Återmontering av bakhjul

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Har bytt däck, och monterat tillbaka hjulet. Då är min fråga, hur hårt skall hjulaxelmuttern dras? frågar inte om antalet newton, när jag spänner den relativt hårt går hjulet inte att rulla! Skall det vara så?

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Förmodligen har du glömt nån av dom båda distanserna som ska sitta på axeln,dom gör så att de inte går å pressa ihop hjulet på d sättet du beskriver,d e ialf va jag tror.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Du har glömt en distans så jävla enkelt är det

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
Så jävla enkelt är det inte! Båda distanserna sitter där dom skall.. Allt sitter där det satt innan..

skall man dra muttern hår som f? eller bara dra åt den?

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Så jävla enkelt är det inte! Båda distanserna sitter där dom skall.. Allt sitter där det satt innan..

skall man dra muttern hår som f? eller bara dra åt den?
Sätter man dit allt rätt,å drar de så d sitter,så ska du kunna snurra hjulet,och du ska inte tokdra det!!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har du dragit så hjulet har svårt att rulla så är ju frågan om hjullagren överlevt. Hjulet ska rulla lätt när det är åt draget. Hjulen ska dras ca 100Nm. Det kan liknas vid att ha en halvmeter lång nyckel och sen hänga på 20kg längst ut.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
ibland är distanserna olika stora. kolla det! sen kanske du glömt någon bricka?

Jag brukar dra med en ringnyckel eller en skiftnyckel typ 3dm lång.
om jag sitter bakom hojen eller framför och drar åt brukar de bli lagom. man orkar inte mycket mer iaf.

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
Allt sitter exakt som det gjorde innan. När jag drog loss hjulaxelmuttern använde jag en polygrip då jag inte hade en 32mm hylsa, och det behövdes inget större krafttag för att lossa muttern. Kan det vara så att den inte skall sitta hårdare än så?

sportbike

Guest
Allt sitter exakt som det gjorde innan. När jag drog loss hjulaxelmuttern använde jag en polygrip då jag inte hade en 32mm hylsa, och det behövdes inget större krafttag för att lossa muttern. Kan det vara så att den inte skall sitta hårdare än så?

Jo,den ska sitta hårdare än så,c:a 100 Nm.
Har du kollat att distansen inne i drevhållaren sitter på plats?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om muttern gick att lossa med polygrip, så hade nog ev tidigare amatörmekaniker samma problem.
Jag skulle kikat om rördistansen mellan hjullagrna i bakhjulet sitter där överhuvudtaget.

Går igenom min egna gamla bajk och en del klåpande från tidigare ägare är häpnadsväckande..
tex . nån drog av skruvskallen till en kopplingsfjäderskruv, bytte alla skruven men lämnade skruvskallen i oljetråget. suck

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Ta en titt på http://fiche.ronayers.com och kolla om alla delar som skall finnas verkligen sitter där på din cykel. Om någon varit riktigt klantig och glömt distansen i fälgen kan det gå riktigt illa. Jag skulle nog rekommendera ett lagerbyte om du dragit lagren så hårt att hjulet inte gått att rulla.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har du dragit så hjulet har svårt att rulla så är ju frågan om hjullagren överlevt. Hjulet ska rulla lätt när det är åt draget. Hjulen ska dras ca 100Nm. Det kan liknas vid att ha en halvmeter lång nyckel och sen hänga på 20kg längst ut.

Är inte 20 kg längst ut på 1 meter hävstång = 20 nm?

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
Ta en titt på http://fiche.ronayers.com och kolla om alla delar som skall finnas verkligen sitter där på din cykel. Om någon varit riktigt klantig och glömt distansen i fälgen kan det gå riktigt illa. Jag skulle nog rekommendera ett lagerbyte om du dragit lagren så hårt att hjulet inte gått att rulla.

Bra sida det där :tummenupp

Allt enligt den bilden jag tog upp sitter där det skall!! Jag skrev ut en kopia tog med ut till hojen rev isär och plockade ihop så jag är 100%. Skruvar åt muttern med polygripen och hjulet rullar fint, skruvar åt muttern med lite mera kraft, då går det skittrögt...släpper lite på muttern igen (den sitter så pass iaf att den inte går att dra med fingrarna) och hjulet snurrar fin fint igen. Spänner kedjan osv...

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det är inte så att bromsen tar eller nåt då? För man ska verkligen dra bakhjulet med ca 100nm.. Och det är rätt mycket...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bra sida det där :tummenupp

Allt enligt den bilden jag tog upp sitter där det skall!! Jag skrev ut en kopia tog med ut till hojen rev isär och plockade ihop så jag är 100%. Skruvar åt muttern med polygripen och hjulet rullar fint, skruvar åt muttern med lite mera kraft, då går det skittrögt...släpper lite på muttern igen (den sitter så pass iaf att den inte går att dra med fingrarna) och hjulet snurrar fin fint igen. Spänner kedjan osv...

En sak är 100% säker och det är att man kan inte dra hjulaxeln för hårt så att hjulet slutar snurra om allt är som det ska.

Så ditt problem ligger i att någonting är felmonterat eller möjligen är dina lager trasiga. Bara att börja felsöka!

Och jag repeterar det någon sa. Har du verkligen kollat att rörstumpen som sitter i hjulet mellan kullagren sitter på plats?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!