Åker du fullmunderad på sommaren?

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ni som kör fullskydd även i stan, vad har ni på er när ni cyklar? (det finns ju inte cykelbanor överallt, menar jag)

Vad vill du komma till?
Att hojåkare borde ha mindre utrustning när de kör i stan?
Att få bekräftelse på att det är bra att vara oskyddad i trafiken vid vissa tillfällen?
Eller nåt annat?

Jag tror alla som ramlat med en trampcykel hade föredragit att ha mer än ett par shorts på sig vid det tillfället...
Och de flesta som har provat att ramla med cykeln kan föreställa sig hur mycket oskönare det är att ramla i 60 km/h istället för 20 km/h.


Man gör själv en bedömning av vad man tycker är lämpligt att ha på sig när man kör motorcykel.
Så ha på dig det du vill, så länge det uppfyller lagen.
Men låt bli att försöka påverka andra att åka med mindre skydd.
Om man inte kan försvara det val man gör inför sig själv, utan söker bekräftelse hos andra så har man kanske gjort fel val från början?


Kanske lite hårda ord men det är inte illa menat.
Vill bara inte att nån ska göra sig illa mer än nödvändigt, hojåkning är farligt nog ändå.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ni som kör fullskydd även i stan, vad har ni på er när ni cyklar? (det finns ju inte cykelbanor överallt, menar jag)
Jag cyklar mer än jag kör hoj, runt 1300 mil trampcykel om året, och jag alltid handskar och hjälm, ofta också brillor. Mina cyklar väger runt 10kg, +/- något kilo, min hoj väger runt 250kg, jag vet precis vilken jag helst får vält över mina ben och fötter, eller för den delen i ryggen när jag har kommit fram till det här fasta hindret i slutet av avåkningszonen.

Jag drar omkull någon gång per år med trampcykeln, med året runt-cykling och obefintligt vägunderhåll så är det snudd på oundvikligt, och i våras gled jag omkull i lösgruset i 35-40, och ja, det blev ganska obehagliga skrapsår, bland annat ett handflatestort på höften och ett ganska köttigt på knät. Vid en krock i vintras rök en sena i finger. Visst, jag skulle gärna ha bättre skydd på framförallt höfter och knän, kanske axlar också, men det är svårt att cykla i skinnställ, så det är tyvärr en avvägning. Hjälmen är ju given, även om jag sällan slår i huvudet, händerna är utsatta, så därför alltid handskar och glasögon är ju olycksförebyggande, det blir sällan bättre om man får nå skit i ögonen och inte ser vars man är på väg.

På hojen så rör man sig inte alls på samma sätt, och ett skinnställ är inte på något vis hindrande för själva utövandet, så där känns det inte som att det finns några argument för att inte ha hela utrustningen på.

Och nej, tack och lov finns det inte cykelbanor överallt, eftersom dom, åtminstone i den här hålan, är i betydligt sämre skick än bilvägarna, och beströdda med mobilsurfande blindstyren till fotgängare, som blir sura och kränkta för att jag vill cykla på cykelbanan, så det är inte alltid eftersträvansvärt att leta efter cykelbanor.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Långt bak i forntiden när jag var i 18-årsåldern var det vanligt att folk åkte mc i dubbla par jeans (vet inte varför) och jag minns att den lokala mc-klubben gjorde en demo på en marknadsdag. En kille fick ta på sig skinnställ och sen jeans utanpå varpå de släpade honom efter en bil sisådär 20 meter på asfalten i enstaka km/h. Jeansen var givetvis sopor och skinnstället lite repigt efteråt.
Enkelt sätt att påvisa slipförmågan i asfalt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad vill du komma till?
Att hojåkare borde ha mindre utrustning när de kör i stan?
Att få bekräftelse på att det är bra att vara oskyddad i trafiken vid vissa tillfällen?
Eller nåt annat?

- Det jag undrar över är tankesättet i sig. Man har ungefär samma snitthastighet på cykel som mc om man tar sig fram inne i en stad (jag tror jag cyklar snabbare än jag kör hoj inne i stan), och ställs inför både bilar och gångtrafikanter i båda fallen.
Jag tycker det är vettigt att vara skyddad mot skador både på mc och cykel, men jag - precis som de flesta andra - klär mig olika trots att förutsättningarna i trafiken är likartade.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kör med väldigt få undantag fullkittad. Oftast helställ i skinn men ibland åker tygstället på. Aldrig utan ryggskydd, stövlar, bröstskydd och handskar.

2010 kanade jag på asfalten med ena foten mellan hoj och underlag. (punktering på bakdäck, kurvig 70-sträcka) Skinnstället och stöveln gjorde att jag oskadd körde en annan hoj ett par dagar senare. Min hoj hade inte likadan tur.

Jag skulle bara ta en kort sväng för en glass och kaffe när målarfärgen i vardagsrummet torkade.

Blir hellre blöt av svett än av blod. Därmed inte sagt att jag förkastar andras beslut att köra med mindre mängd utrustning, något mått av egenansvar måste få avkrävas och ges. I synnerhet nu när allt ska ske automatiskt utan att köttpiloter önskas ha inflytande över sina egna liv.

Kör snyggt och ha kul!
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag har länge funderat på vilket som är den farligaste klädseln. Personligen kör jag ungefär dubbelt så fort om jag har alla skydd på mig mot om jag kör i jeans och t-shirt.

Jag är ganska säker på att för mig är risken att dö större med skydd än utan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Är du osäker på om du cyklar eller inte? :D


Nja, jag fattar nog att du väljer att svara trots att du inte cyklar ; )

Hehe, ja, forumet hanterar inte Unicode, vilket ger lite frågetecken ibland. :hihi
Men när jag faktiskt fortfarande kunde cykla så hade jag hjälm och inget mer än vanliga kläder, trots att jag skrotat omkull på cykel så jag inte kunde röra benen på en kvart eller något sånt.
Det går ju utmärkt att bryta ryggen när man snubblar på en mattkant, står på en stol eller kliver ur badkaret. Skyddsmängden får vägas mot hur mycket hinder det blir att utföra det man tänkt av den extra vadderingen.
Full mundering på hoj hjälper mest bara om man inte åker in i något hårt som inte flyttar sig, eller fastnar i något. Men det är väldigt skönt att slippa slipa ner köttet till benet bara för att något arsle spillt diesel över en korsning.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ni som kör fullskydd även i stan, vad har ni på er när ni cyklar? (det finns ju inte cykelbanor överallt, menar jag)

Lycra, hjälm, handskar och skor som jag sitter fast i pedalerna med om jag tränar. Försöker förklara för chefen hemma att jag nog egentligen är mer orolig för att slå mig när jag cyklar än när jag kör hoj men det köper hon inte (som tur är för annars blir det nog fullt skinnstäl och reflexväxt på räsern också).

Grejen är väl att man kommer ut från stan också och då är det inte 20km/h längre, kan se på bilen att den snittat 60 sedan vi köpte den och det snittar jag inte på cykel även om jag är (eller var) där och nosar ibland i hastighet.
Jag har alltid hjälm om jag cyklar i trafik eller tränar på cykel, oftast handskar.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Läste en annons från en butik i en "armakansk" tidning

If you got a $50 head we got a $50 helmet :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ha Ha! På avataren har jag full mundering, är en vanlig sommardag i Norrbotten det där.

Sommardag behöver inte diskuteras, man ser ju att det är sol och den är ju borta på vintern, men är det en verkligen Tiger 800xc du sitter på? :va

Vad gäller kläder på motorcykel så kör jag alltid "fullmunderad" även om det är kortare sträckor. Är det varmt kör jag i ventilerat helställ och ventilerade handskar.

På cykel använder jag alltid handskar och aldrig Lycra. Är det trafikerad väg håller jag till höger så långt det går. Är det smalt stannar jag och går åt sidan. Udda, jag vet, men jag är inte "normalcyklist"... :D

De som håller ut en meter från sidolinjen och går mer till vänster när det kommer trafik förstår inte jag? :dummer

"-Fan va det dunkar i plåten Börje? -Asså, folksamling..." 3.06 in

https://www.youtube.com/watch?v=kSjxRIZRa3g
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top