Åland - Var ska man semestra?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Eftersom vi blev av med den utlovade stugan på Gotland överväger jag och min sambo att ta med oss lillknodden över till Åland.
Det är nära och färja kostar väldigt lite.....

MEN... frågan är var man ska bo? Vilka delar av Åland lämpar sig för stugboende med småbarn? Var finns det bra bad och sådant?

Alla synpunkter och förslag är välkommna!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jag har varit inne en del å kikat på Eckerölinjen men det är så många olika stuguthyrare och så många olika områden på Åland så jag skulle behöva lite åsikter så jag kan begränsa min sökning en aning. Känns dumt att bara plocka nån stuga på måfå och sedan i efterhand få reda på att det låg ett riktigt "smultronställe" två kilometer bort med lägre priser.. typ..

Men självklart tack för tipsen ändå!

...Kommer f.ö. ta bilen eftersom damen är livrädd för MC och knappt vågar åka med på en glass-tur och dessutom är det svåprt att få med knodd och badleksaker på monstret. Så det blir volvo kombi.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Jag har varit inne en del å kikat på Eckerölinjen men det är så många olika stuguthyrare och så många olika områden på Åland så jag skulle behöva lite åsikter så jag kan begränsa min sökning en aning. Känns dumt att bara plocka nån stuga på måfå och sedan i efterhand få reda på att det låg ett riktigt "smultronställe" två kilometer bort med lägre priser.. typ..

Men självklart tack för tipsen ändå!

...Kommer f.ö. ta bilen eftersom damen är livrädd för MC och knappt vågar åka med på en glass-tur och dessutom är det svåprt att få med knodd och badleksaker på monstret. Så det blir volvo kombi.

när ska du åka då? hur länge? kidsen är hur gamla? är ni ute efter äventyr eller chill? jag har jobbat som turistinformatör så jag kan säkert tipsa lite om jag vet mer.

exilålänning

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
när ska du åka då? hur länge? kidsen är hur gamla? är ni ute efter äventyr eller chill? jag har jobbat som turistinformatör så jag kan säkert tipsa lite om jag vet mer.

exilålänning

Vi tänkte åka nån gång mellan v 29 å 33 typ... Förhoppningsvis 5-7 dagar och det är en klassisk badsemester. Skönt att bara komma hemifrån och släppa tankar på disk, tv och andra hushållssyslor och bara kunna ägna sig åt grill å bad å kanske lite fiske och möjligen nån golfrunda för min del..

Men närhet till bad för lilltjippen är viktigt. Finns det aktiviteter i närheten skadar det inte men han är för liten för avancerade saker som nöjesparker och annat. Men att ta med honom ut i trampbåt och besöka nån liten gård med djur är exempel på saker man orkar med när de är så små...

Nära barnvänligt bad och hyggliga stugor är nog det viktigaste.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Vi tänkte åka nån gång mellan v 29 å 33 typ... Förhoppningsvis 5-7 dagar och det är en klassisk badsemester. Skönt att bara komma hemifrån och släppa tankar på disk, tv och andra hushållssyslor och bara kunna ägna sig åt grill å bad å kanske lite fiske och möjligen nån golfrunda för min del..

Men närhet till bad för lilltjippen är viktigt. Finns det aktiviteter i närheten skadar det inte men han är för liten för avancerade saker som nöjesparker och annat. Men att ta med honom ut i trampbåt och besöka nån liten gård med djur är exempel på saker man orkar med när de är så små...

Nära barnvänligt bad och hyggliga stugor är nog det viktigaste.

dansund säger nåt där. käringsundsbyn är ett säkert kort. men faktiskt, man får nästan anstränga sig för att hitta en stuga som INTE är vid vattenbrynet på Åland. när ni har bil är det inte kinkigt med att komma runt. käringsundsbyn ligger i eckerö så ganska långt bort från stan. Desto närmare eckerö golf då men om du ska golfa på Åland måste du ju faktiskt till kastelholm, den banan är bland finlands vackraste. dumpa resten av familjen på museområdet under tiden, vi har ett gammalt slott där, ett fängelsemuseum och ett miniskansen, kidsen gillar sånt (jag har också jobbat här...) golfar inte själv men gissar att det kan vara kinkigt att få tee-time mitt i sommaren. sen vete 17 med djur och så. på miniskansen brukar de ha får och kossor som traskar i hagarna och inne i stan finns det en ö där det knallar runt påfåglar och whatnot - hit går lokalbefolkningen och badar. ni kommer också vara där under rockoff www.rockoff.nu men i vanlig ordning bokar de inga toppartister.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...