Ångrar att jag sålde 660:n

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fan, nu har man gått utan hoj halva sommaren i onödan :mad: Sålde 660:n därför att den va så dryg att köra där jag bor nu, har ju 4mil enkel resa till närmaste stad (Gävle). Men nu har jag fått lägenhet i Göteborg och helt plötsligt är läget ett helt annat, motard i Gbg måste ju va kalaskul :fakta

Så nu är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en motard igen. Köpte min för 77 000:- och körde 250mil med en, precis innan jag sålde den satte jag på sprittnya däck för 5000:- Dessutom hade jag köpt all svart plast till den (ca 2000:)
Sålde den för 68 000:- (alldeles för billigt har jag märkt, kunde lätt fått 72 000:- för den)

Till -04 har KTM höjt priset till 80 100:-, däcken som sitter på original är ju helt kassa så dom får man byta nästan på en gång. Sen måste jag ju givetvis ha all svart plast igen, den blir grymt mycket snyggare då :fakta
Det är fan inte billigt att göra en sån här tabbe :notme :rodnar
Ska köpa mig en Fazer 600 98-99 också så fort jag får råd, vill ha nått att kunna åka lite längre på.

KTM 660 -03 har ju varit slutsålda sen i våras. Snackade med Mathias på Superbike och han sa att dom nog skulle börja få in -04:eek:rna i oktober, men det är ju ingen idé att köpa en hoj då. Bättre att vänta till efter nyår så den blir uttagen -04 isf...

Nån som har koll på om det kommer några andra Supermotarder till nästa år som kan vara ett alternativ till 660:n? Läste nånstans att Husaberg skulle komma med en ny 650 motard, är det bara en uppgradering av den gamla hojen eller?
Men 660:n va grymt bra så troligen blir det ju en sån igen....

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är det jag som missuppfattat det hela eller kommer KTM att börja sälja 625 SMC igen nästa år? Kolla HÄR Vem köper en 625:a för 79 000:- när man får en 660 för 80 000:- :confused:

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Fördelen med 625'an är väl elstarten för bensvaga. Mer gatorienterat, eftersom 660'n är lite mer race.

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Skit i den svarta plasten. Den orange orginalplasten är mycket mer tacksam när man vurpar. Blir inte ful så fort.

Såja, nu har du spart 2000 spänn!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och ska du byta plast,köp blå istället.Betydligt snyggare än helsvart+att alla inte har det :tummenupp

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 990 smr -11
Marals76 skrev:
Men varför finns då 640 modellen kvar :confused:

625:an är ett "mellanting" mellan 640/660 kan man väl säga.
vill man ha en "racigare" hoj (eller va man nu ska kalla de) än 640:n o ändå ha kvar elstarten så är 625:an bra.
Passar mig perfekt iallafall då jag hatar att kicka, och jag tyckte att 640:n va lite för landsvägs anpassad (hade en förra året).

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Elstart é fjantigt, speciellt med tanke på hur grymt lättstartad 660:n va när man fått in tekniken på att kicka. Behövdes aldrig mer än 2 kickar :fakta

Med tanke på att jag ska köpa en landsvägs/touringhoj också så blir det garanterat en 660 igen. Tycker iofs Husqvarna 570 é ganska fräcka också, men har en känsla av att 660:n går värre och det är ju ett mindre udda märke än vad Husqvarna är.
Ingen som vet om nått japanskt märke tänkt bygga en konkurrenskraftig motard till nästa år? Honda 450 finns ju iofs...

Dom har en helt ny KTM 525 med motardkit på Superbike för 80 000:- gissa om jag blev sugen när jag såg den?! Dom ska ju tydligen gå som satan, enligt han Mathias var det inga problem att få upp den på bakhjulet på 6:an :rock :skrämd Synd bara att det är så mycket service på dom, att ställa ventiler och sånt är ingenting jag har lust att experimentera med själv. Annars hade jag fan köpt den :tummenupp

Har aldrig sett en 660 med blå plast, nån som har en bild på en sån?

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Holy rider: Du kanske känner han som köpte min 660? Han kom ifrån Helsingborg nämligen, körde 140mil T/R på en dag för att köpa hojen :D Han hade inget hojkort men höll på att ta det, det kanske rent av va du som köpte den?

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
MackeNo1 skrev:
Holy rider: Du kanske känner han som köpte min 660? Han kom ifrån Helsingborg nämligen, körde 140mil T/R på en dag för att köpa hojen :D Han hade inget hojkort men höll på att ta det, det kanske rent av va du som köpte den?

Nope, inte jag! Köpte min ny.
Har bara sett min 660 i hbg ännu.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Killen som åkte upp å köpte min hoj kom nere från lund. vet ej avståndet men det är knappast 20mil ifrån. Visst saknar jag 660 men jag skulle nog ta en 625 för den hade jag knappast nå småfel som jag hade på 640 och 660. enda jag har hört på 625 är kopplinglagret å det verkar vara det ända. jag han bara köra en 220mil med min 625 och lite mindre med 660.

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
MackeNo1 skrev:
Elstart é fjantigt, speciellt med tanke på hur grymt lättstartad 660:n va när man fått in tekniken på att kicka. Behövdes aldrig mer än 2 kickar :fakta

Med tanke på att jag ska köpa en landsvägs/touringhoj också så blir det garanterat en 660 igen. Tycker iofs Husqvarna 570 é ganska fräcka också, men har en känsla av att 660:n går värre och det är ju ett mindre udda märke än vad Husqvarna är.
Ingen som vet om nått japanskt märke tänkt bygga en konkurrenskraftig motard till nästa år? Honda 450 finns ju iofs...

Dom har en helt ny KTM 525 med motardkit på Superbike för 80 000:- gissa om jag blev sugen när jag såg den?! Dom ska ju tydligen gå som satan, enligt han Mathias var det inga problem att få upp den på bakhjulet på 6:an :rock :skrämd Synd bara att det är så mycket service på dom, att ställa ventiler och sånt är ingenting jag har lust att experimentera med själv. Annars hade jag fan köpt den :tummenupp

Har aldrig sett en 660 med blå plast, nån som har en bild på en sån?

Tycker absolut du skall köpa en 525a!!! Polaren som har en 660 körde min och ångrade att han köpte 660 eftersom hans val stod mellan de båda. Om du kan mecka lite är det inga probs alls att kolla ventilerna. 10 timmars service gäller ju elit tävlande då hojen stockas otroligt. Vid vanlig landsvägs körning så brukar 15-25 timmar vara lagom beroende på körstil osv.

Kunde utan problem ta upp min på 6an när jag hade 49 drev bak. Nu kör jag med 45 vilket gör att det är segare. Nu gör den iofs 183 km verklig fart.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fan, säg inte sådär. Blir ju grymt sugen här! Det jävliga är ju att jag har pengarna cash, så det är bara att åka o handla egentligen :crash

Men tycker det verkar lite drygt med så täta servicar, klarar av att ta bort strypningarna på en 660 samt byta olja och filter. Som du hör är man ingen mästermekaniker direkt :rodnar Dessutom ska jag ju flytta till Gbg och där känner jag inte en käft, så skulle det bli något fel på den som jag inte kan fixa så blir det verkstad = DYRT

Känns som det är mindre risk att få fel på en 660 eftersom den inte är lika vässad..

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
MackeNo1 skrev:
Fan, säg inte sådär. Blir ju grymt sugen här! Det jävliga är ju att jag har pengarna cash, så det är bara att åka o handla egentligen :crash

Men tycker det verkar lite drygt med så täta servicar, klarar av att ta bort strypningarna på en 660 samt byta olja och filter. Som du hör är man ingen mästermekaniker direkt :rodnar Dessutom ska jag ju flytta till Gbg och där känner jag inte en käft, så skulle det bli något fel på den som jag inte kan fixa så blir det verkstad = DYRT

Känns som det är mindre risk att få fel på en 660 eftersom den inte är lika vässad..

Killen jag nämnde med sin 660 har haft följande probs:
- Hastighetsmätaren bytt
- Båda kylen bytta
- Kassa kopplingskorgsaxelslager
- Lite andra missljud

Vi andra som har 525a har inte råkat ut för nåt. En paj tändmodul iofs.

Bedöm själv, kan ju vara otur...

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ok, jag hade inga problem alls med min 660. Men det fanns ju onekligen dom som hade det..

Men hur tät service är det på en 525:a då, och vad ska göras? Ojebyte och ställa ventiler, med vilken intervall? Behöver man byta kolv? Finns det fler saker man ska göra?

Hur pass mycket effekt är det i en 525:a egentligen? Holy Rider fick ju 67bhp i sin 660 utan allt för mycket jobb, och 660 är nog bättre om man kör mycket i stan eller?

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
MackeNo1 skrev:

Hur pass mycket effekt är det i en 525:a egentligen? Holy Rider fick ju 67bhp i sin 660 utan allt för mycket jobb, och 660 är nog bättre om man kör mycket i stan eller?

Effekt är inte allt!
525:a = För ren bankörning (mitt val)
660 = Både bana och gata.

Största skillnaden är gassvaret och chassit som är mycket bättre
på 525:an eller en Husa.
Man kan säga att motorkaraktären känns seg på en LC4.
Utan det är det gamla vanliga som gäller:
Bromsa senare gasa tidigare :fakta

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blir ju nästan enbart gata för mig och jag var ju nöjd med 660 så valet är ju inte svårt egentligen. Kan inte förstå hur folk kan köra med enduro och crossfjädringar i sina motarder (Husaberg finns ju med sån fjädring t ex) Jag tyckte 660 var på gränsen till för mjuk (väger ju iofs mina 95 pannor oxå ) Man kan ju byta till hårdare fjädrar i framgaffeln på 660, nån som har gjort det och vet vad det kostar och hur stor skillnad det blir?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln