Åka på bakhjulet med R6

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag lärde mig först på ettan, kör i krypfart sätter mig till rätta lägger foten på bakbromsen. Börjar acca och vid kanske 7k varv så duttar du kopplingen o försöker hålla jämn gas.

Börja litet och försök bara komma längre o längre, inte högre o högre till en början.

Sen kan du göra samma sak på tvåan men du rullar lite snabbare. Börja bara acca och dutta koppligen. Får du inte upp den alls så duttar du lite längre, men som sagt små steg åt gången.

Inga problem att få upp den hoj du har på tvåan även i lägre farter ~50.. bara att använda kopplingen.

Försök luta dig bakåt, lutar du dig framåt måste du ha brantare vinkel på hojen för att hålla den uppe.

Här är ett gammalt klipp när jag höll på att lära mig på ettan. Inga 12o clock direkt :D

[YOUTUBE-ID]NXaipZzM_Oo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Danne_121

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
cbr 900 -95
Tack för massa bra svar och tips. Håller på övar gång på gång på ettans växel hela tiden när jag e ute och åker så det kommer nog med tiden :)
Håller på kollar efter styrdämpade till min R6:a -02a nu.. Fick nåt tips om det, för att undvika vobbling när man går ner med framhjulet efter en wheelie. Nån som har det?
För och nackdelar? tips på billiga ställen att inhandla??

Mvh danne

Daniz, såg dina tips och film nu.. missade det innan hehe.. "inga 12 o clock direkt" haha. nää det e precis samma för mig just nu. Såg din film på youtube nyligen faktiskt, bra film, jag åkte ut o träna träna träna direkt :)

Last edited:

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Fundering och fråga...:

När ni började med wheelies, eller egentligen även nu när ni kan det, lägger ni aldrig hojen?
Jag menar, ni som wheeliear med nya 100+k-hojar, torskar ni aldrig?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...