Åtgärda fel på besiktning

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Ska köra första tävlingen (BoTT) på Sviestad om 2 veckor :gnissla
Har man någon tid att åtgärda fel om man får nedslag på besiktningen?
Antar att det är en besiktning för både lördag och söndag?

Engångslicens löser man och betalar på plats har jag förstått.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Det finns tid men det beror ju givetvis på vad det är för fel/brist.
Eventuellt kan du få en anmärkning som skall vara fixad till nästa racetillfälle.
Mvh Roberth

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Besiktningen är öppen fredag kväll. Kör dit då så har du gott om tid att fixa det som behövs.

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Perfekt, tackar.
Det är ju lätt att glömma nåt när hojen aldrig varit tävlad med.

Nu blir det att ta fram boken och blocket och skriva upp allt som ska göras :näsblod

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Du besiktar hojen för hela helgen på fredag kväll eller lördag morgon. Det är bara om du vurpar du behöver besikta om för att köra mer, funktionärerna river bort din besiktningsdekal då.

Jag kan kolla på den i garaget om du vill.

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tackar Peter.
Det är en hel del punkter jag vet är kvar, men är säker på att man förbiser någon detalj.
Som att det ska vara två hål i båten är ju nåt man lätt glömmer :tungan

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har en fin stegborr för det, att tejpa hålen med silvertejp är inte helt bra men Biltema har fina kabelgenomföringar som passar perfekt.

Tänk på att hojen ska uppfylla reglementet vid en vanlig träning också. :mattias

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tackar Peter.
Det är en hel del punkter jag vet är kvar, men är säker på att man förbiser någon detalj.
Som att det ska vara två hål i båten är ju nåt man lätt glömmer :tungan

Jag snackade med Lodnert om det förra året och det var ok att i torrt köra med en båt utan hål och när det regnade med en båt med hål. Jag som då hade en med och en utan hål tyckte det var optimalt. Borra inte hål i båten om det inte börjar regna tycker jag... ;)

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag snackade med Lodnert om det förra året och det var ok att i torrt köra med en båt utan hål och när det regnade med en båt med hål. Jag som då hade en med och en utan hål tyckte det var optimalt. Borra inte hål i båten om det inte börjar regna tycker jag... ;)

Aha, tackar för tipset.
Peter viftade med fetaste stegborret igår men då kan jag skippa det till det börjar droppa. :tummenupp

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Aha, tackar för tipset.
Peter viftade med fetaste stegborret igår men då kan jag skippa det till det börjar droppa. :tummenupp

Mitt tips är nog ändå att borra, för inte fan har man tid över när man ska byta fälgar precis innan race. Ska du då dessutom plocka av underkåpa och leta efter borrmaskin så kanske starten hinner gå innan du är klar. Med tanke på vilket väder Linköping bjöd på förra året hade jag förberett så mycket som möjligt. Själv har jag tejpat hålet med silvertejp, har funkat i 4 år.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mitt tips är nog ändå att borra, för inte fan har man tid över när man ska byta fälgar precis innan race. Ska du då dessutom plocka av underkåpa och leta efter borrmaskin så kanske starten hinner gå innan du är klar. Med tanke på vilket väder Linköping bjöd på förra året hade jag förberett så mycket som möjligt. Själv har jag tejpat hålet med silvertejp, har funkat i 4 år.

Fast vädret har man ju koll på en eller två dagar innan, finns det risk för regn så är det klart att man får borra men är det som det var på SM-helgen så är det enda som rinner svett och kondens och det behöver man inte ha hål i underkåpan för. :)

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Fast vädret har man ju koll på en eller två dagar innan, finns det risk för regn så är det klart att man får borra men är det som det var på SM-helgen så är det enda som rinner svett och kondens och det behöver man inte ha hål i underkåpan för. :)

ja men livet slutar väl inte efter b-racet? I framtiden kommer garanterat någon träning eller tävling med regn

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Själv har jag tejpat hålet med silvertejp, har funkat i 4 år.

Hur många gånger under de 4 åren har båten fyllts med olja?

Det är inget stort jobb att borra, brum x 2 och plupp x 2 med gummiringarna från Biltema så är det klart. Varför till varje pris försöka undgå reglementet?

Last edited:

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09
Hur många gånger under de 4 åren har båten fyllts med olja?

Det är inget stort jobb att borra, brum x 2 och plupp x 2 med gummiringarna från Biltema så är det klart. Varför till varje pris försöka undgå reglementet?

Vilka gummiringar är det du tänker på? Kör själv med tejp i brist på annat än så länge.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
ja men livet slutar väl inte efter b-racet? I framtiden kommer garanterat någon träning eller tävling med regn

Jag tänkte mer att tills dess har han kanske skaffat sig en båt med hål i så fall. :)

Det är inte att undgå reglementet, snarare att försärka det. Nåt som inte har hål kan inte tappa locket och läcka, eller hur? :)

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Det är inte att undgå reglementet, snarare att försärka det. Nåt som inte har hål kan inte tappa locket och läcka, eller hur? :)

Hehe, det blir inte reglementsenligt bara för att du tycker att reglementet för vår säkerhets skull kunna förbättras :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning