Ånger inför lågfarten...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Använd endast koppling och gas, föreskrifterna för manöverprovet säger att det är reglering med koppling (och gas antar jag) som gäller.
Jag råkade bromsa (med fotbromsen) när jag gjorde provet och fick göra om det pga det :huvet

jag använde fotbromsen en hel del för fartjustering och det var tydligen helt OK (2009)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har bara ett tips.. krångla inte till det..
Öva.. öva.. och öva.. tills det sitter..

Krångla inte med massa extramanövrar för att "safe:a".. kör bara likadant som när du övat så är lågfarten det minsta problemet.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Hmm.... är du säker på det? Ok, dum fråga, du var ju där...:näsblod
Men var det BARA för att du använde bromsen, eller kan det vara så att du vid något tillfälle råkade få anmärkningsvärt hög fart och var tvungen att bromsa ordentligt, d.v.s. så att det såg/kändes vingligt ut?

Jag skulle GISSA (OBS!) att så länge det rör sig om en mindre fartjustering gör det inget om man tåar till bromsen någon enstaka gång. Och är nästan säker på att min lärare sa att det var ok, bara man inte låg och lyste rött hela tiden, och om det ser stabilt ut på det stora hela...

Men TS, kolla med körskoleläraren för säkerhets skull vad som gäller.

Du grejar't säkert! :tummenupp:yoparty:tummenupp:yoparty


Nä det var bara ett lätt tryck på fotbromsen för jag tyckte det gick för snabbt när jag hade 1 kona kvar, jag ville köra igenom så sakta som möjligt för att göra ett bra intryck.
fick iaf köra om banan och klara det utan bekymmer (och utan broms).

jag använde fotbromsen en hel del för fartjustering och det var tydligen helt OK (2009)

Skumt, kanske beror på förarprövaren, eller så har dom lite svängrum och kan tolka lite som dom vill och känner för.
Min godkände det inte iaf och även läraren på trafikskolan sade detsamma innan jag körde upp.
Vid ett tillfälle gick han och hämtade föreskrifterna som han visade för mig eftersom jag ifrågasatte det :D
Jag är dock lite kluven, det står ju inte att man INTE får använda bromsen, bara att regleringen ska ske med koppling.

Man kanske ger ett bättre intryck på förarprövaren om man klarar det utan broms?
Vetefan hur dom tänker faktiskt:va
 
Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
kolla med körskoleläraren för säkerhets skull vad som gäller

Kör upp som privatist den här gången. Har kastat tillräckligt med pengar på körskolor de senaste åren. Och ang. att använda bakbromsen så var det helt ok när jag körde upp för A1. Nu var det mest farten vid vändning jag undrade över... men efter att ha läst allas erfarenheter känner jag mig mycket lugnare! :tummenupp
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Kör upp som privatist den här gången. Har kastat tillräckligt med pengar på körskolor de senaste åren. Och ang. att använda bakbromsen så var det helt ok när jag körde upp för A1. Nu var det mest farten vid vändning jag undrade över... men efter att ha läst allas erfarenheter känner jag mig mycket lugnare! :tummenupp

Jaa vafan inget att oroa sig över, när du är klar så kommer du tänka: "aha.. var det inte värre än så här." :tummenupp
Lycka till!
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Kör upp som privatist den här gången. Har kastat tillräckligt med pengar på körskolor de senaste åren. Och ang. att använda bakbromsen så var det helt ok när jag körde upp för A1. Nu var det mest farten vid vändning jag undrade över... men efter att ha läst allas erfarenheter känner jag mig mycket lugnare! :tummenupp

Gött mos! Då tar du bara och susar igenom hela provdagen lätt och ledigt, sen blir det den här :2cool resten av veckan!
:tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När jag tog körkort för bil så var jag ganska säker på att det skulle gå bra, hade fått så pass god körvana och teorin var inga problem men visst lite pirrigt var det ju. Tio år senare när jag skulle ta mc kort låg jag på morgonen och var väldigt skeptisk till denna dag även om det någonstans i skallen snurrade ”tänk positivt, tänk positivt”. Ändå hade jag inte försökt med några ”genvägar” utan kört på skolan tills dom tyckte jag var redo, dagen innan hade jag haft lektion och nött lågfartsbanan med kanske världens sämst servade hoj, däcken var närmast kantiga så det gick ju som det gjorde.

Nåväl jag kom ur badkaret den morgonen också, väl på körskolan var vi tre som skulle iväg och vi fick börja med att öva uppepå banan innan avfärd. Jag fortsatte där jag slutade dagen innan = sicksack lågfartbana och nu satt jag iofs på en nyservad hoj med bra däck men trots detta satte jag väl en bra runda av sju. Happ packa ihop och iväg, jag o den andra killen fick skjutsa varann (oklart om det är regelrätt) medans tjejen som skulle köra upp för mellan fick egen hoj, bra balansövning var det ju ändå. Väl framme var det ungefär 200°C på flygfältet och inte en skugga i närheten, gubbarna såg lagom pigga ut där de stod i bar överkropp och försökte se korrekta ut. Vi var tidiga med ca 40min så vi börja ta av oss utrustningen, 10 min senare kom de fram och förklara att tjejen fick börja. Lite tagen blev man där man satt o försökte förbereda sig mentalt, var väl glad att jag inte fick börja men o andra sidan ska man väl vara redo när man är där... antagligen. Ganska snabbt tyckte jag de kom tillbaka, det hade inte gått vägen på vägen = körningen var där det brast. Min tur nu, skrev på, visa utrustningen och de kontrollera hojen medans jag klädde på mig o sen iväg.

”Inte sicksack, inte sicksack, inte sicksack” snurra det i skallen på väg ner, fick börja med säkerhetskontrollen, bromsar om jag minns rätt, det var inga problem.

- Jaha då kan du göra dig klar för lågfartsbanan, vi tar den här.

”Sicksack... fakk!"

Börjar med att visa att jag kan leda hojen till startplatsen, sätter mig på och stajlar med lite kontroller innan. När jag fått klartecken att börja och knappt fått upp fötterna..

- Det går alldeles för fort.

Jag fortsätter i anpassad hastighet, mellan konerna, vänder och en fot åker ned ”h-lvetet”, fortsätter och slutför.

- En gång till.

Han ser att jag är nervös för det ser den där älgen 3km bort bakom björkarna... Nu går det lite bättre, kommer till vändningen ”det går, det går, det går” det gick! Det var inte klockrent men det gick.

Resten gick hyffsat bra, inför högfartsbanan fråga jag något eftersom det såg lite annorlunda ut än på skolan.

- Du har väl tränat på skolan?

- ...ja.

- Bra.

Under körningen tänkte jag att jag har inte gjort någon dundertabbe, var en kurva på grusväg där spårvalet kunde diskuterats men annars kändes det rätt ok. Vi kommer tillbaka från körningen och jag tar av mig hjälmen och prövar att andas lite.

Jaha då får jag gratulera till körkortet, här ska vi gå igenom resultatet.

- Ursäkta....... JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! TACK SOM FAAAAANNN!

- Det där har du klarat helt själv sa han med glimten i ögat.

Körskoleläraren säger att jag får åka tillbaka till körskolan med mellanhojen om jag vill men jag vänta på den andra killen då vi kört en del ihop. Han kommer tillbaka ännu snabbare än tjejen, sket sig med bromsningen och de tycker att jag ska skjutsa men jag resonerar som så att det är väl bättre att han får köra och så blir det.

Så.. jag var nervös, det gick ändå.

Ge inte upp o lycka till!
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Stämningsfull text...

Sånt här blir man lugn och glad över att läsa!:)
Nu gick det vägen för mig med! Uppkörningsmannen var på bra humör så jag fick en andra chans på lågfarten, (inte sicksack:tungan), och då gick det. ute i trafiken hade han inget att klaga på... Kändes episkt att blåsa på ut ur stan själv!:yoparty
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sånt här blir man lugn och glad över att läsa!:)
Nu gick det vägen för mig med! Uppkörningsmannen var på bra humör så jag fick en andra chans på lågfarten, (inte sicksack:tungan), och då gick det. ute i trafiken hade han inget att klaga på... Kändes episkt att blåsa på ut ur stan själv!:yoparty

F-n va skoj!

Nu har du ju iofs en del vana sen tidigare men rekommenderar Knixkörningar som sätter igång snart, var det nu på måndag redan? Du borde ju inte ha så långt till Rörken, grümt kul o lärorikt (ifall du inte testat innan).
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sånt här blir man lugn och glad över att läsa!:)
Nu gick det vägen för mig med! Uppkörningsmannen var på bra humör så jag fick en andra chans på lågfarten, (inte sicksack:tungan), och då gick det. ute i trafiken hade han inget att klaga på... Kändes episkt att blåsa på ut ur stan själv!:yoparty

Härligt! Grattis till lappen! Investera lite i ytterligare övande nu, lappen ger dig bara möjligheten att köra vidare på egen hand. :)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
jag har en fråga, inte hunnit träna så mycket på lågfarten än så är rätt nervös, lite över högfarten med,

Jag har kört moped i 2 år nu så e van vid 2 hjul, och mopeden är tung på 110 kilo och den går allting bra med, kan stanna helt stilla i någon sekund sen gasa vidare utan att sätta ner fot,

Och har en 125a sporthoj då,

Jag bara undrar hur lätt är det med högfarten där du kör sicksack sen vänder? klarar nästan göra sicksack mellan fartränderna på en vanlig väg i 45-50,

Sen lågfarten, är gångshastighet acceptablet? (normal)

Tack för svar ska ut o träna så fort ja o min pappa har tid :)

Och hur funkar det med uppkörningen? ska köra upp som privatist och måste få hojen ditt, får man köra den ditt bara?

ska boka uppkörning efter den 3 maj så förhoppningvis har ja lite tid o träna,

edit:
Har kört ca 100 mil med hojen i trafik änsålänge
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
jag har en fråga, inte hunnit träna så mycket på lågfarten än så är rätt nervös, lite över högfarten med,

Jag har kört moped i 2 år nu så e van vid 2 hjul, och mopeden är tung på 110 kilo och den går allting bra med, kan stanna helt stilla i någon sekund sen gasa vidare utan att sätta ner fot,

Och har en 125a sporthoj då,

Jag bara undrar hur lätt är det med högfarten där du kör sicksack sen vänder? klarar nästan göra sicksack mellan fartränderna på en vanlig väg i 45-50,

Sen lågfarten, är gångshastighet acceptablet? (normal)

Tack för svar ska ut o träna så fort ja o min pappa har tid :)

Och hur funkar det med uppkörningen? ska köra upp som privatist och måste få hojen ditt, får man köra den ditt bara?

ska boka uppkörning efter den 3 maj så förhoppningvis har ja lite tid o träna,

edit:
Har kört ca 100 mil med hojen i trafik änsålänge

Det viktigaste är väl att nöta in de manövrar du ska göra så mycket det går. Får du inte tag på konor så funkar burkar eller stenar lika bra!:D
Öva också mycket stadstrafik så du får lite flyt och ser "allt" med framförhållning.

Har du normal balans och reaktionsförmåga så klarar du dig galant!:tummenupp Vid högfarten måste man kasta hojen från sida till sida rätt bestämt. Det kan vara bra att testa några ggr innan. vid lågfarten kan du nog få lite sympati eftersom du kör sporthoj, men kan du köra stabilt i gånghastighet är det no probs! Det är bara att nöta å nöta å nöta!

F-n va skoj!

Nu har du ju iofs en del vana sen tidigare men rekommenderar Knixkörningar som sätter igång snart, var det nu på måndag redan? Du borde ju inte ha så långt till Rörken, grümt kul o lärorikt (ifall du inte testat innan).

Ja rörken är inte så långt bort. tävlade lite i karting förut...
Har anmält intresse till en knixkurs den 12/6 som främst var till för de som tog kortet förra året via skola i Uppsala. Vet dock ej om det blir av.

Härligt! Grattis till lappen! Investera lite i ytterligare övande nu, lappen ger dig bara möjligheten att köra vidare på egen hand. :)

Så sant!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top