Video Årets första tur med en polare. Film redigerad i Premiere PRO CS5

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nja kan nog vara svårt att bli dömd för en video, däremot kan dom nog få upp ögonen för personen/hojen om det är nått extremt o kolla nån extra gång ifall dom minns den i framtiden.
Fast o andra sidan är nätet överflödat av liknande filmsnuttar så skulle nog vara nått personligt med en viss konstapel isf.

mojja83

Guest
Better to be safe than sorry.

Om någon skulle länka denna till polis med ett förnamn och efternamn så kan jag nästan garantera att detta ärende skulle lämnas över till åklagaren.

Skönare att slippa ha med lagen att göra än att chansa överhuvudtaget.
Märk nu att jag inte alls kritiserar körningen eller vill få dig att framstå som en vårslös förare och jag kommer säkert göra liknande saker i framtiden.

Men jag ser inte problemet att få en åklagare att yrka på grov vårdslöshet och fängelse för denna sortens körning.

mojja83

Guest
I den ursprungliga fimen visades både kompisens regplåt + anskiket och en bakhjulskörning i 200 knyck. Om ni tycker att detta är helt ok och att du inte hade haft något imot att finnas på tuben med en regplåt kopplad till dig + ditt tryne inspelat och sedan kör på detta vis så fine.

Jag skulle då inte känna mig säker i den situationen och därför rådde jag ts att redigera bort ansikten och regplåtar så det slipper bli tråkigheter i framtiden,.

Men som sagt ni som tror ni inget har att förlora be my geust var ju djävligt tokigt av mig att försöka vara hjälpsamm:huvet:huvet:huvet

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
I den ursprungliga fimen visades både kompisens regplåt + anskiket och en bakhjulskörning i 200 knyck. Om ni tycker att detta är helt ok och att du inte hade haft något imot att finnas på tuben med en regplåt kopplad till dig + ditt tryne inspelat och sedan kör på detta vis så fine.

Jag skulle då inte känna mig säker i den situationen och därför rådde jag ts att redigera bort ansikten och regplåtar så det slipper bli tråkigheter i framtiden,.

Men som sagt ni som tror ni inget har att förlora be my geust var ju djävligt tokigt av mig att försöka vara hjälpsamm:huvet:huvet:huvet

Det är ett bra råd.

mojja83

Guest
Va alla verkar vara smarta på detta forum alltså, Jag menade vid bilkörning då nissen påstod att det är bar gärning som gäller.

En fartkamera är inte på bar gärning utan ett foto med aktuell hastighet och en bild på föraren= böter och indraget kk i värsta fall.:huvet:huvet

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Va alla verkar vara smarta på detta forum alltså, Jag menade vid bilkörning då nissen påstod att det är bar gärning som gäller.

En fartkamera är inte på bar gärning utan ett foto med aktuell hastighet och en bild på föraren= böter och indraget kk i värsta fall.:huvet:huvet

Gjord med en utrustning kontrollerad av polisen ja.
Har dom inte en korekt uppmätt hastighet lär dom inte kunna göra nånting i fråga om hastighet iaf, hojen kan ju vara drevad, mätaren visa fel osv osv.
Nu fick ju inte jag se filmen bara för det. :7peta

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08

Lugn och fin nu...

En fartkamera MÄTER upp hastigheten på passerande fordon. Ett filmklipp på youtube har inte riktigt samma bevisvärde, kan ju vara en omdrevad hoj så hastighetsmätaren visar fel eller glädjemätare eller manipulerad mätare för att alla på sporthoj skall tycka man är tuff. Fortkörning är alltså i det närmaste omöjligt att bevisa, däremot kan vårdslöshet i trafik eventuellt styrkas med hjälp av ett liknande klipp. Men även det är tveksamt då en en kamera filmar ett väldigt begränsat område och det är svårt att skapa sig en helhetsuppfattning om trafiksituationen.

Last edited:

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Även om det kanske inte är bevis nog för att fälla någon kan det väl tas upp som bevis i framtida fall. Inte för bevis i det specifika fallet men för att ytterligare lägga fram indikation på snarlika situationer och beteende. Det kan ju vara det som gör att det väger över åt det ena eller andra hållet. (Har ingen koll men gissar att det mycket väl händer/kan hända)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024