Åland

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Var precis på en mini-tur till Åland. fre-sön. Kalas.
Eckerölinjen över. 2p + 1x hoj kostade 150.- tur och retur.
60 mil blev det totalt under helgen.

Tyckte min lilla mamma behövde lite spänning i tillvaron så jag pallade upp henne bakpå och drog iväg i fredags efter jobbet.

I början var hon lite halvskraj, men mot slutet av lördagen var det annat ljud i skällan. "Fortare" eller "kör om dom där också" hördes allt oftare:)

Har haft gott om tid att förklara skillnaden mellan olika hojtyper, att krom-bikers är skäggiga och luktar svett samt att sporthojsförare egentligen inte alls kan köra utan bara är posers. Osv osv. Nu kan hon allt om hojkollektivet och är ett trevligt minne rikare :tummenupp

Passa på ni andra också. Nästa år kan det vara för sent!

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Vi var ett gäng på Åland med i helgen, tolv st från klubben Bågen mc Västerås. Superfin helg, lagom temp så man inte behövde rymma ur stället så fort man stannade. Åkte hem ed 13,30 båten igår, hamnade i et jävla åskväder strax före Uppsala, men det var snart över så man blev torr och varm igen ganska snart. Nu väntar man på den tjugonde, då drar frugan och jag till Norge för fjorton dar :D:yoparty

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Var på Åland i mitten av maj. Tältade på Sandösunds camping på Vårdö på östra Åland. Väldigt fint. Han som körde bilfärjan mellan Vårdö och åländska "fastlandet" när vi skulle tillbaka mot Mariehamn på söndagen kan omöjligt varit nykter. Har aldrig varit med om en så dålig skeppare någonsin. Tilläggningen var ett skämt. Skojjigt.

Körde runt på lördagen en hel del. Upp till Geta, Eckerö m.m. Höll oss i väst, nord och öst. Ska ta södra delarna, Lemland och Lumparland, någon annan tripp. Åland återkommer man gärna till lite då och då. Fast i likhet med Gotland håller jag mig själv helst borta från högsäsongen. Blir lite FÖR mycket folk. Men Åland är väldigt fint.

MVH//Jan

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Lånar tråden lite

Hur spänns hojarna fast på Ålandsbåten?
Har en polare som inte vill åka över pga att det blir repor på hojen, Han har en jävla puts på den, Spännband är varjefall uteslutet.

Carnage

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Ingen
Lånar tråden lite

Har en polare som inte vill åka över pga att det blir repor på hojen, Han har en jävla puts på den, Spännband är varjefall uteslutet.

Behövs knappt spännas fast, när vi åkte över med Eckerölinjen valde dom flesta bara att ställa den på stödet. Min hoj står ganska upprätt med stödet nere så jag valde att med ett rep bara förtöja den i väggen så den inte kunde tippa över åt höger.

RM4l0-dff2fc1c03471c89beaf708dbbb31087.jpg

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Lånar tråden lite

Jag skrev lite om det i en tråd jag startade för någon timme sedan.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=227438

Tips no 2. Över lag så är det spännband som gäller på färjorna. Är det lugnt väder räcker det med ett. Ställ hojen på sidostödet, hitta en bra fästpunkt på hojen för spännbandet och fäst andra änden i någon ögla/fäste i däck eller något annat på hojens vänstersida, beroende på hur hojen står. Däckspersonalen brukar ofta vara villiga med tips om man ber snällt. Som jag skrev i tråden ovan brukar jag själv alltid ha med egna spännband. Dom man får låna är ofta otroligt skitiga och det kan vara rost, sten och annat som har fastnat i efter att tidigare används till någon något skitig/rostig långtradare. Man kan ju också kompletera och ta med lite tyg/delar av ett gammalt lakan som man har som mellanlägg där spännbandet ligger ann mot hojen för att undvika repor. Jag brukar själv föredra spännband med krokar i ändarna då dom ofta är enklare att förankra i öglor eller annat i fartygsdäcket.

Kort svar på din fråga: Det är spännband som gäller. Går det rejält med sjö är det oftast bättre att ställa hojen på centralstödet och använda två spännband. Är det lugnt väder räcker det att ställa hojen på sidostödet och använda ett spännband som man riggar så att hojen trycks ner mot stödet. Så här kan det se ut:

Motorbike_secure.jpg

Vissa kör spännbandet över sadeln. Jag föredrar att hitta andra ställen som genom ramen till exempel. Finns ett flertal lösningar som man kan använda sig av och det beror lite på hur hojen är konstruerad. Men jag brukar oftast använda spännband. Har sett hojar som trillat omkull trots att vädret varit lugnt. Man vet aldrig vad som kan hända så jag brukar ta det säkra före det osäkra.

MVH//Jan

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj