Som rubriken lyder vill jag förtydliga med att benämningen åretruntdäck till 99.99% är felaktigt för vårt klimat = finns inget däck som klarar 20 minus till 20 plus bra punkt
Men nu har jag en gammal bil i min ägo som klassas som veteranbil = inget krav på vinterdäck oavsett men den lämpar sig inte heller någe särskilt för vinterbruk heller. Hur som helst.. med en tjänstevikt på 950kg och marschfart på 80-100km/h känns ett par dubbfria vinterdäck inte helt fel.. ändå.
Så vilka är bäst för åretruntbruk? Visst det finns de som har beteckning "four seasons" för någon marknad men det säger o andra inte så mycket om hur det fungerar här. Av egen erfarenhet som däckknådare ett gäng år så tillverkar Michelin och Nokian pålitliga däck men jag är inte särskilt uppdaterad i ämnet.
Varför om den ändå är oduglig på vintern? Jo jag har endast en uppsättning fälgar, bultcirkeln existerar knappt idag och det är trevligt att kunna transportera runt den vintertid utan att riskera livet
Men nu har jag en gammal bil i min ägo som klassas som veteranbil = inget krav på vinterdäck oavsett men den lämpar sig inte heller någe särskilt för vinterbruk heller. Hur som helst.. med en tjänstevikt på 950kg och marschfart på 80-100km/h känns ett par dubbfria vinterdäck inte helt fel.. ändå.
Så vilka är bäst för åretruntbruk? Visst det finns de som har beteckning "four seasons" för någon marknad men det säger o andra inte så mycket om hur det fungerar här. Av egen erfarenhet som däckknådare ett gäng år så tillverkar Michelin och Nokian pålitliga däck men jag är inte särskilt uppdaterad i ämnet.
Varför om den ändå är oduglig på vintern? Jo jag har endast en uppsättning fälgar, bultcirkeln existerar knappt idag och det är trevligt att kunna transportera runt den vintertid utan att riskera livet