Om det gäller Misano så skulle jag definitivt boka biljetter i mycket god tid. Detta ställe är ökänt för att bli fullsatt och precis knökfullt. Nästan hela anläggningen är byggd som en stadion och rymmer inte mer än 70-80 tusen åskådare. På rejsdagen säljer de ut alla dessa platser innan Moto2-racet har startat och i år (när en viss halvkänd hemmaförare verkar ha fått tillbaka formen) kommer det inte att vara mindre rusning. Så se till att du har bokat biljett i god tid så att du verkligen får se racet live om du ändå åker ner.
Jag har ingen aning om camping, däremot vet jag att det är omöjligt att misslyckas med mat och restauranger i detta område. Den tre mil långa strandpromenaden från Rimini till Cattolica är full med små restauranger och pizzerior som utklassar vilken femstjärning svensk restaurang som helst. Vad du än gör, fråga inte en hotellreceptionist eller en taxiförare om vilka restauranger som är bra. Du förolämpar dem grovt med en sådan fråga. Deras inställning är att alla restauranger som överhuvudtaget finns är bra, annars skulle de helt enkelt inte finnas. Jag är benägen att hålla med...Den lokala specialiteten är så kallade piedinas, en form av tunn "minipizza" som går att få med vilka tillbehör som helst och är förrädiskt god.
Om du vill ha ett kul minne så åker du upp till Tavullia, shoppar lite VR46-prylar i den officiella butiken, käkar den godaste capricciosa du någonsin ätit på den officiella VR46-pizzerian och kollar in Valentino's ranch och bana (två kilometer öster om Tavullia, mer än superhemligt men syns tydligt på goolge earth eller liknande...).
Om du är ett roadracingfan av rang så är dessutom ett besök i Coriano med kransnedläggning vid en viss grav ett måste och efter detta rekommenderas ett besök i San Marino. Fullt med små cafeer och grym utsikt från klippan.