Åka på sladd.....

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Följ Barretts tips.

Jag tycker det är lättast i kurvor (spår) som börjar svagt men nyper åt ordentligt på slutet.
Förskjut vikten framåt, bromsa både fram o bak, luta och möt med kopplingen.
Försök att inte låsa bakhjulet.
Intala dig att det varken gör ont eller kostar pengar att vurpa :tomten
 

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
xt660x
så var ute en sväng i dag

men tog det väldigt försiktigt. men det jag märker är att man åker alldeles för långsamt.. så att man inte kan ligga nog hårt på frambromsen..
nå man får öva hela tiden det blir bättre =)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror det är ganska personligt hur man gör det. Jag har inga problem med att göra det på tvåtaktare medans en del tycker det är svårt och med det menar jag inte att jag är duktig på något sätt utan att jag helt enkelt satsat på å lära mig med bakbroms mest (för att det var den naturliga vägen för mig).

Alla metoder involverar väl iaf koppling å frambroms iaf.
Min metod går till såhär iaf (det här är nog mest posörmodellen, måste träna på att få den att gå fort också): Drar in kopplingen, växlar ner två växlar (oftast, för att få nog stark motorbroms, annars använder man den växel man tänker gå ut ur kurvan på), sätter sig samtidigt åt det håll man ska, lägger foten på bromsen, tar på frambromsen lagom, dumpar kopplingen (andra släpper kanske långsammare, bättre börja så kanske tills man får in känslan) och svänger ut bakändan och drar in kopplingen lagom igen (för att balansera hur långt ut bakhjulet tar vägen), går på med bakbromsen på samma sätt (hårt i början mjukt i slutet). Sen balanserar jag på frambroms, bakbroms och koppling, mjuka upp som fan innan man går in i svängen annars äre stor risk att man går omkull eller över styret :p

Börja med att lära dig slänga ut bakändan å ta tillbaka den på en raksträcka, kan filma den manövern om du e intresserad. Sen kommer det svåra med att hålla slajden bra in i kurvan. Börja lungt å låt det komma allteftersom, så slipper du vurpa. (har hittills inte vurpat mer än någon slajd, av de jag minns så är det sånna man försökt sig på när man redan legat ner)

För min del är nästa steg (tror jag iaf) att bromsa hårdare, gå på mindre fotbroms å mindre koppling å slänga ut den senare, för att det ska gå fortare och för att man ska bromsa hårdare vilket till slut förhoppningsvis visar sig på varvtiderna :rolleyes: Just nu äre nog mest showoff.

*Edit, försök inte gå på powerslide sen (dvs sladd på gaspådrag), då kommer du garanterat prova vurpa det första du gör ;D Sen måste du träna på att inte bli skraj å släppa på allting, för det är då highsidern kommer! Bättre vurpa innåt än kastas utåt!
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top