontrollmäta körningen. Det är därför fortfarande av ALL vikt att alla gör vad dom kan för att bullra så lite som möjligt. Däremot behöver du inte vara orolig att du inte får köra, så vida du inte bullrar extremt.
Bullrar du för mycket kommer du att få reda på det och vi förväntar oss att du åtgärdar problemet tills nästa gång du kommer och kör.
Så nä, i dagsläget är vi inte hårdare än någon annan. Vi har däremot betydligt bättre koll än flertalet andra.
Tyvärr dras vi med ett dåligt rykte sen förra året pga "trippeldagsincidenten". Hjälp gärna till att tvätta bort detta.
Ljudkraven vi har idag är alltså inte strängare än vad dom alltid annars varit på en Knutstorpskörning med Sydskanes Emse.
Jag tror att det är så att banorna får ha ett visst antal "bullerdagar", dvs ett antal dagar/år då det får bullra lite mera (100 db på knutstorp antar jag).
Troligtvis så är även dessa dagarna lite dyrare att köpa och därav har kanske sydskånes valt att inte ta dessa dagarna.
Men det är vad jag gissar.
I ärlighetens namn blir jag inte klok på konceptet bullerdagar då bestämmelsen om bullret hos närmaste granne fortfarande är densamma. Så egentligen kan man säga att det inte finns något som heter bullerdagar, då kraven är dom samma oavsett om du har en bullerdag eller inte.
Bullerdag är som jag förstått det ett avtal mellan banägaren och markägaren om att vid vissa tillfälle få lov att bullra lite mera.
Bullerdagarna kommer successivt att försvinna, enligt uppgift är dom färra i år än förra året tex.
Edit: Ändrat db-värdet till det rätta