Åka MC utomlands, typ Australien weeee!

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada
gojje skrev:
:yoparty

men jaha... hur funkar d då? Läste någonstans att man måste ha internationellt körkort för bil på vissa ställen i Australien.
Äre nån som vet om man kanske får köra mc utan kort, eller om man typ kan "muta" sej till körkort. :tungan
Hade gärna velat övningsköra lite när jag e där nere ett år serru!!! :hihi

Vi har även funderat på att dra till England, Kanarieöarna... Nya Zeeland... eller har du nåt bättre förslag?

*pling* vet ni vad, om jag får köra hoj där nere så kommer jag kunna köra redan i januari!!! mooohaaaaaha :tuttar

Internationellt körkort behövs både i australien och nya zeeland för bil. Sen vet jag inte om deras regler säger att man får köra hoj på bilkörkortet, tåls att titta upp.

Visst det kan vara kul att köra hoj i australien, om man inte gillar att ha skarpa kurvor och älskar när det kommer galna kängrus överallt. (O då menar jag överallt, om man håller till på västkusten. Kan även komma en lite halv påtänd haj o bita dig i häcken. :rolleyes: ) Iförsig allt beror ju på vad du vill köra för hoj. Själv skulle jag nog ta en AfricanTwin, transalp eller liknande offroad åk, så man kan åka mycket "vid sidan om". Det är nästan ett måste om man ska få uppleva något av australien.

Sen skulle jag starkt rekomendera sporthoj i Nya Zeeland (Södra ön, Störst utav de båda "öarna" men endast 900 000 utav 4,5 miljon). Otroligt fin natur och mycket fina vägar, kurviga, bra asfalt och perfekta tempraturer (Som hemma fast annorlunda). Även där skulle jag nog rekomendera någon sväng med en offroad hojj. Finns mycket roliga offroad vägar där.. Har själv inte kört hoj i Nya Zeeland, utan det fick bli jeep semester istället.

Bara mitt lilla inlägg till debatten.

Och ha en trevlig resa :tummenupp

/Brkn

gojje

fuck yeah
Gick med
15 May 2004
Hoj
Vill köpa enduro
Brkn skrev:
Internationellt körkort behövs både i australien och nya zeeland för bil. Sen vet jag inte om deras regler säger att man får köra hoj på bilkörkortet, tåls att titta upp.

Visst det kan vara kul att köra hoj i australien, om man inte gillar att ha skarpa kurvor och älskar när det kommer galna kängrus överallt. (O då menar jag överallt, om man håller till på västkusten. Kan även komma en lite halv påtänd haj o bita dig i häcken. :rolleyes: ) Iförsig allt beror ju på vad du vill köra för hoj. Själv skulle jag nog ta en AfricanTwin, transalp eller liknande offroad åk, så man kan åka mycket "vid sidan om". Det är nästan ett måste om man ska få uppleva något av australien.

Sen skulle jag starkt rekomendera sporthoj i Nya Zeeland (Södra ön, Störst utav de båda "öarna" men endast 900 000 utav 4,5 miljon). Otroligt fin natur och mycket fina vägar, kurviga, bra asfalt och perfekta tempraturer (Som hemma fast annorlunda). Även där skulle jag nog rekomendera någon sväng med en offroad hojj. Finns mycket roliga offroad vägar där.. Har själv inte kört hoj i Nya Zeeland, utan det fick bli jeep semester istället.

Bara mitt lilla inlägg till debatten.

Och ha en trevlig resa :tummenupp

/Brkn

ja d skulle vara schysst!!
Offroad är väl d jag tänkt mej, särskilt eftersom jag inte har körkort än o tänkt lära mej lite liksom... :tungan

Funderar även på att dra till staterna o bila från kust till kust! hade varit heeeelt underbart, men då får man ju spara lite pengar innan också så man klarar sej o kan spendera lite... hehe :banana

Gurra G

Hallå där...kött o blåbär
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
690 Smc
Ossie

Glöm inte att köra på " fel sida av vägen " Du vänjer dig efter ett tag, I början är det lite knasigt! I vilket fall som helst kommer du att få ett minne för livet, Det är helt ju underbart där!
Man blir ju lite avis :hihi Längtar tillbaka, Speciellt när man tittar ut genom fönstret o bara ser kass väder.
Ha det :tummenupp

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
G´day mate! Om du är i Melbourne, så missa inte en av världens finaste hojvägar, Great Oceanroad (18mil kurvor längs kusten).

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
adgd
Marcus_72 skrev:
De har världens längsta raksträcka.....den är 160 mil och är en del av världens längsta motorväg. )

Australiens längst raksträcka är 146,6 km och ligger nära Caliguna Road house.

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
adgd
perhu skrev:
G´day mate! Om du är i Melbourne, så missa inte en av världens finaste hojvägar, Great Oceanroad (18mil kurvor längs kusten).

Akta dig för konstapeln bara, dom finns överallt på vägarna runt Melbourne.

Inte för att du behöver betala då dom inte bryr sig om att skicka ärenden till Sverige men det är ju jobbigt att behöva stanna varannan mil för att få en rosa lapp med ett tresiffrigt dollarbelopp på.
Är fö 100 km/h på motorvägarna och dom gillar att plantera träd i "avåknings zonerna".

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Körde hoj i australien under 1½ år. Du måste ha internationellt körkort, ha den lätt tillgänglig hela tiden du kör annars måste du göra en "producer" (dvs att du måste besöka en polisstation i samma delstat). Ha självklart även med dig det vanliga kortet oxå.
Ta inte med dig skinnställ, det blir för värmt. Ta med dig egen hjälm, rygplatta, handskar och kanske stovlar. Köp annars en begagnad läderjacka i en "pawn shop" eller 2nd hand butik (kallas även "pre-loved" där). Ta inte med dig mörktvisir, det är inte direkt poppis nämligen.
Se till att hojen har alla papper (pink, blue, osv) - dvs att den är skattad, besiktigad, osv... det är struligt (kolla hos "DVLC"). Köp en brukshoj, ingen racehoj med mycket plast. Du får mycket hoj för pengarna där, men dem behandlar inte sina hojar lika fint som vi, dessutom körs hojarna året om (dvs många mil på mätaren). Att hyra en hoj längre än några veckor är inte lätte eller billigt. Köp istället.

http://bikepoint.ninemsn.com.au/

Det är ganska så överdrivit det där med spindlar, ormar osv. Jag tältade mycket utan några problem, det finns även många billiga vandrahem/hotel(hotel=pub) som inte kostar mycket att övernatta på.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Mr.Dna skrev:
Är jag helt fel på det när jag säger att det är i Australien det finns många lastbilar med 2 släp? Att möta en lastbil med två släp är nog inte alltför kul iallafall, borde bli ett grymmt sug när dem kör förbi..

Dock jävligt kul att köra där väl förmodligen. Varmt väder iallafall :)
Två släp, är väl 4 eller 5 släp, de är ju nästan hundra meter långa! :yoparty

Last edited:

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
när man väl är på sydön så e de bara o åka in om queenstown, där kan man bränna mkt pengar på roligheter. var ett tag sen jag var där, men vi körde en slö sleepervan, och den var inte speciellt kul, trots att vägarna var det. hade inget hoj-kort då tyvärr.

ett tips är kör inte hoj i australien, avstånden är gigantiska. jag skulle rekommendera att åka natt-bussar, så märker man inte av avstånden lika mkt.
och kan du inte köra hoj så skulle jag ännu mindre rekomendera det, bättre att lära sig av nån som kan här hemma än gissa sig fram i utlandet.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping