Åka till bilprovningen ostrypt?

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Tjenare
Nu är besiktning på hojjen snart pågång, registreringsbesiktade som 25kW från original 43kW.
Nu kan man ju ställa sig frågan "Vad har bilprovningen att säga till om, om dom tycker motorn är lite för frisk?" det gjorde jag och nu frågar jag er.

Alltså om man åker dit med ostrypt hoj och dom vid besiktningen tycker att den går friskare än vad den borde vad händer då?
-Kan dom gå på känslan och ge nedslag
-Kan dom göra en bänkning(knappast va?)
-Släpper dom bara iväg en pga avsaknad på bevis

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
När jag besiktigade min 125:a så blev den inte godkänd pga för hög effekt. Fick sätta i pluggen och boka en ny tid. Sen om man får göra så eller inte vet jag ej.

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
besiktade min cbr 900 som va strypt i papprena, det var inga problem. Dock e de väl lättare å känna att en 25kW inte är just 25kW, men tror inte dom bryr sig så mkt.

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Besiktigade min ZX9R ninja ostrypt trots att den står som stryp i papprena. De va inga problem, dock vet jag inte om jag hade tur eller om de bryr sig. Beror nog på tillfället.

/Micke

UltraForm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
CBR 600F
Tja! När kompisen besikta om sin cbr 600 till 25kw sa besikningskillen bara att "detta stämmer inte" men kompisen hade då satt i brickor och fick stå och övertala killen att allt stämde. men det var inte lätt!

Sen besiktade han den flera gånger utan brickor i. men då var det bara kontrollbesiktning och då brydde dom sig inte nått om det.

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Jag besiktade min 125a ostrypt, besiktningsmannen frågade om jag pillat någonting på motorn eftersom den gick mycket friskt.
Självklart svarade man med tummen i mun att man endast bytt olja och tändstift och frågade om detta kunde vara problemet.
Han skickade iväg mig för att köpa en reflex att sätta bakpå och när jag kom tillbaka och visade upp min fina nya röda reflex skrev han på papprena och allt var klart.

Men det hör inte till poängen.
Som alltid är "valet" av besiktningsman precis som på uppkörningen helt avgörande för godkänt eller icke godkänt.
Någon som vet vad dom har för principer?

Tja! När kompisen besikta om sin cbr 600 till 25kw sa besikningskillen bara att "detta stämmer inte" men kompisen hade då satt i brickor och fick stå och övertala killen att allt stämde. men det var inte lätt!

Sen besiktade han den flera gånger utan brickor i. men då var det bara kontrollbesiktning och då brydde dom sig inte nått om det.

Okej då kanske det finns hopp om att sätta i dom där tråkiga brickorna igen.
När jag reg.besiktade för 25kW så orkade jag inte göra någon kontrollbesiktning, och han brydde sig inte för fem öre om att kolla i avgasröret, se på några bilder eller testköra. Hon tog bara intyget från mckompaniet och skrev under.

Last edited:

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Minn förra moppe, en CBR 900 -97 var reggad på 43kW och det var det inte i den maskinen, nämligen 94kW men han sade inte ett jota så det är nog inga problem...

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Är försäkringen billigare på en 25kW hoj mot en ostrypt?
Skulle kunna tänka mig att bilprovningen är ett mindre problem i det stora hela än eventuella problem med försäkringsbolaget om det kommer fram att hojen är ostrypt vid en olycka.

JnB

Björk
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Street Triple -10
Besiktade utan strypning förra året och det var inte några problem.
Men som andra skrivit så kan det kanske bero på beiktiningsman, vad vet jag.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Jag har aldrig haft bekymmer med att besikta en ostrypt motorcykel som varit strypt på pappret. Dom har inte ens kommenterat det.

:)

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Så kallade försäkrings-strypningar skiter dom i men om hojen är nedstrypt för att klara körkortsklasserna, dvs lätt eller mellan så brukar dom va lite mer nogranna.

TobiasBoodh

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Yamaha Fzr600r
Samma sak för mig, jag åkte och besiktade min fzr600r reggad som 25kw. Det ligger på ca 70kw samt Yoshimura helsystem. De gav inte ngn kommentar alls på det.

Som sagt, det är nog ingen fara om man inte får ngn sur gubbe som kontrollerar hojjen...

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Är försäkringen billigare på en 25kW hoj mot en ostrypt?
Skulle kunna tänka mig att bilprovningen är ett mindre problem i det stora hela än eventuella problem med försäkringsbolaget om det kommer fram att hojen är ostrypt vid en olycka.

Det hjälper inte längre att regga som 25kw bara för att pröjsa mindre pengar i försäkring, alla försäkringsbolag kollar nämligen på den ursprungliga effekten. Sen vet jag inte om det kanske finns ett bolag som fortfarande gör det. Men majoriteten gör det INTE!

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
CBR600RR -04
Det hjälper inte längre att regga som 25kw bara för att pröjsa mindre pengar i försäkring, alla försäkringsbolag kollar nämligen på den ursprungliga effekten. Sen vet jag inte om det kanske finns ett bolag som fortfarande gör det. Men majoriteten gör det INTE!

så varför tar man sej tid och ork för att regga in en hoj som strypt ifall det inte ger några försäkringsfördelar?
frågan är naturligtvis inte riktat enbart till dej, utan mer generellt ;)

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Möjligt att försäkringsbolagen skiter i om hojen är stryp eller inte, men jag tror att lagens långa arm inte gör det vid någon eventuell olycka eller någon annan händelse i trafiken som resulterar att man blir rapporterad för olovlig körning. Och hur kul är det?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
criss:
1. man har tagit körkort för tung begränsad.
2. man ska ta körkort för tung begränsad och behöver en hoj att göra det med.
simple as that =)

PS Besiktningen i nyköping brydde sig inte om att jag hade 75kw istället för 25 iaf =) DS

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
er-6n me abs
dom skall inte kunna säga något om effekten,,i sådanna fall måste dom bromsa den ,o det kan dom inte

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
så varför tar man sej tid och ork för att regga in en hoj som strypt ifall det inte ger några försäkringsfördelar?
frågan är naturligtvis inte riktat enbart till dej, utan mer generellt ;)

Tex så vill någon köpa en R6 men inte får det pga åldern. Så då stryper man hojen så effekten blir lägre och på så sätt så kör man lagligt.

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
CBR600RR -04
criss:
1. man har tagit körkort för tung begränsad.
2. man ska ta körkort för tung begränsad och behöver en hoj att göra det med.
simple as that =)

PS Besiktningen i nyköping brydde sig inte om att jag hade 75kw istället för 25 iaf =) DS

Tex så vill någon köpa en R6 men inte får det pga åldern. Så då stryper man hojen så effekten blir lägre och på så sätt så kör man lagligt.

såklart :) tänkte inte så långt! hoppas det går bra för alla er som försöker få igenom hojjen!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln