Bingo skrev:Om man nu absolut måste ha en åsikt om och jämföra straffvärdet i enskilda fall bör detta baseras på rättegångsprotokollet och inte kvällstidningarnas rubriker. Domstolarna tar fö hänsyn inte bara till konsekvensen utan även uppsåtet. Man kan råka slå ihjäl en fyraåring mer eller mindre av misstag, men man kan knappast kidnappa någon oavsiktligt.
Det kan vara mycket speciella omständigheter. En polare till brorsan råkade vid ett tillfälle döda en A-lagare. Han blev vid tillfället antastad av denne, knuffade honom så hårt att han föll ner i en källaruppgång, bröt nacken och avled. En människa blev dödad, det fanns en gärningsman, vållandet var odiskutabelt och ändå är det svårt att tycka att gärningsmannen skall sitta länge i fängelse. Inte för att jämföra fallen men det som förefaller enkelt vid en hastig granskning kan visa sig betydligt mer komplicerat vid en närmare analys och förmildrande omständigheter kan finnas. I fallet med 4-åringen tror jag (tror, vet absolut inget om saken) att det ligger en fruktansvärd familjetragedi i botten.Ankan skrev:Det ligger väldigt mycket i vad Du säger. Men ett dödande av misstag bedöms av domstolarna som vållande till annans död, inte som mord eller dråp. I de senare fallen framstår det som fullständigt obegripligt hur någon oavsett graden av uppsåt och övriga omständigheter kan komma undan med fyra års fängelse. Så jurist jag är begriper jag inte resonemangen bakom sådana domar. Det bör därvid märkas att lägsta straff för dråp är sex års fängelse och det skall till mycket starka skäl och särskilda omständigheter för att domen skall kunna bli lindrigare. Trots detta sker så inte alldeles sällan.
Bingo skrev:Det kan vara mycket speciella omständigheter. En polare till brorsan råkade vid ett tillfälle döda en A-lagare. Han blev vid tillfället antastad av denne, knuffade honom så hårt att han föll ner i en källaruppgång, bröt nacken och avled. En människa blev dödad, det fanns en gärningsman, vållandet var odiskutabelt och ändå är det svårt att tycka att gärningsmannen skall sitta länge i fängelse. Inte för att jämföra fallen men det som förefaller enkelt vid en hastig granskning kan visa sig betydligt mer komplicerat vid en närmare analys och förmildrande omständigheter kan finnas. I fallet med 4-åringen tror jag (tror, vet absolut inget om saken) att det ligger en fruktansvärd familjetragedi i botten.
jag fick tilldömt 50.000kr för min mördade bror som jag inte sett röken av, och kommer förmodligen aldrig heller att göra det. Inte för att jag bryr mig. Min bror blev slaktad med 11 knivhugg och idioten fick bara 10år för att han hade droger i kroppen......satans ruttna pissrättsväsende i sverige.......supernaut skrev:Visst är det svårt att jämföra domar på olika brott men vad tycker ni om följande
Westerbergs familj fick 500 000 i skadestånd för det helvete offret och övriga familjen fått utstå.
Här I Halmstad så har det varit en "styckmordsrättegång" där det inte gick att fastställa mördaren men att det är klart att de två inblandade hade med mordet att göra. Offrets familj får i detta fall 160 000.
Jag har INGA synpunkter på domarna i det första fallet men om 500 000 räcker för att ersätta kidnappningsfallet (5 helvetiska dagar) Hur kan då 160 000 räcka i fall nr 2?
Jo, händelsen gränsade till olyckshändelse/var en olyckhändelse. Min poäng är bara att det är lätt att tycka om domslutet men rätten visste när den fattade sitt beslut mycket mer än vi, som får en kortfattad sammanfatning skriven av någon vars uppgift är att sälja lösnummer till en ganska blassé allmänhet. JAg har svårt att tro att rätten utdömmer ett så oerhört milt straff till någon som slagit ihjäl ett barn utan mycket starka skäl därtill. Och de skälen har vi (i vart fall jag) inte hört eller läst.Ankan skrev:Håller med om att livstid kanske inte är rätt i det fall Du beskriver. Men rör det sig inte här om ett oavsiktligt vållande, dvs uppsåt saknas? För att få till ett uppsåtligt brott med det händelseförlopp Du beskriver krävs att man (läs domaren) utför ett hypotetiskt prov och ställer sig frågan om gärningsmannen vetat att offret skulle dö av knuffen, hade han då ändå knuffat. Om svaret är ja föreligger eventuellt uppsåt vilket kan straffas som mord eller dråp. Om svaret blir nej kan gärningsmannen fällas till ansvar endast för vållande till annans död.
Man bör noga hålla isär uppsåtliga gärningar från sådanna som begås av oaktsamhet.
Det finns faktiskt exempel på fall liknande det Du beskriver som av domstolarna bedömts som casus, alltså rena olyckshändelser. Den tilltalade har då frikänts.
För enkelt. Den kvinna som dödar sin man, som plågat, mishandlat och gjort hennes liv till ett helvete i, låt säga, 25 år, är enligt mångas rättsuppfattning mindre klandervärd än den som mördar sina farföräldrar för att få ut ett arv på 17 000 kr och bör därför straffas lindigare.pajo skrev:Det finns enl. mig ett enkelt sätt att utfärda en dom i vissa fall. Om en person bevisligen och medvetet bragt en annan person livet har han/hon förverkat sin rätt att leva! Skit enkelt!!
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|