Åka mc med barn där bak

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Brumma motard på skogsvägar/stigar med grabben när han var 3! från 5 har han åkt med på bakpå med hemmagjort ryggskydd, jethjälm, vinterstövlar och vinteroverall..
Han sitter o sjunger o pratar därbak, o tycker allt är toppen. det enda man brukar bli orolig över är när han tystnat o det känns som om han håller på att somna!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag börja åka när jag var typ 4-5 tror jag. Framför farsan på tanken då. Börja väll åka bak 1-2 år senare. Tycker det låter som det är dags att ta med ungen på tur. Bara fixa lite bra skydd och åka.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
dom slocknar direkt och hänger ut på sidan som en gammal stingpinne :D

Håller med, lätt att de börjar fånglo på de vita strecken vilket är rent hypnotiskt, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Man får köra korta distanser och se hur det funkar, sen öka. Skrika på dom, putta så de måste klämma tillbaka för att visa att de är med. Visst är det en viss trygghet med toppbox, (är över 40 och har det för första säsongen), trillar inte baklänges men man måste ju ha kontakt fysiskt mellan förare och passagerare.

5 min kan ju vara jättelång tid när man sitter bak. Tycker åtminstone jag, nån åkfobi har jag inte för att åka med folk som kör som jag eller bättre. Tycker dessutom det är fysiskt jobbigare att åka än att köra, speciellt i buk och ryggslut, inget styre som hjälper en.

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
Jag hade mina småtjejer framför mig på deras första mc-turer. Det har fördelen att man kan hålla i dom lite. Började försiktigt på otrafikerade vägar i mycket låga farter. Man vet aldrig hur barn reagerar på nya upplevelser. Min yngsta var nog inte mer än 4-5 år då och hade tjatat rätt länge på att få åka med. Jag tror de hade cykel- eller ridhjälm på sig. Jag tror aldrig vi var över moppefart. Jag tror att de var nog 8-9 år innan vi tog någon längre tur. Köpte begagnat skinnställ i minsta barnstorlek. Dom har ju en förmåga att växa ur grejorna:)
Ta det lugnt!
Tack för alla bra svar

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
Vad säger lagen om detta:confused:
Finns det nån generell regel när man kan sätta ingarna där bak,längd,vikt...
Det där med sele verkar kanon för somnar det kan dom absolut göra,
Tjejen somna på väg till nynäs,utan någon större dramatik förutom att det blev tungt i inbromsningarna.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Min son är 6 och han har åkt med i två år. Fast kortare turer, typ en halvtimme. Min dotter är fyra och hon åker med små svängar! Mycket handlar ju om hur mogna barnen är också!

Helt riktigt! Min lilljänta har också åkt med korta turer, dock suttit framför mej (även fast lagen säger baktill). Tror man som förälder har ganska bra pejl på vad ens barn klarar och inte. Som svar på trådskaparens fråga: var man köper grejer: Lelles har hjälmar, ryggskydd, etc.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag kör dottern till dagis med hojen och tjejen hämtar henne med sin scooter. Det har vi gjort sen hon var 2 år. Funkar utmärkt. På scootern har jag meckat på en klassisk barnsits till cyklar och till mc har jag köpt en barnsits från Duells.(29-535 Barnsits MC/Skoter 2.195,00 kr) finns under tillbehör/diverse. Funkar utmärkt tycker jag. Dock är det som någon annan sa ingen ide o åka längre turer för då riskerar de o somna lätt. Värsta var dock i höstas när tjejen blev påkörd bakifrån av en gubbe i bil..... Kunde gått riktigt illa men å andra sidan om de vart en cykel de suttit på så hade det väl antagligen gått ännu sämre...

Bifogat

• Tindra.thumb.JPG
    Tindra.thumb.JPG
    17.6 KB · Visningar: 691
  • DSC_2409.thumb.JPG
    DSC_2409.thumb.JPG
    51.9 KB · Visningar: 349

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Vad säger lagen om detta:confused:
Finns det nån generell regel när man kan sätta ingarna där bak,längd,vikt...
Det där med sele verkar kanon för somnar det kan dom absolut göra,
Tjejen somna på väg till nynäs,utan någon större dramatik förutom att det blev tungt i inbromsningarna.
grabben åkte med mig när han var tre år han är tolv nu,men det fanns då sadel från touringbutiken att köpa jag hade en rem som satt runt min midja och även hans för vid ev krasch vill man bort från hojen och därför ville jag inte sätta fast honom i hojen,blev lite blandade reaktioner en del tyckte det var fränt och en del idiotförklarade mig,men vad gör man ensamstående farsa med mc intresse? det funkade till att börja med men sen tröttnade han och somnade men det gick att ta en åktur om man tog det lite försiktigt...
lycka till

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Junior har kört sedan han var 3 (är 5 idag)men bara åkt med mig runt kvarteret sittande mellan tanken på ett sådant sätt att jag inte kan sitta själv på ett vettigt sätt men han vill ju åka:tummenupp Lekte ett tag med tanken att montera fast honom med hjälp av tankmagneter på insidan av kläderna så han satt stadigare mot tanken men nu har han blivit för stor för att rymmas på K7:an och den tanken består ju mest av plast så det får bli en tur på Crossen istället.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Min son var ca 7-8 när han började åka med , han kunde greppa runt midjan och han styrde med i svängarna , exet hon var värdelös på att sitta bakom eftersom hon skulle styra emotistället för att luta med i kurvor , så sonen skötte sig bättre bakom .......Han hade barnställ med alla skydd och ryggplatta , funkade skitbra och han sa ofta - farsan ,kan vi inte ut och åka en sväng , svarde då - vart ska vi åka? , - spelar ingen roll sa han vi kan åka och köpa glass i mariefred eller drottningholm :)

Polaren hade intercom där han kunde kolla så att dottern var vaken , han brukade ju åka på riktigt långa turer , sen finns det ju ett spänne som man knäpper runt midjan på sig själv och på spännet finns det handtag som barnet kan hålla sig i , det kan ju vara en bra ide om barnet inte kommer runt midjan..

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Hehe! kan berätta när min son åkte med mig, han började åka med på lite kortare turer till affären några ljumna sommar kvällar o gillade det skarpt, men var lite osäker! för farsan hade ju snackat med polarna om hur fort o vilket djävla drag det var i grejerna, när grabben åkte med tog jag det väldigt lungt, men jag ville ju att han skulle få känna på axet lite lagom i alla fall!.
Men han var alltid lite spänd o samlad, förmadade mig gång på gång, att jag inte skulle "dra på" nånting....SÅ en dag!!!! tror han fyllt tio, lyfte han visiret vid ett rölyse, o sa! med darrande röst! Pappa drapå lite nurå!!! , Ok! håll i dig ordentligt då!, jag kännde hur han krampaktigt kramade sina armar runt min midja, GRÖNT..jag drog på lite lagom o kände hur han sögs bakåt på mc`n... Sommar kvällen var ljum o jag o min grabb delade den underbaraste av känslor, G-kraft o vrålet ifrån en axelererande motorcykel, jag hade ett fånigt leende på mina läppar o kände mig lycklig...
Vid nästa korsning var det rött, jag saktade in försiktigt o väntade mig att grabben skulle tjuta av förtjusning, jag hann knappt stanna förren jag hörde hur grabben fälde upp sitt visir, jag var snabbt upp med mitt o vred på skallen för att se förtjusningen i hans ögon........Vad jag ser o hör är grabben helt röd i ansiktet som skriker...DET DÄR GÖR DU INTE OM!!!!!

Nu är han 14 o älskar att åka hoj med Pappa o Pappa älskar att åka med honom....

Klart ungen skall med, och jag vet att du kör ansvarfullt..dela glädjen..

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Våra har åkt hoj, både med frun och med mig, sedan de varit runt 8-9. Precis likadan skyddsutsutrustning som vi vuxna, fast barnen har haft allvädersställ ibland. Däremot skulle det kännas väldigt konstigt och fel med något slags sele eller rem mellan oss, det skulle aldrig vara aktuellt att använda.

Robz

Guest
Har kört med sonen sedan han var 7... alltid med de bästa av skydd.
Vid 9 var han säker och man kunde börja gazza. Nu inleddes säsongen vid 11 med en ny hoj och på denna ser han mätarna, vilket är illa... :D

Skaffa de bästa grejjorna (LÄTT hjälm, race ställ, stövlar, ryggskydd, etc...), men vad ni än gör - Spänn för f-n ALDRIG fast barnet i er själv eller i hojjen!! Skulle det gå på tok o man har ett spännband runt midjorna går det åt h-e för barnet (bälte på föraren med "handtag" funkar givetvis bra)!
Barnen, med bra utrustning, klarar garanterat en vurpa bättre än en vuxen, pga lägre vikt och följsammare kropp.

Såg en bild i tidningen på en 3-åring som red häst utan skydd dock med hjälm och stolta föräldrar uttalade sig om "underbarnet"... :rolleyes: Som att sätta en tre-åring på en RD350 med egen vilja... men detta fattar inte hästfolk och medelsvensson!

Bered er på att, som jag, bli idiotförklarade av omgivningen :rofl

Last edited:

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
handtag på jula

Finns ett handtag på jula som verkar bra...

/Jim

Bifogat

• handtag.jpg
    handtag.jpg
    13 KB · Visningar: 4,329

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Skaffa de bästa grejjorna (LÄTT hjälm, race ställ, stövlar, ryggskydd, etc...), men vad ni än gör - Spänn för f-n ALDRIG fast barnet i er själv eller i hojjen!! Skulle det gå på tok o man har ett spännband runt midjorna går det åt h-e för barnet (bälte på föraren med "handtag" funkar givetvis bra)!
Barnen, med bra utrustning, klarar garanterat en vurpa bättre än en vuxen, pga lägre vikt och följsammare kropp.

Man kan visst "sätta fast" sittt barn men inte med spännband som verkar var det dom flesta tänker på.
Det finns bättre alternativ som utan problem skulle fungera. Finns flera typer av plastlås som kan användas. Dom löser ut min en viss belastning men kan indikera att någon börjar luta/hänga. Liknande lås sitter på alla vettiga cykelhjälmar för barn och i dom flesta halssnören för mobiler.
Rätt använt kan det ge föraren viktig information innan något händer

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Värsta var dock i höstas när tjejen blev påkörd bakifrån av en gubbe i bil..... Kunde gått riktigt illa men å andra sidan om de vart en cykel de suttit på så hade det väl antagligen gått ännu sämre...

Några skydd förutom hjälmen?

Ser ju för cool ut med jethjälm o napp!

Man bör väl inte glömma bort, om man nu använder kläder mer avsedda för vanligt friluftsliv, att även om de håller varmt och torrt då, är det inte säkert de stoppar för de påfrestningar mc-åkning innebär. Har vid ngt tillfälle tagit skidvantar som substitut för mc-handskarna, inte detsamma vad gäller att stå emot vind och framförallt vatten. Skyddet vid en marksyning torde vara obefintligt.

Menar inte att de skall ha hårda skydd. När de är små och lätta skall det tydligen räcka med vadderade skydd pga deras låga vikt. Ett ryggskydd stagar ju däremot upp dem lite med så de inte säckar ihop.

Var ute och körde en sväng i söndags och dottern vill inte ens ha det ryggskydd som sitter i jackan, utan har ett Knox som sitter kanon. Blir inte så jobbigt att sitta, säjer hon. (Gladast blir jag).

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024