Är vi hårdade än andra!?

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Mitt ute i ingenstans....
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
Jag tror att det är så att banorna får ha ett visst antal "bullerdagar", dvs ett antal dagar/år då det får bullra lite mera (100 db på knutstorp antar jag).
Troligtvis så är även dessa dagarna lite dyrare att köpa och därav har kanske sydskånes valt att inte ta dessa dagarna.

Men det är vad jag gissar.
 

RSV-Mike

jumjum
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Laholm
Hoj
Aprilia TV4R -11 APRC
Håller med dig..
Är inte insatt men det är väl banan som sätter db gräns å inte ni..
Å tycker ni är mycket bra att köra med.
Ska va lite ordning å reda när man kör,vi är där för att ha roligt å komma hem hela å rena igen..
Så tack till er som gör det möjligt..:tummenupp
Ses den 15/7..
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Hurvida vi är hårdare än andra med bullret beror lite på hur man ser det. Sydskanes Emse har valt att titta långsiktigt på problemet.

Tittar man i backspegeln så har vi lärt oss massor om att mäta buller.
Vi hade en trippeldag förra året där vädrets makter var helt emot oss. Solen sken, men något annat var tokigt vilket gjorde att vi bullrade väldigt mycket mer än vi brukar.
Mätarna visade det tydligt, men även om du bara använde öronen så hördes det att vi var över gränsen.
Vi hade också en del olika uppgifter på hur mätresultaten skulle tolkas.
Vi hade även kravet på oss att göra nåt åt problemet omedelbart eller sluta köra. Klart man får en anings panik när man får det beskedet.

Sedan dess har vi alltså lärt oss massor.
Vi mäter ljud vid banan och vid närmaste grannar, på varje körning sedan slutet på förra säsongen. Vi har tolv aktiva frivilliga i bullergruppen som gör detta på varje körning.

Sydskanes Emse är, anser jag, bäst på att mäta buller och vi tänker fortsätta att ha den ambitionen.
Vad vi också lärt oss är att ingen annan tar bullerproblemet på lika stort allvar.

Vi har smugit i buskarna hos ett flertal andra arrangörer och ingen annan verkar gör något åt bullret.
Vi har därför valt att backa tillbaka tills dess att andra arrangörer kommer ifatt och tills dess att samma krav ställs på alla.
Vi ser dock till att hålla bra koll på vilka värden vi har hos närmaste grannar.

Vad vi gör nu är att vi släpper alla som ligger under 100db förbipasserande. Det innebär att alla hojar med originalsystem och det stora flertalet med db-killers klarar sig.

Det finns några enstaka som låter mer och dom pratar vi med efter dom kört klart. Vi skickar inte hem någon, men låter du mer än 100db behöver du åtgärda din motorcykel.

Vi har inte svartflaggat någon denna säsongen och har inga planer på att börja göra det så länge man inte bullrar extremt mycket.

Det är viktigt att inse att bullerproblematiken inte har försvunnit.

Det är fortfarande 60db vid närmaste granne (på vardagar) som gäller om myndigheterna får för sig att kontrollmäta körningen. Det är därför fortfarande av ALL vikt att alla gör vad dom kan för att bullra så lite som möjligt. Däremot behöver du inte vara orolig att du inte får köra, så vida du inte bullrar extremt.

Bullrar du för mycket kommer du att få reda på det och vi förväntar oss att du åtgärdar problemet tills nästa gång du kommer och kör.

Så nä, i dagsläget är vi inte hårdare än någon annan. Vi har däremot betydligt bättre koll än flertalet andra.

Tyvärr dras vi med ett dåligt rykte sen förra året pga "trippeldagsincidenten". Hjälp gärna till att tvätta bort detta.

Ljudkraven vi har idag är alltså inte strängare än vad dom alltid annars varit på en Knutstorpskörning med Sydskanes Emse.

Jag tror att det är så att banorna får ha ett visst antal "bullerdagar", dvs ett antal dagar/år då det får bullra lite mera (100 db på knutstorp antar jag).
Troligtvis så är även dessa dagarna lite dyrare att köpa och därav har kanske sydskånes valt att inte ta dessa dagarna.

Men det är vad jag gissar.

I ärlighetens namn blir jag inte klok på konceptet bullerdagar då bestämmelsen om bullret hos närmaste granne fortfarande är densamma. Så egentligen kan man säga att det inte finns något som heter bullerdagar, då kraven är dom samma oavsett om du har en bullerdag eller inte.

Bullerdag är som jag förstått det ett avtal mellan banägaren och markägaren om att vid vissa tillfälle få lov att bullra lite mera.
Bullerdagarna kommer successivt att försvinna, enligt uppgift är dom färra i år än förra året tex.

Edit: Ändrat db-värdet till det rätta
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hurvida vi är hårdare än andra med bullret beror lite på hur man ser det. Sydskanes Emse har valt att titta långsiktigt på problemet.

Tittar man i backspegeln så har vi lärt oss massor om att mäta buller.
Vi hade en trippeldag förra året där vädrets makter var helt emot oss. Solen sken, men något annat var tokigt vilket gjorde att vi bullrade väldigt mycket mer än vi brukar.
Mätarna visade det tydligt, men även om du bara använde öronen så hördes det att vi var över gränsen.
Vi hade också en del olika uppgifter på hur mätresultaten skulle tolkas.
Vi hade även kravet på oss att göra nåt åt problemet omedelbart eller sluta köra. Klart man får en anings panik när man får det beskedet.

Sedan dess har vi alltså lärt oss massor.
Vi mäter ljud vid banan och vid närmaste grannar, på varje körning sedan slutet på förra säsongen. Vi har tolv aktiva frivilliga i bullergruppen som gör detta på varje körning.

Sydskanes Emse är, anser jag, bäst på att mäta buller och vi tänker fortsätta att ha den ambitionen.
Vad vi också lärt oss är att ingen annan tar bullerproblemet på lika stort allvar.

Vi har smugit i buskarna hos ett flertal andra arrangörer och ingen annan verkar gör något åt bullret.
Vi har därför valt att backa tillbaka tills dess att andra arrangörer kommer ifatt och tills dess att samma krav ställs på alla.
Vi ser dock till att hålla bra koll på vilka värden vi har hos närmaste grannar.

Vad vi gör nu är att vi släpper alla som ligger under 100db förbipasserande. Det innebär att alla hojar med originalsystem och det stora flertalet med db-killers klarar sig.

Det finns några enstaka som låter mer och dom pratar vi med efter dom kört klart. Vi skickar inte hem någon, men låter du mer än 100db behöver du åtgärda din motorcykel.

Vi har inte svartflaggat någon denna säsongen och har inga planer på att börja göra det så länge man inte bullrar extremt mycket.

Det är viktigt att inse att bullerproblematiken inte har försvunnit.

Det är fortfarande 65db vid närmaste granne (på vardagar) som gäller om myndigheterna får för sig att kontrollmäta körningen. Det är därför fortfarande av ALL vikt att alla gör vad dom kan för att bullra så lite som möjligt. Däremot behöver du inte vara orolig att du inte får köra, så vida du inte bullrar extremt.

Bullrar du för mycket kommer du att få reda på det och vi förväntar oss att du åtgärdar problemet tills nästa gång du kommer och kör.

Så nä, i dagsläget är vi inte hårdare än någon annan. Vi har däremot betydligt bättre koll än flertalet andra.

Tyvärr dras vi med ett dåligt rykte sen förra året pga "trippeldagsincidenten". Hjälp gärna till att tvätta bort detta.

Ljudkraven vi har idag är alltså inte strängare än vad dom alltid annars varit på en Knutstorpskörning med Sydskanes Emse.



I ärlighetens namn blir jag inte klok på konceptet bullerdagar då bestämmelsen om bullret hos närmaste granne fortfarande är densamma. Så egentligen kan man säga att det inte finns något som heter bullerdagar, då kraven är dom samma oavsett om du har en bullerdag eller inte.

Bullerdag är som jag förstått det ett avtal mellan banägaren och markägaren om att vid vissa tillfälle få lov att bullra lite mera.
Bullerdagarna kommer successivt att försvinna, enligt uppgift är dom färra i år än förra året tex.
Bara en rättelse, det är 60 dB (A) som gäller hos närmsta granne. :krama

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf

Vi mäter som sagt på sex ställen runt banan baserat på den ljudutbredningsmätning som utfördes av Soundcon 2011-01-26 och vi kollar så att vi inte överskrider gränsvärdet på det ställe som är kritiskt med avseende på vindriktningen. Detta värde kalibreras sedan mot våra värden på banan, både på Knutstorps fasta loggande mätare och våra handhållna. Detta medför att vi kan tillåta mer än 95 dB på banan eftersom vi VET att vi klarar gränsvärdet hos närmsta granne.

Jag anser att detta är det som kommer att framtidssäkra Sydskanes Emses verksamhet och jag vet att vi har Ring Knutstorp på vår sida.
Frågan är hur andra arrangörer framtidssäkrar sin verksamhet.
 

Bifogat

  • ljudmäting.jpg
    ljudmäting.jpg
    200.9 KB · Visningar: 145

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Så smarta dom är på Naturvårdsverket:

"Avstängning av den del av banan som orsakar högst
ljudemissioner bör också kunna övervägas om inte avskärmning kan komma
ifråga."

Att vi inte tänkt på det! Vi stänger helt enkelt av rakan på Knudan!
 

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Lyssande nu har man verkligen svar på tal

Ja det enda jag inte blir klok på är varför din frågan ang om hur håriga vi (NI?) är, har att göra med ljud?? :krama:tungan:arsele:tuttar:D
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Vad vi gör nu är att vi släpper alla som ligger under 100db förbipasserande. Det innebär att alla hojar med originalsystem och det stora flertalet med db-killers klarar sig.

Det finns några enstaka som låter mer och dom pratar vi med efter dom kört klart. Vi skickar inte hem någon, men låter du mer än 100db behöver du åtgärda din motorcykel.

Vi har inte svartflaggat någon denna säsongen och har inga planer på att börja göra det så länge man inte bullrar extremt mycket.

Sist jag körde med er på knudan så blev jag svartflaggad på 98-99db förbifart, ( tidigt i våras) men nu är det tydligen 100db som gäller.....

Vilket har gjort att jag inte orkat köra mer med Sydskanesemse i år
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sist jag körde med er på knudan så blev jag svartflaggad på 98-99db förbifart, ( tidigt i våras) men nu är det tydligen 100db som gäller.....

Vilket har gjort att jag inte orkat köra mer med Sydskanesemse i år
Get your ass out of the wagon! Din Kåtte klarar sig om du kör med original eller dB-killer.
Vi har saknat dig i vit grupp och det blir ett RoH camp på Knudan den 14:e 15:e. Kom igen och boka dig. :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=243899
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Sist jag körde med er på knudan så blev jag svartflaggad på 98-99db förbifart, ( tidigt i våras) men nu är det tydligen 100db som gäller.....

Vilket har gjort att jag inte orkat köra mer med Sydskanesemse i år

Fast det är juh inte fel att själv förbereda sig lite och få ner ljudet så man kan gasa fullt..
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så smarta dom är på Naturvårdsverket:

"Avstängning av den del av banan som orsakar högst
ljudemissioner bör också kunna övervägas om inte avskärmning kan komma
ifråga."

Att vi inte tänkt på det! Vi stänger helt enkelt av rakan på Knudan!
Bra förslag, jag har ett jävla sjå att få stopp på hojen innan Ronnie Petersson kurvan!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ska ned till Knudan i början av augusti, och har vad jag vet ingen DB-killer (nyköpt hoj, inte kört den än).

CBR600RR med Akra helsystem..

Behöver jag oroa mig enligt er erfarenhet?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ska ned till Knudan i början av augusti, och har vad jag vet ingen DB-killer (nyköpt hoj, inte kört den än).

CBR600RR med Akra helsystem..

Behöver jag oroa mig enligt er erfarenhet?
Håller med Damma, vi har ingen bra erfarenhet av CBR600RR med den typen av blås.
Skall lyssna runt lite med folk som kör CBR600RR och se vad de säger.
Vi har en del som kör Rookie 600 och SST600 med såna.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Ska ned till Knudan i början av augusti, och har vad jag vet ingen DB-killer (nyköpt hoj, inte kört den än).

CBR600RR med Akra helsystem..

Behöver jag oroa mig enligt er erfarenhet?

Du har nästan en hel månad på dig att skaffa en dB-killer. Med en sådan behöver du oroa dig betydligt mindre.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du har nästan en hel månad på dig att skaffa en dB-killer. Med en sådan behöver du oroa dig betydligt mindre.


Jo, men håller just nu på att packa för att åka utomlands, sen är det körigt med långa jobbdagar och sånt..

Mer en undran. Ska köpa en iaf för LMS skull, om det nu inte sitter en i redan. Hojen är SS600 kittad och borde leva efter det reglementet så det vore konstigt om den inte klarar ljudet tycker jag.
 

Andy_Gsxr

Fullt ös medvetslös
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 K6
Är så trött har man original blir man fan ändå tillsagd. Och vad fan ska man göra kan inte montera en db killer till mitt original. Ändå mäter dom mig 101db sa han när jag körde förbi då blir man ganska trött
köper fan ett nytt system
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är så trött har man original blir man fan ändå tillsagd. Och vad fan ska man göra kan inte montera en db killer till mitt original. Ändå mäter dom mig 101db sa han när jag körde förbi då blir man ganska trött
köper fan ett nytt system
Tråkigt att höra men tänk på att ett original också kan bli "urblåst". En dum fråga kanske men har du katalysatorn kvar och om ja, är den komplett och inte rensad??
Har inte hört många andra med GSXR 750 som haft problem.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top