Åka långt på motard?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har ingen "riktig" Motard, bara en Duke II ...

Förra sommaren körde jag Stockholm göteborg ToR, samt en Norgeresa på 300 mil. Jag körde med en 18 liters tank, men det var ganska onödigt i civiliserade trakter.

Komforten är ingen problem. Vi körde bara på mysiga småvägar . Motorvägar går , men är jävligt trista. (man vill ju slita på kanterna på däcken, inte i mitten).

Vad är det för fjoll-stjärtar som klagar ?
Hojen har en del känsla, -inte vibrationer.

Bifogar en bild från Jotunheimen/Sognefjell.

/ Randonörd (kommer från franskan, där randoneé betyder långfärd):D

galleri

Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag har ingen "riktig" Motard, bara en Duke II ...

Förra sommaren körde jag Stockholm göteborg ToR, samt en Norgeresa på 300 mil. Jag körde med en 18 liters tank, men det var ganska onödigt i civiliserade trakter.

Komforten är ingen problem. Vi körde bara på mysiga småvägar . Motorvägar går , men är jävligt trista. (man vill ju slita på kanterna på däcken, inte i mitten).

Vad är det för fjoll-stjärtar som klagar ?
Hojen har en del känsla, -inte vibrationer.

Bifogar en bild från Jotunheimen/Sognefjell.

/ Randonörd (kommer från franskan, där randoneé betyder långfärd):D

galleri

Nja...fjolstärtar eller inte jämför du ex vis sadel komfort på din Duke II och min 690 SMC så sitter du på en mjuk skinsoffa i jämförelse.
690 SMC:n har typ 1-2 cm stoppning och den är väldigt smal oxå känns som att sitta på en rund trästock (stenhård).
Själva vibrationerna har som du säger med hojjens karaktär att göra.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
det var inte mycket packning för en 300 mils norgeresa?

Man skall inte ha med sig prylar man INTE använder.
Prylar man inte har med sig kan man inte använda :tummenupp

Det som tog mest plats var sovsäcken och liggunderlaget samt de "civila kläderna"

I Norge måste man vara beredd på dåligt väder.. tex Hardangervidda i regn och snö :D ( Norge kan rekommenderas för motarder, välj de gamla vägarna, tag INTE tunnlarna):banana

axelsson_vpg

Guest
Hmm återupplivar denna tråd.. Vad kom trådskaparen fram till? Kan man köra typ norgeresor på en ktm 690 smc -08 och uppåt? Hur fort kan man liggar marsfart med org drevning osv... Rövont och vibrationer?

Duger dom till äventyr/grus/ler vägar om man drar på några andra sulor?

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Körde Göteborg --> Kalmar (~35mil) förra veckan med 1 stop (dricka och tanka). Snittade 120-130 med crosshjälmen. No probs om man är hårding!

asdd.jpg

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Allt går, det beror väl på inställningen hos den som kör, jag har åkt flera Norgeresor med encylindriga hojar, mest Honda XR650R och KTM 625 SXC.
Om en vecka drar jag igen, det blir gamla Atlantkustvägen till Stavanger och sen Hardangervidda, blir ca 300mil, hojen ifråga är en XT660, en cylinder det också.

En 690 är en kanonhoj, folk kör Afrika runt med dom, kör och var glad, upplev småvägar, är motorvägen målet så finns det Guldvinge eller fina bilar för sånt.

Bilden är från Trontoppen tror jag, tagen veckan efter midsommar för ett par år sen, det blev 250 mil på 6 dagar den resan. Och ja, det där är vägen, jag har inte kört ut på snön för att få en kul bild.

Bifogat

• norge_2.jpg
    norge_2.jpg
    93 KB · Visningar: 211

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Hem -> gelleråsen - > Hem, runt 40 mil totalt, på en 640SM , det var _inte_ bekvämt o åka hem men det gick. Gjorde även en repa till Lelles för första service och hem igen, 30 mil, på en dag. Gick helt okej...

HolmXR650R

Holmen..
Gick med
10 May 2011
Hoj
2000 Honda XR650R
Jag åkte Gbg-Uppsala i Fredags, starta 06.00 å va framme 13.30
Då körde jag motorväg till Norrköping å där tog jag av småvägar mot strängnäs å vidare Enköping å slutmålet Uppsala
Jag körde max 10 mil innan jag tog en bensträckare,å ont i röven fick jag inte alls, däremot känndes knäna lite stela av att sitta still..

Min XR650R gick så jävla bra, hittade bra varvtal å puttrade 120-130 på motorvägen, fast det är trökigt,efter norrköping blev det super..
Så en Honda XR650R rekomenderar jag för långa å korta,turer...går som en klocka..

Ha det gött..

Holmen..

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Körde 40 mil (Sthlm - Härnösand) för nån månad sen på DRZan och hade fan ont i arslet flera dagara efteråt :p
Låg i typ 100-110 och körde E4an hela vägen, inte kul men hojen funkade perfa! Ska nog kika på sån där mjuk kudde man har på sadeln till nästa långtur :p

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Min XR650R gick så jävla bra, hittade bra varvtal å puttrade 120-130 på motorvägen, fast det är trökigt,efter norrköping blev det super..
Så en Honda XR650R rekomenderar jag för långa å korta,turer...går som en klocka..

Men du vet väl att det där är en Honda, så den delar konstruktion med Guldvingen ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring