Återfallsfråga gällande Panigale

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Okej, ny taktik.
Har provat lite customs och kommit fram till att jag vill ha en sporthoj.

Det kommer ju vara brutalt billigt att köra nu ju!

Ingen banhoj, bara gata = inga krasher, en uppsättning däck räcker typ 3 säsonger, ingen racebil för transport, inga anmälningsavgifter, inga övernattningar.

Gör service själv. Har garage nu och kommer inte köpa sprillans, antingen R1 07-08 eller vad tråden handlar om en Panigale.

Hur funkar det med CC på Duccarna? Varför gör man inte som alla andra barnen på lekplatsen?

Detta vet jag av egen erfarenhet:
En 600cc Raketfyra ala Japanare var ju asgrym tills jag testade 1000cc. Skulle aldrig gå tillbaka till en 600. Världelös i stan och ett jävla varvande. 1000cc däremot, mumma…

Stämmer detta för Panigale? Har aldrig kört duccisar med en testat en 749 och den gillade jag inte alls jämfört med R1:an.

899cc = Förklädd Japansk 600?
1199cc = Trött tusen?
1299 = Löjligt överbrutal?

899cc tilltalar mig mest med looken, framförallt 2014. Fantastiskt vacker hoj. Tänker mig att den kanske är mellan 600 och 1000cc japs och lite mer ”sport custom” segment?

skulle kunna tänka mig att klara mig utan de sista 40-50 hästarna då jag ska ägna mig åt cruising.

Ni som äger Panigalisar, är ni nöjda?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Mycket härliga tankar, gillas! Jag kan egentligen inte uttala mig öht om kubiken, hästkrafterna, kostnader, körbarheter eller någonting mer än att 1199 är den snyggaste av de du nämner. Jag är ju iofs totalt biased avseende enkelsving, så kanske inte en pålitlig röst.

Men i mitt tycke är 1199 den snyggaste Panigalen som Ducati byggt, och utseendet är ju allt. Så köp en sån.

Edit: Och därför går 899an bort för mig. Bara därför. Alla hojar borde ha enkelsving.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Äger ingen av de hojar du nämner, men har provkört några av dem. 899an är i mitt tycke en hoj som gillar bana mer än gata, men det beror ju mycket på sittställning, chassigeometri etc så där skiljer den sig kanske inte radikalt mot den större panigalen eller en R1a.

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Då jag äger en 899a sedan 2014 så kan jag bara säga att till det du vill ha hojen är 899an ett mycket bra val, Låt vara att 1199 och 1299 eventuellt kan uppfattas som snyggare pga enkelsvingen. När 899:an lanserades så gjordes det med en video där en kille kör hojen till banan för en bandag och sedan tog hojen hem på kurviga vägar, dvs en hoj som funkar lika bra på bana som på vanlig väg ;-)
Den har effekt nog för att vara riktigt trevlig att köra aktivt på kurviga vägar samtidigt som den funkar förvånansvärt bra för körning i stadstrafik.

Som jag förstått det så har 1299 en betydligt trevligare kraftkurva än 1199an där jag tror att du får cirka 50 hk över ungefär 1000 rpm = en rejäl spark i röven, samma effekt fast i mindre skala gäller även för 899:an så därför är detta inga problem att hantera.

För mig så är 899:an både bekväm med en ok sittställning trotts att det är en riktig sporthoj och den funkar förvånansvärt bra att glida mellan bilar i köer och i stadstrafik om du av någon anledning råkar befinna dig i sådan trafik.

Sedan tycker jag att även 899:an är riktigt snygg, att jag råkat leka bort mig med min och sänkt vikten med nästan 30 kilo i gatlegalt skick på vägen är en helt annan (och dyr) historia :3freak:dummer

Men bästa sättet att få reda på vad som passar dig är nog helt enkelt att åka och provköra båda om du hittar någon :cool:

Bifogat

• DSC_5000_edited.jpg
    DSC_5000_edited.jpg
    534.6 KB · Visningar: 45
  • besiktning.jpg
    besiktning.jpg
    1.9 MB · Visningar: 47
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Härliga svar! Uppskattas! :)

Jag själv är Japanskadad och hör och häpna så tycker jag inte om enkelsvingen. För det första kan man inte svänga höger då hjulet trillar av eftersom det saknas sving på den sidan! (Mohahaha)
Sen gillar jag symetriska linjer så det är en av anledningarna jag gillar 899:an extra mycket pga billigare dubbelswingers klubben.

Ska provsitta duccen och hoppas att den är bekväm. Kommer antagligen bara bli soliga kortare turer men man vill ju kunna toura runt i europa när kidsen växt upp och fått varsin R1:a.

Vet att det varierar såklart men vad ligger priset på en välvårdad fullservad 899 -14 offseason? 70-80?

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Priset har senaste åren varit förvånansvärt stabilt högt, dvs mellan 90-105 med viss prutmån om jag inte minns fel. Sedan kallar en del sin "unik" bara för att de satt på klistermärken och eventuellt ett slipon och vill därefter ha 10 papp extra :huvet

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
Dyr -13
Du får nog tänka om,möjligen 899'an kan gå skapligt på gata men dom är bra mkt extremare än det du är van vid. Kör Streetfighter 848/1098/v4 om du ska köra på vägen.
Sen är det ett jävla krångel med Ducati,elektroniken speciellt. Finns inga som orkar med dom speciellt länge förutom entusiaster. Motorerna på tidiga 1199 är luriga,högmilare,bankört undvikes.

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Du får nog tänka om,möjligen 899'an kan gå skapligt på gata men dom är bra mkt extremare än det du är van vid. Kör Streetfighter 848/1098/v4 om du ska köra på vägen.
Sen är det ett jävla krångel med Ducati,elektroniken speciellt. Finns inga som orkar med dom speciellt länge förutom entusiaster. Motorerna på tidiga 1199 är luriga,högmilare,bankört undvikes.
Kan nog hålla med om att en Streetfighter eller tex Monster 1200 är bekvämare för gata än en Panigale men samtidigt är Panigale betydligt trevligare på gatan än tidigare generationer sporthojar från Ducati, tänker då närmast på 1198, 1098, 848, 998, 916, 999 etc. Känner en kille som tar sin Panigale Superlegera på Norgesemester varje år och är mycket nöjd med det :yoparty

Sedan vet inte jag vad det är för speciellt krångel med nyare Ducati som du tänker på? De flesta Ducatimodeller efter millennieskiftet har varit ungefär som dom flesta hojar från andra tillverkare, dvs överlag bra driftsäkerhet och relativt krångelfritt ägande även om vissa ägare kan råka ut för problem. Hojar med effekter omkring 200 hk som hårdkörts på banan är alltid bra att kolla extra noga status på motorn oavsett om det står Ducati, BMW eller något annat på tanken, tex bör oljan bytas betydligt oftare men det där känner väll alla här till. Men om du vet något som inte jag har koll på får du gärna berätta eller utveckla vad du menar och om du har egna erfarenheter av detta.

Är man ändå rädd för att motorn skall ge upp är en 899:a ett bra val då det mesta i motorn är samma mellan 1199:an och 899an vilket gör att du har en motor som tål en hel del. Bra att komma ihåg att Panigale har kamkedja så det behövs inte bytas kamremar vart annat år som på flera andra äldre Ducatimodeller (idag har nästan alla Ducatimodeller kamkedja dock).

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Lånar Kurt-Olssons tråd lite då jag kikat på en 1098s , vad är det för Elstrul man kan räkna med ? Har 30+ mil till närmsta duccecenter och har ju ingen lust att rulla den vägen med hoj på släp
Hade annars tänkt prova tvin istället för japansk radfyra men …. Är ju mil på rull och inte verkstad man är ute efter och el är :huvet

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Kan nog hålla med om att en Streetfighter eller tex Monster 1200 är bekvämare för gata än en Panigale men samtidigt är Panigale betydligt trevligare på gatan än tidigare generationer sporthojar från Ducati, tänker då närmast på 1198, 1098, 848, 998, 916, 999 etc. Känner en kille som tar sin Panigale Superlegera på Norgesemester varje år och är mycket nöjd med det :yoparty

Sedan vet inte jag vad det är för speciellt krångel med nyare Ducati som du tänker på? De flesta Ducatimodeller efter millennieskiftet har varit ungefär som dom flesta hojar från andra tillverkare, dvs överlag bra driftsäkerhet och relativt krångelfritt ägande även om vissa ägare kan råka ut för problem. Hojar med effekter omkring 200 hk som hårdkörts på banan är alltid bra att kolla extra noga status på motorn oavsett om det står Ducati, BMW eller något annat på tanken, tex bör oljan bytas betydligt oftare men det där känner väll alla här till. Men om du vet något som inte jag har koll på får du gärna berätta eller utveckla vad du menar och om du har egna erfarenheter av detta.

Är man ändå rädd för att motorn skall ge upp är en 899:a ett bra val då det mesta i motorn är samma mellan 1199:an och 899an vilket gör att du har en motor som tål en hel del. Bra att komma ihåg att Panigale har kamkedja så det behövs inte bytas kamremar vart annat år som på flera andra äldre Ducatimodeller (idag har nästan alla Ducatimodeller kamkedja dock).
Det är bara V4 som har kedjedrivning dock…

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning