Återvinning (textilier)

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kanske du kan samla in alla kläderna hemma hos dig så kan vi på sporthoj.com laga världens största lapptäcke tillsammans om ett år eller så?

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Myrorna vill väl bara ha hela kläder som de kan sälja i second hand. Kommer nog komma mycket skit i deras insamling, även i de stora återvinningscentralerna.
Var till tippen (ok då, återvinningen heter det kanske) här i Värnamo kommun igår med lite grejer, bland annat en kasse med textiler (trasiga kläder osv). Men här har kommunen inte löst hur återvinningen skall ta emot detta, så vi fick instruktioner om att lägga det i Emmaus insamlingskontainer, så får stackarna på Återvinningsstationen lösa det. Kul sen för Emmaus med flera som nu får ta ansvaret att kasta våra trasiga kläder. Nästa gång lägger jag dem på brasan bakom ladan när jag eldar kartonger...förlåt, trädgårdsavfall. 🙄

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var till tippen (ok då, återvinningen heter det kanske) här i Värnamo kommun igår med lite grejer, bland annat en kasse med textiler (trasiga kläder osv). Men här har kommunen inte löst hur återvinningen skall ta emot detta, så vi fick instruktioner om att lägga det i Emmaus insamlingskontainer, så får stackarna på Återvinningsstationen lösa det. Kul sen för Emmaus med flera som nu får ta ansvaret att kasta våra trasiga kläder. Nästa gång lägger jag dem på brasan bakom ladan när jag eldar kartonger...förlåt, trädgårdsavfall. 🙄
Sist jag var på återvinningen och hade en kasse med lite gamla trasiga kläder och skulle slänga den i brännbart. Då sa gubben som jobbade där till mig att lägga in det i en container som var för kläder. Han sa att det blir någon miljövänlig isolering av det

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sist jag var på återvinningen och hade en kasse med lite gamla trasiga kläder och skulle slänga den i brännbart. Då sa gubben som jobbade där till mig att lägga in det i en container som var för kläder. Han sa att det blir någon miljövänlig isolering av det

Räknas fleece till textiler?

I östtyskland gjorde dom bilar av farfars gamla kalsonger....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag träffade en representant för återvinningsbranchen som av en händelse i veckan.
Det finns ingen infrastruktur för återvinning ännu som vi vet, som om det inte är illa nog, håll i er:
Ingenting kommer heller återvinnas.

Däremot vill man att det uppstår en stor potentiellt återvinningsbar bulk så att man kan börja återvinna i framtiden.

Det låter lite som att anställa en massa människor så får vi se om de kan göra nytta, vilket förvisso sannolikt är exakt det som hänt här, unga idealister med miljöingenjör utbildningar har kommit ut på arbetsmarknaden och plågar nu befolkningen. Lite som den arbetslöse som plötsligt är parkeringsvakt och kan ytterligare försämra för befolkningen men till samma kostnad som arbetslös.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hoppas second hand debiterar kommunen när de dumpar sitt problem på den marknaden, såväl i ord som handling. Annars kan de (second hand) i sin tur dumpa persedlarna hemma hos ansvarig politiker.
Second hand-branschen är duktigt trötta på skitiga, håliga textilier som det är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag såg nu att kalsonger och strumpor var undantagna återvinningskravet, någon har tänkt till... i efterhand

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag såg nu att kalsonger och strumpor var undantagna återvinningskravet, någon har tänkt till... i efterhand
Kvackmagad återvinningsarbetande miljöpartist som har klagat uppåt i den ideologiska cellindelade rapportkedjan!

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Såg ni hur returnerade kläder till Shein (tror jag det kinesiksa företaget heter) fraktas till Chile och bränns upp?

1737226706262.png

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping