Årsförsäkring..

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Hallå alla kunniga!

Har funderat på en sak. Om jag skulle teckna årsförsäkring hos ex länsförsäkringar, betala per halvår å alltså betala från april-september, men sedan ställa av hojen å skita i att betala nästkommande försäkringsbetalning, vad händer då egentligen? Bor i norr så jag kan ändå inte köra efter september/oktober å inte förrän senare delen av april.

Har för mig att jag gjorde så med min lätta mc i yngre år utan problem.

Är man skyldig att betala den andra halvan ändå?

Duck

SDK Socio #714
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S4 FOGGY
Ja det måste du om du inte gör ägarbyte
Försäkringsbolaget bryr sig inte om mc´n är avställd eller inte om du har årsförsäkring

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
Hänger med på tråden..
reagerar försäkringsbolaget om man skriver hojen på någon annan under vinterhalvåret (och därmed avställa och skaffa sig en garageförsäkring) och sedan skriven den på sig igen på våren? hag jar helårsförsäkring hos folksam.. försäkringsbegrageri eller bara ett smart sätt för att slippa betala 1400 spänn i månaden för att ha hojen under ett täcke i garaget?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Är ju inte bedrägeri egentligen, så tror inte försäkringsbolagen kan göra nåt åt det även om de säkert blir lite småsura :)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Är ju inte bedrägeri egentligen, så tror inte försäkringsbolagen kan göra nåt åt det även om de säkert blir lite småsura :)

Dom kommer ju ihåg dig.....så nästa gång du vill ta en försäkring så syns det
i deras journaler, vem vet hur dom hanterar det då.

KentW

Varför inte ta en försäkring som passar din plånbok istället......
och ställ av den under de perioder du inte åker......under veckorna tex.

Du kan ju ställa av och på ett antal ggr under en säsong, kostar 50:-/gång
hos Transportstyrelsen, och du kan göra det via nätet. Har du då en vanlig
avställningsbar försäkring så kostar det ju bara när den är påställd.

Alltid enklare att anpassa sig till systemet än att försöka "luras".

KentW

Last edited:

sirling

streetfighter is tha shit
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
suzuki gsxr 1000 - 02
dom har sakt till maj att man får gör ägarbyten och sen gå över till samma ägare som va innan. men de va på trygghansa. men hojjen kommer o ha typ 1000 ägare.. men men

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
vad jag förstått så erbjuder försäkringsbolagen inget annat än helårsförsäkringar längre..eller?

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Jo dem erbjuder månadsvis försäkringar med men brukar vara lite dyrare men det tar du igen när den är garageförsäkrad under vinterhalvåret.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har man hojen påställd mer än 6 månader/året brukar det löna sig med helårsförsäkring tror jag, det gjorde det iaf på folksam.

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
japp, folksam vill ha 14kkr för helårsförsäkring och 26 för en som går att ställa av, vill inte kludda för mycket.. jaja, det är någonting jag får ta när det blir dags! nu ska man åka!!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Dom kommer ju ihåg dig.....så nästa gång du vill ta en försäkring så syns det
i deras journaler, vem vet hur dom hanterar det då.

KentW

Varför inte ta en försäkring som passar din plånbok istället......
och ställ av den under de perioder du inte åker......under veckorna tex.

Du kan ju ställa av och på ett antal ggr under en säsong, kostar 50:-/gång
hos Transportstyrelsen, och du kan göra det via nätet. Har du då en vanlig
avställningsbar försäkring så kostar det ju bara när den är påställd.

Alltid enklare att anpassa sig till systemet än att försöka "luras".

KentW

Dom bryr sig inte eftersom det finns inget som säger hur många ägarbyten du får göra eller till vem du får göra dessa. Dessutom finns det ingen tidsbegränsning som säger hur länge du måste ha ägt hojen för att göra ägarbytet.

Hänger med på tråden..
reagerar försäkringsbolaget om man skriver hojen på någon annan under vinterhalvåret (och därmed avställa och skaffa sig en garageförsäkring) och sedan skriven den på sig igen på våren? hag jar helårsförsäkring hos folksam.. försäkringsbegrageri eller bara ett smart sätt för att slippa betala 1400 spänn i månaden för att ha hojen under ett täcke i garaget?

Nepp du kan göra hur många ägarbyten du vill, du kanske säljer den till din flickvän/bror/far och sedan ångrar sig och vill ha tilbaka den, sen kommer farsan där och skulle vilja köpa den igen, och sedan vill du ha tillbaka den :tummenupp

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Om du har en årsförsäkring så är det just det, en årsförsäkring som du ska betala oavsett om den är påställd eller avställd. De är oxå premiefördelade så att man betalar en den största delen under sommaren, lite mindra på vår/höst och välldigt lite under vinterhalvåret vilket gör att det blir lite av "det bästa från 2 världar" Men beror givetvis på hur mycket man åker, och hur villig man är på att ställa av/på/av/på. Jag är för lat för att göra så, skönare att aldrig behöva ställa av den. Om du har halvårsbetalning och låter bli att betala räkningen så sägs den upp och du får krav ifrån TFF för den "obetalda" perioden. Och ja, du kan byta ägare på mc´n och därmed slippa betala den delen av årsförsäkringen, det är ju den nya ägaren som då måste ha en försäkring om den är påställd, och är den avställd är ju en garageförsäkring att föredra.

//Daniel

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Om du har halvårsbetalning och låter bli att betala räkningen så sägs den upp och du får krav ifrån TFF för den "obetalda" perioden.

Om du inte betalar försäkringen så sägs den upp tillslut. Är din mc avställd när försäkringen sägs upp så får du bara krav på den tiden mcn var försäkrad. dvs fram tills den dag de sa upp den.

Kan dock inte tänka mig att det sättet är bra för framtida relationer med det försäkringsbolaget :gnissla

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Om du inte betalar försäkringen så sägs den upp tillslut. Är din mc avställd när försäkringen sägs upp så får du bara krav på den tiden mcn var försäkrad. dvs fram tills den dag de sa upp den.

Kan dock inte tänka mig att det sättet är bra för framtida relationer med det försäkringsbolaget :gnissla

Det stämmer bra det, är den avställd så blir det inget krav från TFF, dock så lär inte bolagen bli glada att man "utnyttjar" vissa hål i försäkringsvilkoren.

//Daniel

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...