Ålandsresa

Therudeboy

Guest
Bj skrev:
O ja, snutar finns det, rätt många bilar nu till och med....däremot inga MC-poliser.
Det ni åkte (Eckerö-Mariehamn) är en landskapsväg ("huvudväg") dessa är mycket mer bevakade än de mindre "kors- och tvärsvägarna" som också är bra mycket roligare.
Men det är nog inget större problem med poliser här.
Det är nångång som de får för sig att jaga hojar speciellt, det finns ett fåtal som kör som riktiga idioter och inte respekterar 50 eller för den delen några skyltar, det är dessa som sabbar för alla andra tyvärr.

Anledningen till att dom tog oss var att vi körde med dubbla släp som inte är lagligt på åland men lagligt i sverige förstår dom när 40 lastbilar kommer och bryter massa lagar men inget hände som tur väl va :)

Det var den enda vägen vi åkte och var tyvärr bara inne i mariehamn och festade på upstairs, ska åka till åland någon gång och kollar runt för det var lätt det finaste landet jag besökt än så länge.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
GårillaRaggare skrev:
Skummt att watson blev stoppad av poliser som inte finns... hahahha, dom kanske bara sa att dom var poliser och blåste henne på pengar eller nått.... :hihi

Ah... Var i Finland ju.. Finland, Åland... samma jvla land.... och snuten blåste inte MEJ på pengar... Det var någon annan som blev 240 euro fattigare... :rolleyes:

Frågor?
Framåt!

/FW

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
watson skrev:
Ah... Var i Finland ju.. Finland, Åland... samma jvla land.... och snuten blåste inte MEJ på pengar... Det var någon annan som blev 240 euro fattigare... :rolleyes:

Frågor?
Framåt!

/FW

okej.. då har jag fått de förklarat för mig oxå.... 240e var ju ganska saftigt.. fortkörning???

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
watson skrev:
Mmm... Höll stumt med min lilla rackare.... Jag på skjuts... Ibland är det bra att inte köra själv... :brinnerup

/FW

hahaha, kan så va.. men jag föredrar personligen att köra själv och att hålla mig till de som står på skyltarna... :)

Nån som har något "utflyktsmål" på Åland... jag hittade lite saker på dn där sidan www.goaland.com men det är ju svårt att veta vad som är bra/sevärt...??? :gnissla

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
GårillaRaggare skrev:
Nån som har något "utflyktsmål" på Åland... jag hittade lite saker på dn där sidan www.goaland.com men det är ju svårt att veta vad som är bra/sevärt...??? :gnissla

Hur många A4-sidor vill du ha ? :D Det finns en jäkla massa kul att kolla på (gamla ryssbefästningar, utkikstorn, klippor, slott m.m), fina badstränder och utflyktsmål - både såna som är välbesökta av turister, men även riktiga små guldkorn långt från allfartsvägarna.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
TomK skrev:
Hur många A4-sidor vill du ha ? :D Det finns en jäkla massa kul att kolla på (gamla ryssbefästningar, utkikstorn, klippor, slott m.m), fina badstränder och utflyktsmål - både såna som är välbesökta av turister, men även riktiga små guldkorn långt från allfartsvägarna.

Hmmm... skulle man kunna kombinera lite "antika" sevärdheter och fina badstränder till en dags resa... vi åker ditt bara över helgen och vill va i Mriehamn en dag och ut å åka över ön den andra dagen.... nå tips nu då?? :tummenupp

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad ni behöver är en guide :) Nåja, jag gör ett försök till en lista över ställen som ni kanske hinner med att se på en dag. Fast ni kan ta en halvdag i Mariehamn - det räcker för att se allt. Använd förmiddan till att åka hoj utanför stan också och så eftermiddan till Mariehamn och avsluta med bärs på Von Knorring eller nåt. Plotta in på karta...

1. Badstrand i Söderby, Lemland. Man tar norrut i Söderby förbi snabbköpet och kyrkan, till vänster i T-korset och sedan kommer man ner till bryggor och en enkel strand samt ett hopptorn.

2. Lemlands Herrön (den södra udden på Lemland) - utkikstorn, färjorna passerar alldeles intill och det finns rester av ryska befästningar från 1:a världskriget (allt söndersprängt).

3. Fiket vid hamnen i Svinö - goda bakelser och en söt servitris :) Man åker ut mot Lumparland och någon kilometer efter broarna tar man ner där det är skyltat Svinö. Fiket ligger till vänster vid färjehamnen.

4. Vägen via Önningeby, Österkalmare, Jomalby, Ämnäs, Godby, Grelsby, Markusböle, Pålsböle, Bastö (finns matställe där) och sedan tillbaka in mot stan...

5. Kastelholms slott, ta sedan vägen runt norra Sund via Brännbolstad, Strömbolstad (grus en kort bit bara). I ett T-kors, ta vänster mot Hulta - nylagd "RR-bana". Sedan tillbaka och ner mot Finby och så ut till Bomarsund.

6. Getabergen (Soltuna). Bra ställe att stanna till och käka på. Passa på att svänga in via Pettböle och Daglösa på vägen tillbaka. En tur ut till Hamnsundet kanske (norra Saltvik).

7. Kasberget. En bit in på vägen till Hamnsundet, nere i en svacka, är det skyltat till vänster mot Kasberget (Ålands näst högsta berg). Grusväg, men mycket trevlig klättring upp på berget (går med stövlar faktiskt) och fantastiskt utsikt.

8. Kungsö batteri, strax väster om stan. Gamla rysslämningar med stenlagda vägar och en stig med infotavlor om hur det såg ut runt 1914-17. Utkikstorn där man ser söderut.

9. Järsövägen söderut från Mariehamn - inte mycket att se när man kommer fram till Järsö, men vägen går på bankar och över broar med mycket fina vyer runt. Här brukar de rika knösarna bo och åka fast i fartkontroller.

Där har ni så det räcker ett tag... :D

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
det var en skaplig sammanställning TomK!
Rekommenderar särskilt Pettbölevägen jag också, mycket rolig :tummenupp

PS. ska jag hälsa servitrisen? :)

Har du varit ut till skärgårdskommunerna nånting annars?

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
watson skrev:
Vet faktiskt inte, men se till att fixa det INNAN ni ger er ut i obygden... Det gjorde inte jag... :rolleyes: så jag fick nödtanka och lämna soppa för en halv förmögenhet ett par gånger... Det blev en DYR resa...

Blev stoppad av snuten TRE gånger på EN helg, och bara EN av gångerna kördes det för fort.... Jäkligt obehagligt när snutbågarna kör i motsatt körriktning i ens eget körfält... :gnissla

/FW

Hmm... jag undrar var du har varit watson? Det finns ingen polismotorcykel på Åland...

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Bj skrev:
Jo, några MC-poliser har vi nog aldrig haft i praktiken, finns som sagt 1 hoj eller fanns...frågan är om den finns kvar.

Jodå, den finns kvar och står enligt uppgift och är ivägen i garaget på gamla polisstationen i Godby.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
TomK skrev:
Vad ni behöver är en guide :) <cut>
4. Vägen via Önningeby, Österkalmare, Jomalby, Ämnäs, Godby, Grelsby, Markusböle, Pålsböle, Bastö (finns matställe där) och sedan tillbaka in mot stan...

<cut>
Där har ni så det räcker ett tag... :D

Som TomK säger... Guide... jag hänger gärna på och guidar.

Tar man de vägar som punkt 4 förslår finns det ett helt okej kaffe-hål i Pålsböle. Billigt som tusan men servitören kan vara lite väl gnällig ibland... *kram till pappsen!!!*

Messa mig när ni tänker åka.

