Är vi hårdade än andra!?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är så trött har man original blir man fan ändå tillsagd. Och vad fan ska man göra kan inte montera en db killer till mitt original. Ändå mäter dom mig 101db sa han när jag körde förbi då blir man ganska trött
köper fan ett nytt system

Så mycket vid passering är snudd på odämpat från en rak 4, såvida mätningen inte görs tokfel. Vet inte din årsmodell, men tantens 750 -04 klarar bara drygt 90 db med Yoshimuraburk. På fullt skaft...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Till er som fundrar på att köpa ett nytt avgassystem för att få ner ljudet så kan jag tipsa om att välja ett som har koniskt innerrör i ljuddämparen, dvs större diameter in än ut.

Till i år bytade jag ut mitt gammla system som hade 50mm innerrör i dämparna till ett som har 60mm in och 55mm ut och det har gjort en extrem skillnad.
Innan klarade jag inte ens ljudet med db-killer monterad, nu kör jag helt öppet utan problem.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Till er som fundrar på att köpa ett nytt avgassystem för att få ner ljudet så kan jag tipsa om att välja ett som har koniskt innerrör i ljuddämparen, dvs större diameter in än ut.

Till i år bytade jag ut mitt gammla system som hade 50mm innerrör i dämparna till ett som har 60mm in och 55mm ut och det har gjort en extrem skillnad.
Innan klarade jag inte ens ljudet med db-killer monterad, nu kör jag helt öppet utan problem.

Mycket bra info !! :tummenupp

Hemmabyggd eller köpt, isåfall vilka märken har denna setup ?

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Mycket bra info !! :tummenupp

Hemmabyggd eller köpt, isåfall vilka märken har denna setup ?

Mitt nuvarande system kommer från Smaltmoto.
Jag vet i alla fall att Akrapovics dämpare till Aprilia har koniska rör.
Tyvärr så vet jag inte vilka andra tillverkare som andvänder sig av denna dämpartyp.
Dom flesta tillverkarna brukar väl uppge rördiameter in och ut ur ljudämparena så det borde inte vara så svårt att ta reda på.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Är så trött har man original blir man fan ändå tillsagd. Och vad fan ska man göra kan inte montera en db killer till mitt original. Ändå mäter dom mig 101db sa han när jag körde förbi då blir man ganska trött

Min GSXR 750 -07a mätte också så mycket med en rensad dämpare. Satte på ett originalblås med katalysator och sänkte nivån till 97-98dB.

Det är också att tänka på andra metoder som provats.
En del hojar har vi lyckats sänka ett par tre dB bara med hjälp av ett par tejpbitar som minskar luftintagen. Kan vara värt att prova.

Så mycket vid passering är snudd på odämpat från en rak 4, såvida mätningen inte görs tokfel. Vet inte din årsmodell, men tantens 750 -04 klarar bara drygt 90 db med Yoshimuraburk. På fullt skaft...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Inte på Knutstorp är jag rädd. Ett eftermarknadssystem utan dB-killer hamnar lätt på 105-110 db förbipasserande där.

Väldigt väldigt få hojar klarar 90dB på Knutstorp förbi mätpunkten på fullt skaft.

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Svartflaggad med originalsystem 2 ggr på 2 olika dagar:rolleyes:

Better safe than sorry?
Ärligt talat Krille så skulle jag se över alla anslutningar och få 100% bekräftelse på att allt är tätt. Du skulle definitivt klara dig med original på den hojen, jag skulle ha pratat med Yamaha Center.

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön

Jag kör med orginalsystem o passerar på knudan på fullt med en 97-98db. Men har ett par gånger tejpat en PET-flaska över insuget så hojen får suga luft neråt (förvisso tappar "luffarturbon"). Det blir alltså inte något hål rakt in till luftburken men det gör ca 3-4 db på min ZX6R -07.
Väl värt att prova.:tummenupp

Ärligt talat Krille så skulle jag se över alla anslutningar och få 100% bekräftelse på att allt är tätt. Du skulle definitivt klara dig med original på den hojen, jag skulle ha pratat med Yamaha Center.

Eller ännu bättre....BYTA märke :sissy

Svartflaggad med originalsystem 2 ggr på 2 olika dagar:rolleyes:

Better safe than sorry?

Är det för ljudet du blir flaggad då??? Så det inte är för din fulgubbekörning för att inte ska komma om såskoppen de har framför sig :D

Last edited:

Andy_Gsxr

Fullt ös medvetslös
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Gsxr 750 K6
Tråkigt att höra men tänk på att ett original också kan bli "urblåst". En dum fråga kanske men har du katalysatorn kvar och om ja, är den komplett och inte rensad??
Har inte hört många andra med GSXR 750 som haft problem.
Japp den är helt original och allt är kvar i den. Det är en 06 men trött blir man

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024