"Åretruntdäck" finns inte för vårat klimat men vilket är det bästa?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Som rubriken lyder vill jag förtydliga med att benämningen åretruntdäck till 99.99% är felaktigt för vårt klimat = finns inget däck som klarar 20 minus till 20 plus bra punkt

Men nu har jag en gammal bil i min ägo som klassas som veteranbil = inget krav på vinterdäck oavsett men den lämpar sig inte heller någe särskilt för vinterbruk heller. Hur som helst.. med en tjänstevikt på 950kg och marschfart på 80-100km/h känns ett par dubbfria vinterdäck inte helt fel.. ändå.

Så vilka är bäst för åretruntbruk? Visst det finns de som har beteckning "four seasons" för någon marknad men det säger o andra inte så mycket om hur det fungerar här. Av egen erfarenhet som däckknådare ett gäng år så tillverkar Michelin och Nokian pålitliga däck men jag är inte särskilt uppdaterad i ämnet.

Varför om den ändå är oduglig på vintern? Jo jag har endast en uppsättning fälgar, bultcirkeln existerar knappt idag och det är trevligt att kunna transportera runt den vintertid utan att riskera livet :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle skippa åretruntdäck (de jag provat är sanslöst dåliga) och satsa på friktionsdäck i stället.
Största skillnaden är att de slits fortare på sommaren, vilket inte är något stort problem på ett hobbyfordon.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Vinterdäck håller inte formen under sommaren. Kanske inte har någon större betydelse om man inte kör mer än max 80-100 km/h, men det är störta nackdelen med mud and snow däck som dubbfria vinterdäck klassas som.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fick ett set Hankook Optimo 4S med som vintersulor till min bil. Körde dom första vintern och det var ju inget vidare men inte direkt livsfarligt. Valde att låta dom ligga på över sommaren och köpa nya vintedäck till nästa vinter istället.

Vet inte om jag direkt skulle rekommendera dom men kör man försiktigt så funkar det, det är inte som med sommardäck att man kör fast på planmark eller att bilen blir helt okontrollerbar iaf. På sommaren funkar dom kanon och håller bra.

Jag hade nog hellre letat efter ett dubbfritt vinterdäck som är så hårt som möjligt. Slits mer på sommaren men kör man inte så långt/hårt så dör dom ändå av ålder.

Bil/däckdim/bultcirkel?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...