I övrigt: om ni ska stanna några dagar så hyr en stuga. Bastö är bra och centralt. Finns stugby och camping strax söder om Mariehamn också. Åland är så pass litet att man kan bo i princip varsom...

Glöm inte att ta med er spännband/remmar att använda på båten. De har bara rep och dessa kan vara oerhört skitiga.

En kortare rem att sätta runt bromshandtaget så att frambromsen ligger på under resan är också bra.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
Värdefulla tips jag fått från er alla... TACKAR!!! :tummenupp

planerar nån gång i början av sommaren (i samband med Rockoff???) att åka till åland.... de är ju lite väl tidigt att planera nu, men man måste ju få ett humm om vad man ger sig in på.... :)

/henke

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bj skrev:
det var en skaplig sammanställning TomK!
Rekommenderar särskilt Pettbölevägen jag också, mycket rolig :tummenupp

PS. ska jag hälsa servitrisen? :)

Har du varit ut till skärgårdskommunerna nånting annars?

Pettbölevägen var kul även som grusväg med motard/offroad, men nu med asfalt är den rena himmelriket med en räser :) På några ställen går den genom gårdar och det ligger grus i kurvor ibland, men det är ju som vanligt.

Ja hälsa servitrisen - hon den blonda som är så kurvig och go :D

Det var länge sedan jag var ut i periferin - det tar en stund att åka färja och så värst mycket hojvägar är det ju inte. Var på Kökar senast -87-88 nånting, men Vårdö och Simskäla ligger förstås nära, så dit brukar jag åka och käka glass... Föglö har jag planer på i sommar, det är ju en kort sväng över och har ganska mycket vägar.

@Lime: Kaffe-hål i Pålsböle ? Är det möjligen affären/macken ?

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
watson skrev:

Frågor?
Framåt!

/FW

Passa sig. Åland har självstyrelse och är enspråkigt svenskt. Finland det är dit vi betalar skatter och där sprakar dom finska (och spelar pissig hockey). Vi ålänningar betraktar oss INTE som finnar utan som ålänningar, detta är inte att förglömma eftersom det är känsligt ämne på Åland. Vi har endast 26000 människor här men under juni juli och augusti så kommer över 1 miljon turister hit...det e mycket för en såhär liten ö och på 3 månader..sammanlagt under året blir det ca: 1.7 miljoner. Så räkna med massor med folk i Juli, och Rockoff är en av de största evangemangen på sommaren. Campingplatserna är oftast fullsatta så bäst är nog att boka in en stuga eller b&b före ni kommer hit....hotell kan ni glömma direkt om ni inte bokar i förväg.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
Snowjob skrev:
Passa sig. Åland har självstyrelse och är enspråkigt svenskt. Finland det är dit vi betalar skatter och där sprakar dom finska (och spelar pissig hockey). Vi ålänningar betraktar oss INTE som finnar utan som ålänningar, detta är inte att förglömma eftersom det är känsligt ämne på Åland. Vi har endast 26000 människor här men under juni juli och augusti så kommer över 1 miljon turister hit...det e mycket för en såhär liten ö och på 3 månader..sammanlagt under året blir det ca: 1.7 miljoner. Så räkna med massor med folk i Juli, och Rockoff är en av de största evangemangen på sommaren. Campingplatserna är oftast fullsatta så bäst är nog att boka in en stuga eller b&b före ni kommer hit....hotell kan ni glömma direkt om ni inte bokar i förväg.

jasså... jo de har jag ju noterat att de är känsligt ämne.. känner en ålänning här i stan (uppsala) som brukar påpeka skillnade mellan finnar å ålänningar!!! Enligt han så var de även gott om plats på campingarna även under högsesång.... å allmänt lungt.... utom vid rockoff helgen :fyllisar ..... men men... förutom den dyra maten och bensinen så har ni ju billig öl på¨färjorna dit... :tummenupp

/henke

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...