Återigen dessa skinnställ...

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Hej.
Ja jag har ju självklart en fråga angående passform på skinnställ.
Har varit och testat ett "x" antal skinnställ och konstaterat att dainese sitter bäst på mig.
Så jag har hittat ett skinnställ jag vill ha som jag tycker är snyggt och sitter bra.
"Men"... Alla säger ju att skinnställ ska sitta "tajt som bara fan" i början, man ska knappt kunna röra sig.
Så tajt sitter det inte. Jag tycker det sitter behagligt tajt(Sen kan man ju tillägga att jag trivs i tajta t-shirts och "levi's slimfits").
Men det sitter iallafall tajt och det stramar när jag rör på mig etc.
Det är storlek 46 på skinnstället, jag är 174 cm och väger 65kg. Smala ben är nog att ta i men det är i låren som byxorna sitter lite mindre tajt.
Vågar jag köpa detta skinnställ eller kommer det bli för stort när det töjt sig?
Ska jag köpa ett i storlek 44? Det kommer då tamejfan sitta "tajt så man inte kan röra sig" :p.
Det handlar om ett Dainese Steel 2 delat. Någon kanske har erfarenhet? :p
Tack på förhand.
Ciao!

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
ZX7R -97 Såld, ZX7R -98 Såld, R1 -03 Såld, ZX10R -04
Mitt Alpinestar-ställ var så tajt i början att jag hade problem att andas...
Det var precis så att jag kunde få ihop dragkedjan med ryggskydd i.

Men nu sitter det som en smäck och jag vet att skydden sitter där dom ska om jag skulle klota. Allt går att töja..:tummenupp

mickelin

Guest
YO!

Problemet är att du fortfarande är smal. Ät mer bullar! Köp ett ställ som sitter vääääldigt tight. Annars svär du över att det fladdrar nästa sommar.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Med tanke på att det är två-delat kommer passformen inte att vara på samma korvskinnsmanér som ett helställ. Det blir då naturligt att passformen sviktar lite för din del, kanske särskilt runt låren och sidan av bålen. Om du får på dig 44, vilket du bör eftersom du är ganska liten, så bör du satsa på det.

Men om det blir för kort när du sitter på en hoj (du har väl prövat?) så är det för kort. Ingen töjmån där inte.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Så länge du får på dig det så kan du vara lugn. får du på dig 44 så kommer det garanterat sitta bra senare med skydden på och allt. men känns det lagom så kommer det garanterat bli för stort när du haft på dig den några mil.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Åk till Lelles och prova en 44:a. Kammer du i det och längden är OK så kör på det i stället. Jag hade ett Dainese storlek 48 tvådelat och är 170 lång med 70 kg. Det blev lite väl löst på låren efter en sommar.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Får du på och av stället själv ta ett mindre eller en annan modell, lite kort i armar eller ben gör inte så mycket bara det går igen då du ändå har handskar och stövlar.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Får du på och av stället själv ta ett mindre eller en annan modell, lite kort i armar eller ben gör inte så mycket bara det går igen då du ändå har handskar och stövlar.

Det där med på och av utan hjälp är ju lite extremt, när man väl fått in knixet på att ta på/av sig ställ så funkar det även om det är extremt tajt.
Kan knappt knäppa dragkedjan på mitt, men kommer i och ur utan hjälp av andra!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det där med på och av utan hjälp är ju lite extremt, när man väl fått in knixet på att ta på/av sig ställ så funkar det även om det är extremt tajt.

Jag håller med, mitt ställ är preeeeecis, och det är tight på alla ledder, och det går att vränga sig i/ur det på egen hand, om med en hel del houdinikonster när man skall ur det.

Men råden här tenderar att bli väl extrema, när man ser lirare i min storlek (190+ 95 pannor) som lyckas vränga sig i strl 52 lär man undra lite var vikten sitter, själv har jag ett Astars Vector i 56 som är väldigt tight utan att vara för tight.

:)

/J

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har man aldrig haft ett skinnställ innan så har man kanske inte tekniken, därav att man kanske behöver hjälp.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
..själv ser jag ut som en jävla indian som dansar regndans när mitt ska av o på....hoppar runt med ryggen böjd framåt och med axlarna ryckandes åt alla håll ;)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
..själv ser jag ut som en jävla indian som dansar regndans när mitt ska av o på....hoppar runt med ryggen böjd framåt och med axlarna ryckandes åt alla håll ;)

och gärna veva med armarna i 300. Där är den rätta tekniken :hihi

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
2009 Yamaha XT660X
jag håller oxå med denna cirkusen. jag vet ju inte ens om jag skall ha goretex eller skinn. Velar som fan.

Sen har jag inte världens längsta ben (hur skulle det se ut?) så knäskydden kommer helt fel. Jackor passar.

Har Large på jacka och medium på brallor. Är 175 och väger ungefär 88-90 kilo för tillfället. Men jag håller på och pulverdietar mig inför säsongen..

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
plus magdans när man ska dra upp dragkedjan :tuttar

ha ha plus när man ska få på sig en tjocktröja över skinnstället och den fastnar vid nacken och man kan inte sträcka armarna bakåt, ouf då blir det mkt hoppande och dansande.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Finns det ens skinnställ i herrstorlek 44? :va

Gör inte misstaget med att förväxla herrstorlek med damstorlek. 44 i damstorlek är ganska stort. Kommer inte ihåg om det motsvarar ungefär 52 i herrstorlek.

Edit: tydligen så kör Dainese med storlekar på ned till 44. Men köp eller beställ inte ett ställ i den storleken innan du har provat det. Personligen tycker jag att Dainese har ganska så snäva storlekar. Jag tycker inte att storlek 46 låter så himla stort på någon av din storlek.

Det är ju inte bara vidden som blir mindre på ett ställ av lägre storlek. Det blir ju även kortare i armar och ben. Plus att överkroppsdelen också blir kortare. Vilket kan innebära att det är wedgie-varning så fort man tar på sig stället.

Last edited:

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
Finns det ens skinnställ i herrstorlek 44? :va

Gör inte misstaget med att förväxla herrstorlek med damstorlek. 44 i damstorlek är ganska stort. Kommer inte ihåg om det motsvarar ungefär 52 i herrstorlek.

Edit: tydligen så kör Dainese med storlekar på ned till 44. Men köp eller beställ inte ett ställ i den storleken innan du har provat det. Personligen tycker jag att Dainese har ganska så snäva storlekar. Jag tycker inte att storlek 46 låter så himla stort på någon av din storlek.

Det är ju inte bara vidden som blir mindre på ett ställ av lägre storlek. Det blir ju även kortare i armar och ben. Plus att överkroppsdelen också blir kortare. Vilket kan innebära att det är wedgie-varning så fort man tar på sig stället.

hahaha... strl 46..... det hade jag när jag gick i femman..... hahaha....

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
När det kommer till tvådelade ställ så är min uppfattning att man kör mer landsväg än bana. Och då ska det inte sitta så förbannat tajt som helställ ska göra. Är längden rätt och skydden sitter på plats så är det inte mycket att dividera om. :)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
När det kommer till tvådelade ställ så är min uppfattning att man kör mer landsväg än bana. Och då ska det inte sitta så förbannat tajt som helställ ska göra. Är längden rätt och skydden sitter på plats så är det inte mycket att dividera om. :)
Hur kommer det sig att du är av den uppfattningen?

linktomayhem

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
honda cbr 1000rr - REPSOL 07
en 20 + dag då . ni är ute å åkare med polarna. mysser runt . åker å äter lite mat . ja glider runt å tar en fika någonstans . menar ni att ni har skinnställ på er då å ?? är det helt åt helvete med ett allvädersställ en sån dag ?? :)

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska