Återkallelse av vissa Suzuki-modeller pga. ventil & cam

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Om din hoj klarar sig utan recall så bör det stå så här:

Die angegebene Fahrzeug-Ident.-Nummer ist von keiner Rückruf- oder Serviceaktion betroffen.
Mit Stern (*) gekennzeichnete Felder sind erforderliche Angaben.

Testa gärna och bekräfta om det fungerar eller inte!

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
KGK har hållt på att dumma sig med mig med 3 gånger på samma sätt, i ett av tillfällena så ljög KGK mig rakt i ansiktet att denna worldwide recall inte gällde min hoj..det handlade om en ganska viktig recall (som kunde vara farlig om komponeten gick sönder)
World wide?
När jag tog kontakt med Suzuki USA mitt fall så var de mkt tillmötesgående ville hjälpa på alla sätt men undrade varför jag inte kontaktade Suzuki i Sverige. Suzuki USA sa att om det varit åt andra hållet dvs import sverige-usa hade de naturligtvis hjälpt till utan att tveka. lösningen i ett av fallen blev att suzuki USA ,kontaktade Suzuki fabriken i Japan som skulle kontakta KGK efter nån vecka damp det ned ett brev i brevlådan med att min importerade hoj skulle återkallas :)

KGK är värsta skit general agent jag någonsin stött på jag tycker att det kan lämna över mc försäljningen till nån annan som har en mer modern syn på service och goodwill..
Men blanda aldrig ihop dem med Suzuki Bil generalagenten som är toppen att ha göra med..

Jag är glad att jag inte kör Suzuki och jag har kört 8st olika sedan 1992 hojarna är toppen men man är helt utlämnad till KGK underliga filosofi och skyhöga reservdelspriser och denna terror mot importerade hojar.
Det är bättre de håller på med fastigheter och bildelar som de säkert gör bra.

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Nu har jag kommit hem från min ”recall”-resa i Tyskland. Min Suzuki har blivit väl omhändertagen av Axel Dolenga på Suzuki Motorsport Service. De ha varit fantastiskt trevliga och hjälpsamma och jag tvekar inte att köpa min nästa hoj här. De bjöd på kaffe och jag fick en fin utbildning i hur man byter kamaxlar och kamföljare på en GSX1250FA. Axel hade tre andra Suzuki hojar inne för Recall och byte av kamföljare/axlar helt utan kostnad. Jag tycker samtidigt att det är lite konstigt att KGK i Sverige inte byter kamföljare och kamaxlar då dessa hojar även finns här och borde ha samma problem.

IMG_2152.JPG
Kamföljarna är problemet då vissa kan ha en felaktig härdning

IMG_2161.JPG
Här har vi de nya kamaxlarna

IMG_2160.JPG
Insmörjning och montering av nya kammar

IMG_2174.jpg
Axel Dolenga min chefsmekaniker och innehavare av Suzuki Motorsport Kiel med min nyservade GSX1250FA

IMG_2176.jpg
Den ganska lilla MC-handlaren i Kiel säljer bara nya Suzuki men servar alla märken och har ca: 10 nya Suzuki hojar på lager, som till exempel en GSX-S 1000 demo för 9.990eur. http://www.motorsport-kiel.de/

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Väldigt tråkig inställning av vissa märkeshandlare i landet Sverige att inte vilja befatta sig med fel för att hojen är såld i ett annat land.Ännu tråkigare att läsa att t ex Suzuki återförsäljare skiter i att åtgärda eventuella motorproblem på nysålda hojar där dessa felande exemplar tydligen sålts även här i Sverige.Måste ju vara lite som att skjuta sig själv i foten rent förtroendemässigt.

Roligt att läsa att du fick den fina hjälp du förtjänade i Tyskland av denna mindre mc handlare.Tror att många handlare här hemma har växt ur sina skor för länge sedan utan att inse det själva när de har blivit alltför stöddiga rent servicemässigt.Inte alls bra.Hojåkare ska kanske överlag börja köpa sina mc på andra sidan gränsen för att bryta denna dåliga trend så kan ju Svenska handlare stå där i sina tomma lokaler och hävda sina rättigheter i sin ensamhet.

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Väldigt tråkig inställning av vissa märkeshandlare i landet Sverige att inte vilja befatta sig med fel för att hojen är såld i ett annat land.Ännu tråkigare att läsa att t ex Suzuki återförsäljare skiter i att åtgärda eventuella motorproblem på nysålda hojar där dessa felande exemplar tydligen sålts även här i Sverige.Måste ju vara lite som att skjuta sig själv i foten rent förtroendemässigt.

Roligt att läsa att du fick den fina hjälp du förtjänade i Tyskland av denna mindre mc handlare.Tror att många handlare här hemma har växt ur sina skor för länge sedan utan att inse det själva när de har blivit alltför stöddiga rent servicemässigt.Inte alls bra.Hojåkare ska kanske överlag börja köpa sina mc på andra sidan gränsen för att bryta denna dåliga trend så kan ju Svenska handlare stå där i sina tomma lokaler och hävda sina rättigheter i sin ensamhet.
Min ambition var att köpa en GSX1250FA i Sverige för att det kändes lite tryggare och 5års trygghetsgaranti mot tyskarna 2års garanti. Tyvärr så kunde man inte leverera en hoj till mig då de var slutsålda i Sverige. I Tyskland däremot så hade de många GSX1250FA och Kiel var den närmaste och endast en färja bort. Alla papper och besiktning tog ca: 2veckor. Tygghetsgarantin hade nog inte gällt mig ändå som bytt ut avgassystem, styre, bakskärm mm. Jag tror att man väljer att förlänga garantin och därför väljer bort att återkalla vid eventuella fel och brister "men det är vad jag tror"

Trygghetsgarantin gäller på landsvägsmotorcyklar, upp till 5 år från leveransdatum efter den 1/1 2003 och som är importerade av KGK Motor AB. Förutsättningen för rätt till förlängd reklamationstid är att service enligt anvisningar utförts hos auktoriserad Suzukiverkstad och att föreskrifterna i instruktionsboken följts samt att MC:n inte byggts om eller ändrats så att motorns och elektronikens förutsättningar avviker från originalutförandet.:fakta

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min ambition var att köpa en GSX1250FA i Sverige för att det kändes lite tryggare och 5års trygghetsgaranti mot tyskarna 2års garanti. Tyvärr så kunde man inte leverera en hoj till mig då de var slutsålda i Sverige. I Tyskland däremot så hade de många GSX1250FA och Kiel var den närmaste och endast en färja bort. Alla papper och besiktning tog ca: 2veckor. Tygghetsgarantin hade nog inte gällt mig ändå som bytt ut avgassystem, styre, bakskärm mm. Jag tror att man väljer att förlänga garantin och därför väljer bort att återkalla vid eventuella fel och brister "men det är vad jag tror"

Trygghetsgarantin gäller på landsvägsmotorcyklar, upp till 5 år från leveransdatum efter den 1/1 2003 och som är importerade av KGK Motor AB. Förutsättningen för rätt till förlängd reklamationstid är att service enligt anvisningar utförts hos auktoriserad Suzukiverkstad och att föreskrifterna i instruktionsboken följts samt att MC:n inte byggts om eller ändrats så att motorns och elektronikens förutsättningar avviker från originalutförandet.:fakta

Det där är inte ett garantiavtal. Det är ett service och garantiavtal. Gör du service på auktoriserad Suzukiverkstad, dvs betalar LITER-pris för olja som verkstan köper till FAT-pris osv så får du förlängd garanti.
Att den här typen av "garanti" inte finns i Tyskland beror antagligen på att lagstiftningen förbjuder den här typen av avtal. På grund av konkurrensskäl. Endast av KGK auktoriserade företag får ju utföra servicen. Lagstiftningen är ju ett skämt i Sverige jämfört med många andra länder. Vilket visas av Nordeas kunder som skickats till offshoreföretag via Panama
http://www.expressen.se/dinapengar/nordea-svarar-pa-panama-stormen/
och två högt uppsatta i skatteverket som varnat bekant för skattegranskning visat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22574044.ab
Korruptionen är väl förankrad i Sverige. Också i pressen. Det går bra skriva om utlänningar, skriva ut namnen.
Men inte namnen på svenskar som använt Nordea !
http://www.dn.se/nyheter/sverige/politiker-och-sportstjarnor-i-enorm-global-skatteharva/

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu har jag kommit hem från min ”recall”-resa i Tyskland. Min Suzuki har blivit väl omhändertagen av Axel Dolenga på Suzuki Motorsport Service. De ha varit fantastiskt trevliga och hjälpsamma och jag tvekar inte att köpa min nästa hoj här. De bjöd på kaffe och jag fick en fin utbildning i hur man byter kamaxlar och kamföljare på en GSX1250FA. Axel hade tre andra Suzuki hojar inne för Recall och byte av kamföljare/axlar helt utan kostnad. Jag tycker samtidigt att det är lite konstigt att KGK i Sverige inte byter kamföljare och kamaxlar då dessa hojar även finns här och borde ha samma problem.

View attachment 429199
Kamföljarna är problemet då vissa kan ha en felaktig härdning

View attachment 429200
Här har vi de nya kamaxlarna

View attachment 429201
Insmörjning och montering av nya kammar

View attachment 429202
Axel Dolenga min chefsmekaniker och innehavare av Suzuki Motorsport Kiel med min nyservade GSX1250FA

View attachment 429203
Den ganska lilla MC-handlaren i Kiel säljer bara nya Suzuki men servar alla märken och har ca: 10 nya Suzuki hojar på lager, som till exempel en GSX-S 1000 demo för 9.990eur. http://www.motorsport-kiel.de/

Jag ska lämna in min på Motospeed om ett par veckor, och då ska en massa delar bytas.
Vet inte exakt vad men det lät ganska omfattande, det var också viktigt om hojen hade gått under eller över 400 mil, tydligen så kan motorn ha tagit skada om den har gått över 400 mil. Dom ska då göra en kontroll innan dom byter ut delarna. Min har gått 330 mil.

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Jag ska lämna in min på Motospeed om ett par veckor, och då ska en massa delar bytas.
Vet inte exakt vad men det lät ganska omfattande, det var också viktigt om hojen hade gått under eller över 400 mil, tydligen så kan motorn ha tagit skada om den har gått över 400 mil. Dom ska då göra en kontroll innan dom byter ut delarna. Min har gått 330 mil.

Min hoj hade gått 395mil så det var precis att jag klarade gränsen 400mil. Det ända som man mekanikern anmärkte på var att avståndet mellan en avgasventil och kam var 0,30mm och är det max tillåtna inom toleransområdet. Alla andra mått låg i mitten av de angivna måtten. Det känns ju bra att fått kollat ventilerna nu en extra gång samt alla delar utbytta. Det var skönt att höra att du också ska få problemet avhjälp:tummenupp.

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Hoj
GSR 750
Jag har fått en återkallelse på min GSR750-14.
Dock ingen info om att 400mil skulle vara någon gräns.
Skärmklipp666.JPG

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
En bekant hade för en del år sedan en Suzuki där tvåans växel var kass. I Danmark och Tyskland fanns buletin som påpekade felet men KGK hade aldrig hört om nått sånt fel men sålde såklart en sats med självsamma förstärkta växelhjul!...??

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC