Återfallsåkare, HJÄLP!

Therudeboy

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Hoj
På gång
Inte suttit på en hoj sedan 2006 och känner mig fruktansvärt kluven i valen jag har.

Dom cyklarna jag finner intressant är
MT07
FZ8-N
FZ1-N

Kommer bli mestadels pendling till jobb genom stan (2.5mil) med blandat landsväg/stadstrafik

En hel del krokig landsväg runtom hemma och någon avstickare på 25-30mil.

ingen aggressiv körning utan mer lugnt gubbatempo och slanga när andan faller på.

Testade en FZ1 och den gick dugligt men ingen wow-känsla heller.

MT07 verkar folk tröttna på snabbt men ljudet med ett bättre slipon eller helsystem är oslagbart i mina öron.

FZ8 hur mycket skiljer sig den från FZ1?

Hjälp mig att guida mig till rätt köp då tanken är att köpa rätt direkt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är omöjligt att guida dej rätt.

Det är du själv som skall trivas på hojen ingen annan så vad andra tycker spelar ingen roll tyvärr.

Åk till hoj butiker o testkör dom modeller du tycker är ok några mil det ger dej mycket mera vettig info än att hundra Pers svarar vad just dom tycker är rätt.

Jag menar att du kan ha korta ben, du kan vara puckelrygg du kan ha korta armar eller allting tvärtom du kan vara 156cm du kan oso vara 212 cm lång du kan ha storlek 52 i skor det är oändligt med saker som kan vara annorlunda för dej än vi som svarar..

Test kör massor av olika hojar innan köp.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle inte fråga andra va man ska ha för hoj...
Först bestämma vilken typ av hoj man är intresserad av, sen kolla vad olika märken har att erbjuda i den kategorin..
Sist ut å prova dom som faller bäst i smaken..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Återfallsåkare? Ska du göra comeback som passagerare? :tungan

Som dom andra säger, bestäm ungefär typ av hoj, sen är det bara att provsitta och provköra som gäller. Är du extra nördig så väljer du ut några kandidater och läser på om all teknik, servicekostnader, fel och brister, och framförallt ägandekostnad också.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Been there done that. En hoj köper man med hjärtat. Jag skulle köpa något vettigt, det blev först en Ducati 1098 och sedan en Husa 650 Motard, som köptes i ren frustration när jag tröttnade på att inte ha något gatlagligt att busa med.

Körde du brukshoj förut och var nöjd så för all del, i annat fall så köp vad som gör dig lycklig. Cyklarna du räknar upp hade inte gett mig ett leende på läpparna men vi är alla olika.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag provkörde många av hojarna i den kategorin. (Naken rad-4) Innan jag skaffade hoj igen. Jag fastnade för Kawasaki Z800.
Sen är det många som gillar Mt-09an (även om den är 3-cylindrig)

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Håller med dom andra. Lite siffror på ett papper säger inte allt. Utan det är fler faktorer än så, och ditt smak o tycke spelar också stor roll. Du verkar ju veta på ett ungefär vad du vill ha, du har ju ett par schysta kandidater att testa, kanske även testa några hojar som inte är förstahandsval, men kanske du gillar ändå. Så bara ut o provköra blir det säkert ett gulligt slut på denna sagan :)

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag e också återfallare, hade inte kört på säkert 7år eller nåt.

Fick för mig att börja köra igen förra året och kollade på flera mindre alternativ och just mt-07 mest för priset och att jag inte var 100 säker på i vilken omfattning jag skulle köra och om jag bara skulle jobbpendla.

Väl i butik så sa säljaren att om du kört 1000cc förut så kommer MT-07 kännas som en snabb moppe.

Och det gjorde den absolut, den är skön trevlig och en bra pendlarhoj men det saknades något tyckte jag.

Det är en bra hoj men helsystem/slipon kan du montera på vilken hoj som helst om du vill ha mysigare ljud.

Jag tycker du ska prova mt-07 och sen ett gäng andra direkt efteråt så du kan jämföra ordentligt.

Själv köpte jag till slut en MT-09.

NOLL vindavvisning (både för-och nackdelar där), men bra pulver och skönt ljud med helsystem.

Lycka till!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Återfall här med!!! Jag vet exakt hur din känsla är! Jag är nära psykbryt och kan efter månader ännu inte bestämma mig vad för hoj jag ska köpa!
MEN!!!
Nu har jag lagt bud!!!!!!

To be continued…

ska inte sno din trå. Säger som de flesta, provkör!

Det är dock svårare då alla MC handlare gått i konkurs typ, fast med all rätt då skruvar till mina kåpor till R1:04 kostade 100:- /st när jag sist var inne på yamaha center! Hahaha

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Återfall här med!!! Jag vet exakt hur din känsla är! Jag är nära psykbryt och kan efter månader ännu inte bestämma mig vad för hoj jag ska köpa!
MEN!!!
Nu har jag lagt bud!!!!!!

To be continued…

ska inte sno din trå. Säger som de flesta, provkör!

Det är dock svårare då alla MC handlare gått i konkurs typ, fast med all rätt då skruvar till mina kåpor till R1:04 kostade 100:- /st när jag sist var inne på yamaha center! Hahaha
Så blev det en Ducati eller något annat roligt ;)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha inte direkt en ducati! Hohoho
Men tror detta blir bra. Med tre kids och två företag så börjar jag enkelt!

vill bara ut i naturen om det finns möjlighet!

meddelar om köper går i lås! ?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...