Åkt fast och kommit undan???

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjenare!

Har just kommit hem efter en biltur mellan Jakan- Hägersten och strax innan E4 började det blinka i bakrutan:huvet Väl vid vägkanten upplyser farbror blå om att de åkt bakom mig i 5-10km då jag kört 30-50km/h ÖVER gällande hastighetsbegränsning...Detta följs upp av en moralpredikan där jag får bedyra att detta sällan sker och ge mitt ord på att det inte kommer hända igen...Efter detta säger han: "Vi kommer inte ta ditt kk och du slipper böter" resten är lite suddigt pga min oerhörda lättnad:banana :banana :banana

Nu var det säkert så att de inte hade mätutrustningen igång så att de inte kunde bevisa något(dock så var de två st vilket brukar räcka) men ville få mig att inse vad jag gjort eller bara utöva sin makt och skrämma mig! Oavsett så skiter jag i vilket då jag kom undan med både kk och plånboken :D :D

Efter detta vill jag bara kolla om det finns flera som sluppit reprimader efter någon trafikförseelse och om någon kan slå mina 30-50km/h?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
47 på 25-sträcka (mph). Sheriffen stod på skolgården och klockade mig när jag körde förbi...

Affärsresa i New Jersey så det gick bra den gången (har WI körkort). "Please try to obey the laws while visiting our great garden state...." :hihi

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
körde ca 70 på 30-väg å kom undan med tillsägelse. sen massa gånger för fort på 50-väg men bara tillsägelse att ta det lugnt i fortsättningen.

har i regel (peppar peppar) haft väldig tur med snuten.. de sänkte ju min fortkörning på hoj från ca 110 till 28 :D så jag fick behålla lappen...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lyckades med att slippa undan flertalet böter vid ett och samma tillfälle;
Åkte förbi brorsan för att se om han var vaken klockan 12 en vardagskväll på en gata där man inte får åka efter klockan 21. Struntade i stopp-plikt samt använde ej blinkers när jag åkte ut från den gatan. Därefter struntade jag i blinkers två gånger till samt körde ca 60km/h på en kort 30-sträcka över en bro för att slutligen svänga tvärt vänster in på en sidogata som jag kom på att jag skulle in på.
Först då slog fabror civilpolis på saftblandaren, hade inte tänkt en tanke på att de kunde ha legat bakom hela tiden.
När han sedan kommer fram till bilen så har jag knäppt av mig bältet för att komma åt plånboken i bakfickan och detta påpekade han också.
Det gjorde inte saken bättre att bilen var obesiktigad...
När jag fick förklara mig en stund så sa han att det bästa vore om jag åkte hem och ställde bilen för kvällen. Tack för den Farbror polis!

En månad tidigare lyckades jag undkomma böter igen, denna gång var jag fyllechaffis och hade släppt av ett gäng med kompisar vid en hyrd lokal i en skola, enklaste ägen dit var att gena via en cykelväg. När jag svänger in på skolgården så står där två polisbilar :(
En farbror, snart pension såg det ut som, ville behålla mitt körkort men det hade blivit knivigt då jag inte hade det på mig. En annan ung aspirant sa att jag bör tänka mig för i fortsättningen och att jag skulle åka hem och ställa bilen. Även denna gång obesiktigad och enligt deras dator oförsäkrad samt oskattad men efter lite nogrannare koll så visade det sig att den var skattad och försäkrad, något de inte trodde på när jag hävdade det.
Sen åkte jag cykelvägen ut igen utan att tänka mig för, men de åkte aldrig efter.

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Var 19 år och hade haft lappen i några månader "B"..

Var ute med några polare, cruisade med en gammal skitbil under festivaldagarna.

Mellan 2 samhällen blev jag invinkad av länspolisen... Eftersom jag var ung och dum så ville jag göra något dummare. :D

Jag ser att en äldre polis med en massa guld på axlarna vinkar in mig med en massa aspiranter och jag tog tillfället iakt. :)

När jag körde in åt sidan och precis skulle stanna så svängde jag kraftigt åt höger så jag nästan körde på polisen, han blev rädd och hoppade åt sidan. :yoparty

När han går runt bilen så tittar han mig djupt i ögonen utan att blinka, började bli lite skakis för han såg inte road ut. :va

Han knackar på sidorutan och jag vevar ner rutan. Med en irriterad röst och rödflammig i ansiktet, frågar han mig:

- Testar du mig?? :mad: :confused:

- Nej, svarar jag..

Medan han predikar och gör iordning alkoblåsmaskinen så sjunker jag djupare och djupare ner i sätet. :rolleyes:

Jag blåste grönt och allt slutade lyckligt....Han påpekade dock att jag skulle tänka på i fortsättningen hur jag körde med tanke på att jag precis fått körkortet.

Det roliga med denna historia är att jag kan tänka mig hur snacket gick sedan på måndag i polishusets cafeteria.....I stil med...

Ja ni vet gamla övre polismästaren Carlsson var ute på sitt sista uppdrag innan pension och en ung kille körde nästan över fötterna på honom....han fick skutta undan som en kanin...hahaha :D

Ja jädra..hade jag varit polis-aspirant och någon bjudit på en sådan show så hade jag skrattat väldigt länge åt detta. :tummenupp

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Jo Böter har man fått för fortkörning i allafall första året jag hade körkort stoppad ca 14 gånger för olika anledningar o rutninkontroller! bor i en lite skitstad! där polisen har lite o göra! moralpredikan har man ju varit med om några gånger!! andr året jag hade mitt körkort då fick jag varning så prövotiden vart 4år jätte kul men men! nu e det över haft kortet i 6år! men blir fortfarande stoppad då o då! polisen gilllar mig hahah!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
En sommar på 80-talet. Polaren och jag var på väg upp till norrland på semester. Tror det var uppåt Sollefteå, vi stod ju på som vanligt. Kompisen på sin Mirage 1200 och jag bakom på min Honda. Han hade inga backspeglar och orkade inte vrida på skallen när han körde om nån bil. Plötsligt dyker en mc-snut upp jämsides med oss. Precis då han är bredvid polaren så ska han köra om en bil. Det var millimetrar från att dom båda kraschade. Snuten stoppade oss, och jag såg hur käften gick för högvarv inne i hjälmen, långt innan han fått upp luckan. Han gapar om att han kört efter oss ett bra tag, och vet att vi kör för fort, men det skiter han i, säger han! Men polaren måste för tusan se sig om innan han vinglar ut i vägen, fortsätter han. Han fortsätter att skälla ett par minuter, sen vänder han sig till mig och frågar, "har jag inte rätt?" Jovisst, säger jag. Sen drog han bara.... Jag har aldrig sett en så arg polis nånsin.

Men den utskällningen var effektiv, jäklar vad noga polaren blev med att se sig för efter det. Och det höll i sig flera år, ända tills ha tröttnade på att åka hoj.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
en polare som en lördagsnatt (runt 00.00-01.00) eldar på i 120 km/h på 50-väg i centrala jönköping och bl.a. använder en bussfil för att gena genom en rondell.

polisen gav honom 600 kr i böter för att han tog bussfilen...
dom sa att dom låg i 100 km/h och kom inte ifatt och därmed hann inte mäta hans hastighet och kunde därmed inte ta hans körkort eller ens ge böter för det... så jävla ologiskt/felaktigt

"du körde så fort att vi kan inte straffa dig..."

personen i fråga kör förövrigt budbil hela dagarna/nätterna, och gjort så i 4-5 år... man tycker ju att en yrkeschafför borde vara lite utav en förebild men icke...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
en polare som en lördagsnatt (runt 00.00-01.00) eldar på i 120 km/h på 50-väg i centrala jönköping och bl.a. använder en bussfil för att gena genom en rondell.

polisen gav honom 600 kr i böter för att han tog bussfilen...
dom sa att dom låg i 100 km/h och kom inte ifatt och därmed hann inte mäta hans hastighet och kunde därmed inte ta hans körkort eller ens ge böter för det... så jävla ologiskt/felaktigt

"du körde så fort att vi kan inte straffa dig..."

personen i fråga kör förövrigt budbil hela dagarna/nätterna, och gjort så i 4-5 år... man tycker ju att en yrkeschafför borde vara lite utav en förebild men icke...

Är det inte så att de snarare brukar vara tvärtom? Har själv varit i branschen och jag körde inte lagligt många km...tyvärr så beror det mkt arbetsbördan somkan vara alldeles för stor!

Har förövrigt blivit stoppad på väg hem efter en nattkörning och höll väl 70 genom Mora centrum och snuten följde efter till utkanten och stannade mig. Jag fick blåsa och rådet att "ta det lugnt med pedalen..." sen drog dom:tummenupp :tummenupp :tummenupp

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Åkte i 170km/h på E4, med polisen bakom mig i ett par km. De stannade mig och jag erkände, men de ville ändå skriva ner hastigheten till 120km/h. Det var två trevliga prickar till poliser må jag säga.

Raka motsatsen hände mig för ett par veckor sen. Ligger och fiser i (max!!) 120km/h mätarfart. Blir stoppad och polisen hävdar att de skjutit laser och min uppmätta hastighet var 137km/h. Erkänner såklart inte. Ärendet har gått till åklagare och jag fick ett strafföreläggande nu i dagarna... :gnissla

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
180 på 90väg med körförbud (bil), fick 1200:- i böter. :D

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Va på väg hem från Gävle till Stockholm, gamla E4:an, 90 väg, hade varit upp o jobbat över dan och åkte hoj.

Åkte på rätt bra för att jag va trött på vägen o ville hem. Hade plockat en del bilar mm, kom i ca 140-150 såg en annan hoj, så jag bara gick ut lite så där o tänkte åka förbi, när jag va jämsides med den andra hojen såg jag att det stog "POLIS" på den :skrämd .

Bromsar till en gång, tittar på mätaren 110, är vid detta laget en bit förbi honnom. Bromsar en gång till, sådär ja, 90 :)
Tittar i backspegeln, och jovist blinakr dom där blå ljusen, så det va bara att stanna, fick en tillsägelse samt att han tyckte jag skulle va rädd om KK. Inga böter eller så.

Det pinsammast var att när jag stannat kom alla jag kört om tidigare, kan ge mig fan på att dom kännde sig rätt nöjda.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
16 år och körandes motardcykel uppgraderad med värstingbrembo fram och jag var kung på låånga rullande stoppies. Ung och utan hämningar så tyckte jag det var roligt att lägga en lång stoppie in mellan bilarna som står i kö till rödljuset...

I bilen längst fram vid linjen sitter givetvis polisen något jag inser ung samtidigt som jag lite snyggt sätter ned bakhjulet i höjd med deras dörr. Anstränger mig för att titta bort och spela oskyldig men då de slår på sirenerna blev maskhållningen lite ansträngd...

"- Du verkar ivf ha bra koll på vad du gör men i fortsättningen så föreslår jag att du gör det på bana så vi slipper plocka körkortet av dig"

Enda gången jag blivit vettigt bemött av en polis inom Lunds polisdistrikt i övrigt är de mest intresserade av att skriva ut böter för avsaknad av reflex..

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Seeeen kväll, djup depression. Ute och körde bil för att rensa tankarna, körde väldigt mycket för fort. det var väldigt sent, jag hade inte sett en enda bil och höll inte så noga koll i backspegeln.
Men jag hade tur och fick inte ens högsta bötesbelopp.
Bara 1200.
Får man en "prick" för det? dvs får jag övningsköra med lillebrorsan sen? Detta hände hösten -05

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Seeeen kväll, djup depression. Ute och körde bil för att rensa tankarna, körde väldigt mycket för fort. det var väldigt sent, jag hade inte sett en enda bil och höll inte så noga koll i backspegeln.
Men jag hade tur och fick inte ens högsta bötesbelopp.
Bara 1200.
Får man en "prick" för det? dvs får jag övningsköra med lillebrorsan sen? Detta hände hösten -05

Prick spelar inte någon roll...
Har du inte blivit av med kortet dom senaste 5 (?) åren så
är det lugnt...
Jag förutsatt att du är över 24 och har haft behörigheten i minst 5 år.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Prick spelar inte någon roll...
Har du inte blivit av med kortet dom senaste 5 (?) åren så
är det lugnt...
Jag förutsatt att du är över 24 och har haft behörigheten i minst 5 år.
Blir över 24 om en månad ca. Hade för mig att det var över 25 man skulle vara men har hört flera som sagt att man ska vara över 24.
Vad gäller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Blir över 24 om en månad ca. Hade för mig att det var över 25 man skulle vara men har hört flera som sagt att man ska vara över 24.
Vad gäller?

Jag trodde det var 24 men fick avslag som handledare för en kompis pga ålder fattade jag det som, så du får vänta ett år till ser det ut som.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
www.vv.se/filer/Blanketter/handledare.pdf

Du måste vara minst 24 år och ha haft behörighet för just den typ av fordon
ni ska övningsköra med...

D.v.s. 24 år och tog kortet när du var 18=ok
24 kort vid 20=Nope
18 bilkörkort 21 mc 24 idag=endast för bil ej mc

Lite klipp ur pdf:en

För att bli godkänd som handledare krävs att du är minst 24 år gammal och sedan minst fem
år har körkort för fordon av det slag som övningskörningen avser*.

* Detta innebär att körkortet inte får ha varit återkallat eller ogiltigt under de senaste fem åren.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0