Åka utomlands när man är sjukskriven

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Är sjukskriven efter en vurpa som resulterade krossat knä bla.

Blir inge springa på stranden utan bara få komma bort efter att legat hemma som ett lik. Har ett aktivt jobb som kräver friska ben. Kan gå hyffsat men musklerna i benet har förtvinat och jag lyfter max 5 kg på gymmet utan att de gör alltför jävla ont i knät.

Min chef har inget emot att jag gör det och enl fkassan så
"Reser du utomlands när du har sjukpenning kan du få behålla den under utlandsvistelsen, förutsatt att inte resan hindrar ditt tillfrisknande eller förvärrar sjukdomen."

Någon som gjort liknande?
Har läst om folk som blivit sjukskrivna pga div psykiska sjukdomar och fått "recept" av läkaren att åka utomlands.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har inte gjort det men jag hade gärna gjort det när jag var sjukskriven i 4 månader. Man blir så jävulskt passiv av att bara sitta hemma. Tycker synd om sig själv gör man också.
Nä, ut och res med dig! Det kommer göra dig gott.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag va sjukskriven i somras p.g.a. operation. Klättrade på väggarna efter ett tag så jag tog en sista minuten till grekland med dottern en vecka. Det är bara att slå en pling till försäkringskassan och höra. Det står väl har jag för mig att man ska kontakta dom om man åker utomlands. Dom vill bara vara säkra på att resan inte kan förvärra din sjukskrivning.

Jag va sjukskriven i 2 månader och att bara vara hemma mår man fan psykiskt dåligt av. Så dom har nog förståelse för att man vill komma bort en stund.

Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
OK! Låter ju bra, förvärra kommer den inte göra tror jag. Simmning i 28gradigt vatten känns som en bra rehab :)

Blir väl till att ringa hon den glade på fkassan :D

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Din ersättning kan bli indragen om du åker utomlans och inte meddelar fk det, behöver uppvisa ett läkarintyg för det. Vissa patienter med vissa sjukdomar kan bli bättre med rehabilitering i värme.
Jag har frågat runt lite om detta då mitt immunförsvar inte trivs i kyla.
Om jag var du skulle jag slå en plint till fk o säga som det är med förhoppning om att du får info om hur du ska gå tillväga i just ditt fall.

MikkE

Guest
Hade en kvinnlig kollega som fick betalt för att åka utomlands en vecka. Hon hade någon mildare muskelsjukdom. Skulle vara som någon rehabilitering.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Som du själv skriver så verkar det ju inte finnas några som helst hinder? Antagligen blir du både gladare å tillfrisknar fortare av det! :tummenupp

När jag mosade lite kotor mm i somras så ruttnade jag på att leka stilleben hemma å drog land å rike runt. Körde så länge jag kunde innan jag började svettas av smärtan, sen var det bara att pausa tills det släppte :) Men hade jag suttit kvar hemma så hade jag blivit en blandning av Manson, Flink och Mr Hyde :gnissla

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
OK! Låter ju bra, förvärra kommer den inte göra tror jag. Simmning i 28gradigt vatten känns som en bra rehab :)

Blir väl till att ringa hon den glade på fkassan :D

Risken finns att de kanske tycker att du ska ha vattengymnastik i varmvattenbassäng här i Sverige..remiss för det kan man få genom s k FaR-recept av läkare på vårdcentral.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Din ersättning kan bli indragen om du åker utomlans och inte meddelar fk det, behöver uppvisa ett läkarintyg för det.

Ett intyg utöver sjukskrivningen då alltså, som en rekommendation/tillåtelse av min läkare att åka utomlands

Då är de kanske bättre att jag pratar med min läkare om ett sånt intyg först?

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
NEJ..............

Det är inte din läkares jobb att skriva ett intyg för att du är less på det svenska höstvädret.....

Väntade bara på ett sånt här härligt inlägg som riktigt värmer i hjärtat!

Jag byter gärna mot ett friskt knä

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Ett intyg utöver sjukskrivningen då alltså, som en rekommendation/tillåtelse av min läkare att åka utomlands

Då är de kanske bättre att jag pratar med min läkare om ett sånt intyg först?

Prata med fk först, kan vara så att de nöjer sig med ett muntligt meddelande från dig ( en del handläggare e ju dock lite grinigare än andra o vill ha intyg för precis "allt")

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
NEJ..............

Det är inte din läkares jobb att skriva ett intyg för att du är less på det svenska höstvädret.....
Precis, det är väl från FK man får ett intyg/godkännande?

Möjligen kan läkaren behöva skriva intyg på att medicinen är ok om det är något drogliknande tex. Nog bättre att ringa å fråga någon, än att stå i tullen i Grekland och förklara att man inte alls smugglar...

Väntade bara på ett sånt här härligt inlägg som riktigt värmer i hjärtat!

Jag byter gärna mot ett friskt knä
Aj! :näsblod

Lite OT, men vad hände?

Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Obra, helt klart! :( Anar intim kontakt med kantstenarna :(
Vad hade du för byxor?

Hade fullt ställ, och det tackar jag mig själv för, kommer ALDRIG köra utan.
Vill inte veta hur jag hade sett ut om jag inte åkt i ställ

Vet inte om jag flög så att jag träffade nån kant så att knäskyddet gled bort eller nåt :(
De första jag kommer ihåg är att jag står upp å känner att nån inte står rätt till i knät

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Högre infektionsrisk i ett varmt land och massa bakterier i poolen är kanske inte vad försäkringskassan gillar. Fast jag antar att såret har läkt ordentligt nu...

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Högre infektionsrisk i ett varmt land och massa bakterier i poolen är kanske inte vad försäkringskassan gillar. Fast jag antar att såret har läkt ordentligt nu...

Ja de ytliga såren har läkt nu så ingen infektionsrisk.
La upp en nytagen bild bland de andra men såg att påsen syntes så jag tog bort den haha:D

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hade fullt ställ, och det tackar jag mig själv för, kommer ALDRIG köra utan.
Vill inte veta hur jag hade sett ut om jag inte åkt i ställ

Vet inte om jag flög så att jag träffade nån kant så att knäskyddet gled bort eller nåt :(
De första jag kommer ihåg är att jag står upp å känner att nån inte står rätt till i knät
Näe, helt riktigt, du vill nog inte veta hur du hade sett ut annars nej!
Och jag delar dina erfarenheter, aldrig någonsin att jag åker utan ställ, handskar osv! :fakta

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Näe, helt riktigt, du vill nog inte veta hur du hade sett ut annars nej!
Och jag delar dina erfarenheter, aldrig någonsin att jag åker utan ställ, handskar osv! :fakta

Nopp never never never :)

Men OT, prata med fk å se vad hon säger först alltså?
Jag förstår hur det låter "gratis semester" lalalala men alla som legat hemma i månader vet nog och jag trivs dessutom med mitt jobb

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept