Jag tror det är ganska personligt hur man gör det. Jag har inga problem med att göra det på tvåtaktare medans en del tycker det är svårt och med det menar jag inte att jag är duktig på något sätt utan att jag helt enkelt satsat på å lära mig med bakbroms mest (för att det var den naturliga vägen för mig).
Alla metoder involverar väl iaf koppling å frambroms iaf.
Min metod går till såhär iaf (det här är nog mest posörmodellen, måste träna på att få den att gå fort också): Drar in kopplingen, växlar ner två växlar (oftast, för att få nog stark motorbroms, annars använder man den växel man tänker gå ut ur kurvan på), sätter sig samtidigt åt det håll man ska, lägger foten på bromsen, tar på frambromsen lagom, dumpar kopplingen (andra släpper kanske långsammare, bättre börja så kanske tills man får in känslan) och svänger ut bakändan och drar in kopplingen lagom igen (för att balansera hur långt ut bakhjulet tar vägen), går på med bakbromsen på samma sätt (hårt i början mjukt i slutet). Sen balanserar jag på frambroms, bakbroms och koppling, mjuka upp som fan innan man går in i svängen annars äre stor risk att man går omkull eller över styret
Börja med att lära dig slänga ut bakändan å ta tillbaka den på en raksträcka, kan filma den manövern om du e intresserad. Sen kommer det svåra med att hålla slajden bra in i kurvan. Börja lungt å låt det komma allteftersom, så slipper du vurpa. (har hittills inte vurpat mer än någon slajd, av de jag minns så är det sånna man försökt sig på när man redan legat ner)
För min del är nästa steg (tror jag iaf) att bromsa hårdare, gå på mindre fotbroms å mindre koppling å slänga ut den senare, för att det ska gå fortare och för att man ska bromsa hårdare vilket till slut förhoppningsvis visar sig på varvtiderna
Just nu äre nog mest showoff.
*Edit, försök inte gå på powerslide sen (dvs sladd på gaspådrag), då kommer du garanterat prova vurpa det första du gör ;D Sen måste du träna på att inte bli skraj å släppa på allting, för det är då highsidern kommer! Bättre vurpa innåt än kastas utåt!