Åsikter lågfartsbanan

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022

Håller på med lågfartsbanans och mätaren visar inte över 5 km/h när jag kör runt. Men tycker ändå de kanske går för fort? Däremot när jag sänker till 2-3 km/h går de så långsamt att svängarna inte riktigt går.

Har lite frågr jag undrar ifall någon kan besvar

Fråga 1
måste fötterna sättas ner mitt i mellan konerna eller får du sätta ner dem lite före konorna

Fråga 2
Vid vändning påväg tillbaka måste man åka i mellan konorna eller räcker det att du är innanför 8 meters linjen?

Fråga 3
Måste mc stå rakt mellan konorna när du stannar?

Fråga 4
Får man göra stoppet mellan konerna med handbromsen?

Kör på en HONDA CBR650R 2022. Vikt runt 130kg har jag för mig
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Mina svar baserat på egen upplevelse, men generellt sett är det en helhetsbedömning så gör du enstaka fel kan det funka ändå.
1. Sätt ner dem mellan konerna, det är det som är meningen.
2. Oklart. Jag har sett folk bli godkända utan att åka mellan konerna. Men bör nog försöka hålla dig så tajt mot vändande kon som möjligt.
3. Rakt(?). Du menar pekandes rakt mot baslinjen? Nej, du får stå snett med hojen.
4. Varför vill du göra det? Undvik handbroms o kör fotbroms.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Håller på med lågfartsbanans och mätaren visar inte över 5 km/h när jag kör runt. Men tycker ändå de kanske går för fort? Däremot när jag sänker till 2-3 km/h går de så långsamt att svängarna inte riktigt går.

Har lite frågr jag undrar ifall någon kan besvar

Fråga 1
måste fötterna sättas ner mitt i mellan konerna eller får du sätta ner dem lite före konorna

Fråga 2
Vid vändning påväg tillbaka måste man åka i mellan konorna eller räcker det att du är innanför 8 meters linjen?

Fråga 3
Måste mc stå rakt mellan konorna när du stannar?

Fråga 4
Får man göra stoppet mellan konerna med handbromsen?

Kör på en HONDA CBR650R 2022. Vikt runt 130kg har jag för mig

Det här är min uppfattning, efter en körlektion på trafikskola i onsdags.

1: Nej, det räcker att framhjulet på hojen är mellan konorna, kör inte onödigt långt fram.

2: Ja, du kör samma väg tillbaka.

3: Nej, det är en fördel om den "pekar dit du ska", du tjänar lite svängrum på det.

4: Ja, men det blir enklare för dig om du koncentrerar dig på att använda bakbromsen.
 

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022
Mina svar baserat på egen upplevelse, men generellt sett är det en helhetsbedömning så gör du enstaka fel kan det funka ändå.
1. Sätt ner dem mellan konerna, det är det som är meningen.
2. Oklart. Jag har sett folk bli godkända utan att åka mellan konerna. Men bör nog försöka hålla dig så tajt mot vändande kon som möjligt.
3. Rakt(?). Du menar pekandes rakt mot baslinjen? Nej, du får stå snett med hojen.
4. Varför vill du göra det? Undvik handbroms o kör fotbroms.
Tack som fan för input!

Så ingen påpekande på farten?

ang fråga 4: Så är de egentligen för att jag är van vid att använda den mer. Men vet att man inte får använda handbroms vid krypkörningen men var osäker hur det är vid stoppet.
 

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022
Det här är min uppfattning, efter en körlektion på trafikskola i onsdags.

1: Nej, det räcker att framhjulet på hojen är mellan konorna, kör inte onödigt långt fram.

2: Ja, du kör samma väg tillbaka.

3: Nej, det är en fördel om den "pekar dit du ska", du tjänar lite svängrum på det.

4: Ja, men det blir enklare för dig om du koncentrerar dig på att använda bakbromsen.
Fick du någon annan input vid körlektion? Hade van träning med körskola tidigare och då fick jag feedback på att kopplingen användes i för stora drag. Men nu på videon tycker jag att det låter som ett jämnt pådrag
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag frågade provförrättaren om vad de tittar på i lagfarten. Han ville inte säga det rakt ut, men intrycket jag fick var att de kollar på om man har kontroll. Sedan är det skitsamma om det går i 3 eller 5 km/tim eller om man stannar mellan konerna, lite innan eller lite efter. Så länge man visar att man kan få hojen dit man tänkt sig med god teknik så torde det vara lugnt.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Då jag körde upp var riktmärket att ABS lampan inte ska släckas - då är farten tillräckligt låg.
Men som andra skriver - det är ju bara en del, de bedömer helheten av körningen.
I ditt fall tycker i alla fall Jag att det ser klockrent ut, tror du får till en mjukare inbromsning vid konen med bakbromsen då det inte blir samma viktförskjutning framåt.
Riktigt bra att du flyttar runt under körningen - visar på att du fattar hur "motlut" fungerar i praktiken och inte bara i teorin.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fick du någon annan input vid körlektion? Hade van träning med körskola tidigare och då fick jag feedback på att kopplingen användes i för stora drag. Men nu på videon tycker jag att det låter som ett jämnt pådrag
Märklig input från körskolan?
Min uppfattning är att du i princip ska reglera din hastighet med kopplingen, bromsen använder du endast när du ska stanna, eller i nödfall om det börjar gå för fort.
 

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022
Jag frågade provförrättaren om vad de tittar på i lagfarten. Han ville inte säga det rakt ut, men intrycket jag fick var att de kollar på om man har kontroll. Sedan är det skitsamma om det går i 3 eller 5 km/tim eller om man stannar mellan konerna, lite innan eller lite efter. Så länge man visar att man kan få hojen dit man tänkt sig med god teknik så torde det vara lugnt.
Det e ju precis den delen. Moment känns som det kan bero lite på vad körprovsläraren tittar på.
Jag frågade provförrättaren om vad de tittar på i lagfarten. Han ville inte säga det rakt ut, men intrycket jag fick var att de kollar på om man har kontroll. Sedan är det skitsamma om det går i 3 eller 5 km/tim eller om man stannar mellan konerna, lite innan eller lite efter. Så länge man visar att man kan få hojen dit man tänkt sig med god teknik så torde det vara lugnt.
Det är nog lite samma som jag fått uppfattningen av. Alltså att moment har en förhållning på ca Max 5-6 km/h men att man ska påvisa godmanuvrering av hojen
 

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022
Märklig input från körskolan?
Min uppfattning är att du i princip ska reglera din hastighet med kopplingen, bromsen använder du endast när du ska stanna, eller i nödfall om det börjar gå för fort.
Jag hade tidigare så att kopplingen aktiverades väldigt långt in emot styret. Som jag förstod det så gjorde de att jag ofta släppte för mycket för att få lite fart och sedan dra in kopplingen helt för att få ner farten. Vilket därmed bidrog till att körningen blev ryckig och inte lika kontrollerad. Det var däremot ett tag sedan så var nog mycket sämre än det som visas på videon.
 

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022
Då jag körde upp var riktmärket att ABS lampan inte ska släckas - då är farten tillräckligt låg.
Men som andra skriver - det är ju bara en del, de bedömer helheten av körningen.
I ditt fall tycker i alla fall Jag att det ser klockrent ut, tror du får till en mjukare inbromsning vid konen med bakbromsen då det inte blir samma viktförskjutning framåt.
Riktigt bra att du flyttar runt under körningen - visar på att du fattar hur "motlut" fungerar i praktiken och inte bara i teorin.
Hur länge sedan var det du körde upp?

har haft farsan gående bakom mig vid körning och den digitala fartmätaren går inte över 5 km/h iallafall. Men det jag funderar över är hur korrekt den är i just så låga farter. Har försökt hålla den på 6-8 km/h för att försöka få en uppfattning av fart men icke.

var mest nyfiken ifall mätaren kan visa 4 km/h men ifall man slipper på lite med kopplingen kanske den egentligen farten är 6km/h?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur länge sedan var det du körde upp?

har haft farsan gående bakom mig vid körning och den digitala fartmätaren går inte över 5 km/h iallafall. Men det jag funderar över är hur korrekt den är i just så låga farter. Har försökt hålla den på 6-8 km/h för att försöka få en uppfattning av fart men icke.

var mest nyfiken ifall mätaren kan visa 4 km/h men ifall man slipper på lite med kopplingen kanske den egentligen farten är 6km/h?
Jag tycker att du verkar ha bra/lagom fart.
Jobba med att öva på att slira på kopplingen, och möta med lite gas - hela tiden.
Och överdriv blicken, speciellt i början, det kommer att hjälpa dig att "knäcka nöten".
Ta ut landmärken låååångt bort på banan, som du kan ha som blickpunkter vid olika moment i svängarna, till exempel "gula huset", "jordhögen" etc.
Och titta tidigt på var du ska, riktigt tidigt.
Du är ju på god väg!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hur länge sedan var det du körde upp?

har haft farsan gående bakom mig vid körning och den digitala fartmätaren går inte över 5 km/h iallafall. Men det jag funderar över är hur korrekt den är i just så låga farter. Har försökt hålla den på 6-8 km/h för att försöka få en uppfattning av fart men icke.

var mest nyfiken ifall mätaren kan visa 4 km/h men ifall man slipper på lite med kopplingen kanske den egentligen farten är 6km/h?
2 år sedan, körde upp i Tullinge/Stockholm (finns inte kvar).
Skulle säga att motorcykeln troligtvis visar en högre hastighet än den du färdas i, men i så låg fart är det nog ingen större avvikelse.
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Fråga 4
Får man göra stoppet mellan konerna med handbromsen?

Hade jag fått bestämma hade jag kuggat varenda en som gör det :mattias
Det ser mycket dumt ut när motorcykeln niger - dessutom riskerar du att lägga cykeln.

Tycker även att du bör använda hjälm när du sitter på hojen. Öva i den utrustning du kommer använda på uppkörningen.

Häng inte upp dig på hastigheten, de vill se att du har kontroll.
Jag har hjälpt några stycken till körkortet och jag brukar beskriva lågfarten som att man kör bland gångtrafikanter. Tänk en parkeringsplats, innergård eller att de kanske har råkat köra in på en gågata.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det är bra att du håller blicken uppe som på videon. Om du vill få bra kontroll i låg fart så borde du hålla ett konstant högre varvtal (mycket högre än det du gör på filmen) och sen reglera farten med att lätta trycket på bakbromsen som hela tiden är delvis nedtryckt, samtidigt som du slirar på kopplingen. Frambromsen ska du inte röra. Det är som natt och dag när man väl har lärt sig tekniken.
 

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Är rådet seriöst? Kör du runt med bromsen i konstant blir du kuggad direkt.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är rådet seriöst? Kör du runt med bromsen i konstant blir du kuggad direkt.
Ja, det är en enligt mig en överlägsen metod om man vill ha bra kontroll när man kör sakta. Varför blir man kuggad direkt om man använder bromsen? Var länge sedan jag tog körkortet för MC men låter väldigt konstigt att man inte får täcka bakbromsen på krypkörning när det är så viktigt för jämn körning.
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Ja, det är en enligt mig en överlägsen metod om man vill ha bra kontroll när man kör sakta. Varför blir man kuggad direkt om man använder bromsen? Var länge sedan jag tog körkortet för MC men låter väldigt konstigt att man inte får täcka bakbromsen på krypkörning när det är så viktigt för jämn körning.
Man får dutta med bakbromsen för att reglera farten och stabilisera hojen, men inte låta den ligga an konstant. Vet inte varför, men jag gissar att man ska visa att man kan reglera farten endast med kopplingen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top