Åka långt på motard?

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 640 Prestige Suzuki Gsx r 1000 K5 Honda CBR 954 RR 02
Hej!
Har precis sålt av min suzuki gsxr k5, tänkte nu att jag skulle ha nått som både är roligt o billigt så det lutar åt motard!
Men nu till min fråga... har tänkt att ev åka på nån hojsemester i sommar, då menar jag inte hoja i europa utan nån resa på runt 50 - 60 mil! Funkar det att åka så långt på motard utan att vibrera sönder o hur är det med hojarna är det nyttigt o sträckköra motorväg allt för länge? Sen är det ju ingen större tankvolym på dom rackarna heller är det så att man måste hålla koll på varenda mack när man e på långresa eller funkar det att åka en bit?

Verkar vara förbannat kul i varje fall :)

// Fredrik

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ha ha... kan tänka mig det! :D
fast nu var det faktiskt just KTM "touring" jag hade tänkt mig o då skulle det funka menar du??:tummenupp

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är bara att bita ihop så går det.Man sitter rätt skönt på LC4 men dom vibrerar rätt ordentligt.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
så länge du klarar vibrationerna är de inga problem. man sitter riktigt skönt. sen om man håller sig till max 110 så funkar de askalas.

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Köp en ktm 690 smc. Den kan du klara av dom milen utan att va sönder vibbad ;)

Annars köper du en sxv med ett stall som åker efter och servar hojen åt dig.

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Det går utmärkt med en LC4, men du kanske ska akta dej för dem med alu bakram om du vill kunna lasta mycke.

Var på hojsemester med min 620 förra sommaren, 5 dagar och ca 40mil/dag, utan några problem.

Bifogat

• IMG_4726t.jpg
    IMG_4726t.jpg
    37.3 KB · Visningar: 550

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
jag åkte gbg karlstad med min ktm 625 kunde inte fisa på 2 veckor, fick inte i mej mat på hela kvällen missa munen med en dec hela tiden:D
ska du åka långt med en motard köp ktm 690 smc helt grym om du ska åka längre:yoparty

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
okey... men det låter ju som det finns hopp om det då i varje fall!:)
Då får jag ta o åka o provköra nån dag så får vi se vad det blir för nått kul!

Tacksam för alla svar!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag sprängde min Duke av 2x Norrköping-Halmstad (45mil).

Jag tyckte det var rätt bekvämt men det tyckte inte KTM :D

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05
:D :yoparty

jag åkte gbg karlstad med min ktm 625 kunde inte fisa på 2 veckor, fick inte i mej mat på hela kvällen missa munen med en dec hela tiden:D
ska du åka långt med en motard köp ktm 690 smc helt grym om du ska åka längre:yoparty

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
En bekant till mig körde från typ Jönköping (föräldrahemmet han bodde i på sommaren) till Arvidsjaur (där han pluggar) med sin 625 förut. "Bara för att..."

Han tyckte inte det var några större problem, bortsett från att han var lite öm efteråt.

Jag tycker att det går hur bra som helst om man får köra aktivt, men att ligga på stor, bred, rak väg blir ju fasen tröttsamt redan efter 1km!

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
En bekant till mig körde från typ Jönköping (föräldrahemmet han bodde i på sommaren) till Arvidsjaur (där han pluggar) med sin 625 förut. "Bara för att..."

Han tyckte inte det var några större problem, bortsett från att han var lite öm efteråt.

Jag tycker att det går hur bra som helst om man får köra aktivt, men att ligga på stor, bred, rak väg blir ju fasen tröttsamt redan efter 1km!

kommer du till till vessingsbro den 1maj:yoparty

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj

Jo det håller jag med dig om... motorväg är bland det tråkigaste man kan köra!
Även när jag hade sporthoj så var det dödtråkigt m motorväg blev lätt att man vred på lite då!:D

Spelar nog inte så stor roll vad man har för hoj då om man inte har en renodlad touring, vilket inte är så roligt över huvud taget!:rofl

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Åkte till Åland med min 660 förut, och det var bara 16 mil till färjan. Det var nog det tråkigaste/jobbigaste jag gjort under min MC-karriär. Var bl a därför det inte vart någon mer motard i mitt stall.

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Åkte till Åland med min 660 förut, och det var bara 16 mil till färjan. Det var nog det tråkigaste/jobbigaste jag gjort under min MC-karriär. Var bl a därför det inte vart någon mer motard i mitt stall.

okey... antar att det bara var motorväg då eller? var ute och provade en 690 enduro i dag den var riktigt rolig att köra!:)

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
690 SMC har jävligt hård sadel, hämtade mig igår och åkte 5 mil på den är alldeles öm i mitt beniga arsel idag men man vänjer sig nog till viss del kommer garanterat byta sadel om jag hittar en mjukare.(R1an var som en mjuk skinnsoffa i jämförelse)
Vibrationerna ser jag inte som något långfärdsbesvär.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har pendlat lite till jobbet med min motard (en KTM SC, något modifierad). Det är inte vibrationerna som man tar slut av, utan den brutala sittställningen och fartvinden. Kör man bara småvägar och gasar/bromsar hejvilt ( = busåka ) så glömmer man bort det. Men att bara mata landsvägsmil blir däremot snabbt trist och slitsamt. I synnerhet om man vill hålla lite tempo.

Jämför man t.ex. med att köra en stor skön touring-maskin eller varför inte en vanlig plastraket, så är det en helt annan planhalva... :hihi

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
okey... antar att det bara var motorväg då eller? var ute och provade en 690 enduro i dag den var riktigt rolig att köra!:)

Nop, inte en meter motorväg. Men lite för rak för att det skulle varit roligt med motard.

Att det inte var någon bekväm resa berodde inte på vibrationer utan en hård och smal sadel. Det var iof lärorikt, jag "uppfann" otroligt många kombinationer att sitta på en hoj.

Last edited:

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Aprilia RS250r
Jag åkte skotska högländerna runt, inte hela men ca 4-500 miles, på min Husky smr 570 som jag hade när ja bodde där borta. Blev ca 8-9 timmar i sadeln på en dag, kom hem stelfrusen, uttråkad och söndervibbad... Fast över bergen på dom smala vägarna va de skitkul!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring