Återmontering av bakhjul

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Ingen annan som reagerat??Jag skulle aldrig använda polygrip för o dra åt en mutter.Möjligtvis dra lös en skadad men inte dra åt en frisk.Rätt verktyg till rätt sak.Sen att det går tungt och snurra.Kolla så du fått dit ok o klossar riktigt.På gixxer sitter det ett spår i svingen som oket ska sitta i.Du har inte missat nått sånt?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är inte 20 kg längst ut på 1 meter hävstång = 20 nm?

Nej, det blir 20 kgm, dvs ca 196 Nm.
nanometer är något helt annat, nämligen 0,000 000 001 m.

Om det går tungt att snurra hjulet efter åtdragning så innebär det att lagren kläms ihop axiellt. Breddmåttet på rullningslager har grova toleranser och kan variera ganska mycket. Därför väljer man att matcha distansen mellan lagrets innerringar med hjulnavets ursvarvningar. De ska vara lika eller så ska distansen vara något lite längre.
När du drar år så ska kraftflödet gå via mutter, bricka, kedjespännare, sving, distans, ena lagrets innerring, distans, andra lagrets innerring, distans, sving, kedjespännare och hjulaxelns skalle.
Om det flödet bryts så får du axiella krafter genom lagret och då fungerar inte lagringen.

Sedan ska man inte dra för hårt eftersom den mittersta distansen kan deformeras och då kommer lagret i kläm. Det är inte friktionen i skruvförbandet som ska bibehålla inställd kedjespänning, utan det gör kedjesträckarna ...
Ganska basic ...

Ingen annan som reagerat??Jag skulle aldrig använda polygrip för o dra åt en mutter.

Det skulle inte jag heller, men efter ett tag hos "mekarna" på SH så blir man lite luttrad :D

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ingen annan som reagerat??Jag skulle aldrig använda polygrip för o dra åt en mutter.

Det skulle inte jag heller, men efter ett tag hos "mekarna" på SH så blir man lite luttrad :D

Man ju bara hålla med ovanstående men men.. Each to his own..
Min busa kom med rörtångad hjulmutter så..
Man blir inte så förvånad längre...

Men jag bara hoppas TS är med på att nånting är grymt fel och inte tänker
köra förens han har luskat ut vad det är..

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Ingen annan som reagerat??Jag skulle aldrig använda polygrip för o dra åt en mutter.Möjligtvis dra lös en skadad men inte dra åt en frisk.Rätt verktyg till rätt sak.Sen att det går tungt och snurra.Kolla så du fått dit ok o klossar riktigt.På gixxer sitter det ett spår i svingen som oket ska sitta i.Du har inte missat nått sånt?

Så.. Då var det klart. Kuben ditt tips om oket hälpte mig, det satt några mm snett villket påverkade hela skiten, efter en försiktig klapp på oket föll det på plats och jag kunde dra åt muttern och hjulet snurrade fint :)

Och polygripmetoden använde jag den på muttern som satt på innan, för att känna hur mycket det var draget innan. Ett snabbt besök på Honda senare sitter det nu en rykande färsk mutter åtdragen med moment precis enligt konstens alla regler, mao klåparen som hade hojen innan hade inte monterat det rätt och därför satt muttern så löst att jag kunde dra loss den med polyn..

Avslutningsvis, mitt tips till er alla, Kolla över alla muttrar och dyl när ni köpt en beggad hoj innan ni ger er ut :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du läser igen vad Gulleplutt har skrivit så står det en halv meter :tummenupp

Eehh.. Jaha? Det hade ju givet att 20kg med 1m hävstång= 20nm fortfarande varit fel i så fall.

Nu hade ju inte jag heller rätt i min tes, men så var det ju också en fråga.

Läs formeln enligt ovan.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Så.. Då var det klart. Kuben ditt tips om oket hälpte mig, det satt några mm snett villket påverkade hela skiten, efter en försiktig klapp på oket föll det på plats och jag kunde dra åt muttern och hjulet snurrade fint :)

Och polygripmetoden använde jag den på muttern som satt på innan, för att känna hur mycket det var draget innan. Ett snabbt besök på Honda senare sitter det nu en rykande färsk mutter åtdragen med moment precis enligt konstens alla regler, mao klåparen som hade hojen innan hade inte monterat det rätt och därför satt muttern så löst att jag kunde dra loss den med polyn..

Avslutningsvis, mitt tips till er alla, Kolla över alla muttrar och dyl när ni köpt en beggad hoj innan ni ger er ut :)
Bra att allt löste sig.:tummenupp Jävlades lite med mitt bakhjul själv innan jag hittade på att oket inte satt riktigt.:huvet

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!