Återställa till original eller inte vid försäljning

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har i regel byggt tillbaka till original och antingen behållt grejerna till nästa hoj, eller sålt till någon här. Speciellt om man byter in en hoj hos handlare - man får i regel inte en spänn mer betalt för sin hoj i inbyte för att den har helsystem tex. Bättre att sätta på original och sälja det andra vid sidan av.

/snålkewken
Och för det du skriver i första meningen tackar jag. ?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Personligen föredrar jag hojen i original utförande oavsett vad bilprovningen säger... är hojen ändrad/modifierad svalnar mitt intresse och att betala begärt pris.. mest troligt är att jag struntar i att köpa hojen ifråga.. d v s redan efter att jag läst annonsen...
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Kommentaren om att du bör bygga om till caféracer och skita i att dra elen handlar nog mest om att Blocket tidvis fullkomligt svämmar över av gamla halvfärdiga sönderkapade objekt som någon ivrig och ambitiös individ försökt bygga om till just caféracer. Personen har sen tappat intresset och/eller insett att de tagit sig vatten över huvudet, och istället för att färdigställa hojen eller åtminstone reparera det man haft sönder så försöker de istället sälja sitt mer eller mindre trasiga och oftast mindre smakfullt modifierade härke till överpris.

Välkommen till forumet förresten, trist att du fick en brysk början men kudos för att du hänger i! :) Det är mycket internskämt och jargong på detta forum så det kan ta lite tid att komma in i...
Tack för förklaringen. Haha, känner igen mig lite i det fast jag säljer aldrig mina halvfärdiga projekt. Dock är det mest elektronikprojekt som ingen annan är intresserad utav. Då kanske en halvfärdig caféracer utan el är ett perfekt halvfärdigt projekt för mig.

Jo, jag har förstått det. Får väl se hur länge jag kommer hånas för mina abs-bromsar. Sist det hände var i högstadiet då fotografen för skolfotografier sade "sitt inte som en jädra ostbåge". Blev mitt smeknamn i över 3 år.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tror inte det är ABS,en du blir retad för här, mer troligt ditt dryga sätt i din första tråd.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag tror inte det är ABS,en du blir retad för här, mer troligt ditt dryga sätt i din första tråd.

Nej, jag var saklig och rätt trevlig så jag tror det har med ABS-en att göra.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej, jag var saklig och rätt trevlig så jag tror det har med ABS-en att göra.
Häng i här o tappa inte sugen bara för att några pikar dig. Forumet är grymt bra, mycket teknikkompetens och alla är hjälpsamma (trots en o annan inflikad kommentar).
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag köper gärna en hoj som har helsystem och eftermonterade finesser, om det är bra kvalitet och tex som KTMs originaltillbehör (som brukar kosta en arm och ett ben i inköp), för det förbättrar hojen och jag slipper lägga X antal pengar på att fixa det själv. Men är katten bortplockad och inte följer med, så är det bara att glömma - besiktningsbart behöver det vara och helst så det passerar en flygande inspektion också - jag orkar inte jiddra med farbror blå om E-märkning på blinkers och allt vad de hakat upp sig på genom åren. Med det sagt, så har jag kört mycket tveksamma hojar under åren och det har gått det med - oftast.

Man kan göra mer pengar på att sälja tillbehören separat dock och vissa handlare tar gärna inte inbyte om saker är för ombyggda. Men det gäller nog i högre grad bilar, där det kan bli svårsålt till annat än entusiaster.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag köper gärna en hoj som har helsystem och eftermonterade finesser, om det är bra kvalitet och tex som KTMs originaltillbehör (som brukar kosta en arm och ett ben i inköp), för det förbättrar hojen och jag slipper lägga X antal pengar på att fixa det själv. Men är katten bortplockad och inte följer med, så är det bara att glömma - besiktningsbart behöver det vara och helst så det passerar en flygande inspektion också - jag orkar inte jiddra med farbror blå om E-märkning på blinkers och allt vad de hakat upp sig på genom åren. Med det sagt, så har jag kört mycket tveksamma hojar under åren och det har gått det med - oftast.

Man kan göra mer pengar på att sälja tillbehören separat dock och vissa handlare tar gärna inte inbyte om saker är för ombyggda. Men det gäller nog i högre grad bilar, där det kan bli svårsålt till annat än entusiaster.

Så exempelvis mobilhållare från Kina är okej även om det inte är ett orginaltillbehör, men flätade bromsslangar från aliexpress undviker du hellre?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bromsslangar "lågpris-från-kinesisk-sajt" hade jag nog också undvikit. Vem vet vad man får?

Hellre hade jag gått till Hydroscand och betalat svenskt pris över disk. Bromsslangar känns lite för viktigt för att läggas i händerna på någon okänd näthandlare i Asien som har pris som främsta argument.

Så feg är jag.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Så exempelvis mobilhållare från Kina är okej även om det inte är ett orginaltillbehör, men flätade bromsslangar från aliexpress undviker du hellre?
Vissa saker bör man vara försiktig med - bromsslangar är en av dem. Har jag bytt själv, så låter jag en lokal firma klämma med rätt dimensioner. Sen är ju hela hojar producerade i Kina, men då finns det i alla fall någon som kvalitetsgranskar komponenter istf random webbnasare :)
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vissa saker bör man vara försiktig med - bromsslangar är en av dem. Har jag bytt själv, så låter jag en lokal firma klämma med rätt dimensioner. Sen är ju hela hojar producerade i Kina, men då finns det i alla fall någon som kvalitetsgranskar komponenter istf random webbnasare :)
Jo jag har också tänkt på det. Det är inget man kan kvalitetsgranska själv?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo jag har också tänkt på det. Det är inget man kan kvalitetsgranska själv?
Tveksamt - antingen är de hela, eller så brister de i anslutning eller material (plaströret inuti) -är nog svårt att se.
De bromsslangar jag eftermonterat har jag byggt själv - men det verkar inte vara så lätt att hitta lösa anslutningar o slang längre
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag gick till Hydroscand med min gamla bromsslang (i gummi, mest) och bad dem göra en kopia, fast med deras material (stålomspunnet). Inklusive korrekta vinklingar av anslutningar (kan bli svårt att montera annars).

Några dagar senare och någon tusenlapp fattigare hade jag en ny bromsslang. Kvalitetsslang, fräsch och fin från en etablerad leverantör, och utan den trista flex som fanns i min gamla bromsslang av gummi. (=bättre känsla och subjektivt sett bättre bromsförmåga)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top