Åtalas för onödigt buller

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
NEJ.

Nej, onödigt buller något helt annat än en bil/mc som låter för mycket. Det är när polisen tycker man låter i onödan. Altså varvar motorn, burnar, mm, mm

Ok, men hur mäter polisen upp ett sådant värde på en förbipasserande MC, vad jag förstod av första inlägget så hade MCn passerat en poliskontroll. Sedan att du snackar om folk som står still och bränner däck mm har ju inte med saken att göra, sånt skit bryr jag mig inte om, då får man väl ta smällen.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Ok, men hur mäter polisen upp ett sådant värde på en förbipasserande MC, vad jag förstod av första inlägget så hade MCn passerat en poliskontroll. Sedan att du snackar om folk som står still och bränner däck mm har ju inte med saken att göra, sånt skit bryr jag mig inte om, då får man väl ta smällen.
ok, jag försöker förklara en gång till.

Onödigt buller har INGENTING med själva nivån på ljudet att göra utan att han låter mer än innan just i onödan ( enligt poliserna ) de behöver inte mäta någonting.

Hade du stått vid ett rödljus och varvat din motor medan det på den korsande vägen kommer en långtradare som låter som fan så att ditt varvande knappt märks hade polisen fortfarande kunnat stoppa dig för onödigt bullrande och försöka ge dig böter, förhoppningsvis skulle dock åklagaren vara tillräckligt vettig så de la ner fallet.

Hoppas fallet i tråden läggs ner och poliserna får en j***a utskällning för att de tar upp åklagarens tid i onödan. Låter som sådana poliser som stoppar en när man kör om dem på motorvägen trots att man håller hastigheten och de kör för långsamt bara för att man ska inte köra om polisen.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hade jag varit polisen hade jag brottat ned sliponet i diket och skjutit det dirä'ckt! :mad:
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Polisen kanske borde ta en titt på detta gamla omtalade klipp angående onödigt buller. Kanske rent av är samma kille? :näsblod

[YOUTUBE-ID]-1BMTHmqi00[/YOUTUBE-ID]
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Ja jävlar.. Hur svårt ska det vara att fatta att det inte har med ljudnivån utan att han bullrar i onödan att göra.

Jag är förövrigt rätt säker på att han inte "blev rädd för poliserna" utan att han provocerade. Så rätt åt honom om han får böter.
 
Last edited by a moderator:

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Dessa punkter kan vara bra ifall någon verkligen stör men kan även användas av polisen bara för att jävlas.

Ja eller så kan polisen använda dessa när Pelle 18 år har legat och powerslidat med farsans BMW M3 i 1½ timme mitt i ett bostadområde. Vi vill väl alla sova??
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Polisen kanske borde ta en titt på detta gamla omtalade klipp angående onödigt buller. Kanske rent av är samma kille? :näsblod

[YOUTUBE-ID]-1BMTHmqi00[/YOUTUBE-ID]

Jag blir mållös :näsblod vilken djälva idiot..
Hoppas det var hans hoj men det ska man väl inte vara så säker på.

Skulle bli ganska sned om någon stod och brände däck med min bil 2 meter bakom.

Jag har fan svårare för folk som bara är dumma i huvudet än för knarkare som stjäl saker för att få råd med knark, då finns det iallafall ett "syfte" med det hela.
Den här killen är ju bara gränslöst obegåvad med folkvett.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tycker?!!
Sedan när blev godtycklighet en lag?

"Vi ses i rätten!" känns väldigt passande.

Finns massor med fall där det är en bedömningssak, sexuella trakasserier, vårdslöshet i trafik, ofredande, allmänfarligt uppträdande osv.

Vad är det som är konstigt? Du åker runt på din hoj i stan och varvar aset ur den, eller åker med din cheva och spelar eddy medusa på högsta volym eller går runt på stan och vrålar.
Störigt beteende är straffbart och det är en djävla tur det.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Finns massor med fall där det är en bedömningssak, sexuella trakasserier, vårdslöshet i trafik, ofredande, allmänfarligt uppträdande osv.

Får skilja på äpplen och päron.
Vi pratar om godtycklighet i ett trafikmål. Varför blandar du in saker som ofredande och sex.trakasserier?


Vad är det som är konstigt? Du åker runt på din hoj i stan och varvar aset ur den, eller åker med din cheva och spelar eddy medusa på högsta volym eller går runt på stan och vrålar.

Det där har inte med ursprungsämnet att göra. Det där faller väl ändå under förargelseväckande beteende.

Störigt beteende är straffbart och det är en djävla tur det.

Vad är isf störigt beteende och vem avgör det samt på vilka grunder?
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Tycker?!!
Sedan när blev godtycklighet en lag?
ja det ska du inte fråga mig om...

När polisen av en eller annan anledning tycker man bullrar för mycket så kan de rapportera en för det och ge en böter så jo godtycklighet spelar in här, precis som det nämndes vid t ex vårdslöshet. Sen skulle jag aldrig erkänna en sån sak utan be dem bevisa i rätten att jag bullrade för mycket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja eller så kan polisen använda dessa när Pelle 18 år har legat och powerslidat med farsans BMW M3 i 1½ timme mitt i ett bostadområde. Vi vill väl alla sova??

Eller när turkiet har vunnit någon skitmatch i fjollboll.

DÅ skulle jag uppmuntra höga böter för onödigt buller.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Får skilja på äpplen och päron.
Vi pratar om godtycklighet i ett trafikmål. Varför blandar du in saker som ofredande och sex.trakasserier?

För att de ofta också är en bedömningssak, personen som tex fäller en kommentar bedömmer förmodligen inte den som sexuella trakasserier men den mottagande parten kanske gör det. Det är alltså även det en bedömningssak för det är inte specifika ord eller meningar som måste uttalas.
Till skillnad från en hastighetsöverträdelse.
Jag visar här på att det finns andra lagbrott som också är bedömningsfall, det har en viss relevans i diskussionen.


Det där har inte med ursprungsämnet att göra. Det där faller väl ändå under förargelseväckande beteende.

Har det inte med ursprungsämnet att göra? Det är ju exempel på folk som bullrar onödigt med sitt fordon på olika sätt, där heller inte kan dömmas för andra trafikbrott.


Vad är isf störigt beteende och vem avgör det samt på vilka grunder?

Tja till att börja får väl den som blir störd göra den bedömningen, han/hon ringer polisen som kommer till platsen och gör samma bedömning. Tycker dom att det är ett störigt beteende skriver dom väl en bot alternativt gör en anmälan så en åklagare får göra samma bedömning igen.

Åklagarna/poliserna har säkert vissa riktlinjer dom kan följa när dom gör bedömningen.

Jag skriver att det är tur att det existerar som lagbrott annars hade man ju glatt fått acceptera moppefuckona som kör runt kåken hela natten, dom förbannade utbytesstudenterna som inte håller käften på natten eller idioterna som står och tokvarvar sin R1a (se video ovan).
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Sen skulle jag aldrig erkänna en sån sak utan be dem bevisa i rätten att jag bullrade för mycket.

Med all rätt. Det ska ställas mot en lag, inte mot vad någon enskild tycker, vare sig det är en polis, byråkrat eller Agda 80 år som inte uppskattar Turkiets bortavinst.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Med all rätt. Det ska ställas mot en lag, inte mot vad någon enskild tycker, vare sig det är en polis, byråkrat eller Agda 80 år som inte uppskattar Turkiets bortavinst.

Men även om det är en LAG så kan det ju finnas en bedömning med! Allt är ju inte lika svart på vitt som när man bryter mot en hastighet.
Till exempel: vårdslöshet i trafik eller som i det här fallet onödigt bullrande.

Sen är det självklart att du ska överklaga om du inte tycker det stämmer, men om man beter sig som snubben i videon till exempel så är det nog ganska ogjort arbete.
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Jag blir mållös :näsblod vilken djälva idiot..
Hoppas det var hans hoj men det ska man väl inte vara så säker på.

Skulle bli ganska sned om någon stod och brände däck med min bil 2 meter bakom.

Jag har fan svårare för folk som bara är dumma i huvudet än för knarkare som stjäl saker för att få råd med knark, då finns det iallafall ett "syfte" med det hela.
Den här killen är ju bara gränslöst obegåvad med folkvett.

E han helt jävla dum i huvudet????:näsblod :näsblod :näsblod :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top