ÅF väljer att laga hjälmen

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Vad skall du säga till konsumentvägledaren/ARN?

Hej, jag köpte en hjälm som gick sönder lite och när jag gick tillbaka till butiken så lagade de hjälmen åt mig. Får de verkligen göra så???

Tror det blir ett kort samtal :va

Haha lägger man upp det så blir det ett kort samtal. Säger man däremot: jag köpte en hjälm som gick sönder och företaget vägrar ge mig en ny utan ska prompt laga den även om detta inte är min vilja.

Men detta måste som sagt ske utan orimliga kostnader för företaget. Det är lite luddigt så om de tycker det är orimligt så kan de neka.

Om de gör det så har du inte mycket att säga till om utan att dra det vidare till en låååång process.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Läs lagen innan du kommenterar.

Det är så det är, däremot är det inte många som vet om det och många företag har som policy att först laga, går inte det så byta. Och om man då inte är insatt så kan man gå på den niten men det bestämmer man själv.

Utdrag ur kkl:
"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna.

Du som läser lagen helt fel, det är inte köparen som kan välja ny vara istället för reperation.

Kunden har rätt till något av det, och de flesta väljer att laga eftersom det är minst kostnad för företaget,
lyckas de inte avhjälpa inom 3(?) försök så kan man KRÄVA pengarna tillbaka eller NY vara.

Det finns gott om domar inom detta..

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Läs lagen innan du kommenterar.

Det är så det är, däremot är det inte många som vet om det och många företag har som policy att först laga, går inte det så byta. Och om man då inte är insatt så kan man gå på den niten men det bestämmer man själv.
Du behöver inte titta längre än till 27 § för att se att du har fel. Som vanligt när folk letar upp lösryckta paragrafer som passar in på hur de vill att det ska vara är problemet att de misstolkar, inte vet hur de fungerar i relation till andra lagar och hur de tillämpas enligt praxis.

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Du som läser lagen helt fel, det är inte köparen som kan välja ny vara istället för reperation.

Kunden har rätt till något av det, och de flesta väljer att laga eftersom det är minst kostnad för företaget,
lyckas de inte avhjälpa inom 3(?) försök så kan man KRÄVA pengarna tillbaka eller NY vara.

Det finns gott om domar inom detta..

Underlag som stöder detta? Som sagt: "26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren."

Som du sa. De har rätt till något av de, men de får själva välja OM det inte blir en oskälig kostnad för företaget.

För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren

https://lagen.nu/arn/2003-4268

Last edited:

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Underlag som stöder detta? Som sagt: "26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren."

Som du sa. De har rätt till något av de, men de får själva välja OM det inte blir en oskälig kostnad för företaget.

För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren

https://lagen.nu/arn/2003-4268

Ja, det där är ett exempel men bara för att det skedde på det sättet i det fallet så betyder inte det att det är applicerbart här. Tänk dig alla dessa mobiltelefoner som pajar stup i kvarten. Man får lämna in den och den åker iväg på lagning. Brukar ÅF ge kunden en helt ny telefon så fort det är något fel på telefonen eller brukar dem skicka in den på lagning. Du får nog ta och plugga lite mer juridik tror jag. Du tolkar lagen fel.

Skulle du kunna kräva en helt ny bil när din baklucka helt plötsligt börjat rosta efter 1 års användning? Nej. Bakluckan byts ut/repareras.
När det är en så liten grej som en limmet på listerna som släppt (och förmodligen tar typ 15 minuter att laga) så ger det inte skälig grund till omleverans.
Dessutom förstår jag inte TS problem. Dem åtar sig att laga hjälmen och du vill helt plötsligt ha en ny hjälm. Det kommer ju vara likadan hjälm/kvalité när listerna är lagade. Förmodligen var det bara nån på monteringen som satte på lite för lite lim. Vet inte om du försöker leta efter problem eller inte har så mycket att göra men låt dem göra sitt jobb och hämta ut en din nya fräsha hjälm när dem är klara.

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Denna tråd återspeglar verkligen handeln idag.
Först ska man köpa till netto pris sedan om något händer ska ha lånemobil, lånebil, lånehjälm eller vad det nu kan vara. Om det inte blir gjort precis som man tänkt sig ska det vara kompensation. Får man inte som man vill ska man hota med ARN. Vad som rätt eller fel spelar mindre roll. Alla säljare ska man blåsa så mycket det går.

Köper man till bästa pris så kan man inte förvänta sig att dessa företag har pengar över till att ge bort mer vad som krävs. Alla reklamationer styrs av tillverkaren och återförsäljaren följer bara de regler som är uppsatta. Sedan så kostar det alltid företaget pengar i slutändan ändå för ingen tillverkare överbetalar för rep. etc.

Tänk på nästa gång ni hotar med ARN att ni verkligen har rätt för i dom flesta fall så har ni skjutit er själva i foten med detta hot. Varför ska detta företag hjälpa er mer än vad som krävs om ni ändå inte kommer att vara nöjda.

Men ni ger dom något att skoja om under sin fika.

Alla vill ha nöjda kunder men ingen är intresserad att hjälpa en sur jävel som dom aldrig kommer att tjäna några pengar på.

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Ja, det där är ett exempel men bara för att det skedde på det sättet i det fallet så betyder inte det att det är applicerbart här. Tänk dig alla dessa mobiltelefoner som pajar stup i kvarten. Man får lämna in den och den åker iväg på lagning. Brukar ÅF ge kunden en helt ny telefon så fort det är något fel på telefonen eller brukar dem skicka in den på lagning. Du får nog ta och plugga lite mer juridik tror jag. Du tolkar lagen fel.

Skulle du kunna kräva en helt ny bil när din baklucka helt plötsligt börjat rosta efter 1 års användning? Nej. Bakluckan byts ut/repareras.
När det är en så liten grej som en limmet på listerna som släppt (och förmodligen tar typ 15 minuter att laga) så ger det inte skälig grund till omleverans.
Dessutom förstår jag inte TS problem. Dem åtar sig att laga hjälmen och du vill helt plötsligt ha en ny hjälm. Det kommer ju vara likadan hjälm/kvalité när listerna är lagade. Förmodligen var det bara nån på monteringen som satte på lite för lite lim. Vet inte om du försöker leta efter problem eller inte har så mycket att göra men låt dem göra sitt jobb och hämta ut en din nya fräsha hjälm när dem är klara.

Alltså har vi båda rätt i detta fall. Man kan kräva ny vara(inte alltid man själv vet vad det kostar att åtgärda fel) om man vill det. Däremot kan säljaren kontra med avhjälpning i form av reparation.

Menmen.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
i detta fallet så är det ju inte ett problem. då tillverkaren som konstaterat även är säljaren, vem vet dom kanske hade en dålig batch med kontaktlim på 10 hjälmar , sånt kan hända. då borde tillverkaren rimligtvis ges chansen att rätta till problemet. och eftersom dom tillverkar så vet dom vilket lim som skall användas och att limma dit den listen påverkar inte på den minsta lilla pyttepunkt säkerheten på din hjälm .

så låt dom laga , få tillbaka hjälmen åk vidare resten av sommaren. nöjd och glad i tanken att du har en säljare som åtgärdar problem som uppkommer = bra service , och fortsätt att handla där i fortsättningen . sådär. sommaren räddad =)

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Egentligen borde det väl bara vara att invänta och se hur lagnningen blir. Är man då missnöjd är det ju bara att säja det då. Men själv hade jag nog reagerat likadant. Nytt är nytt. När det väl är lagat räcker vetskapen att det är lagat för att det ska kännas begagnat. Självklart bara en känsla, men betalar man 4000 ska det väl KÄNNAS nytt också!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
i detta fallet så är det ju inte ett problem. då tillverkaren som konstaterat även är säljaren, vem vet dom kanske hade en dålig batch med kontaktlim på 10 hjälmar , sånt kan hända. då borde tillverkaren rimligtvis ges chansen att rätta till problemet. och eftersom dom tillverkar så vet dom vilket lim som skall användas och att limma dit den listen påverkar inte på den minsta lilla pyttepunkt säkerheten på din hjälm .

så låt dom laga , få tillbaka hjälmen åk vidare resten av sommaren. nöjd och glad i tanken att du har en säljare som åtgärdar problem som uppkommer = bra service , och fortsätt att handla där i fortsättningen . sådär. sommaren räddad =)
Dessutom får man en leverantör/ÅF som har råd att lägga fokus på rätt saker, bra produkter till ett bra pris, istället för att fjäska bort vinsten så dom får höja priset för alla andra istället :fakta

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Om det är samma företag som tillverkat den, så använder de säkert samma klister för att laga den, som när de tillverkade den... Tror inte du behöver oroa dig.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Egentligen borde det väl bara vara att invänta och se hur lagnningen blir. Är man då missnöjd är det ju bara att säja det då. Men själv hade jag nog reagerat likadant. Nytt är nytt. När det väl är lagat räcker vetskapen att det är lagat för att det ska kännas begagnat. Självklart bara en känsla, men betalar man 4000 ska det väl KÄNNAS nytt också!

nytt må vara nytt , men efter 10 timmars användning så är det begagnat och den nya känslan får svårt att infinna sig ,
10 timmar är mer än man tänker sig. säg att du på en bandag kör ca 2,5-3 timmar effektiv tid, då blir det tre bandagar på 10 timmar.
för 4000 skall det kanske kännas nytt när du får den i handen i butik , men du har inte någon nykänsla efter 3 bandagar .
så det argumentet funkar inte.

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Tycker såna här trådar har en tendens att bli helt nojjiga, OJ en liten repa i skalet, bäst att köpa en ny så jag inte dör vid en marksyning. Men resten av kroppen då?? Du/Ni äter väl bara kravodlad mat o aldrig något fett eller vad gud förbjuder absolut ingen alkohol, tränar regelbundet med frisks o svet.... eller??
Det här tänket kan även blandas in i ett antal oljetrådar, bara motorn får det bästa så är det bra, sen kan jag supa skallen av mig med gott samvete.
Och vad vill jag med detta då, jo bara säga att det är ju trots allt bara materiella ting det handlar om, lägg energin på den egna kroppen så får både du o jag ett bättre förhållande mellan vikt/hk...
Även jag kan trimma min hoj kraftigt med min egen kropp...:)

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Denna tråd återspeglar verkligen handeln idag.
Först ska man köpa till netto pris sedan om något händer ska ha lånemobil, lånebil, lånehjälm eller vad det nu kan vara. Om det inte blir gjort precis som man tänkt sig ska det vara kompensation. Får man inte som man vill ska man hota med ARN. Vad som rätt eller fel spelar mindre roll. Alla säljare ska man blåsa så mycket det går.

Köper man till bästa pris så kan man inte förvänta sig att dessa företag har pengar över till att ge bort mer vad som krävs. Alla reklamationer styrs av tillverkaren och återförsäljaren följer bara de regler som är uppsatta. Sedan så kostar det alltid företaget pengar i slutändan ändå för ingen tillverkare överbetalar för rep. etc.

Tänk på nästa gång ni hotar med ARN att ni verkligen har rätt för i dom flesta fall så har ni skjutit er själva i foten med detta hot. Varför ska detta företag hjälpa er mer än vad som krävs om ni ändå inte kommer att vara nöjda.

Men ni ger dom något att skoja om under sin fika.

Alla vill ha nöjda kunder men ingen är intresserad att hjälpa en sur jävel som dom aldrig kommer att tjäna några pengar på.

Mjo.. Tänk också på att alla sura kunders brorsa är advokat/jurist och han ska komma och läsa upp konsumentköpslagen..

Finns även en hel del som är stammisar hos ARN.. Inte företag utan medlemmar av allmänheten.

Är man lugn och saklig och för en dialog med handlaren så går allt mycket smidigt.. Komma och vara sur, tvär och hota med diverse gagnar inte din sak..

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Vad skall du säga till konsumentvägledaren/ARN?

Hej, jag köpte en hjälm som gick sönder lite och när jag gick tillbaka till butiken så lagade de hjälmen åt mig. Får de verkligen göra så???

Tror det blir ett kort samtal :va

Har inte tänkte snacka med ARN nej. Menade handlarn.

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R

Tanken är så, skrev mer denna tråd för att veta hur andra hade gjort i mina skor. Och efter att ha pratat med handlar är allting frid och fröjd. Har handlat allting där dem senaste 2 åren och kommer fortsätta med detta också.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln