Ålder på däck!?

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
cbr 1000rr -04
Jag har köpt ett par fälgar med däck och funderar lite på åldern på bakdäcket.

Enda koden jag hittar på bakdäcket (battlax slicks YDC) är TAM 0503... kan däcken verkligen vara från v5 2003? Törs man köra på ett så gammalt däck? Däcket är oanvänt.

DSC_0141.JPG

på vanligadäck brukar DOT märkningen + siffror avslöja vecka/år

på slicks finns det troligtvis ingen dot, men den märkningen som du har på bilden är troligtvis tillverkningsdatumet.

är det över 10 år, hade jag slängt det.
på mitt jobb (däckfirma) så skriver vi av & skär vi sönder däcken & slänger dem på skrothögen efter 3-4 år

Körde på 5 år gamla Pirellislicks då jag 2010 upptog ERF-karriären, funkade men man fick aldrig det rätta förtroendet för greppet o det kändes som om de slets fortare. men över 10 år vette fan? testa o lägg på värmare en timme o känn hur gummit känns, Bridgestone känns ju alltid lite hala!

På slicks brukar typnr, se ut så där? 10 år gammalt låter lite skumt.

Hur är det med regndäck? Jag har ett halv slitet dunlop regndäck från 2010, ska man slänga det eller är det bara o köra? Det är ett bakdäck förövrigt!

Mmm... jag köper nog nya däck, de får hänga med som reserv eller nåt kanske. De ser inte så illa ut.

Hur är det med regndäck? Jag har ett halv slitet dunlop regndäck från 2010, ska man slänga det eller är det bara o köra? Det är ett bakdäck förövrigt!

Jag körde ett par pass förra året på ett dunlop regndäck från 2006. Man fick inget otroligt förtroende för däcken men det greppade och fick inga obehagliga släpp. Så ett från 2010 borde inte vara några problem så länge det är förvarat rätt.

När diskussionen ändå är uppe passar jag på att låna tråden lite....

Fint (300 lugna mil) framdäck från 2008 för att köra på gata med... Ser i princip nytt ut men det är väl kanske inte det viktigaste.

Vad tror ni? :gnissla

När diskussionen ändå är uppe passar jag på att låna tråden lite....

Fint (300 lugna mil) framdäck från 2008 för att köra på gata med... Ser i princip nytt ut men det är väl kanske inte det viktigaste.

Vad tror ni? :gnissla
Var inte dumsnål, ett "nytt" bra beg framdäck kostar inte många kronor.

I mitt fall handlar det om att ett utdaterat däck inte är lika uppenbart som t.ex. gammal mjölk. Och det är ju bara ren dumhet att göra sig av med fullgod mjölk (och däck). :fakta

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back