Vad är era erfarenheter kring att sälja modifierade hojar? Är en modifierad hoj mer svårsåld än en med originaldelarna monterade? Vilka modifikationer är generellt värda att återställa?
Jag tänker nu på brukshojar som inte har högt samlarvärde.
Pratar vi din 2005a nu?
Isf omfattas den av ett "helfordonsgodkännande" som inte tillåter någon förändring alls - så länge inte den monterade delen har ett uttryckligt godkännande till just din hoj.
Sverige tolkar ännu så länge denna EU-lagstiftning mycket fritt, men exempelvis Tyskland belägger svenska hojar med körförbud eller rent av tar dem i beslag om dom anser att dom avviker från helfordonsgodkännandet på kritiska punkter.
Vilken dag svenska myndigheter väljer att göra ett lappkast i tillämpningen av lagen här hemma är oklart, men det kommer, var så säker.
Rimligen kommer man använda sig av denna möjligheten den dag man på allvar bestämmer sig att börja jaga bort fossilfordon från vägarna.
Då är det åtskilliga fina och fungerande hojar som kommer reduceras till sitt metallvärde hux flux.
Fram till dess gäller följande för din 2005a:
1. Varje tillbehör du monterar bör vara godkänt för just den modellen.
Om inte:
2. Varje förändring du gör på hojen måste kunna gå att återställa till original.