Åka fort..

mikkelrev

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
uppsala
Hoj
ingen än
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
mikkelrev skrev:
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!
Läbbigt! :tummenupp
Jag är inte ironisk!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
mikkelrev skrev:
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!


Vet inte om...ähhh skit samma.

Att åka jickktiggt fort del 1:

Motorvägen blir liten. Det låter mycket. Inget mer.

björn
 

Danne_GSXR

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Gixxern såld, Mean Streak 1600 införskaffad... Sporthoj e väl isf 14E:n... =)
Var glad att du har lite vett kvar i skallen och behåll det genom att fortsätta köra normalfort på din hoj...
Jag antar att du kört såpass fort att du känner själv att det går för fort eller?
Isf har du vid det laget redan känt hur många andra mer gasglada känner i lite högre hastigheter. Enda skillnaden är nog lite mer vibrationer och mer motvind.
Alla är olika och vissa känner inte gränsen av när det går för fort och det borde väl vara att liknas med hur du känner det strax innan du når din gräns.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
...förutsatt att det är på bred fin motorväg så är det inte alls spekatakulärt eller roligt, det bara blåser en massa, men man måste ju prova iaf en gång hur snabbt bettan går! :)
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
mikkelrev skrev:
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!

Man brukar komma till insikt med hurvida ens hjälm faktiskt är rätt storlek. :D
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Eftersom du bor i Uppsala så tycker jag du tar och tar reda på hur det känns själv. 5 mil norr om stan finns nämligen Tierps flygraka, en 2 km lång landningsbana där man helt riskfritt från andra kan kräma ur så mycket det går. Var upp i 295 på mätaren med R1an där idag.

Som andra har skrivit, vägen blir smal, det blåser mycket, man vill inte sticka upp huvudet utan håller hjälmen tryckt mot tanken bakom kåpan. Tycker det påminner lite om att flyga fast man är kvar nära marken. Gör man det på ett tomt flygfält så är det inte skrämmande eller speciellt dramatiskt.

Om du däremot får för dig att prova närmare 300 knyck bland bilar på motorvägen så blir det lätt otäckt när man måste bromsa, bromssträckan är ca fyra gånger längre än man kan föreställa sig.

Om du provar flygfältet, se till att ha en bromspunkt klar där du börjar bromsa för det är inte säkert att du hinner om du väntar till du ser slutet av rakan.

Ut på prova imorn nu om det inte regnar!
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Allt vad R1an går alltså ca 280 känns som att åka genom ett rör om vägen är smal, Vinden sliter riktigt oroväckande i kroppen och allt som hörs är ett öronbedövande dån av vinden. Instrumenteringen går knappt att läsa och händerna har ett krampaktigt tag i styret. Kindkuddarna i hjälmen är intryckta till max och läpparna pussar hjälmens insida,

När du senare saktar ner känns 150 som att kräla fram på alla fyra och vinden känns obetydlig.
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Hur det känns ?
Jo det blåser utav helvete och vrålar i öronen av fartvinden.Instrumenten blir suddiga av vibrationerna. Mitt skinnställ flappar hårt i ena ärmen efter 280 på mätarn så jag få dra in armarna tajtare runt tanken. Blicken har man låååångt fram. Adrenalin? njae inte direkt men man är välkoncentrerad dock. vid 300 på mätarn och varvtalstoppet i på 6 ans vxl så går det inte fortare.:(
Troligtvis en 270 ärliga km/h. Sen när man släpper gasen så bromsar fartvinden ner hojjen fort till lugnare hastigheter omkring 200. Inget märkvärdigt igentligen förutom att det är jobbigt för öronen om man inte har öronproppar.

Fast du hade en streetfighter såg jag. Har man ingen kåpa så åker man inte gärna fortare än 200.
 

R1000K5

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Hilton
Hoj
Silverpil
Åka fort

Kanske lite fusk men om man har ett DB-kåpglas så är det lika lungt som att åka helikopter...Inga problem med att det rycker och sliter i huvud och kläder och vinden hörs knappt alls, däremot motorn...
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
mikkelrev skrev:
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!

:corn
 

sven_tosing

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Västerviksskogarna...
Hoj
XR650 -00 +SM
mikkelrev skrev:
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!

300 km/h på en bred långraka är väl just inget att ringa hem om. Grymmaste jag varit med om var med Varaderon, 200 km/h på timmerväg med granskogen så nära att det satt kvar kvistar i handtagsskydden.
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Fenix skrev:
Man brukar komma till insikt med hurvida ens hjälm faktiskt är rätt storlek. :D
Hahaha!! Helt rätt!!
Hur det känns att åka riktigt fort?..Ja.., luddigt liksom. Ta på dig krukan, släng in fem kilo för mycket kläder i tvättmaskinen, när den sen ska till och centrifugera så tar du ett rejält famntag om den och försöker läsa Bike samtidigt..eh...jag kom just på att jag kanske har liiiite obalans i däcken på min hoj... :banana
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Brukar beskriva det som om man har tunnelseende...och sen går det fort också :rolleyes:
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Maxade min förra hoj, en hondahornet 600.

Inga kåpor, när jag började närma mig 200 så rycker det o sliter i mig . Ingen behaglig känsla direkt, men som nån skrev alla vill ju testa sin hoj nån gång, kan säga att det var ingen tjusning i att köra så snabbt, ne det är accelerationen man vill åt :yoparty


Tolf
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Mycket olika åsikter märker jag.
Har man ett ordentligt skinnställ som passar, en bra hjälm och en hoj som är som den ska är det fullständigt odramatiskt.
Visst, det låter och blåser lite, så mycket mer är det inte. Klart vägen känns smalare, det gör den om du ökar från 50 till 100 också.
Jag har aldrig fått "tunnelseende".
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
mikkelrev skrev:
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!

Det låter som att någon vill skryta för polarna genom att detaljerat beskriva känslan utan att ens ha testat själv.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
mikkelrev skrev:
Hej alla glada hastighetsförbrytare.
Jag har själv aldrig kört speciellt snabbt på motorcykel, är lite feg av mig.
Det här kanske låter lite cp men jag undrar om någon skulle kunna beskriva på ett ungefär hur det känns att åka i uppåt 300 km/h, antingen här eller i ett mail till mig? Gärna ganska utförligt, inte bara med ord som härligt etc..
Kör försiktigt!

Instämmer i vad som tidigare sagts om vind e t c men, från 250 och uppåt kan i alla fall inte jag urskilja enstaka detaljer bredvid vägen. Färgen blir en slags massa och omgivningen upplever jag mera som en vägg (om du inte kör i ett öppet landskap). Fascinerande är dock att vrida på full gas på rullen i 250 och ändå uppleva en hyfsad acceleration!

Hjälmstorlek har jag inte funderat på :) däremot om vad som skulle hända om nåt går sönder som exempelvis ett hjullager!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top