Åka Indien runt på motorcykel

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Du kan lika gärna köpa en ny hoj. De kostar ca $1000 :)
Slit & släng :p

Coolt.
Jag är i Bangalore och jobbar på ett projekt några månader.

Sammanfattning hittills:
Det är varmt.
När det regnar, då REGNAR det.
Strömavbrott ca. 10 ggr per dag är normalt. Märks omedelbart då AC'n lägger av. Datorerna och servrarna går för det mesta på UPS så dom brukar surra ett tag.
Trafiken är totalt kaotisk.

Skall kolla upp om jag kan hyra/köpa nån moppe här i närheten.

Edit: Glömde, det är smutsigt. Allt är smutsigt. Som renligshetfascistoid europe är det svårt. Man kanske vänjer sig.

Ha D
Peppe

Bifogat

• IMG_0106_min.jpg
    IMG_0106_min.jpg
    148.5 KB · Visningar: 213
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jävlar vilken fin resa du har varit ute på, jag har länge varit sugen på något liknande och blev duktigt inspirerad nu :)

Behöver jag säga att jag blev lite avis också?

bbenny

Våga wobbla i 60 knop
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
1979 Yamaha SR500, 1997 Aprilia Moto 6,5 och 2st Fjordlingar med 200 hp men det är på sjön
Tack för alla rosor!
luxlove.gif

Indien har 23 officiella språk (om jag minns korrekt) . Varje delstat har sitt eget, och ovanpå det finns det dialekter. Det nationella språket är Hindi, engelska kommer på andra plats. Engelskakunskaperna är generellt sätt sämre i de sydligaste delarna (Kerala & Tamil Nadu). Där talar man nästan bara de lokala språken, medan i de norra delarna är hindi mer vanligt. Kan vara värt att lära sig några ord och fraser, kommer underlätta en del. Dessutom får man mer respekt om man visar att man är intresserad av att lära sig deras språk och kultur.

Engelskakunskapen är generellt sätt dålig, de flesta har bara grundläggande kunskaper, men man kommer rätt långt på det iallafall. Ens kroppspråk och goda humör har ofta mer betydelse än orden.

En stor fördel med att åka i Indien är att allt är BILLIGT. Att hyra en hyffsad hoj i Indien för en månad kostar nästan lika mycket som att hyra en hoj i Sverige för en helg! Mat och boende är också skitbilligt. Jag brukar säga att har du råd med flygbiljetten så har du råd att vistas där, vad du än hittar på.

Tack för bra info!
Jag och tjejen åker till Mumbai den 21 jan och tänkte köpa en Bajaj. Planen var att åka till Kerala för det är nog för kallt norrut den tiden. Hem 1 mars.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Låter som en kul resa, lycka till och posta gärna lite bilder i efterhand! :) Alla Pulsar-varianter är riktigt bra hojar, kolla bara att skicket är ok och oljan är påfylld så kommer de hålla utmärkt.

Även i de norra delarna är det varmt i januari (om än lite svalt om nätterna), så länge du inte åker upp i Himalayas. Där uppe kommer det att vara fullskalig vinter. Räkna med att det kommer att vara riktigt varmt i de södra delarna, även mitt i vintern. Kan rekommendera att åka längst kustlinjen hela vägen. Vackra vyer, jämn temperatur (kustklimat) och helt ok vägskick. Räkna med att behöva sponsra snuten med småslantar när ni åker igenom goa.

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hur gammal var den stolta lastbilschauffören? Han såg inte gammal ut! Cool resa, starkt jobbat, jag skulle aldrig orkat åka den sträckan på en sådan hoj :)

bbenny

Våga wobbla i 60 knop
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
1979 Yamaha SR500, 1997 Aprilia Moto 6,5 och 2st Fjordlingar med 200 hp men det är på sjön
Låter som en kul resa, lycka till och posta gärna lite bilder i efterhand! :) Alla Pulsar-varianter är riktigt bra hojar, kolla bara att skicket är ok och oljan är påfylld så kommer de hålla utmärkt.

Även i de norra delarna är det varmt i januari (om än lite svalt om nätterna), så länge du inte åker upp i Himalayas. Där uppe kommer det att vara fullskalig vinter. Räkna med att det kommer att vara riktigt varmt i de södra delarna, även mitt i vintern. Kan rekommendera att åka längst kustlinjen hela vägen. Vackra vyer, jämn temperatur (kustklimat) och helt ok vägskick. Räkna med att behöva sponsra snuten med småslantar när ni åker igenom goa.

Har du nån koll på hur man gör med ägarbevis? Man får väl inte köpa hoj som utlänning?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Nopp, tyvärr. Jag sköter sakerna på det informella sättet. Om någon annan vet så skriv gärna..

bbenny

Våga wobbla i 60 knop
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Nopp, tyvärr. Jag sköter sakerna på det informella sättet. Om någon annan vet så skriv gärna..

Ok!
Hur gjorde du med försäkring/skatt?
Du verkar haft tur med magnen. Åt du inte kött?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Nopp, endast vegetarisk mat. Den är aldrig snuskig, oavsett var i världen man befinner sig. Dessutom håller den världsklass i Indien (en viktig del av matkulturen).
Jag tog en kopia på registrerings och försäkringsbeviset, det räcker. Men jag kunde lika gärna ha åkt utan dessa, bara att lämna över andra sorters papperslappar vid behov, så löser allt sig. ;) Ärligt talat, ju mindre man planerar och ju mer man improviserar, desto bättre flyt kommer man att få! Samhället rullar på ett helt annat vis där nere än vad vi välorganiserade västerländningar är vana vid. :)

Last edited:

bbenny

Våga wobbla i 60 knop
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Nopp, endast vegetarisk mat. Den är aldrig snuskig, oavsett var i världen man befinner sig. Dessutom håller den världsklass i Indien (en viktig del av matkulturen).
Jag tog en kopia på registrerings och försäkringsbeviset, det räcker. Men jag kunde lika gärna ha åkt utan dessa, bara att lämna över andra sorters papperslappar vid behov, så löser allt sig. ;) Ärligt talat, ju mindre man planerar och ju mer man improviserar, desto bättre flyt kommer man att få! Samhället rullar på ett helt annat vis där nere än vad vi välorganiserade västerländningar är vana vid. :)

Ok!
Var hyrde du mc? Misstänker att det är dyrare i Mumbai där vi landar. Om jag inte kan köpa hoj, får det bli hyra. Jag har sneglat på Bajaj avenger. 200cc. den ser ut som hd. Eftersom vi är 2st, blir det inte så mycket plats för packning. Ska försöka dra fast en rygga på tanken. Vi har varit i Goa förut. Där hyrde vi en bullit 350cc men dom är lite dyrare än Bajaj. Ska försöka hitta en Bullit diesel eftersom dieseln är nästan gratis och drar mindre. En kompis till mig har en 350 och har hus i Goa. Han berättade att det är väldigt glest med bensinstationer så en jeepdunk är bra att ha med sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tack för bra info!
Jag och tjejen åker till Mumbai den 21 jan och tänkte köpa en Bajaj. Planen var att åka till Kerala för det är nog för kallt norrut den tiden. Hem 1 mars.

Kawa Ninja 250 görs i samma fabrik som Bajamajorna, kan ingen kolla prisläget på en sån där borta.

bbenny

Våga wobbla i 60 knop
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Har nog bytt namn där.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...