Åtsittande stövlar

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 09
Kanske är en dum fråga men jag har inte sett några hittils.

Dom stövlar jag har provat har varit anpassade för att stoppa ner läderstället i. Jag har köpt textil-byxor som jag kommer ha utanpå. Det känns då lite onödigt att inte stövlarna ska sitta lite mer tight kring benet. Eller?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Iom att dom flesta stövlar är gjorda för att sitta utanpå ett skinnställ, iaf dom lite sportigare, så är det nog tyvärr något du får leva med. Ofta går det ju att spänna/dra åt stöveln kring vaden, dvs dra åt så mycket det går.
Man vill ju att ställ, handskar och stövlar ska sitta så tight som möjligt så att det inte ska haka i nånstans när man glider på backen, men med tygbyxor utanpå så faller ju hela det konceptet lite :) Så köp ett par stövlar som sitter bra, har bra skydd och lev med att dom sitter lite löst på vaden :)
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Man vänjer sig snabbt, eller snarare glömmer man hur stövlarna sitter när flinet i hjälmen växer.
 

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 09
Ok.

Hur många kör efter följande princip, det låter ju väldigt logiskt:

nåon skrev:
Lägg en sko på golvet så att den ligger på sidan, ställ dej på den delen av skon där fotknölen skall vara. Sjunker den ihop så skall du inte köpa skon...
Det är bara att föreställa sej att du ligger och glider på asfalten med foten under hojen och det är den här skon som skall hålla mot asfaltskrapandet och dessutom hindra 230 kg hoj att krossa det som finns i skon...

Jag var på Biltema igår men det kändes inte riktigt förtroendegivande...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok.

Hur många kör efter följande princip, det låter ju väldigt logiskt:



Jag var på Biltema igår men det kändes inte riktigt förtroendegivande...
Det är nog i princip bara en stövel som klarar det, Daytona, men den kostar multum och är riktigt kass till allt utom hojåka. Däremot är det viktigt med stötupptagande hårda skydd för fotlederna. Annars kan man få frakturer i laterala maleolen, har jag hört :rolleyes:
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Det är nog i princip bara en stövel som klarar det, Daytona, men den kostar multum och är riktigt kass till allt utom hojåka. Däremot är det viktigt med stötupptagande hårda skydd för fotlederna. Annars kan man få frakturer i laterala maleolen, har jag hört :rolleyes:

Tänkte precis kommentera samma sak, jag har stövlar från TCX (gamla oxstar) som kostade 2700, inte ens de är hårda. De är hårdare än de billiga men inte hårda så de skyddar mot 200kg+. Jag har faktiskt inte fattat det här med hojstövlar egentligen, de är stabilare och hårdare än vanliga skor givetvis...men allt i dem verkar va gjort i plast, alla stabiliseringsgrejer till exempel, vridskydd, hälskydd, tåskydd osv...borde det inte va typ stålhättor, sula i metall som inte kan vridas mm...fast då blir det kanske som att ha en gipsklump runt foten.
 

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 09
Tänkte precis kommentera samma sak, jag har stövlar från TCX (gamla oxstar) som kostade 2700, inte ens de är hårda. De är hårdare än de billiga men inte hårda så de skyddar mot 200kg+. Jag har faktiskt inte fattat det här med hojstövlar egentligen, de är stabilare och hårdare än vanliga skor givetvis...men allt i dem verkar va gjort i plast, alla stabiliseringsgrejer till exempel, vridskydd, hälskydd, tåskydd osv...borde det inte va typ stålhättor, sula i metall som inte kan vridas mm...fast då blir det kanske som att ha en gipsklump runt foten.

Moderna arbetsskor har ju tåskydd i aluminium för att minska vikten.

Och min hoj väger ju bara 167 kilo så hur svårt kan det vara...?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jag bröt fotleden o ett par Oxtar racestövlar och var tvungen att bära runt på skrot o skruvar i foten.Peppar peppar ta i trä så är skiten ute då det skavde och foten återställd utan några känningar idag,kanske har jag tur då man hör många ha problem efteråt.

Efter det blev det Daytonas racestövlar för några loppor (kolla priset utomlands,jag tjäna nästan en tusing på det då).
Känns klart tryggare kring fotleden,hälen. Kanske kunde varit nåt mer skydd på tårna men där ser de flesta stövlarna liknande ut med inte så mycket skydd.
Hur utgången hade varit i dessa kan jag inte svara på men troligen hade jag inte brutit foten då den var bruten just där Oxtar race stöveln var mjuk och Daytona har skyddande innersko.

För övrigt känns Daytona stövlen skitskön,inga större problem att traska runt i.Dock inte ett dugg vattentätt-inte den modellen iallafall-Daytona security evo II
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänkte precis kommentera samma sak, jag har stövlar från TCX (gamla oxstar) som kostade 2700, inte ens de är hårda. De är hårdare än de billiga men inte hårda så de skyddar mot 200kg+. Jag har faktiskt inte fattat det här med hojstövlar egentligen, de är stabilare och hårdare än vanliga skor givetvis...men allt i dem verkar va gjort i plast, alla stabiliseringsgrejer till exempel, vridskydd, hälskydd, tåskydd osv...borde det inte va typ stålhättor, sula i metall som inte kan vridas mm...fast då blir det kanske som att ha en gipsklump runt foten.
Visst, metall är starkt, men när du har böjt det runt tårna, hur bra fjädrar det tillbaka då? ;) Och att ha metallsulor, och råda få högerfoten över vänstra benet, och något tungt på, vips har man skurit av sig ena låret också :kryckorföralltid
Plasten tar upp stötar på ett mjukare sätt, utan att deformeras permanent, och det är det man är ute efter i skydd, en deformationszon helt enkelt. Och det viktiga är ju att sprida ut kraften på ett större område. Om man tar en spik och sätter spetsen mot låret och ställer 1kg ovanpå spikskallen så är det nästan så den går igenom. Ta en 3*4dm skärbräda och ställ på låret, och ställ 1kg-klumpen ovanpå, knappt så det märks va? Gör om samma, men lägg en t-shirt mellan låret å skärbrädan, då känns det inte alls! :)
 

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 09
Nu är ett par stövlar inköpta ivf, det blev ett par Alpinestars. Hyfsat åtsittande.

Men dom klarar inte alls av några 167 kilos ovanpå sig.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det är nog i princip bara en stövel som klarar det, Daytona, men den kostar multum och är riktigt kass till allt utom hojåka. Däremot är det viktigt med stötupptagande hårda skydd för fotlederna. Annars kan man få frakturer i laterala maleolen, har jag hört :rolleyes:

Jag provade det med mina Oxtar och det gick skitbra :)
Den gången...
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag tror dainese har en stövel där man ska trä stället över den.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Tänkte precis kommentera samma sak, jag har stövlar från TCX (gamla oxstar) som kostade 2700, inte ens de är hårda. De är hårdare än de billiga men inte hårda så de skyddar mot 200kg+. Jag har faktiskt inte fattat det här med hojstövlar egentligen, de är stabilare och hårdare än vanliga skor givetvis...men allt i dem verkar va gjort i plast, alla stabiliseringsgrejer till exempel, vridskydd, hälskydd, tåskydd osv...borde det inte va typ stålhättor, sula i metall som inte kan vridas mm...fast då blir det kanske som att ha en gipsklump runt foten.

Jag bröt fotleden o ett par Oxtar racestövlar och var tvungen att bära runt på skrot o skruvar i foten.Peppar peppar ta i trä så är skiten ute då det skavde och foten återställd utan några känningar idag,kanske har jag tur då man hör många ha problem efteråt.

Efter det blev det Daytonas racestövlar för några loppor (kolla priset utomlands,jag tjäna nästan en tusing på det då).
Känns klart tryggare kring fotleden,hälen. Kanske kunde varit nåt mer skydd på tårna men där ser de flesta stövlarna liknande ut med inte så mycket skydd.
Hur utgången hade varit i dessa kan jag inte svara på men troligen hade jag inte brutit foten då den var bruten just där Oxtar race stöveln var mjuk och Daytona har skyddande innersko.

För övrigt känns Daytona stövlen skitskön,inga större problem att traska runt i.Dock inte ett dugg vattentätt-inte den modellen iallafall-Daytona security evo II

Ni pratar möjligen inte om TCX Competizione?
65015_1433.jpg


Jag köpte nämligen ett par sådana förra veckan, och dom skulle då vara såååå säkra.:huvet
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Typ dessa Oxtar.

Hur vida dina håller måttet kan jag inte svara på.
 

Bifogat

  • 8142437806.jpg
    8142437806.jpg
    50.1 KB · Visningar: 40
  • 1639612728.jpg
    1639612728.jpg
    30.6 KB · Visningar: 43
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top