Återigen dessa customhojar

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Ja, jag kände mig fan gammal där på cafét. Hade go lust att bara gå ut och slå till dödstoppen...

Kände mig gammal, det var därför jag desperat behövde höra om någon annan kände samma. Fick mindre ångest då jag såg att fler hade samma känsla.:)

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Det är väl skillnad på gammal och klok? Och det ena förutsätter inte nödvändigtvis det andra.

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Jag håller med trådskaparen... Blir inte så imponerad när man ser dessa kromsniglar (Ursäkta om någon tar illa upp...) som gasar satan i innerstan, det bara låter ju när de drar på gasen ju, det rör sig knappt frammåt :D Fast jag antar att jag inte ska gnälla, då min egen hoj låter en del också. Men jag kör å andra sidan knappt i stan... :tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller med trådskaparen... Blir inte så imponerad när man ser dessa kromsniglar (Ursäkta om någon tar illa upp...) som gasar satan i innerstan, det bara låter ju när de drar på gasen ju, det rör sig knappt frammåt :D Fast jag antar att jag inte ska gnälla, då min egen hoj låter en del också. Men jag kör å andra sidan knappt i stan... :tungan

Tänkte just säga det, bland hojarna så är det få saker som ger ett för örat så påträngande ljud som en motard med ett öppet system. :tungan

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Tänkte just säga det, bland hojarna så är det få saker som ger ett för örat så påträngande ljud som en motard med ett öppet system. :tungan

Jo precis en motard låter ganska mycket också. Men det beror ju helt på hur och var man kör. Men jag kan inte se någon mening med att gasa enbart för att väcka uppmärksamhet. Förtillfället så är det nog ingen som stör sig på min hoj då motorn ligger totalt sönderplockad :mad:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Brölrör är för de som som inte fick ha pluttesmälla i framhjulet som liten.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag och många med mig tycker att multicylindermaskiner på höga varv är oerhört mycket mer störande än stånkor och twinnar.
Hör ofta icke-motorcyklister klassa lågvarvsstånk som "gôtt" medan man skakar knuten näve åt en ylande japanfyra.

Fast de där HD-wannabeerna som verkar ha skaffat ljudförstärkare till avgaset ligger förstås inte heller bra till...

Tänk om vi mc-åkare åter kunde skaffa ryktet som vägens riddare och eleganter - så mycket trevligare allt skulle bli.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu har trenden spridit sig till bilar och man kan knappt höra vad man tänker när dessa förorts-sportbilar fån-gasar fram och tillbaka på sveavägen...

Japp, (sport)hojkollektivet har banat väg bra för högljudda system och fån-gasande på sveavägen.

Och det är precis lika löjligt med buller-rör oavsett om det sitter på en YXZRR, en retard en glidare eller en toyota micra med tärningar i backspegeln

Det finns INGEN mening med att ha en slutburk med 6" öppning på en liten skitbil med 1.3L motor, som i övrigt bara är trimmad med "sport" luftfilter från biltema.
Är röret 13/4" framme vid katalysatorn så är det den dimensionen och katalysatorn som står för motståndet i avgassystemet, inte hålet i gaveln på sista ljuddämparen...

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Värsta oljudet just nu.. Linda Bengtzing / Hur svårt kan det va..
Inte fan censureras det eländet.. Dygnet runt på alla kanaler..

Motorcyklar väsnas, pyttsan!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det största problemet med glidarnas ljud är smattret. En stånka eller en V-twin-sporthoj med öppnare rör tycker jag låter gott och så även glidare när det finns dämpning i röret, jag avskyr verkligen det metalliska smattret som stortwinnarna skapar i öppna rör - och som de flesta glidare ligger inne med.

Som en liten hänvisning hade jag en jobbarkompis med en Kawasaki Vulcan (heter den så? :va) som hade raka rör på. Han ville besiktiga med dem och fixade dB-killers. Den mätte 106 dB på tomgång. Med dB-killers. Han fick åka hem och byta och beställa ny besiktningstid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tycker det största problemet med glidarnas ljud är smattret.

Jo för 99% av dem kör med sketna dyno-jet nålar och i övrigt osynkade gasare. Poffar,tjoffar smattrar och låter
Anekdot: Justerade in ett gubbaskinns äckliga VN1500, eftersom den var lite tjurig på låga varv. Hojen må ha väsnats men gick jämnare och bättre. Efter en dag kom gubbuslingen tillbaka, han ville ha tillbaks "smällarna" när han drog av på gasen... Goddammit!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jo för 99% av dem kör med sketna dyno-jet nålar och i övrigt osynkade gasare. Poffar,tjoffar smattrar och låter
Anekdot: Justerade in ett gubbaskinns äckliga VN1500, eftersom den var lite tjurig på låga varv. Hojen må ha väsnats men gick jämnare och bättre. Efter en dag kom gubbuslingen tillbaka, han ville ha tillbaks "smällarna" när han drog av på gasen... Goddammit!
Men visst fan ska det smälla och puffa om en glidare.. Annars är det som att plocka bort skramlet från en Ducati, blir liksom själlöst.. eller nåt..

..

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Finns inget att gnälla över.

Vad fan lite buller livar ju bara upp, kan dock förstå din irritation till viss del. Om det nu var så att det fladdrade i byxbenen.

Men tänk så här, nån vid grannbordet på fiket, satt säkert och irreterade sig på samma sätt på din bolmande pipa, fan vad jobigt med min astma.... bla bla osv.

Är väl bara jobbigt att reta upp sig på en massa småsaker.

Sitta o fika, ut och kör istället.:tummenupp

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vad fan lite buller livar ju bara upp, kan dock förstå din irritation till viss del. Om det nu var så att det fladdrade i byxbenen.

Men tänk så här, nån vid grannbordet på fiket, satt säkert och irreterade sig på samma sätt på din bolmande pipa, fan vad jobigt med min astma.... bla bla osv.

Nja, det tror jag inte för alla runt mig rökte och det var 5m till närmaste...

Problemet var inte att det levde om, utan att det levde om så förbaskat att det rent gjorde ont i öronen. Inte bildligt utan bokstavligen, ljudet var helt utan sans och förstånd, och det är inte ovanligt att customhojarna är så illa till. Egentligen retade jag mig mer på någon slags oförskämdhet i situationen om att man egentligen sket fullständigt att ljudet hade denna effekt.

Hur många moppefuckon skulle få för sig att ta av ljuddämparna helt samt ha kvar 10 cm av grenröret?
inte ens ett moppefucko skulle få för sig det...

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Vad är det de säger på andra sidan atlanten, "Loud pipes saves lives" :va :tungan

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
Värsta oljudet just nu.. Linda Bengtzing / Hur svårt kan det va..
Inte fan censureras det eländet.. Dygnet runt på alla kanaler..

Motorcyklar väsnas, pyttsan!

:rofl ja det är antingen hon eller den där hemska människan (om han nu kan kallas för det) Christer Sjögren med sin fruktansvärda "I love europe" .

Visst är det lite bra att höras.. men det får fan va med måtta. Min käre make hade ett M4 slipon till sin hoj. man kunde höra honomm på låååååååååååångt håll kan jag säga.. gud var jag är glad att han har bytt...
speciellt som jag ofta låg strax bakom och fick hela ljudvågen rakt i öronen... öronproppar?? Fungerar INTE i det fallet.

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Problemet som trådskaparen beskriver känner jag igen!
Jag bor själv vid en väg som leder in i ett större villaområde i V-ås.
När en sporthoj drar på med helsys eller slipon är de förbi på halva tiden som en sådan där djä_la kormsläde som bara låter och inte går framåt.
Ett djävla puttrande och smällande!!!

Sport: WEEEEEEeeeeee...
Custom:pATPATPATPATTA::pATTA:::pATTA....patta.patta.patapa..brööööl...

Ni ser själv HALVA tiden som jag måste leva med skiten.

/Dimman

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...