Åk för f-n inte utan handskar...och andra skydd...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
De e dags för grabben snart (15 i vår) .... tänkte han ska få börja med en 30 moppe med växlar för att sedan börja på med 125'a kortet (tror de e 15,5 år eller nått sånt man får börja) .... men det kommer inte va en moppe i 15 års paketet utan ett par MC jeans å en såndäringa kevlar hoodie

Det är en bra idé, men de flesta föräldrarna är vaken insatta eller beredda att betala för "riktiga" skyddskläder.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Att man hamnar under hojen ser jag som högst osannolikt. Har det hänt dig eller någon du känner?

Förtydligande: Är man ute och kör som Valentino Rossi så ska man självklart också vara lika skyddad som Valentino Rossi. Men när man håller sig inom hastighetsbegränsningen på våra svenska 70-vägar, och därunder, så behöver man inte se ut som en Stormtrooper från Galactic Empire, man gör sig bara till åtlöje då.
Du gör dig till åtlöje nu...


Sen kör jag hellre som Marquez btw, han harvar ju inte runt på 4-6 plats:hihi
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Gjorde en mindre vurpa på väg till jobbet förra året (låg bara medvetslös i 9 timmar). Då hade jag alla hojkläder på mig förutom byxorna som var ett par arbetsbyxor. Bena klarade sig fint, värsta såret jag fick var av dragkedje-mojängen på mc-jackan som hade åkt in i halsen...

...Kör dock alltid med helställ förutom när jag ska till jobbet, då skippar jag byxorna. :crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Självklart fick man som nybörjare öva på gräsmattan att falla rätt så att skador undveks. Att man hamnar under hojen ser jag som högst osannolikt. Har det hänt dig eller någon du känner?

Förtydligande: Är man ute och kör som Valentino Rossi så ska man självklart också vara lika skyddad som Valentino Rossi. Men när man håller sig inom hastighetsbegränsningen på våra svenska 70-vägar, och därunder, så behöver man inte se ut som en Stormtrooper från Galactic Empire, man gör sig bara till åtlöje då.
Ja, jag har hamnat under hojen, och det har flera jag känner. Oftast händer det dock i låga hastigheter, när det går fort så brukar man oftare glida/kastas bort från hojen. Går det lite fortare, så man kastas iväg i en highsider tex, så är det oftast saker på överkroppen som går sönder, glider man omkull i lägre hastigheter, eller tom tippar stillastående, så är det mer höften och neråt som drabbas, brutna fotleder osv, just för att man får hojen ovanpå. Du kan ju iofs vara ganska upprätt när den där bilen kommer rakt från sidan, det har jag aldrig testat, i någon hastighet, men jag kan tänka mig att det inte är någon trevlig upplevelse, men att bra skydd gör nytta även där.

Nu vet jag inte var du köper hjälmar och ställ, men jag har mig veterligen aldrig sett någon som er ut som en stormtroper i skinnställ, möjligen att vissa tygställ har lite såna influenser, men dom skyddar ju ändå sämre än skinn, så dom är inte ett alternativ för mig iaf. Sen tycker jag att både kryckor, stödkrage och permobil är klart osexigare än skinnställ och ryggskydd.

Fast det är klart, varför bry sig, olyckor händer ju bara andra, det har jag sett på internet... :rolleyes:
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Yes.

Mina knogar testade asfaltens friktion och hårdhet när jag övningskörde konbana när det begav sig för några år sedan.

Vurpade i ...ptja... absolut max 25 km/h, och jag var inte vacker. Fördelen var att inte kunna duscha själv på några dagar :tungan

Handskar? De hade jag som koner...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top