Åskskydd

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
vet att det finns grenuttag med åsk skydd men de jag hittat är det bara sex kontakter skulle vilja ha fler kanske 8-10 st.
min hk förstärkare har pajjat antagligen pga strömavbrott då de tydligen är känsliga för det.
ev skulle det gå på goodwill om det inte var handhavande fel med lagningen av förstärkaren,men eftersom jag inte vill att det händer igen så försöker jag hitta nåt åskskydd.
nån som har nåt tips?
köpte nåt blått grenuttag från elgiganten som man kunde skruva fast på väggen,den har jag till datorn o skrivaren då det är mycket kontakter som behövs,och den är jättebra men inget åskskydd i den tyvärr.
ups finns ju men de är lite dyrare dock.
alla tips mottages tacksamt
/robin

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Eller så kopplar du ett grenuttag i det åskskyddade grenuttaget så har du helt plötsligt fler skyddare kretsar.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Verkar svårt att hitta med fler än 8st, men vill du ha lite bling bling på gren uttaget så är det "monster cable" märket du ska ha.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=129050

eller den här för 16 600kr
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=144750
nja lite dyrt kanske,verkar som åtta uttag är gränsen,men får väl koppla det som är mest känsligt,läs dyrast i de uttagen då.
tack för tipset,men blir nog denna
http://www.dustin.se/pd_5010080529.aspx

ja visste inte de hade sånt,tål att tänkas på tack för det:tummenupp

Eller så kopplar du ett grenuttag i det åskskyddade grenuttaget så har du helt plötsligt fler skyddare kretsar.
det är ju en variant förstås,fasen om man kunde trolla bort lite sladdhärvor bakom tv mm har ett akvarium på 540 liter med tre pumpar o en värmare alldeles bredvid så mycket kontakter krävs
tack för tipset

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Testat Blixtlås?
Så,tillbaka till ordinarie program.

nej men jag provade att bårra... men det funkade inte:näsblod

http://www.kjell.com/?item=39648&path=304000000,325000000,333000000

Där har du ett uttag med 10 kontakter. Jag har inte erfarenhet av det själv men en kompis har det och han kör datorer på det så lär nog tåla lite olika grejer. :)
hmmm ser ut som det jag har till datorn,visste inte att det var överspänningskydd i den.
räcker det med en sån måntro?
iså fall blir det nog en sväng till elgiganten någon dag,fick by the way tillbaka harmon kardon förstärkaren ska nog hämta den i morgon och fixa ett sånt grenuttag
tack för tipset:tummenupp

Last edited:

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
online UPS.
Känns som ett billigare alternativ en en del grenuttag med åskskydd det skrivs om här iaf :p

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
hmmm ser ut som det jag har till datorn,visste inte att det var överspänningskydd i den.
räcker det med en sån måntro?
iså fall blir det nog en sväng till elgiganten någon dag,fick by the way tillbaka harmon kardon förstärkaren ska nog hämta den i morgon och fixa ett sånt grenuttag
tack för tipset:tummenupp

Så lite. :)
När jag pratade med folket på Kjell sa dom att överspänningsskydd och åskskydd är samma sak. Dom skyddar mot strömspikar och överbelastning på nätet, exempelvis efter strömavbrott. Om man får en direktträff av blixten så sa dom att ingenting hjälper. Kan säkert ligga nånting i det. :brinnerup :näsblod

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Så lite. :)
När jag pratade med folket på Kjell sa dom att överspänningsskydd och åskskydd är samma sak. Dom skyddar mot strömspikar och överbelastning på nätet, exempelvis efter strömavbrott. Om man får en direktträff av blixten så sa dom att ingenting hjälper. Kan säkert ligga nånting i det. :brinnerup :näsblod
ok tack! nej det är ju mest för att slippa strömspikar som jag vill ha en kontakt för det.
nej en vid en direkt träff brinner väl hela kåken ner:D
tack för alla tips:tummenupp sh är det allvetande forumet

online UPS.
Känns som ett billigare alternativ en en del grenuttag med åskskydd det skrivs om här iaf :p
online ups vad är det om man får fråga?:va

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende